Eri hinnat riippuen ostopaikasta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Eri hinnat riippuen ostopaikasta
Tästä on tainnut ollakin puhetta, mutta taas kun omalle kohdalle sattui niin otan puheeksi. Mikä siinä mahtaa olla, että akvaariokauppiaalle ollaan valmiita maksamaan jostain kalasta / kasvista mitä vain, mutta toiselta harrastajalta vastaava tavara pitäisi saada puoleen hintaan tai mieluusti vielä halvemmalla.
Tekniikan kohdalla ymmärrän, että käytetty on uutta halvempi, mutta kalat ja kasvit eivät kulu (toki vanhenevat, mutta kasvi vanhentuessaan yleensä vain komistuu, samoin kala tiettyyn rajaan asti).
Esimerkiksi jos harrastaja viljelee kalojaan, on vaikeaa saada poikasia myytyä minnekään ainakaan järkevään hintaan ja kasvattamisesta katoaa osa mielekkyydestä. Miksi viljellä jos hirmuisesta työmäärästä ja poikasten ruokintaan kulutetuista rahoista lopputuloksena on vain lauma jonkin kalan poikasia joista kukaan ei ole valmis maksamaan juurikaan mitään ja joille itsellä ei ole tilaa.
Kuten jo mainitsinkin, on minulla oma lehmä ojassa. Otanpa esimerkiksi tuolla myytävänä palstalla olevan kasvini. Kyseessä on nahkaverkkolehti, eli Aponogeton rigidifolius. Kyseistä kasvia ei ole juurikaan koskaan saatavana Suomesta (omani olen tilannut kalliilla Saksasta), kyseinen yksilö on erittäin kookas ja hyvässä kunnossa ja hintapyynnöksi olen laittanut 20 euroa / tarjous, mikä on mielestäni erittäin kohtuullinen pyyntö (suurhuutokaupassa tuikitavallisista miekkakasveistakin huudettiin isompia hintoja).
Samaten, kiekkokaloista tuntuu olevan 35 euroa liikaa (vinkki, tinkiminen ei ole huono idea, jos tuote kiinnostaa)? Mitä en ole hoksannut, vai mättääkö itse systeemissä jokin?
Tekniikan kohdalla ymmärrän, että käytetty on uutta halvempi, mutta kalat ja kasvit eivät kulu (toki vanhenevat, mutta kasvi vanhentuessaan yleensä vain komistuu, samoin kala tiettyyn rajaan asti).
Esimerkiksi jos harrastaja viljelee kalojaan, on vaikeaa saada poikasia myytyä minnekään ainakaan järkevään hintaan ja kasvattamisesta katoaa osa mielekkyydestä. Miksi viljellä jos hirmuisesta työmäärästä ja poikasten ruokintaan kulutetuista rahoista lopputuloksena on vain lauma jonkin kalan poikasia joista kukaan ei ole valmis maksamaan juurikaan mitään ja joille itsellä ei ole tilaa.
Kuten jo mainitsinkin, on minulla oma lehmä ojassa. Otanpa esimerkiksi tuolla myytävänä palstalla olevan kasvini. Kyseessä on nahkaverkkolehti, eli Aponogeton rigidifolius. Kyseistä kasvia ei ole juurikaan koskaan saatavana Suomesta (omani olen tilannut kalliilla Saksasta), kyseinen yksilö on erittäin kookas ja hyvässä kunnossa ja hintapyynnöksi olen laittanut 20 euroa / tarjous, mikä on mielestäni erittäin kohtuullinen pyyntö (suurhuutokaupassa tuikitavallisista miekkakasveistakin huudettiin isompia hintoja).
