Sen ei pitäisi kuulemma olla kovin hankalaakaan, mutta meillä siellä ei ihan hirveesti kuhinaa ole. Ainut koiras ui vähän naaraiden perässä, jokaisen muttei kovin innokkaasti, välillä se ui pakoon, sillä naaraat tahtovat ajaa sen pois. Minulla on 4 naarasta, jotka ovat olleet minulla jo iät ja ajat ja sitten ostin näille joku kuukaisi sitten ukon seuraksi. Se on aika paljon naaraita pienempi.
Olisko teillä neuvoja mitä vesiarvoja tai muuta säätämällä nuo saisi tuolla kutupuuhiin paremmin.
Miten saisin kirsikkabarbini lisääntymään?
Valvoja: Moderaattorit
Itsellä on kirsikkabarbit ovat kuteneet aika helposti. Koiraan innokkuudesta se kiinni on. Olen kyllä huomannut, että vanhat naaraat ovat hankalempia kutemaan, eli ehkä kyse on siitä. Ja ehkä koiras on vielä turhan pieni, jotta sitä otettaisiin vakavissaan. Kovin nuorena kyllä aloittavat jos ovat aloittaakseen. Mielestäni kalat eivät hirveästi vesiarvoistakaan ole välittäneet. Kerran kun sen hoksaavat, niin sitä kyllä tehdään sitten jatkuvasti 

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Vähän aikaa sitten kun itselläni oli vielä kirsikoita, takuuvarma keino saada otukset kutemaan oli vedenvaihto, viileämpää vettä perään ja surviaista sapuskaksi. Ja tietenkin sopivia tiheitä pusikoita kutupaikoiksi. Tämähän on aika lailla "vakiotoimenpide" melkein kaikkien lajien kanssa.. Ja tosiaan vanhemmat naaraat eivät kude yhtä hanakasti kuin nuoret, joten ehkä parin nuoren naaraan (ja vaikka toisen koiraankin) lisääminen parveen voisi auttaa.
Omassa altaassani oli vähän kaikenikäisiä kirsikkabarbeja, joista vain nuoremmat tytöt kutivat ahkerasti.
Vesiarvojen suhteen nuo eivät ole kranttuja, mutta parhaiten ne tuntuvat viihtyvän(=kutevan) hieman happamassa ja pehmeässä vedessä. Lämpötiloista en osaa sanoa muuta kuin että meillä ne sikisivät hirmuista vauhtia lämpötilan keikkuessa 25 ja 26 asteen välillä.

Vesiarvojen suhteen nuo eivät ole kranttuja, mutta parhaiten ne tuntuvat viihtyvän(=kutevan) hieman happamassa ja pehmeässä vedessä. Lämpötiloista en osaa sanoa muuta kuin että meillä ne sikisivät hirmuista vauhtia lämpötilan keikkuessa 25 ja 26 asteen välillä.