Moraalinen kysymys

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Moraalinen kysymys

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

Mikä on hyväksyttävä syy lopettaa kala/kalat?

Istun rippituoliin ja kevennän sydäntäni. Itse olen lopettanut kaloja lukuisista eri syistä. Useimmiten siksi, että olen lopettanut niiden kärsimykset ennen väistämätöntä loppua.

Tunnustan, että jotkin tapauksista eivät kenties kestä eettistä tarkastelua. Olen mm. lopettanut monia kaloja siksi, että ne ovat olleet tavalla tai toisella hankalia esim. liian aggressiivisia yksilöitä tullakseen sopuisasti toimeen muiden kalojen kanssa. Tunnustan, että monissa tapauksissa en ole edes yrittänyt hankkia niille uutta kotia, vaan laittanut kylmästi vasaran alle, kun proput ovat palaneet.

Joissakin tapauksissa ei ole tarvittu edes kunnollista syytä... [:I] . Olen vain kyllästynyt tiettyihin kaloihin ja hankkiutunut eroon niistä tehdäkseni tilaa uusille, kenties mielenkiintoisemmille kaloille. Olen vain kylmästi todennut kaloille, että tämä haittaa harrastukseni kehittymistä estämällä minua hankkimasta uusia kokemuksia uusista lajeista, joten...

Näin jälkikäteen ajateltuna kylmää ja itsekästä. Erityisesti mieltä jäi painamaan eräs nuori kesy oskari, joka sai tehdä tilaa uaruille...

Kertokaa kokemuksistanne ja ottakaa kantaa.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Olen itse lopettanut kanssa sairaat yksilöt ja muutaman kalan liian aggressiivisesta käytöksestä johtuen.

Yhtään kalaa en kuitenkaan ole lopettanut sen takia että olisin tarvinnut tilaa "uusille kaloille".
Mutta totuushan on se että jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee kunhan ei lopettaessa aiheuta turhia kärsimyksiä.
Joskus on ehkä parempikin lopetaa kalat sekä lemmikit kuin jättää ne hoitamatta .
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Moraalinen kysymys.

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

dr. Axelrod kirjoitti:Olen mm. lopettanut monia kaloja siksi, että ne ovat olleet tavalla tai toisella hankalia esim. liian aggressiivisia yksilöitä tullakseen sopuisasti toimeen muiden kalojen kanssa. Tunnustan, että monissa tapauksissa en ole edes yrittänyt hankkia niille uutta kotia, vaan laittanut kylmästi vasaran alle, kun proput ovat palaneet.
Yhden partamonnikoiraan ja yhden taistelukalanaaraan olen lopettanut niiden agressiivisen käytöksen takia. Jatkuva kaikkien ja kaiken kimppuun hyökkäily riitti syyski tuomioon. Ajattelin että ennemmin tapan ne kuin anna jollekin muulle, jonka altaassa aloittavat saman terrorismin uudestaan. Saatoin hyvin olla väärässäkin, tiedä häntä.
dr. Axelrod kirjoitti:Joissakin tapauksissa ei ole tarvittu edes kunnollista syytä... [:I] . Olen vain kyllästynyt tiettyihin kaloihin ja hankkiutunut eroon niistä tehdäkseni tilaa uusille, kenties mielenkiintoisemmille kaloille. Olen vain kylmästi todennut kaloille, että tämä haittaa harrastukseni kehittymistä estämällä minua hankkimasta uusia kokemuksia uusista lajeista, joten...
Muutamaan otteeseen olen kuskannut melkeinpä koko altaan sisustan akvaarioliikkeeseen samasta syystä. Tuliliskot, seeprakirjoahven, albinomonniset ja varmaan jokunen muukin laji päätyivät kiertoon kun "ei huvittanut". Lopulta kalaston täysremppa teki hyvää, harrastus olisi tyssännyt tylsään altaaseen ja itseni tuntien olisin hoidonkin antanut mennä retuperälle.

En syyttele mutta kysyn, eikö kaloja olisi voinut viedä liikkeeseen? Vai oliko kyseessä nk. hankalat uudelleensijoitettavat kuten osku?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Jeba8
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Jeba8 »

Mulla on varmaankin pian edessä "joukkoteloitus" koska kukaan ei taatusti huoli partamonnejani eikä vanhoja laiskoja leväbarbejani=/ Aion kyllä tarjota eläinkauppaan mutta tuskin ne sinne kelpaavat. En vaan jaksa niitä koska repivät miekkakasvini totaalisesti...
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Re: Moraalinen kysymys.

