Mitähän nyt?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Mitähän nyt?

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Heipparallaa..

Harmitus on iskenyt, eli kaksi kiekkoa viidestä tuossa etualalla vielä on, mutta kolme on jo siirtynyt kasviston taakse. Eilen illalla kiekot rupesivat tummumaan, vaihdoin puolet vedestä ja toimin kuten ennenkin. Kiekot vähän tuntuivat piristyvän. Tänään kiekot ovat olleet kovin tummana kaikki viisi ja kaksi on tänään hieroskellut itseään milloin mihinkin. Kovin tuntuu nyt apattiselta tuo porukka, ruokailemaan kaikki tulivat, mutta syömisinto ei ollut yhtä kova kuin ennen.

Mitähän tässä nyt pitäisi alata tekemään. Mittasin veden arvot ja kaikki on samoin kuin ennenkin. Vaihdoin äsken vettä 1/3. Ainut muutos tuolla akvassa on ollut se, että olen antanut muikkumixiä ruoaksi ja eilen laitoin kasveille uutta lannoitepuikkoa 2 kpl.

Laittaisko nyt siis merisuolaa, lääkettä, nostaisko lämpöä 29 asteesta vai mitä nyt tekis? Kommetteja please..
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Hieroskelu saattaa olla kidusloisista johtuvaa tai sitten vedessä on jotain mikä ärsyttää niitä.
Käytätkö vedenparannusainetta?
Suolaa en akvaarioon kyllä laittaisi, veden lämpötilan korotus vaikka 30-31 olisi helpoin ensireaktio. Vettä älä nyt ainakaan enää enempää vaihda jos koko ongelma on vaikka siitä kiini.
Mitä ne lainnoitepuikot olivat?
Ovatko syöneet aiemmin sitä muikkumixiä tai oletko syöttänyt muille kaloille aiemmin?

Tässä joutuu kyselemään kun ei ole kristallipalloa mistä ongelmaan ratkaisun löytäisi.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

karihe kirjoitti:Hieroskelu saattaa olla kidusloisista johtuvaa tai sitten vedessä on jotain mikä ärsyttää niitä.
Käytätkö vedenparannusainetta?
Suolaa en akvaarioon kyllä laittaisi, veden lämpötilan korotus vaikka 30-31 olisi helpoin ensireaktio. Vettä älä nyt ainakaan enää enempää vaihda jos koko ongelma on vaikka siitä kiini.
Mitä ne lainnoitepuikot olivat?
Ovatko syöneet aiemmin sitä muikkumixiä tai oletko syöttänyt muille kaloille aiemmin?

Tässä joutuu kyselemään kun ei ole kristallipalloa mistä ongelmaan ratkaisun löytäisi.
Heippa ja kiitos kun vastailit. Niin, juuri luinkin tuossa vedenparannusainekeskusteluanne ja olen tietystikin laittanut easy life vedenparannusainetta, josta ei ole tullut ennen ainakaan mitään. Tänään kun vaihdoin vettä, poistin akvaariosta sinne laittamani kukan ravinnepuikon, jotka on siis tarkoitettu kodin viherkasveille. Yksi tuttavani kun käyttää niitä akvaariossaan ja kasvit ja kalat voivat hyvin. (Uskon kyllä, että kalat voivat tämän vuoksi huonosti). Niitä ei varmaan ole tarkoitettu akvaariokäyttöön.. (Pakko tässä nyt on tunnustaa kaikki hölmöydet mitä on tullut tehtyä [:I] )

Kalat eivät ole syöneet muikkumixiä muuta kuin noin viikon ajan. Mutta hyvin se näyttää niille maistuvan.

Ja millähän tuota isäntää lepyttelis, huokaili tuossa juuri, että kyllä säkin oot ittelles riesan ottanu (koko päivän kun olen tuossa akvaarion lasissa naama ollut kiinni.. ja ihmetellyt) Ei ihme, että nuo kalat on kaikki jossain puskassa.. Kolme niistä on nyt tuossa edessä kyllä, mutta paikoillaan oikeastaan vaan.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

No nyt tiedät että substral puikot kuuluvat kukkapurkkiin eivätkä akvaarioon. [}:)] Siihen easylifeen en ota enää kantaa, sillä on käyttäjänsä joihin minä en kuulu. Kukaan ei tiedä millaisen sekoituksen easylife tekee substral puikkojen kanssa joten täytyy toivoa että kalasi selviävät.

