Projekti: 1,33l nanoakvaario
Valvoja: Moderaattorit
Projekti: 1,33l nanoakvaario
Tarkoituksena olisi aloittaa tälläinen projekti näin joulun alla. Mitoiksi tulevat leveys: 17 * 10 * 12cm. Akvaario on tarkoitettu lähinnä koristeeksi, joten eläimiä siihen ei näillä näkymin ole tulossa. Projekti on vielä aivan alussa, itse akvaariotakaan ei ole vielä tilattu. Vaikkei akvaario olekaan vielä tullut niin sisustus on jo suunniteltu tarkasti. Altaan koko on tuollainen siksi kun ei paljon isompaa mahdu ja pitäisi kuitenkin saada akvaarioita lisää. Toivottavasti projekti jotakuta kiinnostaa, etten ihan turhaan selitä. Kuvia projektista laitan kun se on varsinaisesti alkanut. "Kun akvaarioharrastukselle antaa pikkusormen, se vie koko käden"
Kimmo
Kimmo
Ihanaa "bonsai-akvaario", laita ihmeessä sitten kuvia!
Mitä "mini"-kasveja olit suunnitellut laittaa?
Mitä "mini"-kasveja olit suunnitellut laittaa?
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Nuo vesikirput on kyllä hyvä idea! Tulisi jotakin liikettäkin sinne.
Kasvimahdollisuuksia olisivat:
-Riccia
-Jaavansammal
-Peacock-sammal
-Pallopartalevä
-Vellamonsammal
-Süßwassertang
-Hentojatulinsammal (jos nyt saan sitä ostettua)
-Kääpiökyynel (sitäkään eiitselläni nyt paljoa ole)
Kuvia lähettelen sitten kun on projekti kunnolla aluillaan, vähän askartelua olen jo harrastanut asian edistämiseksi.
Kasvimahdollisuuksia olisivat:
-Riccia
-Jaavansammal
-Peacock-sammal
-Pallopartalevä
-Vellamonsammal
-Süßwassertang
-Hentojatulinsammal (jos nyt saan sitä ostettua)
-Kääpiökyynel (sitäkään eiitselläni nyt paljoa ole)
Kuvia lähettelen sitten kun on projekti kunnolla aluillaan, vähän askartelua olen jo harrastanut asian edistämiseksi.
-
- Starting Member
optimistx kirjoitti:Voisihan sinne pistää vesikirppuja, joita katselet sitten suurennuslasilla.

Siis sinänsä oikein mainio idea ja varmasti mielenkiintoinen projekti. Ja juuri vesikirputhan tuonne sopii... ja suurennuslasillahan niitä tosiaan on sitten tiirailtava

Ilmoittelehan g.rosea/Kimmo sitten, että miten projektin kanssa kävi!
Mainio ehdotus.optimistx kirjoitti:Voisihan sinne pistää vesikirppuja, joita katselet sitten suurennuslasilla.

Rakennappa optimistx tuolainen ja laita kuvia niin saatan tehdä sellaisen itsekkin työpaikalle.
Olisi noilla työkaverilla ihmeteltävää.

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Nyt on akvaario tilattu, en osaa sanoa koska valmistuu. Päivittelen aina kun on jotain uutta. Nyt olen näperrellyt DIY- valaisimen (Länsi-Saksan aikainen rikkinäinen pyöränlamppu + ledi + pala loisteputkipöytälampun tukijalkaa
)
Tuli vaan mieleen, että tarvitsevatko nuo vesikirput hapetusta? Ainakin nuo ihan suomalaiset kirput tarvitsevat paljon veteen liuennutta happea.
Kasvipuolella päätöksenteko on edennyt muutamaan lajiin; Vellamonsammalta, hentojatulinsammalta, süßwassertangia
Kuvia on joitakin, varmaan kohta tuosta alkuvaiheesta ja lampusta laitankin kuvaa.