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

Adrianna kirjoitti:
dr. Axelrod kirjoitti:Olen mm. lopettanut monia kaloja siksi, että ne ovat olleet tavalla tai toisella hankalia esim. liian aggressiivisia yksilöitä tullakseen sopuisasti toimeen muiden kalojen kanssa. Tunnustan, että monissa tapauksissa en ole edes yrittänyt hankkia niille uutta kotia, vaan laittanut kylmästi vasaran alle, kun proput ovat palaneet.
Yhden partamonnikoiraan ja yhden taistelukalanaaraan olen lopettanut niiden agressiivisen käytöksen takia. Jatkuva kaikkien ja kaiken kimppuun hyökkäily riitti syyski tuomioon. Ajattelin että ennemmin tapan ne kuin anna jollekin muulle, jonka altaassa aloittavat saman terrorismin uudestaan. Saatoin hyvin olla väärässäkin, tiedä häntä.
dr. Axelrod kirjoitti:Joissakin tapauksissa ei ole tarvittu edes kunnollista syytä... [:I] . Olen vain kyllästynyt tiettyihin kaloihin ja hankkiutunut eroon niistä tehdäkseni tilaa uusille, kenties mielenkiintoisemmille kaloille. Olen vain kylmästi todennut kaloille, että tämä haittaa harrastukseni kehittymistä estämällä minua hankkimasta uusia kokemuksia uusista lajeista, joten...
Muutamaan otteeseen olen kuskannut melkeinpä koko altaan sisustan akvaarioliikkeeseen samasta syystä. Tuliliskot, seeprakirjoahven, albinomonniset ja varmaan jokunen muukin laji päätyivät kiertoon kun "ei huvittanut". Lopulta kalaston täysremppa teki hyvää, harrastus olisi tyssännyt tylsään altaaseen ja itseni tuntien olisin hoidonkin antanut mennä retuperälle.

En syyttele mutta kysyn, eikö kaloja olisi voinut viedä liikkeeseen? Vai oliko kyseessä nk. hankalat uudelleensijoitettavat kuten osku?
Nimenomaan. Olen aina harrastanut suuria kirjoahvenia, joiden jatkosijoittaminen on hankalaa. Mainittakoon, että mainitsemani tapaukset tapahtuivat ennen aqua-webin löytämistä ja sitä kautta myös ennen ymmärrystä siitä, että aikuisista ahvenistakin potentiaalisesti kiinnostuneita akvaristeja löytyy, jotka voisivat olla valmiita uusille haasteille. :D.
Mutta se siitä. Istukaa rippituoliin ja purkakaa sydäntänne...
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Jeba8 kirjoitti:Mulla on varmaankin pian edessä "joukkoteloitus" koska kukaan ei taatusti huoli partamonnejani eikä vanhoja laiskoja leväbarbejani=/
Suosittelen laittamaan ilmoituksen tänne lahjoitetaan palstalle ja muillekin akvaarioaiheisille sivustoille, mikäli et ole jo laittanut. Leväbarbit saavat varmasti uuden kodin ja ehkä osa partamonneistakin, ellei jopa kaikki.
Jeba8
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Jeba8 »

Koss kirjoitti:
Jeba8 kirjoitti:Mulla on varmaankin pian edessä "joukkoteloitus" koska kukaan ei taatusti huoli partamonnejani eikä vanhoja laiskoja leväbarbejani=/
Suosittelen laittamaan ilmoituksen tänne lahjoitetaan palstalle ja muillekin akvaarioaiheisille sivustoille, mikäli et ole jo laittanut. Leväbarbit saavat varmasti uuden kodin ja ehkä osa partamonneistakin, ellei jopa kaikki.
Olen laittanut ilmoituksen ja aion sen vielä uusiakkin, ei asialla niin kiire ole, hiukan pahaa vaan pelkään etten saa kuitenkaan ko. otuksia hengiltä vaikka kuinka ärsyttävätkin...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse olen kerran pystynyt lopettamaan yhden sateenkaarikalanaaraan kun se vuoti verta ihon läpi eikä pysynyt pystyssä altaassa :cry: Se oli kamalaa. Kun itse olin sen aiheuttanut tuntui sitäkin pahemmalta, sukeltajantauti sillä oli... Eli voin tunnustaa toisin päin, olen antanut kalojen kitua liian pitkään koska en kertakaikkiaan ole pystynyt siihen viimeiseen tekoon.