Kasvilannoitteiden käyttö kiekkoaltaassa on tarkoin harkittava. On varottava isoja määriä ja varsinkin veteen lisättävät on annosteltava pienissä määrissä. Itse suosin Tetran tabletteja joita laitan kasvien juurille ,nestemäistä käytän veden vaihtojen yhteydessä mutta todella pieniä määriä. Paras lannoitus tulee kaasupullosta lisättvästä co2:sesta jolla pH voi myös säätää sopivaksi.

Se muikkumix ei varmaan ole syypää ongelmaan joten sen syöttäminen on ihan ok kunhan pidät huolen että se tulee syötyä jotta vesi ei pilaannu siitä.

Nyt kannattaa jättää kalat rauhaan ja siirtyä lepyttämään sitä isäntää niin kotirauhakin säilyy. :mrgreen:

Ps. Kokeilisin sinuna joko Tetran tai Seran vedenparannusainetta olen käyttänyt molempia ongelmitta.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Juu, ei tässä voi muuta kuin syyttää itseään. Ruumiita ei ole löytynyt, mutta kiekkoset majailevat edelleen tuolla puskien turvissa.. [:I] Muilla kaloilla ei näytä olevan mitään ongelmaa. Kiekkosetkaan eivät enää ole hieroskelleet itseään mihinkään. Saa nähdä miten tässä käypi.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Huh huh, nyt on sitten jännätty kyllä ihan sydän syrjällään noitten kiekkojen puolesta.

Kaikki kiekkoset tulivat iltasapuskalle ja värityskin useimmilla alkaa normalisoitumaan.

Tästä lähin kyllä tarkasti mietin mitä tuonne purkkiin laitan ja mitä en!

Niin ja isäntäkin alkaa olla jo leppymään päin [;)]
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Pörriäinen kirjoitti:Huh huh, nyt on sitten jännätty kyllä ihan sydän syrjällään noitten kiekkojen puolesta.

Kaikki kiekkoset tulivat iltasapuskalle ja värityskin useimmilla alkaa normalisoitumaan.

Mitähän mahtoivat olla nitraattiarvot noiden kasvitikkujen aikana?
Akvaariolannoitteissa ei tarvitse olla typpeä, sitä on jo muutenkin liikaa.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Morpho kirjoitti:
Pörriäinen kirjoitti:Huh huh, nyt on sitten jännätty kyllä ihan sydän syrjällään noitten kiekkojen puolesta.

Mitähän mahtoivat olla nitraattiarvot noiden kasvitikkujen aikana?
Akvaariolannoitteissa ei tarvitse olla typpeä, sitä on jo muutenkin liikaa.
10 mg/litra.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Tänään kiekkoset ovat välillä olleet todella tummia ja isoin kiekkonen, joka on tähän asti ollut pomo, on kaikkein tummin ja "sulkeutunein". Kaikki tulevat kyllä ruokailemaan, mutta sitten väri taas muuttuukin tummaksi. Muutama on tänään hieroskellut kiduksiaan. Ja välillä väristelevät ihan kummasti kippurassa. Lämpötilaa olen nostanut ja se on nyt 31.

Mitähän nyt tekisi? Kannattaisikohan vettä taas vaihtaa? Entä voihan tällainen laukaista kiekolle stressin ja sitten se voi sairastua eli mitähän peruslääkkeitä olisi kiekoille nyt hyvä varata lääkekaappiin? Mikä olisi ensimmäinen vaihtoehto lääkitykseen, jos nyt laittaisi jotain lääkettä? Mitäs mieltä olette? Kauanko kiekko voi olla tuollainen tummunut ennen kuin ruvetaan toimenpiteisiin yleensäkin? Ja onko tummuminen aina merkki sairaudesta? Niin ja olisiko parasta lääkitä koko akvaario vai ottaa kiekot karanteeniin. Muutkin kalat on tänään vähän hieroskelleet itseään kiduksistaan.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Pörriäinen kirjoitti:Tänään kiekkoset ovat välillä olleet todella tummia ja isoin kiekkonen, joka on tähän asti ollut pomo, on kaikkein tummin ja "sulkeutunein". Kaikki tulevat kyllä ruokailemaan, mutta sitten väri taas muuttuukin tummaksi. Muutama on tänään hieroskellut kiduksiaan. Ja välillä väristelevät ihan kummasti kippurassa. Lämpötilaa olen nostanut ja se on nyt 31.

