Vastailen noiden kysymysten alle...
Lieneeköhän joku syy noissa ristiriitaisissa lämpöohjeissa?
- jos joku muistelee Rassin antamaa lämpötila suositusta, laittakoot tänne linkin, vanhassa kirjassa saattaa

olla virheellistä tietoa, en itsekään muista missä olisi ollut noin korkeata lämpötila arvoa kun ei tota Rassin kirjaa mulla ole olemassa, enää.
- jotkut kalat tosiaan on arkoja laajoille vaaleille alueille akvaarion pohjassa mutta silti monet käyttävät vaaleatakin hiekkaa akvaariossaan, se on siitä koristelusta kiinni ja miten kasvisto aikaa myöden asettuu ja leviää, ei kalatkaa ole enää arkoja. Mullakin tuota punertavaa hiekkaa...
- taistelukala tietysti tulee paremmin esiin yksivärisen tummahkon taustan myötä, mulla on tollanen mangrove juurakkotausta jonka päälle, pohjaa koristamaan oon vielä lisännyt kivikko taustaa
ja eikös ne kierteissarvikotilot ole kova sana hiekan ylläpidossa?
- joo, mutta tulee ottaa huomioon että nekin lisääntyvät ihan yhtä hanakasti kuin muutkin kotilot, niille täytyy järjestää saalistus päiviä jolloin jollain sihdillä vähennetään kantaa manuaalisesti tai sitten jos akvan kalasto antaa myöden, jokin kala joka syö kotiloita ja näin pitää kannan kurissa... seuraavan kerran kun perustan akvaariota, en enää ota kierteisiä, ei niistä ole kuin riesaa kun niitä alkaa olemaan miljuuna. EI nuoliaiset ei pallokalatkaan saa pidettyä kantaa sellaisena ettei niitä kuhisisi kaikkialla, loppujen lopuksi.
Tulkaa hakemaan pois, niitä mulla riittää!!
---------------------
Hermukka kirjoitti:meilläkin on katinkultamonnit 27c!:D
Loppujenviimeksi, tuo ylärajaksi mainittu lämpötila ja sitä korkeammissa lämpötiloissa kalaa pitäminen saattaa aiheuttaa kalan elin iän lyhenemistä ja sitä kautta tietysti immuunin alenemista etc.
Kyllähän luonnossakin lämpötilat vesistöissä vaihtelevat taatusti ja voihan olla että katinkultamonnikin joutuu taistelemaan pienissä lammikoissa kuivina kausina joissa lämpötila kohoaa taatusti tuonne läkelle kolmeakymmentä mutta pitkiä aikoja kala ei sellaista kestä. Onneksi tulee aina sadekausi...
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)