Kasvi kultakalamaljassa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kasvi kultakalamaljassa?
Minulla on hyvin vanha, isohko (kork 30cm, leveys maksimikohdassa n.35cm, litroja en ole mitannu) kultakalamalja. Sattuneesta syystä en viitsi sitä oikein nimenomukaiseen käyttöön ottaa, mutta tyhjän panttinakaan ei viitsis hienoa lasiastiaa pitää..
Nyt heräsi mieleen ajatus laittaa sinne jokin akvaariokasveistani kasvamaan, mutta minkä voisi laittaa tuommoiseen? Itse ajattelin yhtä noista punaisista tiikerilumpeista tai sitten joku melalehti tai miekkakasveissakin löytyis ylimääräistä. Kuinka usein pitäisi vettä vaihtaa, kun siellä olisi todellakin pelkkä yksittäinen kasvi ilman eläviä asukkaita (korkeintaan joku kierteinen pohjaa mylläämässä)?
Nyt heräsi mieleen ajatus laittaa sinne jokin akvaariokasveistani kasvamaan, mutta minkä voisi laittaa tuommoiseen? Itse ajattelin yhtä noista punaisista tiikerilumpeista tai sitten joku melalehti tai miekkakasveissakin löytyis ylimääräistä. Kuinka usein pitäisi vettä vaihtaa, kun siellä olisi todellakin pelkkä yksittäinen kasvi ilman eläviä asukkaita (korkeintaan joku kierteinen pohjaa mylläämässä)?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
-
- Member
Tahtoo kuvanpikkuakvaariosta kirjoitti:Ja sittenhän on se ilmeisesti USA:ssa jokunen vuosi takaperin keksitty idea viirivehkasta maljassa. Sehän on huonekasvi eikä upoksissa eläjä, mutta muodostaa mahtavan pehkon juuria veteen, kunhan juurakkoa kannatellaan maljan yläreunassa (esim. sopivan ritilän tai rei´itetyn purkin varassa).

Virvon varvon varvasta. Hikistä ja karvasta
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Tämähän vaikuttas kanssa mielenkiintoiselta idealta.pikkuakvaariosta kirjoitti:Ja sittenhän on se ilmeisesti USA:ssa jokunen vuosi takaperin keksitty idea viirivehkasta maljassa. Sehän on huonekasvi eikä upoksissa eläjä, mutta muodostaa mahtavan pehkon juuria veteen, kunhan juurakkoa kannatellaan maljan yläreunassa (esim. sopivan ritilän tai rei´itetyn purkin varassa).

Miun huonekasvini tosin eivät ole yhtään niin elinvoimaiset ku miun akvaariokasvini, että saas nähdä saisinko viirivehkan tapettua alle aikayksikön.
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mä kävin viime viikolla Variston Mustissa & Mirrissä, missä oli paljon tavaraa minimaalisin hinnoin. Mukaan tarttui sieltä sellainen kultakalamaljaan tarkoitettu pohjahapetin (hinta oli päätähuimaava...2 e). Vielä kun saisi jostakin hapetinlaitteen, niin voisi viritellä vanhan kultakalamaljan pieneksi kasvialtaaksi. (Mulla tämä malja on toiminut karkkikippona tähän asti).
Näitä jäi putiikkiin vielä paljon
.
Näitä jäi putiikkiin vielä paljon
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Minä laitoin vähän vastaavaan maljaan pohjalle hiukan hiekkaa, päälle multaa, kastelin niin, että vettä jäi ehkä multaosan puoleen väliin. Istutin akvaariokasveja, joiden uskoin elävän ilmakasvatuksessa ja laitoin ilmatiiviisti kelmua lasin päälle. Ollut projekti tuolla ikkunalaudalla ihan heitteillä, pitäisi laittaa paremmin kasvit ja istuttaa uusia, saisi nätimmän vielä. Ajattelin viedä töihin piristämään työpöytää. Ainoa vaan, että on paikassa, johon ei oikeastaan koskaan pääse auringon valoa. Kasvit ovat kasvaneet, vaikkakin huonolla valaistuksella. Kasveina on muistaakseni intianvesitähdikkiä, hatturuohoa, rusolehteä ja ruskomelalehti. Kasveja olisi voinut laittaa hiukan enemmän. Siinä tuli ainoa virhe.
Kasvit istutettu 08/06 ja ovat edelleen hengissä. Tuon jälkeen en ole tuota laitosta avannut, pyyhkinyt pölyjä vaan. Tuo laitos ei ainakaan leväänny
.
Kasvit istutettu 08/06 ja ovat edelleen hengissä. Tuon jälkeen en ole tuota laitosta avannut, pyyhkinyt pölyjä vaan. Tuo laitos ei ainakaan leväänny

Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-