Näppylöitä käsissä
Valvoja: Moderaattorit
Näppylöitä käsissä
Elikäs ajattelin että mistäköhän on tuollaisen pienet punaiset näpyt peräisin, kun sain akvaarion n. viikko sitten ja tänään käytin kättäni (taas) altaassa ja sen jälkeen on ilmestynyt nuo näppylät. Johtuukohan jotenkin akvaariosta? en ole koko päivänä kyllä kotoa lähtenyt, ja nämä näpyt näyttävät jotenkin allergisilta. Onkohan kaloilla joku sairaus? Lääkkeitä kyllä on aika paljon viime omistajalta,mutta kalat näyttävät ihan terveiltä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Jos saat akvaariovedestä ihottumaa niin kannattaa harkita suojakäsineiden käyttöä... ainakin niin kauan kun ihottumaa on ja miksei muutenkin.
Itse käytän pitkävartisia suojakäsineitä (vaikkei koskaan ole ollut ihottumaa) ja ne ovat siinäkin mielessä kätevät, ettei tarvitse aina pestä käsiään kainaloita myöten akvaarion hoitotoimenpiteiden jälkeen.
Itse käytän pitkävartisia suojakäsineitä (vaikkei koskaan ole ollut ihottumaa) ja ne ovat siinäkin mielessä kätevät, ettei tarvitse aina pestä käsiään kainaloita myöten akvaarion hoitotoimenpiteiden jälkeen.
Juu, nämä ovat aika varmana tuleet tuosta akvaariosta, mutta ei siellä vielä kyllä ainakaan näkyvää levää ole kun viikon on ollu käynnissä. Ja äiti toi sellasta aloe vera safe käsien desinfiointi jutskaa niin nuo näpyt on jo vähenemään päin. Ja on minullekkin tullut merivedestä joka kesä näppyjä joka puolelle ja ne kutisivat mutta nämä ei. Mutta kipeitä ovat. Mutta kiitos neuvoista: ) ja taidan ostaa ne pitkävartiset käsineet kun nämä näpyt ei oo kovin kivoja. Kumma juttu ettei kaverilleni eilen tullut vaikka hänkin auttoin kasvien karsinnassa. Aika outoa, mutta olen ollut vasta kuumeessa joten ehkä puolustuskykyni ei ole kovin kummoista luokkaa tässä vaiheessa.
g.rosea kirjoitti:Joku bakteeri sitä varmaan aiheuttaa. Ei liity akvaarioihin, mutta kun olin viime kesänä uimassa eräässä järvessä, sain ihan samanlaista kutiavaa näppylää. Ei tosin kestänyt kauan, hävisi reilussa viikossa.
Veikkaan järvisyyhyksi:
http://www.vesiensuojelu.fi/?sivu=esite_jarvisyyhy
Tuskin esiintyy akvaarioissa?
-
- Advanced Member
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
En ole koskaan desinfioinut käsiä akvaariossa lotrauksen jälkeen. Tottapuhuen ei ole tullut mieleenkään. Toki akvaarioveden hajottajabakteerit saattavat jonkin haavan tulehduttaa, mutta tuskin terveelle iholle muuta tekevät. Vatsavaivojakaan tuskin saa, ellei akvaariovettä ihan lasikaupalla juo. Sen sijaan muu akvaariovedessä oleva tavara voi aiheuttaa ihottumaa, etenkin muutenkin herkälle iholle. Itse olen atoopikko ja allerginen mm. kalojen ruuille, ja sen kyllä huomaa ihon kunnosta, että vedenvaihtopäivänä lutraan tuntikausia altaissa. En ole vieläkään oppinut pitämään suojahanskoja, vaikka ne talosta löytyvätkin.
Mutta mitä parista ihottumaläiskästä, kun akvaarioista on niin paljon iloa?

Mutta mitä parista ihottumaläiskästä, kun akvaarioista on niin paljon iloa?

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Niinpä, mitäpä nuista näpyistä: ) Äitikin sanoo joka päivä että ei näköjään piakaan enään telkkaria tarvitse kun sillä on tuo akvaario kun vahtaa(katsoo) sitä koko ajan. Jotenkin vaan aina on niin jännä kattoa sitä: ) en etes älyä miten oon ennen sitä pärjänny. Ja kaikki mulle ennen sitä on valittanut että siinä on niin kauhea homma alkaa siivota sitä ja näin mutta mun mielestä se on ihan helppo homma( en varmaan vaan osaa: )) Taidan vaan olla niin sen lumoissa etten ees huomaa että siivoan sitä: )
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Minullekin sanotaan jatkuvasti, että mahtaa noiden viiden altaan siivoamisessa olla kauhea työ. Sitten ihmetellään kun sanon, ettei noita ikinä tyhjennetä kokonaan, ja viikossa hoitoon menee muutama tunti. Sitäkään ei menisi, jos en lutraisi niin kauaa kasveja karsimassa.
Viikonloppuisin kotona käydessä huomaa, miten tottunut noihin altaisiin on: käyn vähintään kolme-neljä kertaa päivässä kiertämässä eteisen, missä ennen oli kaksi allasta, ja aina tulee yhtä outo olo, kun ne eivät olekaan paikallaan.

Viikonloppuisin kotona käydessä huomaa, miten tottunut noihin altaisiin on: käyn vähintään kolme-neljä kertaa päivässä kiertämässä eteisen, missä ennen oli kaksi allasta, ja aina tulee yhtä outo olo, kun ne eivät olekaan paikallaan.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
-
- Advanced Member
Jokaisen aloittelevan akvaristin kannattaa opetella pesemään kädet ennen ja jälkeen läträyksen (en edes osaa olla pesemättä käsiä kun on tullut läträttyä, tuntuu epämiellyttävälle ihossa ja oma mieto hajunsa). Tosin ikinä ei ole minkään sortin oireita tullut, vaikka käsiä uitettu altaissa kun ollut haavoja käsissä ja alkuvuodesta pyörähtää 14. vuosi harrastuksen parissa. *koputtaa puuta*