Samaten, kiekkokaloista tuntuu olevan 35 euroa liikaa (vinkki, tinkiminen ei ole huono idea, jos tuote kiinnostaa)? Mitä en ole hoksannut, vai mättääkö itse systeemissä jokin?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Member
Niin... itse olen todennut saman asian moneen kertaan. Itse kasvatan lehtikaloja ja olen monesti niitä yrittänyt lehtienkin palstoilla myydä. No samoja lehtikaloja myyn akvaarioliikkeisiinkin. Aika iso hintahaitari on niissäkin mitä maksavat kasvattajalle. Tosin kun katsoo heidän ulos myyntihintojaan. Niin alkaa [sensuroitu]. Itse saan parhaimmillaan 1/5 osa hinnasta, kun myyn hyvin kasvatetut poikaset akvaarioliikkeeseen. Siellä kyllä akvaariharrastajat suostuvat jopa maksamaan aivan käsittämättömiä hintoja kaloistani. Eivät itse kasvattajalle. Olen monesti miettinyt onko tässä mitään järkeä. Kasvattaa ja ruokkia kalliita isoja kaloja ja saaden niistä pari kolme euroa kappale. Ei mitään järkeä. Eihän tämä akvaarioharrastus tietystikään ole mikään business, mutta silti välillä ihmetyttää ihmisten ajatusmaailma. Ollaan valmiita akvaariokaupassa maksamaan isostakin kalasta 16 Eurosta aina 120 Euroon asti jopa joskus enemmänkin. Aika käsittämätöntä. Yhtälailla saman kalan ja värisenkin saa kasvattajalta, jos vaan on viitseliäisyyttä etsiä sellainen kotimainen kalankasvattaja. Itse ainakin maksan mieluummin ne roposet jollekkin kasvattajalle, jolloin tiedän onko millainen kala ja onko se terve. Akvaarioliikkeestä kun ostat niin ei aina välttämättä tiedä onko tauteja tai matoja ostamissaan eväkkäissä.
Tuntuu näitäkin juttuja lueskeltua siltä että kaikki pitäisi saada ilmatteeksi tai sitten käydä akvaarioliikkeestä ostamassa kalliilla, kun samaisen eväkkään saisi kasvattajaltakin monta kertaa halvemmalla.
Sama koskee myös noita akvaariolaitteita ja akvaarioita. Lähes uusi 1000 Euron akvaariopaketti tms. pitäisi saada ilmatteeksi. Aika käsittämätöntä. Jokainen voisi hieman miettiä mitä mikäkin maksaa. Sitten on niitä "fiksuja" jotka sanovat aina et kannattaa tilata Saksasta et saa halvemmalla kuin olet myymässä jotain tavaraa. No yleensä nämä "älyköt" ei ymmärrä laskea niitä muita muuttuvia tai kiinteitä lisä kustannuksia niihin Saksasta tilattuihin tavaroihin. Onkohan tässäkin järjen vähyys kyseessä vai onko ihmiset todella niin sakeita!
Tuntuu näitäkin juttuja lueskeltua siltä että kaikki pitäisi saada ilmatteeksi tai sitten käydä akvaarioliikkeestä ostamassa kalliilla, kun samaisen eväkkään saisi kasvattajaltakin monta kertaa halvemmalla.
Sama koskee myös noita akvaariolaitteita ja akvaarioita. Lähes uusi 1000 Euron akvaariopaketti tms. pitäisi saada ilmatteeksi. Aika käsittämätöntä. Jokainen voisi hieman miettiä mitä mikäkin maksaa. Sitten on niitä "fiksuja" jotka sanovat aina et kannattaa tilata Saksasta et saa halvemmalla kuin olet myymässä jotain tavaraa. No yleensä nämä "älyköt" ei ymmärrä laskea niitä muita muuttuvia tai kiinteitä lisä kustannuksia niihin Saksasta tilattuihin tavaroihin. Onkohan tässäkin järjen vähyys kyseessä vai onko ihmiset todella niin sakeita!
Eipä postimyyntiin vertailussa minusta mitään vikaa ole, ihan samalla lailla sitä joutuu vertailemaan akvaariokaupan ja postimyyntifirman hintoja ja muita laatutekijöitä kuin toiselta harrastajalta ostaessa. Ensinmainituista saa uutta tavaraa, viimemainituilta käytettyä vieläpä ilman kuluttajansuojalain antamaa turvaa. Käytettyjen markkinoilla on tietty (suhteellisen alhainen) hintataso ja niillä markkinoilla toimii erinomaisen vapaa kilpailu. Minusta yleensäkin myyjän ruikutus siitä että asiakas ei osta on aika turhaa.