Mitähän nyt tekisi? Kannattaisikohan vettä taas vaihtaa? Entä voihan tällainen laukaista kiekolle stressin ja sitten se voi sairastua eli mitähän peruslääkkeitä olisi kiekoille nyt hyvä varata lääkekaappiin? Mikä olisi ensimmäinen vaihtoehto lääkitykseen, jos nyt laittaisi jotain lääkettä? Mitäs mieltä olette? Kauanko kiekko voi olla tuollainen tummunut ennen kuin ruvetaan toimenpiteisiin yleensäkin? Ja onko tummuminen aina merkki sairaudesta? Niin ja olisiko parasta lääkitä koko akvaario vai ottaa kiekot karanteeniin. Muutkin kalat on tänään vähän hieroskelleet itseään kiduksistaan.
Oireet viittaavat kidusloisiin mutta tiedä häntä voihan se olla myös se koktaili mitä laitoit altaaseen. Vettäkin voit vaihtaa ei siinä mitään jos kalat ovat tottuneet siihen. Itsekkin vaihdan poikasilta joka toinen päivä 50%.
Jos vaihdat vettä niin seuraa tulevatko yhtään pirteemmäksi ja paraneeko väri?
Jos laitat lääkityksen suosittelen tätä Trematzol itselläni pelkästään hyviä kokemuksia.
Poista vedestä 70-80% lisää jäljelle jäävään vesimäärään lääke ja täytä allas 6 tunnin kuluttua.
Todella helppo ja nopea toiminen ja voit uusia lääkityksen parinviikonkuluttua jos tarpeelista.

Ps. Ei sitten lääkkeen kanssa mitään muita koktaileja yhtä aikaan ei varsinkaan sitä "helppoa elämää". :D Itse olen täyttövaiheessa lisänyt Seran vedenparannusainetta mutta olen laittanut sen ämpäriin vedenjoukkoon ennen lisäystä altaaseen ja vasta kun allas on jo lähes täynä.

Edit. Ai niin unohtui kertoa että tummuminen on lähinnä merkki siitä että kiekolla ei ole hyvä olla eli ei suoraan tarkoita että on sairas.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Olen tässä miettinyt ihan samaa, eli voihan johtua vielä siitä cocktailistakin.. 8O järkyttävää!

No, koitan huomenna vaihtaa vettä ja tarkkailen tilannetta. Laitoin kuitenkin tilausken vetämään akvaario.fiin, joten on sitten lääkettäkin jos vedenvaihto ei näytä auttavan asiaan.

ps. Kari, mihin osoitteeseen joululahjasi saa laittaa tulemaan [;)]

Uudenvuoden lupaus kaiketi on se, että pitää tarkoin miettiä mitä akvaan laittaa.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Tilannetta: Eilen vaihdoin vettä 1/3, lisäksi laitoin ulkosuodattimeen turveraetta. Kalat näyttivät virkistyvän ja nyt tilanne on se, että syömään tullaan kovalla ruokahalulla ja ihan "normaalivärisenä" mutta kun ruoka on loppu niin lähdetään taas koko jengillä kohti akvaarion takaosaa, kasvien joukkoon möllöttelemään. Välillä tosiaan saa oikein etsimällä etsiä, että missähän täältä akvaariosta kalat on... No, toivotaan, että lääke tulisi nyt nopeasti, postin pakettiseurantaa seurataan aivan reaaliajassa lähes kokoajan. Joten eiköhän se kohta ole perillä postissa. Hengityskin noilla on kyllä aika rivakkaa, joten toivotaan, että lääke sitten tepsii :roll: Otin tuossa kiekkosistani muutamia kuviakin, mutta sen verran uuno olen, etten niitä saa tähän tekstiin liitettyä. Normi copy paste kun on enemmän meikäläisen juttu.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Oireet viittaavat kidusloisiin mutta tiedä häntä voihan se olla myös se koktaili mitä laitoit altaaseen. Vettäkin voit vaihtaa ei siinä mitään jos kalat ovat tottuneet siihen. Itsekkin vaihdan poikasilta joka toinen päivä 50%.
Jos vaihdat vettä niin seuraa tulevatko yhtään pirteemmäksi ja paraneeko väri?
Jos laitat lääkityksen suosittelen tätä Trematzol itselläni pelkästään hyviä kokemuksia.
Poista vedestä 70-80% lisää jäljelle jäävään vesimäärään lääke ja täytä allas 6 tunnin kuluttua.
Todella helppo ja nopea toiminen ja voit uusia lääkityksen parinviikonkuluttua jos tarpeelista.

