Kaatokulma apualtaana

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Kaatokulma apualtaana

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

On pyörinyt mielessä vaihtoehtoinen tapa kaatokulman käyttöön. Kyseessä olisi systeemi, jossa ei olisi ala-allasta, mutta pääaltaassa olisi kuitenkin kaatokulma, poraus ja alapäästä tulpattu dursoputki, jotta ala-allas on tarvittaessa helposti lisättävissä käynnissä olevaan altaaseen.

Kaatokulmassa olisi ulkosuodattimen imuputki, paluuputki olisi vastaavasti kaatokulman ulkopuolella. Näin kemiallisia massoja sisältävä ulkosuodattin imisi sisäänsä pinnasta otettua vettä. Vedenpinnantasaajan anturit olisivat kaatokulman sisällä, joten ne reagoisivat haihtumiseen nopeammin kuin pääaltaaseen sijoitettuina. Lisäaineet ja kalsiumin voisi myös annostella kaatokulmaan, joten ne laimenisivat ennen pääaltaaseen päätymistään.

Kuulostaako ratkaisu teknisesti toimivalta, vai jääkö minulla tässä jotain olennaista huomaamatta? [;)]
saurama
Valopää
Valopää

Re: Kaatokulma apualtaana

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kalkin lisäys ihan pieneen vesimäärään voi aiheuttaa ongelmia. Ei, en ole ollenkaan varma, mutta asia alkaa kyllä heti mietityttää. Lähinnä siis se, että kertyykö se esim. sen ulkosuodattimen pumppuun tms. Jos lisäät korvausvetenä kalkkivettä, minun vaihtoehtoni olisi laittaa letku ennemmin jonkun kiertovesipumpun eteen, joka ei puhalla sitä ihan suoraan korallikkoon.

Muuten ajatus tuntuu pikaisesti ihmeteltynä hyvin toimivalta.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
REMO
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja REMO »

kokemuksesta... toimii. mutta kaikki lisäaineet ja kalkki suoraan pääaltaaseen. Mun altaassa ulkosuodatin kerää ylivuodosta veden ulkosuodattimeen josta palautuu suoraan altaaseen hyvällä virtauksella.
akvaarioprojekti
Member
Member

Kiitoksia vastauksista.

Mahtaako sillä olla vaikutusta noihin pumppujen kalkkeutumisongelmiin, käyttääkö kalkkivettä vaiko balling-nesteitä?
Cano
Junior Member
Junior Member

kaatokulma

Viesti Kirjoittaja Cano »

Minullakin kaatokulma, mutta ei ala-allasta. Vaahdotin ottaa veden kaatokulmasta ja palauttaa pääaltaan puolelle. Toimii hyvin. Minun mielestä pumput menevät yhtä herkästi jumiin kalkista mikä lisäystapa onkaan käytössä. Tai sit Streamet vetää viimeisiä... Mutta kalkin lisäys tosiaan pääaltaan puolelle.
akvaarioprojekti
Member
Member

Re: kaatokulma

Cano kirjoitti:Minullakin kaatokulma, mutta ei ala-allasta. Vaahdotin ottaa veden kaatokulmasta ja palauttaa pääaltaan puolelle.
Onko vaahdotinkin siellä kaatokulmassa, vaiko altaan ulkopuolella?
K.F.
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja K.F. »

Mulla on kaatopäädyssä jonkin sortin "apurefu", jossa on n. 4 sentin hiekkapohja, pikkuisia kiviä muutama, Capnella-farmi, Caulerpaa ja jotain rusehtavaa makrolevää, sekä miljoona katkaa ja matoa. Sieltäpä vesi valuu ala-altaaseen jossa on sitten "oikea" refu ja muut kammiot. Jotenkin mukavamman näköinen tuollainen elävä kaatopääty kuin pelkkä putkikammio. Sitäpaitsi sitä öttiäistä on aivan pimeesti tuollaisessa systeemissä. Sinne jotenkin etsiytyvät sellaiset pienet ravutkin, jotka eivät pääaltaassa saisi olla rauhassa. Plus että siellä Aiptasiat saavat kasvaa rauhassa, jotenka viilakalallekin voi välillä nostella sieltä herkkupaloja.
Cano
Junior Member
Junior Member

kaatokulma

Viesti Kirjoittaja Cano »

Minulla vaahdotin on Deltecin APF 851 ja on siis kohtuullisen kokoinen eli vaahdotin on altaan ulkopuolella. Syöttöpumppu kaatokulmassa, josta letkuilla vesi vaahdottimeen ja sieltä sit letkua/putkea pitkin altaaseen.
REMO
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja REMO »

mulla on vaahdotin paaältaassa toisessa kulmassa kuin tuo ylivuotolaatikko.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

K.F. kirjoitti: Plus että siellä Aiptasiat saavat kasvaa rauhassa, jotenka viilakalallekin voi välillä nostella sieltä herkkupaloja.
Hiukan aiheen vierestä - minulla viilakala on vegetaristi eikä koske aiptasiaan ja nyt hommasin pinsettikalan eikä sekään näytä olevan innokas niitä napsimaan. Wurdemannit (n. 10 kpl) tosin olivat niistä jonkun verran kiinnostuneita mutta mantis otti ravut hengiltä. Keinot loppuvat. :frown:
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Mikael kirjoitti:Hiukan aiheen vierestä - minulla viilakala on vegetaristi eikä koske aiptasiaan ja nyt hommasin pinsettikalan eikä sekään näytä olevan innokas niitä napsimaan.
Kuin toisinto minun altaasta sillä poikkeuksella, että pinsettikala napsii kaikki aiptasiat.

Lisäksi (ilmeisesti) pinsettikala söi kaikki eli reilut 50 turbokotiloa.
K.F.
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja K.F. »

Niin, tuosta kotimaisesta nimestä en niin varma ole, mutta siis Achreichtys tomentosus kyseessä, ja tosiaan alta puolen minuutin häviää Aiptasia kivestä kun sen pääaltaan puolelle tipauttaa. Reilu viikko sitten äkkäsin yhden vähän urpomman Aiptasian kaatokulmasta, oli ilmeisesti ollut vaihtamassa paikkaa ja jotenkin jäänyt kiikkumaan Caulerpan haaraan. Siitä nappasin sen varovasti pinseteillä ja pudotin altaan puolelle, niin meniköhän kolme ja puoli sekuntia kun oli viilaveijarin mahassa.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

-h = Acreichthys tomentosus. Sama kala. taitaa olla aika yksilöitä nämä.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Nimimerkillä "Eilen 2 tuntia Aiptasiaa myrkyttänyt" haluaa myös jonkun noita syömään. Tuo Acreichthys näyttää tarpeeksi rumalta meidän purkkiin. Rostratus myös harkinta listalla. Ongelma vaan on kun ei noista koskaan tiedä syövätkö juuri sitä mitä olet ajatellut niitten syövän.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä kyllä viisikko Wurdemanneja tekivät oikein reippaasta aiptasiaongelmasta entisen. Mantis nappasi viimeisen wurdemanneista tuossa puolisen vuotta sitten, mutta eipä ole aiptasiat palanneet.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”