Aina tosin ongelma ei ole hinnoittelussa, vaan siinä että yksityisen myyjän muut kilpailuedut ovat aika vähissä. Tavaran tapauksessa valikoima on olematon eli myyt mitä sinulla sattuu olemaan etkä valitse myyntiin ottamiasi tuotteita markkinatilanteen mukaan - päinvastoin, myyntiinhän joutuu tuote joka ei jostain syystä käyttäjälleen enää kelpaa ja joskus se kelpaamattomuus johtuu jostain sellaisesta syystä, joka vähentää tuotteen käyttökelpoisuutta yleisemminkin. Toki kai yleensä kyse on vain siitä että omaan harrastukseensa ei juuri sitä tai tätä ihan kuranttia tavaraa tarvitse.
Kalojen tapauksessa on tilanne hieman toinen, laadussa tai muussa "käyttökelpoisuudessa" ei yleensä ole valittamista. Mutta silti, yksityisen myyjän tapauksessa kuluttajansuoja on heikko, samoin usein valikoima, myyntipaikan sijainti, samalla ei voi ostaa muuta tavaraa jne. Yksityinen myyjä ei maksa arvonlisäveroa. Eroja siis on. Toisaalta yksityiseltä myyjältä voi saada isomman, terveemmän ja paremmin hoidetun kalan kuin liikkeestä, itsekin olen parista kalasta maksanut yksityiselle enemmän kuin samanlajinen kala olisi kaupassa. Vaan ovatpa kirkasvärisiä, isokokoisia ja terveydestä on tietoa jo pidemmältä ajalta.
Olisiko ehkä vain markkinoinnissa vikaa? Ostajien tyhmyyden valittaminen lienee sieltä tehottomammasta päästä. Akvaariokauppa osaa selvästikin jotain mitä yksityinen myyjä ei, jos pystyy myymään huonomman tuotteen kalliimmalla?
Mika
Aina tosin ongelma ei ole hinnoittelussa, vaan siinä että yksityisen myyjän muut kilpailuedut ovat aika vähissä. Tavaran tapauksessa valikoima on olematon eli myyt mitä sinulla sattuu olemaan etkä valitse myyntiin ottamiasi tuotteita markkinatilanteen mukaan - päinvastoin, myyntiinhän joutuu tuote joka ei jostain syystä käyttäjälleen enää kelpaa ja joskus se kelpaamattomuus johtuu jostain sellaisesta syystä, joka vähentää tuotteen käyttökelpoisuutta yleisemminkin. Toki kai yleensä kyse on vain siitä että omaan harrastukseensa ei juuri sitä tai tätä ihan kuranttia tavaraa tarvitse.
Kalojen tapauksessa on tilanne hieman toinen, laadussa tai muussa "käyttökelpoisuudessa" ei yleensä ole valittamista. Mutta silti, yksityisen myyjän tapauksessa kuluttajansuoja on heikko, samoin usein valikoima, myyntipaikan sijainti, samalla ei voi ostaa muuta tavaraa jne. Yksityinen myyjä ei maksa arvonlisäveroa. Eroja siis on. Toisaalta yksityiseltä myyjältä voi saada isomman, terveemmän ja paremmin hoidetun kalan kuin liikkeestä, itsekin olen parista kalasta maksanut yksityiselle enemmän kuin samanlajinen kala olisi kaupassa. Vaan ovatpa kirkasvärisiä, isokokoisia ja terveydestä on tietoa jo pidemmältä ajalta.
Olisiko ehkä vain markkinoinnissa vikaa? Ostajien tyhmyyden valittaminen lienee sieltä tehottomammasta päästä. Akvaariokauppa osaa selvästikin jotain mitä yksityinen myyjä ei, jos pystyy myymään huonomman tuotteen kalliimmalla?
Mika
Re: Eri hinnat riippuen ostopaikasta
Yksi syy, miksi en ole liiemmin kiinnostunut poikasista ja vältän kaloja, jotka kutevat liiankin helposti.Mari kirjoitti:jonkin kalan poikasia joista kukaan ei ole valmis maksamaan juurikaan mitään ja joille itsellä ei ole tilaa.
Olisiko mahdollinen syy se, että jos kauppaat kalaa 5e/kpl, saa kalan myös samaan hintaan kaupasta? Kaloja voi katsella ennakkoon ja valita juuri ne yksilöt, joita haluaa.. Toki varmasta kasvattajan luona voi käydä ihailemassa, mutta minä en ainakaan kehtaisi vain piipahtaa jonkun luona. Tietysti ostaja myös olettaa, että harrastajalta saadaan kala halvemmalla, koska harrastajan myydessä liikkeeseen kaloja, ei hän varmastikaan saa pyytämäänsä hintaa ja senkin yleensä tavarana tms.
Toisaalta kannattaa muistaa sekin, että kaupasta saatavat kalat ovat yleensä kovin stressaantuneita ja huonokuntoisia, kun taas suoraan kasvattajalta saatavat kalat voivat todennäköisesti paremmin ja ovat (toivottavasti) saanut myös oikeanlaista ravintoa ja vitamiinilisää tms.
Sanotaanko näin, että pikemminkin mielestäni juuri kuluttajansuoja ja "lääke käteen"-periaate, ratkaisee jokseenkin enemmän.Mika kirjoitti:Akvaariokauppa osaa selvästikin jotain mitä yksityinen myyjä ei, jos pystyy myymään huonomman tuotteen kalliimmalla?
Empä minäkään ole rahoja pahemmin nähnyt, tosin en pyytänytkään. Paremman hinnan tosiaan saa vaihtokaupalla, sekä liikkeeseen että harrastajien kesken, koska vaihdettavan tuotteen hintaa voi aina tingata kumminkin päin, mutta puhtaan rahan antaminen on niiiin vaikeaa. Ei viljelemällä tosiaan rikastumaan pääse 

Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
-
- Junior Member
esim. akvaariopaketit...
Olen kyllä jonkin verran samoissa mietteissä akvaarioharrastajilta ostetaessa ainakin kalojen ja kasvien osalta...
Mutta esimerkiksi akvaariopaketeissa...olen hieman erimieltä ja se siksi että helsingistä ostettaessa kaikki maksaa enenmmän joten käytettynäkin hinta on lähes samaa luokkaa kuin muualta suomesta uutena.
Joku täällä jokin aika sitten esim. puhui n. 250l kulma akvaario paketista jolla hintaa helsingissä oli n. 1000 euroa. 209l kulma akvaariopaketti turussa maksaa karvan vajaa 400 euroa.
Tässä ainakin yksi syy miksen ostaisi harrastajalta, tosin jos hinta on tähänkin tarjoukseen verrattuna edullisempi toki tarttuisin siihen.
Mutta tämä vain esimerkkinä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta esimerkiksi akvaariopaketeissa...olen hieman erimieltä ja se siksi että helsingistä ostettaessa kaikki maksaa enenmmän joten käytettynäkin hinta on lähes samaa luokkaa kuin muualta suomesta uutena.
Joku täällä jokin aika sitten esim. puhui n. 250l kulma akvaario paketista jolla hintaa helsingissä oli n. 1000 euroa. 209l kulma akvaariopaketti turussa maksaa karvan vajaa 400 euroa.

Tässä ainakin yksi syy miksen ostaisi harrastajalta, tosin jos hinta on tähänkin tarjoukseen verrattuna edullisempi toki tarttuisin siihen.
Mutta tämä vain esimerkkinä

Re: esim. akvaariopaketit...
Oliko akvaariot täysin identtisiä - toinen kulmalistalla, toinen täyslasi? Entä mahdollinen kaapisto - toisessa metallijalusta toisessa kokopuuta? Entä valaistus - toisessa purkauslamppu toisesssa loisteputki?Lilliputti kirjoitti:Joku täällä jokin aika sitten esim. puhui n. 250l kulma akvaario paketista jolla hintaa helsingissä oli n. 1000 euroa. 209l kulma akvaariopaketti turussa maksaa karvan vajaa 400 euroa.
Olisi kyllä aika suuri ero 600e täsmälleen samanlaisesta paketista

-
- Junior Member
...tämä ainakin...
209l siis on pieni ero huimat 41l mikäli osasin laskea sillä matikka ei järin korkealla tasolla
Tässä turkulaisessa altaassa puinen kaapisto listoilla mukana suodatin, lämmitin, lamppu ja jotain pikku sälää (tarkoittaen jotain ruokapurkkia ja haavia tms.)
Helsinkiläisestä en kovin paljoa tiedä mutta jos tämä on näinkään hyvä tyydyn tuolla hinta erolla siihen, mikäli hinnan tänne kirjoittanut ei siinä järin paljon huijannut (anteeksi) .
-----------------
Ja ylempään lisäten: en nyt äkkiseltään "vielä" löytänyt kyseistä "kohtaa" mutta mikäli nurkkamallilla tarkoitetaan kulma akvaariota alkeissa harrastajien vähättelyssä puhutaan jotain 900 eurosta tosin kirjoittaja ei puhu litroista joten emme kai pääse tässä asiassa yhteis ymmärrykseen mutta väliäkö sillä
Pidetään omat päämme!!!

Tässä turkulaisessa altaassa puinen kaapisto listoilla mukana suodatin, lämmitin, lamppu ja jotain pikku sälää (tarkoittaen jotain ruokapurkkia ja haavia tms.)
Helsinkiläisestä en kovin paljoa tiedä mutta jos tämä on näinkään hyvä tyydyn tuolla hinta erolla siihen, mikäli hinnan tänne kirjoittanut ei siinä järin paljon huijannut (anteeksi) .

-----------------
Ja ylempään lisäten: en nyt äkkiseltään "vielä" löytänyt kyseistä "kohtaa" mutta mikäli nurkkamallilla tarkoitetaan kulma akvaariota alkeissa harrastajien vähättelyssä puhutaan jotain 900 eurosta tosin kirjoittaja ei puhu litroista joten emme kai pääse tässä asiassa yhteis ymmärrykseen mutta väliäkö sillä

Mari kirjoitti:Tästä on tainnut ollakin puhetta, mutta taas kun omalle kohdalle sattui niin otan puheeksi. Mikä siinä mahtaa olla, että akvaariokauppiaalle ollaan valmiita maksamaan jostain kalasta / kasvista mitä vain, mutta toiselta harrastajalta vastaava tavara pitäisi saada puoleen hintaan tai mieluusti vielä halvemmalla.
Olen täysin samaa mieltä!!!
Mulla on kans myydään-palstalla akvaario myynnissä(ei paljon uutta häpeä) ja jotkut tarjoavat ihan naurettavia summia vedoten ties mihin asiaan. No suomalainenhan ei usko mitään ennenkuin näkee. Se on varmaan niin että minun pitäisi maksaa, että joku hakee altaan pois! Vai mitä mieltä olette, kun ihan pokkana eräs kaveri soitteli ja tarjosi altaastani (590L) sata euroa...?!!!
Niinpä. Minä en ole se kaveri, joka tarjosi satasen. Olen vain kaveri, joka kiroaa kun kämpään ei saa mahtumaan tuollaista allasta. Kun allas ei ole kamalan korkea, siitä saisi loistavan paludaarion. Vettä toki purkin yläreunaan saakka, mutta runsaasti sisustusta, joka nousisi ylös.Tico kirjoitti:Mulla on kans myydään-palstalla akvaario myynnissä(ei paljon uutta häpeä) ja jotkut tarjoavat ihan naurettavia summia vedoten ties mihin asiaan. No suomalainenhan ei usko mitään ennenkuin näkee. Se on varmaan niin että minun pitäisi maksaa, että joku hakee altaan pois! Vai mitä mieltä olette, kun ihan pokkana eräs kaveri soitteli ja tarjosi altaastani (590L) sata euroa...?!!!
Aika usein tulee ihan naurettavia tarjouksia (ovh 1000e tuote ja siitä tarjotaan 50-100e), on niitä minullekin sadellut joskus. Jos tarjouksen jättää omaan arvoonsa, saa parhaimmillaan hetken päästä viestin, jossa lukee, että myyjä on kamalan koppava kun ei viitsi edes vaivautua vastaamaan.
Milliksistä ja partiksista ei pääse eroon lahjoittamallakaan, mutta em. kalat kuuluvat kuitenkin akvaarioliikkeiden eniten myytyihin.
Maksoin soukkakirjoahvenistani 10€/kpl. Ja nyt poikasiakin olisi, kovin ovat vielä pieniä, mutta kun ovat myynti-ikäisiä, onko niiden hinta silloin parin euron luokkaa? Jos tuota 1/5 suhdetta miettii. Kovin kuulostaa mitättömältä summalta.

Maksoin soukkakirjoahvenistani 10€/kpl. Ja nyt poikasiakin olisi, kovin ovat vielä pieniä, mutta kun ovat myynti-ikäisiä, onko niiden hinta silloin parin euron luokkaa? Jos tuota 1/5 suhdetta miettii. Kovin kuulostaa mitättömältä summalta.
"No kyllä se oikeestaan on kaunis. Jos pimeessä katsoo ja siristää silmiä."
No mutta kyseessähän on ostajan ja myyjän markkinat..
Jos myyn altaan tms. pistän ainakin sellaisen hinnan että saan omani pois (ja toivottavasti hieman yli)
Kaupankäynnin totuushan on se ikivanha= viisas pyytää mitä haluaa ja tyhmä maksaa?
Hehe.. nyt ei ainakaan kukaan suhtaudu minun mahd. myynti-ilmoihin vakavasti
Jos myyn altaan tms. pistän ainakin sellaisen hinnan että saan omani pois (ja toivottavasti hieman yli)
Kaupankäynnin totuushan on se ikivanha= viisas pyytää mitä haluaa ja tyhmä maksaa?

Hehe.. nyt ei ainakaan kukaan suhtaudu minun mahd. myynti-ilmoihin vakavasti

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
En halua nalkuttaa, mutta joskus kun katselee akvaarioilmoituksia, niin niissä kyllä pyydetään vaikka mitä - ostaja tosiaan on tyhmä, jos maksaa...
Olkoonkin akvaario vaikka vain vuoden vanha, mutta jos saan sen kotiinkuljetuksella liikkeestä maksamalla vähän enemmän, en mieti kummalta akvani hankin. Tässä nyt tietenkin on sekin pointti, että en omista autoa, mutta suurempana se, että allas on täysin uusi, priimakunnossa ja takuut jäljellä.
Jos altaansa haluaa myydä muutaman kymmenen euron alennuksella, niin lycka till! Ehkä joku torvelo löytyy, joka ostaa.. Tai sitten paikkakunnalla on muuten sikamaiset hinnat uusissa altaissa. On täysin turha laskea käytetyn hintaa sillä periaatteella, että itse on aikoinaan ostanut altaan paikkakunnan kalliimmasta liikkeestä ja pyytää nyt käytetystä sitten lähes samaa hintaa kuin kilpailijalla maksaa uusi.
Niin.. Saahan sitä pyytää, mutta ei kannata ihmetellä, jos ostajia ei löydy tai ostajat tarjoavat huomattavasti halvempaa hintaa kuin myyjä haluaisi.
Olkoonkin akvaario vaikka vain vuoden vanha, mutta jos saan sen kotiinkuljetuksella liikkeestä maksamalla vähän enemmän, en mieti kummalta akvani hankin. Tässä nyt tietenkin on sekin pointti, että en omista autoa, mutta suurempana se, että allas on täysin uusi, priimakunnossa ja takuut jäljellä.
Jos altaansa haluaa myydä muutaman kymmenen euron alennuksella, niin lycka till! Ehkä joku torvelo löytyy, joka ostaa.. Tai sitten paikkakunnalla on muuten sikamaiset hinnat uusissa altaissa. On täysin turha laskea käytetyn hintaa sillä periaatteella, että itse on aikoinaan ostanut altaan paikkakunnan kalliimmasta liikkeestä ja pyytää nyt käytetystä sitten lähes samaa hintaa kuin kilpailijalla maksaa uusi.
Niin.. Saahan sitä pyytää, mutta ei kannata ihmetellä, jos ostajia ei löydy tai ostajat tarjoavat huomattavasti halvempaa hintaa kuin myyjä haluaisi.
Minusta käytetyt altaat ovat yleensä ihan kohtuuhintaisia. Jos pyydetty hinta on lähellä kaupan hintoja, on käytetty akvaario silloin jo kallis. Tottakai näkee myös ylihinnoiteltuja, mutta ainahan voi jättää ostamatta...
. Löytyy halvempiakin vaihtoehtoja.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos joku minut kidnappaa, niin nopeesti palauttaa...
Auttaisikohan tällaiseen tapaukseen että jos haluaa tarjouksen, niin laittaa myös pohjahinnan.saurama kirjoitti:Aika usein tulee ihan naurettavia tarjouksia (ovh 1000e tuote ja siitä tarjotaan 50-100e), on niitä minullekin sadellut joskus. Jos tarjouksen jättää omaan arvoonsa, saa parhaimmillaan hetken päästä viestin, jossa lukee, että myyjä on kamalan koppava kun ei viitsi edes vaivautua vastaamaan.
Mother nature is a bitch !
Mother nature is a bitch !
Eiköhän jokainen kaupanteko ole yksittäinen tapaus.
Itse teen paljon ostoja ja myyntejä yksityisten kanssa ja joskus hymyilyttää ja joskus v*****aa.
Tarjouksen teossa ei ole tarkoitus loukata myyjää, vaan toiveesta saada tuote budjetin mukaan tai tietämättömyydestä.
Ja sitten muutama esimerkkitapaus akvaariotuotteista joita olen hankkinut:
Ensimmäinen akvaariomme hinta 80€
"Tankin" tilavuus myyjän mukaan 100 litraa, kotona myöhemmän tarkastuksen jälkeen 80 litraa
Suodatin, lämmitin, kalat, yms... mukaan
Silloin tuntui hyvältä ostolta, kun taas tänäpäivänä en maksaisi missään tapauksessa.
Toinen akvaario, hinta 190€
Tilavuus 200 litraa
Sisäsuodatin, lämmitin, kalat, jalusta yms... Huom! erkkeri akvaario.
Myyjä sanoi että kyselijöitä on ollut, mutta alettu tinkimään näkemättä akvaariota. No minä vaivauduin paikalle ja BINGO.
Oston jälkeen pelkkää hymyä
ja maksaisin vieläkin siitä sen rahan ja vähän enemminkin.
Ne henkilöt jotka ottavat kaupanteon henkilökohtaisesti, eivät ole tarkoitettu kaupantekijöiksi.
Kuten aina olen työparilleni sanonut:
Ei ole hullu ken pyytää !
Itse teen paljon ostoja ja myyntejä yksityisten kanssa ja joskus hymyilyttää ja joskus v*****aa.
Tarjouksen teossa ei ole tarkoitus loukata myyjää, vaan toiveesta saada tuote budjetin mukaan tai tietämättömyydestä.
Ja sitten muutama esimerkkitapaus akvaariotuotteista joita olen hankkinut:
Ensimmäinen akvaariomme hinta 80€
"Tankin" tilavuus myyjän mukaan 100 litraa, kotona myöhemmän tarkastuksen jälkeen 80 litraa

Suodatin, lämmitin, kalat, yms... mukaan
Silloin tuntui hyvältä ostolta, kun taas tänäpäivänä en maksaisi missään tapauksessa.
Toinen akvaario, hinta 190€
Tilavuus 200 litraa
Sisäsuodatin, lämmitin, kalat, jalusta yms... Huom! erkkeri akvaario.
Myyjä sanoi että kyselijöitä on ollut, mutta alettu tinkimään näkemättä akvaariota. No minä vaivauduin paikalle ja BINGO.
Oston jälkeen pelkkää hymyä

Ne henkilöt jotka ottavat kaupanteon henkilökohtaisesti, eivät ole tarkoitettu kaupantekijöiksi.
Kuten aina olen työparilleni sanonut:
Ei ole hullu ken pyytää !
Viimeksi muokannut Shrek, 17:42, 12.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saako vuokrahuoneiston ikkunat ja ovet sulkea ja täyttää vedellä ?
Kaupanteko on taiteen laji.