Tuli vaan mieleen, että tarvitsevatko nuo vesikirput hapetusta? Ainakin nuo ihan suomalaiset kirput tarvitsevat paljon veteen liuennutta happea.
Kasvipuolella päätöksenteko on edennyt muutamaan lajiin; Vellamonsammalta, hentojatulinsammalta, süßwassertangia
Kuvia on joitakin, varmaan kohta tuosta alkuvaiheesta ja lampusta laitankin kuvaa.
-
- Member
- Sukupuoli: N/A
Jos joku muu haaveilee samantapaisesta, niin palasetiltä löytyy näppäriä ja pieniä muovisia astioita nanoakvaarioiksi. Itse ostin ao. purkin alunperin valokuvausaltaaksi, mutta mielessä on kyllä käynyt nanoallaskin. Hintaa oli Turussa Akaateemisessa kirjakaupassa 10,50e.

Mielenkiintoinen projekti!
Oletko saanut inspiraation herran nimeltään Oliver Knott töistä? Kaverin pienimmät "tankit" on todellakin pieniä: www.oliver-knott.com
Joku päivä suu ammollaan katselin kaverin sisustuksia. Hienoa työtä!
Oletko saanut inspiraation herran nimeltään Oliver Knott töistä? Kaverin pienimmät "tankit" on todellakin pieniä: www.oliver-knott.com

Siinähän se on uusi kannelinenmalli kultakalamaljastaja vielä suomalaista suunittelua. No vitsi vitsi. 

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
En, mutta erään toisen nanosta. Olisin kyllä saanut inspiraatiota noistakin, jos olisin tullut löytäneeksi nuoNoiR kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti!

Kuvia:

Ensimmäinen vaihe, tarvikkeet löydetty. Sammakippo on kuitenkin jäänyt myöhemmissä suunnitelmissa pois.

Kanto sahattu sopivamman kokoiseksi

Muovikalliot leikattu

Suunnitelma sisustuksesta alkaa hahmottua. "Muovikalliot" päällystän sammalilla.

Lamppu (valo ei oikeasti ole noin sinistä)

Rakennelma 'kylpemässä' valossa.
Moina-vesikirput selviävät vielä 1.5 mg/l hapella (kaloille raja noin 5 mg/l yleensä). Mutta hyvin lievää ilmastusta suositellaan, jotta vesi edes hieman kiertäisi eikä alkaisi haista. Ei saa olla pieniä kuplia, ne takertuvat kirppujen vatsan alle ja tappavat ne. Käytän itse 15 min/2 h ajastimella hyvin lievää isokuplaista ilmastusta, ei siis hohkakiveä tai bambua, vaan suoraan letkun päästä. Liika ilmastus hermostuttaa niitä, ne saavat traumoja, alkavat muistella lapsuuttaan ja syyttelemään äitiään kaikesta. Isästä kun oi ole tietoakaan raukoilla yksinhuoltajien tenavilla. Hups, taas herra Disnoy innostutti liikaa.g.rosea kirjoitti:
...
...
Voisit valita yhden valioemon sinne ja katsoa, kuinka jo viikossa siellä on aikamoinen lastentarha.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Meillä 7-vuotias tyttö hoksasi rakentaa miniakvaarioita pilttipurkeista. Hiekkaa pohjalle ja muovikasveja sisään. Lasten leikeissä oli joku loota, 7x5x7 cm olisko ollu joku kellon rasia... siitä itsekin suunnittelin tekeväni altaan tytölle, mutta taisin jossain siivouksessa heittää sen roskiin
Katoin kans noita Palaset kuppeja...
Ratian suunnittelema muovikuppi! Aivan loistavaa!
Pentuna keräsin sammakonkutua ja pistin 10 litran lasipurkkiin. Heinää sekaan ja muuta.. Että onhan tuota harrastettu kautta aikojen.

Katoin kans noita Palaset kuppeja...

Pentuna keräsin sammakonkutua ja pistin 10 litran lasipurkkiin. Heinää sekaan ja muuta.. Että onhan tuota harrastettu kautta aikojen.

Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Junior Member
- Viesti:
Itse yritin aikanaan kahden litran 'konjakkilasiin' matalaa anubiasta kasvamaan lasikalan seuraksi, ja kauniilta näyttikin - aina viikon kerrallaan. Kun ei siellä ollut mitään levänsyöjää, huoltoväli oli tosi lyhyt, ja kärsivällisyys loppui kesken.
Miten tällaisen nanoakvaarion huolto toimii? Minulla ei ollut mitään muuta kuin spottivalaisin manuaalisella ajastuksella... Tekisi mieli taas yrittää, lasi saattaisi olla tallessa kellarissa. Jos vaikka pari kiertiestä laittaisi sen lasikalan kaveriksi? Ja mustaa hiekkaa.
Miten tällaisen nanoakvaarion huolto toimii? Minulla ei ollut mitään muuta kuin spottivalaisin manuaalisella ajastuksella... Tekisi mieli taas yrittää, lasi saattaisi olla tallessa kellarissa. Jos vaikka pari kiertiestä laittaisi sen lasikalan kaveriksi? Ja mustaa hiekkaa.
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
Itselläni on suunnitelmana tehdä tästä sellainen "low maintenance" (vähän huoltoa vaativa). Kasvit olen valinnut melko hidaskasvuisiksi ja niin edespäin. Kun akvaarioon tulee vain vesikirppuja, niin sitä ei tarvitse olla kokoajan räpeltämässäkään.
PiaF, Anubiaksesi levääntyminen johtui varmaankin valon väristä; kellertävä valo saa helposti levän kasvamaan. Akvaarioihin mieluiten joko sinistä, "valkoista" tai vihertävää valoa.
PiaF, Anubiaksesi levääntyminen johtui varmaankin valon väristä; kellertävä valo saa helposti levän kasvamaan. Akvaarioihin mieluiten joko sinistä, "valkoista" tai vihertävää valoa.
Mielenkiintoinen projekti!
Mulla on Viipurista tuotuja alle 10 litran altaita, ties mihin ovat siellä ne tarkoittaneet, mutta mulla ovat kuvausaltaina. Salaa olen niihin miettinyt jotain elämää. Haaveissa on kirjoituspöytäakvaario töihin, asukiksi omenakotilo tai muutama tulisukarapu. Mutta miten kääpiöaltaaseen saa sopimaan tekniikan siivosti?
En ole oikeasti omppuja edes opiskellut eli elkää hermostuko, jos eivät mahdu kääpiöaltaaseen.
Mulla on Viipurista tuotuja alle 10 litran altaita, ties mihin ovat siellä ne tarkoittaneet, mutta mulla ovat kuvausaltaina. Salaa olen niihin miettinyt jotain elämää. Haaveissa on kirjoituspöytäakvaario töihin, asukiksi omenakotilo tai muutama tulisukarapu. Mutta miten kääpiöaltaaseen saa sopimaan tekniikan siivosti?
En ole oikeasti omppuja edes opiskellut eli elkää hermostuko, jos eivät mahdu kääpiöaltaaseen.
Tämä allas on "low tech", eli vähätekniikkainen.
Kuvia hentojatulinsammal kallioista ja niiden kokoamisesta.

Rakennusta aloittelen (kuvassa vain osa verkosta)

Vasen puolisko

Oikea puolisko (nurkassa kannonreikä)

Susswassertang ja vellamonsammal risuja. Vellamonsammal ei oikein viihtynyt isossa altaassa, joten päätin pelastaa sen nanoon.
Kuvia hentojatulinsammal kallioista ja niiden kokoamisesta.

Rakennusta aloittelen (kuvassa vain osa verkosta)

Vasen puolisko

Oikea puolisko (nurkassa kannonreikä)

Susswassertang ja vellamonsammal risuja. Vellamonsammal ei oikein viihtynyt isossa altaassa, joten päätin pelastaa sen nanoon.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Re: nano
Rakentaa pieni sisustus-kasviallas.cruella kirjoitti:Pakko myöntää, että menee multa vähän ohi tän projektin tarkotus..
Mahtavan suloinen purtelo! Upea idea nuo pakasterasiakalliot, vau. Kertaappa vielä (ainakin minulta meni ohi) mitä olit suunnitellut hoitorutiiniksi, mitä lannoitetta ja minkä verran, tuleeko hiilarilevitys (aktiivi/passiivi), jotain vedenkiertoa (tuollaisen muovikallion sisään olisi helppo tehdä pillifiltteri-matto-tsydeemi?) jne.
Ihanaa, mistäköhän minullekin löytyisi kärsivällisyyttä ja mielikuvitusta moiseen projektiin? "Joulupukki, tänä vuonna toivoisin kilon kärsivällisyyttä, jaettavaksi itselleen ja puolisolle, kiitos".

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet