Persoonallinen päälaji hakusessa (340L)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JEM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 22:21, 15.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Persoonallinen päälaji hakusessa (340L)

Viesti Kirjoittaja JEM »

Altaastani puuttuu tällä hetkellä kokonaan jokin näyttävä ja persoonallinen päälaji. Aikaisemmin minulla on ollut lehtikaloja ja rusokirjoahvenia, mutta haluaisin nyt jotain muuta. Kiekot ovat haaveissa mutta niille hankin todennäköisesti oman altaan jossain vaiheessa. Ahvenet miellyttävät eniten, mutta toki muutakin saa ehdottaa. Tässä altaan perustiedot:

-n. 340-litrainen

-hieno hiekka pohjalla

-kasveja melko runsaasti mutta myös vapaata uimatilaa löytyy

-pH hiukan alle 7, pehmeähkö vesi, lämpötila on 26 astetta mutta kesäisin pakostikin nousee, joten lämpimälle herkät lajit eivät käy

-muina kaloina timanttitetroja, monnisia, partis. Tulevaisuudessa mahdollisesti pari pientä plekoa



Toivoisin, että laji olisi:

-Persoona isolla P:llä. Kala joka tuntuu myös lemmikiltä eikä "vain" kalalta

-yksin tai pareittain pidettävä, jos pareittain niin ei saa lisääntyä riesaksi asti

-ei syö pieniä kaloja, tässä tapauksessa siis timanttitetroja eikä monnisia

-ei revi kasveja tai myllää pohjaa liiallisuuksiin asti

-ei mikään ihan väritön laji, eikä myöskään aivan pienikokoinen



No niin, ehdotuksia kehiin :D
~ 520 litraa ~
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Miksi ei tuonne niitä kiekkoja?
J.A
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 15:41, 05.05.2007

Viesti Kirjoittaja J.A »

Taistetlukala :mrgreen:
JEM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 22:21, 15.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja JEM »

f_isu: Olen ajatellut lykätä kiekkojen hankkimista, kunnes saan opinnot päätökseen ja on varaa muuttaa isompaan asuntoon ja hankkia kiekoille oma suurempi allas.
~ 520 litraa ~
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Viesti Kirjoittaja marDH »

M: itesolis?
- kultasaumakirjoahven pariskunta... kutee harvakseen, meillä kahdet ahvenien itse syömät kudut parin vuoden aikana, kalat siis kohta (helmikuussa) kaksivuotiaita. Kiinnostaako, ota kalasta selvää.

oma tulkinta;
- koiras "rauhallinen" jopa soidin aikaankin, ei säti muita kaloja
- silti ahnas naaraansa vartija kulkevat yhdessä jatkuvasti ympäri akvaariota (hae kuvat kuvablogista allekirjoituksen opastamana)
- ei tongi pohjaa
- ei syö kasveja
- ei syö kaloja
- syö katkat
- syö muutenkin monipuolista ruokaa, ei nirsoile
- tällä hetkellä koiras hennon naisen käden kokoinen ja natu puolta pienempi, kasvanee vielä hieman, miehen kämmenen kokoiseksi
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Haarniskamonni? Persoonallinen lemmikki.

Kuva
Monninomistaja jo vuodesta -94.
JEM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 22:21, 15.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja JEM »

Haarniskamonni on kyllä vähän liian ruma minun silmääni, vaikka varmasti veikeä otus muuten onkin :mrgreen:

marDH kirjoitti:kultasaumakirjoahven pariskunta... kutee harvakseen, meillä kahdet ahvenien itse syömät kudut parin vuoden aikana, kalat siis kohta (helmikuussa) kaksivuotiaita. Kiinnostaako, ota kalasta selvää.
Noita olen kuvissa ihaillut ja laji olisi muuten aivan upea, mutta olen löytänyt siitä vähän ristiriitaista tietoa, esim.

pH: 6.5-7.5
Kovuus:10-20
Lämpö: 20-24C
Koko: >20cm.
Allas koko: >500ltr.
Soveltuvuus: Kaunis ja värikäs kirjoahven jonka englanninkielinen lempinimi on vihreä terrori, joka kertoo kalan luonteesta paljon.


(lähde: http://www.paratiisikala.net/kirjoahven.htm)

Tuo koko ja lämpötilavaatimus ei siis oikein natsaa...
~ 520 litraa ~
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Viesti Kirjoittaja marDH »

jep. mäkin tuon pariskunnan ostin kun kaupan suositus oli +27 asti, viihtyvät/kutevat/ovat värikkäitä/aktiivisia/syövät hyvin juuri nyt muuten on kutu aika... seura8-) amaan ... ei merkkejä apaattisuudesta tms. stressistä.

Varjon uudessa kirjassa min. akva tilavuus +300l, minkä mittainen akvas on?

Kyllähän suuri kala tilaa vaatii, mutta jos pituutta on akvassasi edes puoltoista metriä ei korkeudella ole niin väliä. Akvan mitat tällä kertaa tärkeät. Ahven tekee reviirinsä sen mukaan.
Tuo Green Terror ei ole tuulesta temmattu mutta mun yksilöni ovat kyllä oikeesti rauhallisia, ihmeellistä kyllä. 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Täältä päin suositellaan lehtikalaa. :P
Minusta aliarvostettu, pidetään ehkä "liian normaalina". :|
Erittäin persoonallinen, ja todellakin isolla P:llä. [;)]

Itse omistan myös, enkä voisi luopua. Ihastuttavia kaloja kaikenkaikkiaan!

Minulla siis kaksi koi-muunnosta olevaa lehtikalaa, molemman kämmenen kokoisia.
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

JEM kirjoitti:Haarniskamonni on kyllä vähän liian ruma minun silmääni, vaikka varmasti veikeä otus muuten onkin :mrgreen:
Eipäs, ne ovat kauniita kauniita kaloja. Tässä vielä suloinen haarniskamonninaaraani. [;)]
Kuva
Monninomistaja jo vuodesta -94.
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Viesti Kirjoittaja marDH »

Phoxinus kirjoitti: Eipäs, ne ovat kauniita kauniita kaloja. Tässä vielä suloinen haarniskamonninaaraani.]
Samaa mieltä ja varsinkin koiraat osaa olla tosi komeita, meillä oppivat syömään survaria kädestä, aikas helpostikin, pienellä totuttelulla.
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
JEM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 22:21, 15.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja JEM »

marDH kirjoitti:Kyllähän suuri kala tilaa vaatii, mutta jos pituutta on akvassasi edes puoltoista metriä ei korkeudella ole niin väliä.
Ei ole valitettavasti niin pitkä, mitat ovat 125 x 50 x 55(korkeus) Täytyy varmaan tuo kaunotar unohtaa.

Niin ja ei tule haarniskamonnia, uskokaa jo :mrgreen: En voisi mennä kahta metriä lähemmäs allasta jossa tuollainen olisi... Sitä paitsi pohjalle tulisi liikaa porukkaa, koska aion hankkia pari plekoakin jossain vaiheessa, todennäköisesti salamanteriplekoja.

Lisää ehdotuksia?
~ 520 litraa ~
J.A
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 15:41, 05.05.2007

Viesti Kirjoittaja J.A »

Minäkin suosittelen lehtikaloja. Myös taistelukala on suuri persoona.
JEM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 22:21, 15.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja JEM »

Lehtikaloja ja taistelukaloja minulla on ollut vuosien varrella useita, enkä nyt halua niitä vaikka ne kivoja ovatkin. Mieluummin jotain vähän harvinaisempaa lajia, jota ei ole joka toisessa akvaariossa.
~ 520 litraa ~
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Entäs rihmakalat?
Erittäin tyylikäs ilmestys olisi kuutamorihmakala. Ei ehkä varsinaisesti kovin värikäs, mutta silti näyttävä. Esim. 5 kpl haaremi, aiai ;) Eikä löydy ihan joka altaasta, kasvaakin jo sen verran komeisiin mittoihin!
Kuvat eivät tee oikeutta tälle kalalle.
http://garaje.ya.com/manhesal/images/gouramiplata.jpg

Tai ihan perushelmirihma? Kaunis sekin :)
http://sv.aqua-web.org/akvaariot.html Tuolla näkyy kuinka kaunis parvessa/suuressa haaremissa :) Värit eivät kyllä tule oikeuksiinsa.
http://sv.aqua-web.org/labyrinttikalat.html Tuolla kuva jossa värit näkyy hiukan kivemmin.

Ehkäpä
Purjesampimonni persoonallisuutta tuomaan?

Ehdotukset eivät ehkä ihan sitä mitä hait, mutta ajattelinpa laittaa jotain hiukan poikkeavaa :D (Oikeasti en keksinyt mitään täsmällistä :mrgreen: )
JEM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 22:21, 15.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja JEM »

Rihmakalojakin minulla on ollut, mutta eivät nekään ole sitä mitä nyt haen... Ne jotka tietävät AW:n julkkiksen sitruunakirjoahven-Leon, tietävät mitä etsin. :mrgreen: Sellainen persoona pienemässä ja kiltimmässä paketissa, kiitos! [;)]

Purjesampimonnit ovat hienoja ja myös punaisia noitamonneja olen ihastellut, mutta kuten sanoin, pohjalle on tulossa plekoja joten ruuhkaa tulisi.
~ 520 litraa ~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”