Akvaarioon liittymättä:
Marokon Agadirissa paikallinen kauppias pyysi muovisesta lastenlelusta "päältä-ajettavasta" ferrarista silloista valuuttaa 600mk, ja pitkällisten tinkauksien
jälkeen loppuhinta oli 30mk
-Viisas on se joka pyytää, hullu on se joka maksaa-
Akvaarioon liittymättä:
Marokon Agadirissa paikallinen kauppias pyysi muovisesta lastenlelusta "päältä-ajettavasta" ferrarista silloista valuuttaa 600mk, ja pitkällisten tinkauksien
jälkeen loppuhinta oli 30mk

-Viisas on se joka pyytää, hullu on se joka maksaa-
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
-
- Senior Member
Johtuu varmaan siitä että kaupasta ostetuissa tulee paljon välimaksuja eri paikkoihin. Jos harrastaja pyytää samaa hintaa se saa kaikki rahat itselleen joka näyttää helposti ahneelta
Kaupassa sä näät kyseisen kalan tai kasvin ja sen kunnon ja mahdollisesti tiedät että se on sitä kasvia mitä pitäisikin olla.
Harrastajalta joutuu vaan uskomaan että kyseinen tuote on sitä mitä sen pitäisikin olla ja siinä kunnossa kun pitäisikin olla
Kaupassa sä näät kyseisen kalan tai kasvin ja sen kunnon ja mahdollisesti tiedät että se on sitä kasvia mitä pitäisikin olla.
Harrastajalta joutuu vaan uskomaan että kyseinen tuote on sitä mitä sen pitäisikin olla ja siinä kunnossa kun pitäisikin olla
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Ööh...jos ostat yksityiseltä niin mikä estää katsomasta sitä tuotetta etukäteen ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä? En minä ainakaan tekisi kauppoja jos tuote ei vastaa alkuunkaan sitä mitä myyjän kanssa on sovittu.bettaboy85 kirjoitti:Johtuu varmaan siitä että kaupasta ostetuissa tulee paljon välimaksuja eri paikkoihin. Jos harrastaja pyytää samaa hintaa se saa kaikki rahat itselleen joka näyttää helposti ahneelta
Yksityinen ei käytännössä yleensä osta/saa tuotteita tukkuhinnalla vaan on maksanut tuotteesta jo sen täyden hinnan. Kate on olematon jälleenmyynnissä. Toisin on akvakauppiaalla, joka myy sen tuotteensa vaikkapa kolminkertaisella kertoimella. Esimerkkiä: Kun yksityinen ostaa kolmella sadalla niin käytännössä yksityinen myy satasella ja kun kauppias on maksanut tuotteesta satasen niin kauppias myy kolmella. Toki välillisiä kustannuksia tulee itse kullekin, mutta en ymmärrä miten yksityinen vaikuttaisi ahneemmalta (kuten sanot) pyytäessään samaa hintaa samasta tuotteesta kuin vaikkapa kauppias?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Eiköhän se asia vaan oo nyt niin että jotkut ihmiset ovat niin saamarin nuukia ja kaikki vähänkin käytetty pitäisi saada puoli-ilmaiseksi, oli kunto sitten kuin erinomainen hyvänsä. Lueskelin tuossa vähän aikaa sitten jonkun kirjoittamaa juttua missä tiedusteltiin mitä käytetyistä akvaarioista & akvaariotarvikkeista kannattaisi maksaa niin joku järjen jättiläinen kertoi että puolet alkuperäisestä (vastaava uusi) hinnasta olisi sopiva ja kohtuullinen hinta, haloo!!! Ensin kannattaisi kenties ottaa selvää tavaran kunnosta ja iästä vai myyttekö kenties autonkin samalla periaatteella, eihän se haittaa vaikka auto onkin vähän ajettu eikä paria vuotta vanhempi... pistetään hinnaksi -50% uuden vastaavan menopelin hinnasta
.

Tuohon on pakko kommentoida, että niinhän tuo autoissa tykkää olemaanjepu kirjoitti:autonkin samalla periaatteella, eihän se haittaa vaikka auto onkin vähän ajettu eikä paria vuotta vanhempi... pistetään hinnaksi -50% uuden vastaavan menopelin hinnasta