Vihersukaravuilla joku tauti tai jtn

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

peltsi92
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Vihersukaravuilla joku tauti tai jtn

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Mun vihersukaravuilla on joku hätä ne ovat yht äkkiä alkaneet kuolla yleensä niitä näkyy kymmeniä, nyt vain pari tai muutama. Kuolleita olen keräillyt elisestä asti mikä niihin on tullut vesi arvot ovat gh 7 ph 7,5 nitriitti 0. kuoleeko ne kaikki tulisukravut ovat ihan normaaleja! :cry:
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mä olen miettinyt kuule ihan samaa omassa rapulassani, kun vesiarvot ovat ihan kunnossa, mutta mun kuudesta tulisukaravusta on enää kaksi jäljellä (pahus, kun kuoli se munia kantava naaraskin) ja kirsikkasukaravuilla ei ole mitään hätää samassa altaassa.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Onko altaaseen lisätty mitään, esim kanto tai jotain?
"A day without sunshine is like, you know, night."
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei ainakaan mun altaaseen. Musta basalttihiekkakin (akvaarioliikkeestä) oli siellä jo ennen tulisukarapujen tuloa ja ne ravut kuitenkin ehtivät olla kuukauden verran siellä ennenkuin ensimmäinen kuoli.
peltsi92
Member
Member

Ei ole mitään lisätty on jo vuoden ollut ilman suurempia lisäyksiä! Paitsi kasveja lisäilty, mutta ei niitäkään pariin kuukauteen.:(
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Enää yksi tulisukarapu jäljellä (parin päivän päästä tuskin sitäkään), joten pieleen meni niiden osalta tämä mun rapula :cry:

Uusia tuskin uskaltaa hankkia, jos kyseessä on joku niiden oma pöpö, mistä sitä tietää, kuinka kauan se tuolla altaassa majailee...
janma
Advanced Member
Advanced Member

Mitkä ovat lämpötilat?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Äskeisen tarkistuksen mukaan 22 astetta (huoneenlämpö).

Muoks. säädin valaisevaa lamppua vähän alemmaksi (se riittää varmaan nostamaan lämpötilaa ainakin yhdellä asteella), jos liian alhaista lämpötilaa syylliseksi kuolemiin epäillään.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Päinvastoin ajattelin että jos olisi liian lämmin, mutta tuo lämpö on just hyvä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Voi harmi. Mä jo ajattelin, että vihdoin tuli joku järkevä selitys tälle hommalle.

En kuitenkaan nosta nyt tuota lamppua ylemmäksi, koska ei se kovin paljon lämpöjä nostakaan.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

janma kirjoitti:Päinvastoin ajattelin että jos olisi liian lämmin, mutta tuo lämpö on just hyvä.
Eipäs ole hyvä tuo 22 astetta, vaan vihersukaravut tarvitsevat 25-30 asteista vettä:
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=120
Tulisukaravut taas 22-25 asteista:
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=065
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
janma
Advanced Member
Advanced Member

Crystal Redeille ainakin hyvä lämpö 22astetta:
http://www.sademetsa.net/ravut.php. Uskon etta rain- nämä hommat tietää.

Ja nirpulla oli tulisukarapuja, peltsi ei ole vielä kertonut lämpötiloja ja hänellä oli vihersukarapuja. :roll:
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Ja mikähän on hyvä lämpö kirsikoille? entä sinisille? Minä olen aina luullut että ne menee kaikki huoneenlämmössä tss. viileömässä paremmin. (Meillä o kyllä lämppärit kun muuten vesi olisi aamulla 16 asteista....)
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä mä nyt alan uskoa siihen, että se oli se liian alhainen lämpötila, joka tappoi nämä tulisuat. Illalla lämmitin veden lampulla 23 asteeseen ja mittasin nyt aamulla lämmön, niin eihän se ollutkaan enää kuin 21 (mitä lie ollutkaan, silloin aikaisempina aamuina). Aika näyttää, säilyykö viimeisen henki...

Kirsikkasukaravuthan pärjäävät 18 asteessakin, joten se selittää, miksi niitä ei kuollut.

Pitää nyt katsoa, mitä tuo lamppu vaikuttaa, mihin lämpö asettuu ja mitä aamuisin lämpömittari näyttää. Lämmittimiäkin olis varastossa, mutta en haluaisi yrittää sen naamiointia tuonne.

Muoks. Nuo kaikki tulisukaravut olivat vielä 27.10 elossa, joten senkin puoleen voisi hyvinkin liittyä ilmojen viilenemiseen.

Muoks. Lisäsin sinne kuitenkin sen lämmittimen. Sellainen tasainen 23 lienee molemmille lajeille sopiva?
peltsi92
Member
Member

mulla on lämpä 24-25 mutta se tuskin on syynä kun viime talvella kävi jossain 20 välillä ja ne ei ollut moksiskaan!
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Alan olemaan aina vain enemmän sitä mieltä, että lämpötila oli se ongelma. Viimeinen tulisuka on pysynyt elossa, syö hyvin ja on pirteä.

Harmi vaan, etten aiemmin sitä ongelmaa täällä selostanut - olis voinut edes pari tulisukaa enemmän säästyä hengissä.
peltsi92
Member
Member

Nyt kun aloin tutkimaan tarkemmin kuolleita niin kaikkien lihan oli mennyt valkoiseksi! Näitä valkosia on ennenkin ilmestynyt ja joku sanoi että se on joku loinen joka leviää vaan kuolleita rapuja syömällä!
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ahaa, kun noissa munkin kuolleissa oli se liha valkoista. Viimeiset ruumiit kyllä yritin mahdollisimman äkkiä poistaa altaasta, ettei niitä kukaan söisi. Oliskohan sittenkin mullakin kyseessä joku sairaus? Pari päivää sitten nimittäin löytyi kuollut kirsikkasukarapu (viimeinen tulisuka on edelleen hengissä) eli ei loppunut ruumiiden tulo lämmittimen asennukseen. Uusia rapuja en taida enää hankkia, jos kerran kyseessä on jokin loinen...
janma
Advanced Member
Advanced Member

Ravun liha muuttuu valkoiseksi kuoltua.
peltsi92
Member
Member

ei se kuolemasta johdu koska se on valkoista jo ennen kuolemaa ja se loinen tappaa ne näköjään pikku hiljaa. Tarttuukohan toi loinen samassa altaassa asustelevaan sinirapöuun?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viimeinen tulisuka on muuttamassa lihastaan valkoiseksi ja on vielä elossa (ei varmaan kovin kauan). Olen nyt kans sitä mieltä, että jokin tauti tuon täytyy olla, kun ei tuo lämmön nostaminen tasaiseen 23 asteeseen pidä noita elossa.

Kyllä se varmaan on tarttuu toiseen riippumatta lajista, kun yks kirsikkakin multa jo kuoli.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Kuva kertoisi melko paljon.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

En nyt tähän hätään ala kuvia ottamaan ja hyödyttäisikö se edes mitään, kun ei näille kuitenkaan ole mitään lääkkeitä? Harmittaa tietysti kovasti, että jääköhän tässä yhtään sukarapua jäljelle, kun tuollaisen ongelman on riesakseen saanut...
janma
Advanced Member
Advanced Member

Kuva ei ehkä hyödytä sinua enää mutta jollekin muulle siitä voi olla suurtakin hyötyä.
peltsi92
Member
Member

Mä voisin ottaa kuvan mutta kun ei ole tarpeeksi tarkkaa digikameraa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”