Ps. Ei sitten lääkkeen kanssa mitään muita koktaileja yhtä aikaan ei varsinkaan sitä "helppoa elämää". :D Itse olen täyttövaiheessa lisänyt Seran vedenparannusainetta mutta olen laittanut sen ämpäriin vedenjoukkoon ennen lisäystä altaaseen ja vasta kun allas on jo lähes täynä.

Edit. Ai niin unohtui kertoa että tummuminen on lähinnä merkki siitä että kiekolla ei ole hyvä olla eli ei suoraan tarkoita että on sairas.[/quote]

Tuhannet kiitokset ohjeistuksestasi. Akvaario on kuin uudelleen syntynyt :mrgreen: Kiekkoset kerjäävät ja syövät kaikki kovalla halulla ruokaa. Lisäksi monniset ja leväbarbit vetävät tuolla omaa monnirallia ulostuloputken virrassa. Melkein tippa tulee silmään tuota katsellessa. Onni onnettomuudessa.

Havaintoa: Laitoin kokeeksi kaikkia pakasteruokia samaan aikaan (sydän , muikkumix ja surviaista). Ennen niin suosittu survari ei kelvannut ollenkaan, sydäntä näykittiin, mutta muikkumix veti voiton :mrgreen: joten taidan tehdä sitä jatkossakin, toki pakkasessa on sitä vielä monta levyä jäljellä. (Kauankohan muuten mahtaa olla käyttöaika itse tehdyssä?)
-Piia-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Pörriäinen, riittikö siis pelkät veden vaihdot vai lääkitsitkö?
Epäilen omilla kiekoillani kans jotain loisia kun nämä on nyt pari päivää olla möllöttäny piilossa. Syömään kyllä tullaan mutta sit taas leikitään piilosta. Hengittely on välillä aika nopsaa ja välillä tulee sellasia ihan ku ihmisen vilunväristys ja kiduksia hankaillaan. Altaaseen en oo mitään ylimäärästä laittanu :mrgreen: , vettä vaihdan neljän päivän välin n.30-40%. Ehkäpä näillä sit on loisia? :(
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

siis tilasin tuota Tremazolia ja eilen illalla laitoin kuurin 6 h altaaseen, jossa oli vain 20 % vettä jäljellä. Tilasin samalla tuota Karin neuvomaa seran vedenparannusainettakin ja heitin se "helpon elämän" roskiin.

Ajattelin itsekseni, että mitenkähän nuo kiekot selviää tuosta noin suuresta vesimäärän vaihtumisestakin jo, mutta aamulla kun heräsin kaikki oli toisin, ja nyt ruokaa menee ihan mahdottomasti ja kaikilla on taas tuo ihana vauva-vatsa pömpöllä.. :mrgreen: :mrgreen: Ja viipotetaan toistensa perässä tuossa etulasilla :mrgreen:

Samoja oireita tuntuisi olevan noilla sun kiekkosilla. Tsekkaa noin tiedot tuosta Trematzolista tuosta Karin linkistä [;)]
-Piia-
Member
Member

Ei se nyt auta ku pistää ostaen lääkettä. Noilla vois kenties ollakin ihomatosia kun välillä pari noista heittelee tuolla altaassa kuperkeikkoja. Tai sit niil on molempia 8O No, en pääse lääkettä antamaan vasta ku maanantaina. Täytyy vaan toivoo, että tuol meidän kaupassa sitä on :|
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
riksu70
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Et merisuolaa hakisi kaupasta ja lisäsi sitä altaaseen, joudut kyllä kasvit ottaa sieltä pois. Silleen minkin yhden katastrofin sain pysäytettyä. Kiitos Tihen neuvojen.
Kourallinen /100 l oli mun ohjeeni.
32+ on lämpönä kun tulee näitä loisoireita. Korjatkoon viisaammat mutta näin hoidin omani silloin.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

riksu70 kirjoitti:Et merisuolaa hakisi kaupasta ja lisäsi sitä altaaseen, joudut kyllä kasvit ottaa sieltä pois. Silleen minkin yhden katastrofin sain pysäytettyä. Kiitos Tihen neuvojen.
32+ on lämpönä kun tulee näitä loisoireita. Korjatkoon viisaammat mutta näin hoidin omani silloin.

Mitenkäs monniset suhtautuu suolan lisäykseen? Minulla oli ainakin juuri juurtuneet kaikki kasvit hyvin, joten en halunnut niitä alkaa poistamaan. Sekin voisi olla kaloille stressaavaa, jos ympäristö muuttuisi niin radikaalisti kertalaakista. Toisaalta suola auttaa kyllä stressiinkin. Itse koin tuon lääkeen helpommaksi vaihtoehdoksi :D
-Piia-
Member
Member

kyllä miekin ton lääkkeen koen parempana vaihtoehtona. Itsekin saanu just laitettua kasvit tonne ja saanu ne jopa kasvamaankin hurjaa vauhtia. Ei heti viittis niitä alkaa tuolta pois repimään. Sit altaassa on monnisia ja inkkareita, nekin pitäis kai sit johonki muualle laittaa? ja mihkäs laitat ku kaikki vara altaatki on tällähetkellä kansotettu :D
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Pörriäinen kirjoitti: Kitos Karihe!!!

Tuhannet kiitokset ohjeistuksestasi. Akvaario on kuin uudelleen syntynyt :mrgreen: Kiekkoset kerjäävät ja syövät kaikki kovalla halulla ruokaa. Lisäksi monniset ja leväbarbit vetävät tuolla omaa monnirallia ulostuloputken virrassa. Melkein tippa tulee silmään tuota katsellessa. Onni onnettomuudessa.
Hienoa että sait avun. Minusta on kiva kun neuvoista on apua ja sillä olen niitä kyllä itsekkin aina välillä joutunut pyytämään muilta.
Näin toimii hienosti tietojen vaihto johon tämä foorumi kaiketi on alunperin tarkoitettukin.
Ainahan tämä tietojen vaihto on mutu tuntumaa kun ei näe itse tilannetta mutta hyvin kerrotut oireet ja rehelliset vastaukset kysymyksiin kyllä auttavat usein onnelliseen lopputulokseen. :D
karihe
Advanced Member
Advanced Member

riksu70 kirjoitti:Et merisuolaa hakisi kaupasta ja lisäsi sitä altaaseen, joudut kyllä kasvit ottaa sieltä pois. Silleen minkin yhden katastrofin sain pysäytettyä. Kiitos Tihen neuvojen.
Tuokin ihan hyvä neuvo mutta kasvilliseen akvaarioon vähän huono.
Toiseksi noista kidusloisista on tuntunut kasvaneen kanta joka on immuuni monelle vanhalle hyväksi todetulle lääkkeelle tämä Tremazol näyttää tällä hetkellä olevan tehokkain.
lapranlikka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Pörriäinen kirjoitti: Mitenkäs monniset suhtautuu suolan lisäykseen?
Ei suolaa altaaseen, jossa on monnisia.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

lapranlikka kirjoitti:
Muistelinkin, että oon joskus lukenut jostain ettei monniset kestä "suolakylpyä"
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Pörriäinen kirjoitti:
lapranlikka kirjoitti:
Muistelinkin, että oon joskus lukenut jostain ettei monniset kestä "suolakylpyä"
Kyllä kestää :) ainakin mun ei ole kuollut ;)
jorge13
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

Bucket kirjoitti:
Kyllä kestää :) ainakin mun ei ole kuollut ;)
Sama täällä, kyllä pientä "suolausta" ovat kuparimonniset kestäneet.
Noista nykyisistä helmimonnisista en osaa sanoa vielä mitään, kun ei ole vielä niiden aikana tarvinnut suolaa käyttää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”