Vedenvaihto letkulla viemäriin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

riksu
Starting Member
Starting Member

Vedenvaihto letkulla viemäriin

Viesti Kirjoittaja riksu »

Joku jossain palstalla joskus (?) mainitsi poistavansa vettä vedenvaihdon yhteydessä suoraan letkulla viemäriin. Mietin tässä vaan, onnistuuko se kivuttomasti ja tarkalleen miten? Pystyykö samalla pohjaa lappoamaan ja "imuroimaan". Ainainen ämpäreiden kanssa säätäminen ottaa pattiin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Tietysti pohjaa pystyy lappoamaan, riippuu vähän käytetystä laposta. Itse en tosin pohjia lappoa juuri koskaan vaan istuksin sohvalla ja katson vaikka kauniita ja rohkeita sen aikaa kun vesi vaihtuu. Ämpäreillä vaihdan vain alle 20 litraisiin altaisiin vettä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Meillä menee suoraa pönttöön vedet. Ensin vaan suodattimen ulosvirtauksesta poweria ja homma hoituu itsestään.

Ihan "välikysymyksenä", mieltä on askarruttanut sellainen asia että mitä siihen letkun päähän laittaisi ettei joskus joudu onkimaan kaloja pöntöstä? Jotain että siitä kuitenkin moska menee läpi.
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Itse en (vielä) vaihda vettä letkulla suoraan viemäriin, mutta kunhan pääsen piipahtamaan puutarhaliikkeessä ostamassa puutarhaletkua aukeaa uusi sivu akvaariomaailmassani :P

Mutta jos oikein olen käsittänyt, voi sen tehdä vaikkapa näin: hankit riittävästi letkua, joko akvaarioille tarkoitettua tai puutarha-, joka on halvempaa. Letkun toiseen päähän esim. puolen litran limsapullo josta on pohja (ja korkki) pois, kiinnität pullon suun kunnolla letkun päähän. Toisen pään viet viemärin suulle ja toisen akvaarion. Jos akvaario on viemäriä korkeammalla (oletettavasti) vesi virtaa letkua alaspäin ihan itsestään, autat vain alkuun. Sitten vain pidät huolta että letkun toinen pää pysyy altaassa ja toinen viemärin läheisyydessä.

Toisinpäin (vettä hanasta altaaseen) onnistuu kun laitat jollain ilveellä letkun "tyhjän" pään hanaan kiinni ja pullopään akvaarioon. Sitten vaan hana auki (kunhan tulee sopivan lämpöistä vettä) ja allas täyteen.

Käytännössä tätä en vielä ole kokeillut, mutta periaatteessa pitäisi toimia. Luulisin ainakin [;)]

Edit: Olin hidas ja Blue ehti ensin. Voi sen siis koneidenkin avulla suorittaa, minun esimerkkini oli ihan käsipelillä. Omassa versiossani pullon pohjaan voisi laittaa vaikkapa sukkahousua. Tällöin eivät kyllä isot roskatkaan pääse vaihtoon.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Blue kirjoitti:Ihan "välikysymyksenä", mieltä on askarruttanut sellainen asia että mitä siihen letkun päähän laittaisi ettei joskus joudu onkimaan kaloja pöntöstä? Jotain että siitä kuitenkin moska menee läpi.
Vaikkapa ulkosuodattimen imusiivilä? Periaatteessa kannattaa muutenkin ehkä laittaa letkun päähän jokin ylimeno esim. ulkosuodattimen imuputkesta niin jää kädet vapaaksi.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Mammaliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mammaliini »

