Akvaario alkaa pikkuhiljaa varmistua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
deMastro
Member
Member

Akvaario alkaa pikkuhiljaa varmistua

Viesti Kirjoittaja deMastro »

Eli on nyt pikkuhiljaa aika varma että mulle on tulossa tommonen 240l juwel rio. Kalastoksi olen ajatellu.

-50kpl Kardinaalitetroja
-10kpl Helmimonnisia tai jotain muita vastaavia
-10kpl Jotain upeita kirjoahvenia jotka lisääntyy mut ei sit täytä kuitenkaan yhes hujauksessa koko allasta, koko (8-14cm)
-jotain muuta ehdottakaa

Kasveista mulla ei oo mitään hajua mutta en ajatellu laittaa niitä liika vaan sopivasti. Voisiko joku kokeneempi neuvoa vähän et mitä kasveja ja kuinka monta kantsis ottaa.

Laitteistoksi tulee varmaankin toi EHEIM Professionel 2224.
lisäksi harkitsen semmosen CO2 laitteiston hankkimista(onko tarpeellista?)

Olen erittäin kiitollinen kaikista neuvoista....

T.(noobi)deMastro :D
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

10 kpl kirjoahvenia ei tuon kokoiseen mahdu ilman, että tulee ruumiita ja Juweleissa on enemmän korkeutta kuin pohjapinta-alaa (näkyypi tuossa olevan pohja 121x41 cm). Minulla on suunnilleen tuon kokoisessa kaksi avainkirjoahventa, ovat kilttejä ja omasta mielestä todella nättejä, mielialanvaihdokset näkyvät kalan värityksessä. Välillä äksyilevät ja ajavat muita kauemmas, mutta ovat siis todellakin kilteimmästä päästä kirjoahvenia.

Ja suodattimen pistäisin isommaksi, oli ennen 250 litraisessa 2224, mutta turhan pieni. Nyt on 2028 ja toimii paljon paremmin, ylimääräisenä roskien kerääjä on Eheim Pick-up 2010.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Ahvenista voisi sopia pieni parvi rusokirjoahvenia:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... oahven.htm
Tai jokin labyrinttikala pinnan tuntumaan.
Mitään kalliita Co2 laitteistoja ei välttämättä tarvita, ihan kotikutoiset hiilarilevittimet ja limsapullotkin käyvät.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
deMastro
Member
Member

Viesti Kirjoittaja deMastro »

Hitsi mä oon sähläri. Eikun siis nyt tulossa 180 litranen MP jotka on tuol akvaariokeskuksessa tarjouksessa.
ViisiraitaKen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ViisiraitaKen »

Niistä kirjoahvenista avainten ja rusojen lisäksi voisi harkita lippu- tai timanttikirjoahvenparia tai esim keltakääpiöahvenhaaremia 1+2. Nämä lienevät ahvenista kiltimmästä päästä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Akvaario alkaa pikkuhiljaa varmistua

Viesti Kirjoittaja f_isu »

deMastro kirjoitti:-50kpl Kardinaalitetroja
-10kpl Helmimonnisia tai jotain muita vastaavia
-10kpl Jotain upeita kirjoahvenia jotka lisääntyy mut ei sit täytä kuitenkaan yhes hujauksessa koko allasta, koko (8-14cm)
-jotain muuta ehdottakaa

Kasveista mulla ei oo mitään hajua mutta en ajatellu laittaa niitä liika vaan sopivasti. Voisiko joku kokeneempi neuvoa vähän et mitä kasveja ja kuinka monta kantsis ottaa.

lisäksi harkitsen semmosen CO2 laitteiston hankkimista(onko tarpeellista?)
Minäkin ehdottaisin tuota avainkirjoahventa ja, että ottaisit niitä yhden naaraan ja yhden koiraan. Vaikuttavat kuvissa "harmailta" ja tylsän värisiltä, mutta ovat kaikkea muuta. Meillä tuo ukkeli varsinkin on todellinen mielialan vaihtaja ja värinsä (lauhkean haaleasta synkän mustaan) vaihtelevat kiitettävällä vauhdilla :mrgreen:.

Avainkirjoahvenet ovat vähän viileämmän veden appuroita, joten näiden kanssa laittaisin ennemmin neontetroja kuin kardinaaleja, kyllä kardinaalitkin menevät. Itse pitäisin akvassa lämpöinä, jos ottaisin sinne avaimia ja neontetroja 23-astetta tai sitten jos laittaisin kardinaaleja niin 25 astetta.

Leopardimonniset ovat itselleni uusin tuttavuus ja mielestäni kauniita toinen monninen, mikä on viime aikoina aiheuttanut ihastuksen tunteita on pandamonninen.

Mitään hiilarisysteemiä en ole koskaan käyttänyt, en valmiita laitteita enkä omatekoisia pulloja. Tosin olen altaaseeni laittanut nestemäistä hiiltä (Easy Lifen Easycarboa).

Katsele täältä kasvivinkkejä vaikka täältä ja täältä. Omia kasvisuosikkeja on mm. helmiruoho, konnanputki, tiikerilumme (tosin turhan iso 180-litraiseen, mielestäni), karttulehti..
Itse sain sisustusapua "kultaisesta leikkauksesta" - tosin omiin altaisiini en ole sitä juuri käyttänyt, äitini omiin kylläkin.
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Jos litroja on 180 ja keskiveteen on tulossa muutakin kalastoa, niin puolittaisin tetrojen parvikoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”