Muuten kaloja olen lopetuttanut ainoastaan kun ovat olleet huonoina, etteivät kärsisi enempää. Kerran ystävällinen kauppias joutui tehtävään, muutoin apuun olen pyytänyt ystävällisiä akvaristikavereita ja tietenkin omaa ukkoa (joka inhoaa sitä myös, mutta on sentään karaistunut ja karvainen). Altaan mukana tulleita kaloja olen kaupitellut, kuskaillut erilaisiin kauppoihin jne, yhtään en ole laittanut vasaran alle koska se olisi ollut tarpeeton tai ilkeä. Edes superilkeää tappajapartista.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

-Alix- kirjoitti: Edes superilkeää tappajapartista.
Mielenkiintoista kuulla että partis olisi tappaja. Mitä se tappoi?
Itselläni on 10cm partis kiekkopoikastenjoukossa ja ei se ainakaan niitä ole tappannut.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

karihe kirjoitti:
Itselläni on 10cm partis kiekkopoikastenjoukossa ja ei se ainakaan niitä ole tappannut.
Se teloi kuulemma usemapaa okamoniialajia oikein olan takaa, kampaoka ei selvinnyt. Tämä siis ennen meikäläiselle tuloa. Mulle se tuli sitruunakirjon "kaveriksi", mutta se olikin sille liian rajua seuraa ja partis sai muuttaa eteenpäin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

En ole tervettä akvaariokalaani ikinä tappanut enkä aio tappaakaan. Eivät kalat minulle nyt aivan lemmikkistatukseen nouse, mutta on niillä nyt muutakin kuin esinearvo.
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Jos kala on parantumattomasti sairas, tai jotenkin muuten sairas, niin että se tartuttaisi kaikki muutkin kalat. Jos kala on aggressiivinen ja vaarantaisi muitten kalojen hengen, kyllä useamman kala on yhden kalan henkeä tärkeämpi. Jos kaloja on jostain syystä liikaa, eikä kotia löydy mistään mitenkään (esim partikset)

Hyväksyttäviä syitä on monia, mutta ne mitkä ei ole hyväksyttäviä.. no ainakin se, että ollaan hankittu kala ja huomataankin, ettei sitä halutakaan ja lahdataan se, yrittämättä edes etsiä uutta kotia sille
karihe
Advanced Member
Advanced Member

-Alix- kirjoitti:
karihe kirjoitti:
Se teloi kuulemma usemapaa okamoniialajia oikein olan takaa, kampaoka ei selvinnyt. Tämä siis ennen meikäläiselle tuloa. Mulle se tuli sitruunakirjon "kaveriksi", mutta se olikin sille liian rajua seuraa ja partis sai muuttaa eteenpäin.
Mielenkiintoista näyttääpä noissa kaloisakin olevan niitä maanantai kappaleita joita aina silloin tällöin meissä ihmisissäkin havaitaan.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kokemukseni mukaan on monelle kalalle parempi lopettaa se, eikä pistää kiertoon. Olen säälistä jättänyt kaloja tappamatta ja lahjoittanut levänuoliaisen, tappajapartiksen, parit leväbarbit jne. ja lähestulkoon jokainen on sitten päätynyt huonoihin olosuhteisiin. En viitsi tarkemmin kertoa koska osa kaloista on löytänyt uuden "hyvän" kodin tämän foorumin kautta. Mutta kalat ovat sitten tosiaan tulleet vastaan jossain muualla... eräskin tikuksi laihtuneena ja satalitraisessa vaikka lahjoitin nimenomaan suureen altaaseen [}:)] sille ei oltu annettu lainkaan ruokaa koska "sehän on levänsyöjäkala".
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Miljoonakalan ja platyn poikasia olen tappanut kyllä.. Varsinkin silloin, kun ne olivat pienessä akvaariossa. Nyt isompaan niitä mahtuu enemmän, mutta tarvittaessa niitäkin sitten lopetan. Toki olen ensin pyrkinyt "terveet" kalat laittamaan kiertoon.

Pääsääntöisesti kyllä lopettamisen syynä on nimenomaan sairas, tapaturmaisesti / tappelussa pahoin viottunut tai sitten vain epämuodostunut.

Ja ei, minun omatuntoani ei todellakaan rasita, vaikka esim. joku noista hammaskarppien poikasista päätyy syntymäaltaassaan vanhempiensa ruuaksi. Luonto valitsee vahvimmat selviämään.
Boink
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Boink »

Jos kala on päättänyt ryhtyä kärsimään, olen lopettanut. Vihaiset kalat taas ovat päätyneet muiden ries... riemuksi. Terveiset vaan kauppakumppaneille!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”