Heti tuli mieleen että toivottavasti sinne ei mene kalat mukana, sellaistakin voi sattua. Itse en ole laittanut letkun päähän mitään suojaa, koska haluan "imuroida" moskat samalla pois kun vaihdan veden. Vähän turhan pelottomia ovat letkun suhteen, aina saa olla kieli poskella ettei joudu kala matkaan...
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Meilläkin letkusyteemi on käytössä. Helppoa kuin mikä, altaasta suoraan Wc-pönttöön ja hanasta suoraan akvaarioon.
Tilasin Saksasta J-mallisen kovan putken tekemään vielä projektia helpommaksi. Eli tulevaisuudessa vesi vaihtuu meillä näin: J-mallinen putki vedenvaihtoletkuun, jolloin letku pysyy itsekseen akvaarion reunalla ja imee vettä pois akvaariosta, tyllikankaasta suoja letkun akvaarion puoleiseen päähän, jottei kalat mahdu letkuun, mutta vähän isommat roskat kylläkin. Täyttö tapahtuu hanaan liittimen avulla kytketyn letkun kautta. Lisään lappo-osa letkuun (sen tötterön), jolloin sen saa kiinnitettyä hiuspidikkeellä (onko se nyt sellainen hainhammas nimeltään vai mikä?) akvaarion yläreunaan niin, että vesi valuu sivulasia pitkin. Itse voi vain istuskella vieressä sohvalla ja katsoa vähän kalojen perään.
silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

Iisan ohje oli ihan oikea, mutta muutama tarkennus. Pelkkä alkuun auttaminen ei riitä, vaan letku pitää viritellä niin, ettei siihen jää notkelmia. Siis sen pitää olla koko ajan laskeva, ei ylämäkiä. Kun lappo on saatu vauhtiin voi mäkiäkin olla, mutta alussa ainakin pitäisi olla alamäki. Itse teen niin, että laitan eteiseen korkean keittiöjakkaran, jonka yli letku kulkee vähän matalammelle eteisen päydälle ja siitä pyykkikorin reikien läpi viemäriin. Vähän säätämistä, mutta voittaa ämpärishown. Täyttöoperaatiota helpottamaan kannattaa ostaa, joilla saa letkun suoraan kiinni vesihanaan. Eikä kannata hermostua, vesihanoja on sataa laatua ja samoin letkua, eli mittaa kotona hanan halkaisija, kierteet yms, niin vältyt liittimenvaihtorumbalta.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

. Pelkkä alkuun auttaminen ei riitä, vaan letku pitää viritellä niin, ettei siihen jää notkelmia. Siis sen pitää olla koko ajan laskeva, ei ylämäkiä. Kun lappo on saatu vauhtiin voi mäkiäkin olla, mutta alussa ainakin pitäisi olla alamäki

Ei pidä paikkansa, vesi virtaa lapossa kunhan se vain on "autettu" korkeimman kohdan (akvaarion reuna) yli. Muuten saa olla vaikka koko matka ylämäkeä kunhan letkun pää jää vedenpinnan alapuolelle,

/jari
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Itse olen tehnyt niin, että päästän ensin kraanasta vettä letkuun (tarvitaan letkunkiristimet sun muut härvelit, jotka eivät maksa paljon). Sitten, kun letku on täynnä vettä ja sitä alkaa virrata akvaarioon otan letkun pään kraanasta nopeasti irti ja laitan sen lattiakaivoon. Näin vesi alkaa virrata samantien akvaariosta pois. Jotkut ehdottavat letkun asettamista sisäsuodattimen suuaukkoon, mutta itselläni paine ei silloin riitä vaan vesi virtaa todella hitaasti.Itselläni ei myöskään ole mitään pulloa tms letkun päässä, mutta en omistakaan niin pieniä kaloja, että ne voisivat letkuun joutua. Tietenkin kannattaa vähän katsella kalojen perään, itselläni ainakin kääpiörihmikset ovat kiinnostuneita letkusta. Imuroin erikseen toisella letkulla, koska vedenvaihtoletku on niin pitkä, että imu ei ole kauhean voimakasta. Kannattaa kyllä hankkia letkut, vedenvaihto ei voisi helpommaksi tulla! Harmittaa, kun en ole aikaisemmin tajunnut.
-Satu
silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

jari kirjoitti: Ei pidä paikkansa, vesi virtaa lapossa kunhan se vain on "autettu" korkeimman kohdan (akvaarion reuna) yli. Muuten saa olla vaikka koko matka ylämäkeä kunhan letkun pää jää vedenpinnan alapuolelle,

/jari
Ei pidä paikkaansa :D
Nimittäin silloin jos letku on tyhjä aloitettaessa ja reunan yli nostetaan litra tai pari. Se vesimäärä jää notkelmaan roikkumaan, jos sitä ei ole niin paljoa, että yltää letkun seuraavalle huipulle asti. Eri juttu on, jos letku on täynnä vettä jo alussa.
Viimeksi muokannut silli, 20:05, 26.05.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Teillä on huonoa letkua :mrgreen: Mulla se letku on yleensä monella kiepillä ja milloin hyppyreitä ja vesi virtaa, niin kauan kuin letkua ei nosteta "liian korkealle".

Joskus on muuten huvittuneena seurannut, miten hiljaa lapossa virtaa vesi, vaikka letku on täysin suorassa ilman hyppyreitä; Syynä ollut lapon alussa hiljainen vedenvirtaus, vesi ei virrannutkaan koko letkun "leveydeltä" vaan letkun alkuun oli jäänyt kohta, jossa oli ilmaa puolet letkusta ja vesivirtasi siinä alla. Aikani kiroilin, että miksi h****ssä vesi liruttaa kuin k**i sukassa ennen kuin löysin syyn.
Holzig kirjoitti:Periaatteessa kannattaa muutenkin ehkä laittaa letkun päähän jokin ylimeno esim. ulkosuodattimen imuputkesta niin jää kädet vapaaksi.
Tyhmälle on turha sanoa.. Ei ole ensimmäinen - eikä varmaan viimeinenkään - kerta, kun letku tipahtaa lattialle. No, eihän se paljoa haittaa, jos se tippuu silloin, kun on imu päällä. Toisin päin haittaa enemmänkin, kun vesi lentää kaaressa pitkin kirjahyllyjä yms.
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

aqua2002 kirjoitti:Tyhmälle on turha sanoa.. Ei ole ensimmäinen - eikä varmaan viimeinenkään - kerta, kun letku tipahtaa lattialle. No, eihän se paljoa haittaa, jos se tippuu silloin, kun on imu päällä. Toisin päin haittaa enemmänkin, kun vesi lentää kaaressa pitkin kirjahyllyjä yms.
Yhtä paha kun kaataa sankolla ohi. Nimim. Kokemusta on :roll:
Rosmariini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

silli kirjoitti:Ei pidä paikkaansa :D
Nimittäin silloin jos letku on tyhjä aloitettaessa ja reunan yli nostetaan litra tai pari. Se vesimäärä jää notkelmaan roikkumaan, jos sitä ei ole niin paljoa, että yltää letkun seuraavalle huipulle asti. Eri juttu on, jos letku on täynnä vettä jo alussa.
Ei myöskään pidä paikkaansa:) Jos letku on liian paksua sinne saattaa jäädä ilmasäiliöitä hidastamaan virtausta. Omassa n.1cm letkussa riittää kevyt imaisu toisesta päästä ja homma pyörii loppuun asti, ihan lattiaa pitkin ilman mitään teline jippoja
sahe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sahe »

Meille on kulkeutunut jonkun tuttavan akvaarion mukana (lue. akvaarioiden "kaatopaikka") lappo, jossa siivilä mukana jo lapossa. Letku oli sellainen "vieterimäinen".

Akvaarion reunan yli ja wc:n pönttöön voi laittaa pesukoneen letkunpitimen U-muotoinen ja toimii. Meillä oli kaksi ylimääräistä.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

Holzig kirjoitti:Tietysti pohjaa pystyy lappoamaan, riippuu vähän käytetystä laposta. Itse en tosin pohjia lappoa juuri koskaan vaan istuksin sohvalla ja katson vaikka kauniita ja rohkeita sen aikaa kun vesi vaihtuu. Ämpäreillä vaihdan vain alle 20 litraisiin altaisiin vettä.
Näin Muho tekee paluun pitkän tauon jälkeen.
Minä vaihdan viikottain 40-50 litraa vettä kuuluisaan satalitraiseen akvaani. Eikä tunnu missään. hahaa.
-->Olen puutarhatonttu<--
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Onko kellään muuten kokemusta Eheimin markkinoimasta imuttajasta :) Siis jolla välttyy itse imaisemasta vettä juoksemaan (näyttää lähinnä pumpulta, jolla pumpataan verenpainetta mitattaessa remmi liian tiukalle)? Meinasin jo sellaisen tilata Saksasta, mutten sittenkään. Ukko on tähän hönkäisyt joutunut suorittelemaan, sen vuoksi lienee kasvattanut pitkät hampaat tätä harrastusta kohtaan...
sokeri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sokeri »

Minulla on lapossa sellainen pumppusysteemi (kuin verenpainemittarissa :) ) Liitän lapon letkuun ja letkun pää viemäriin. Pari pumppausta ja vesi alkaa virrata letkua pitkin. Ei tarvitse imeskellä letkun päästä vettä henkosiin.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

sokeri kirjoitti:Minulla on lapossa sellainen pumppusysteemi (kuin verenpainemittarissa :) ) Liitän lapon letkuun ja letkun pää viemäriin. Pari pumppausta ja vesi alkaa virrata letkua pitkin. Ei tarvitse imeskellä letkun päästä vettä henkosiin.
Minä teen siten, että laitan letkun toisen pään altaaseen ja toisen pään vien hanalle, jossa on sopiva suutin. Sitten lasken letkun täyteen vettä ja siirrän letkun toisen pään (hanan luona olleen) ulos (tai sitten viemäriin, jos ei jaksa kävellä ulos), ja vesi alkaa virrata. Kun vettä on vaihtunut tarpeeksi, hakee vain ulkona olevan letkun pään sisälle takaisin hanalle ja tekee homman toisinpäin.
Grimma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Grimma »

Miksei kukaan täytä letkua imemisen sijasta niin, että laittaa lappopäätä letkuineen akvaarioon veden alle noin puolisen metriä, niin että se koko pituus täyttyy vedellä. Sitten nostaa lappoa pinnan yläpuolelle niin että vesi lähtee "akvaarion reunan yli" ja äkkiä lappo takaisin veden alle täyttymään ennenkö imee myös ilmaa mukaansa. Erittäin näppärää, ei imuja tai pumppuja, mutta vaatii vähän harjoittelua; alussa meni muutama tovi että sain lapon tarpeeksi nopeasti takaisin veteen.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Grimma kirjoitti:Miksei kukaan täytä letkua imemisen sijasta niin, että laittaa lappopäätä letkuineen akvaarioon veden alle noin puolisen metriä, niin että se koko pituus täyttyy vedellä. Sitten nostaa lappoa pinnan yläpuolelle niin että vesi lähtee "akvaarion reunan yli" ja äkkiä lappo takaisin veden alle täyttymään ennenkö imee myös ilmaa mukaansa. Erittäin näppärää, ei imuja tai pumppuja, mutta vaatii vähän harjoittelua; alussa meni muutama tovi että sain lapon tarpeeksi nopeasti takaisin veteen.
Ehkäpä siksi, kun minun lappoamiseen käyttämäni letku on ainakin useamman kymmenen metriä pitkä. Ei sitä viitsi ruveta kokonaan (en usko, että tuon pituinen jaksaa ruveta imemään puolen metrin upotuksella) altaaseen upottamaan. Siistimmin pääsee tuolla hanakeinolla. Toki tuo mainitsemasi upotus on ihan kätevää, mikäli käytössä on "hieman" lyhempi letku.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Kaikkein helpointa on ottaa vettä ensin sisäsuodattimen ulostulosta sen verran että lähtee virtaamaan akvaarion reunan yli. Sitten vaan kansilasi paikalleen niin että letku tulee kulmasta. Helppoa :D Eikä haittaa mutkat ja ylämäet, vaikka letku on pari metriä liian pitkä niin kiltisti valuu vesi pönttöön.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minä olen laiska ja käytän kiertovesipumppua vedenvaihdossa =)
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Ei pidä paikkaansa

-En oikein jaksa klassisen fysiikan valossa uskoa... :roll:

/jari
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Blue kirjoitti: Ihan "välikysymyksenä", mieltä on askarruttanut sellainen asia että mitä siihen letkun päähän laittaisi ettei joskus joudu onkimaan kaloja pöntöstä? Jotain että siitä kuitenkin moska menee läpi.
Hyväksi havaittu väline tuohon on ikkunaan laitettavan hyönteisverkon palanen. Vesi kulkee hyvin läpi, mutta kalat ovat turvassa.
Kuminauhalla vaikkapa kiinni siihen letkun päähän.
~Tinski~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”