Tehokas leväimppari hakusessa!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Tehokas leväimppari hakusessa!

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Onhan noita erinäisiä ketjuja eri levänsyöjistä, mutta kun enhän minä löytänyt oikein vastausta kysymykseeni..!

Kun minun tarvitsisi oikeastaan tässä vaiheessa saada vain käytännön tuomia kommentteja siitä, mitkä kalat ovat ehdottomasti TEHOKKAIMPIA levänsyöjiä, niin yksin elävistä kuin parvessa elävistä kalasista.

Vesiarvoni ovat sen verran lähellä "tavanomaisia" että voisin alkaa suunnitella tuonne akvaan partiksen lisäksi jonkin muun, tehokkaamman levän mutustelijan. Tämä meidän Touhopartanen on niin pikkuinenkin vielä, että sen teho levänvähentäjänä on melko lailla "plus-miinus-nolla" vaikka kovasti tuo tuolla koittaa ahertaa aamusta iltaan.

Kaarimonnisia minulla on 6 kpl, sekä noita platyja tällähetkellä 13 kpl, kun lasketaan pennutkin mukaan [;)] Nämä ei tule enää lisääntymään, koska luovutin kaikki kolme koiras-platya poissa.

pH n.7- 7,2
GH n. 10
Lämpö 24 astetta.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Minkä tyyppistä levää haluaisit nujertaa?

Sivuhuomautuksena kerrottakoon, että mistään kalalajista ei ole levän turmana niin paljon hyötyä kuin akvaristin suorittamista leväntorjuntatoimista.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Niin ja syyt siihen levänkasvuun olisi kannattavinta selvittää ja hoitaa pois. Mutta Leväsukaravut ja seeprakotilot ovat aika tehokkaita leväntorjujia, koska hääräävät alituiseen kasvien lehdillä [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Kiiki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kiiki »

Meillä on kolme leväbarbia ja ovat kyllä tosi tehokkaita! :D Vanhetessaan kuulemma laiskistuvat ja toki kasvavatkin aika isoiksi. Minkä kokoinen sun allas on? Pieneen altaaseen niitä ei voi laittaa ja ne on parvikaloja, joten kaverit on tarpeen. Meilläkin vois olla useampi yksilö, mut sit alkaa tulla jo tiukkaa... [:I]
240 + 54
Serafia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Ensin pitää ymmärtää, miksi levää on ja sitten selvittää, mitkä toimenpiteet rajoittavat sen kasvua. Sitten tehdään toimenpiteet kuten muutokset valaistuksessa, lannoituksessa jne. ja pidetään kiinni säännöllisistä hoitorutiineista. Tässä vaiheessa tarvitaan aimo annos kärsivällisyyttä odottaa, että toimenpiteillä on toivottava vaikutus. Kun homma on balanssissa ja kasvit viihtyvät, ei levänsyöjiä tarvita. Paitsi mikään ei poista sitä tosiasiaa, että ovathan ne suloisia. On vain muistettava ruokkia niitä tuoreella viherruualla, sillä pelkällä levällä (jota siis ei pitäisi näkyvästi tässä vaiheessa enää olla) ne eivät pärjää.

:mrgreen:
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Helmi-imunuoliainen
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Heips! Juu, tiedossa on syyt miksi tuota levää tuonne on ilmaantunut :roll: Hoitorutiinit ovat säännölliset ja levänkarkotuksen alan pimentämällä altaan useiksi päiviksi. Sen jälkeen katson riittääkö ko. "hoito" vai mille alan.

Kumminkin, kun tuo meidän partis on niin pikkuinen vielä, ja nähtävästi hitaasti kasvavatkin, olisi tuolla varmasti lääniä jollekin muullekin levänsyöjälle. Litroja on 140, ja tuommonen 3 cm mitainen partis ei tuolla saa riittävästi tulosta aikaiseksi.

Mutta kiitos ohjeistanne, kumminkin, ja kalavinkeistä [;)] Lisääkin otan vastaan, mikäli joku viitsii vinkittää :mrgreen:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Pimennyshän tehoaa hyvin vaan oikeastaan sinilevään. :? Ei sitä yksikään kala syö.

Minkähän tyyppistä levää tässä haluaisit saada aisoihin?
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

nuo lätkät on kanssa aika hauskoja, eivätkä vaadi kovin paljoa tilaa...
lätkä tarkoittaa tässä tapauksessa imunuoliaista
Eli toinen ääni sille..

leväbarbeja ei tuohon voi laittaa, valitettavasti.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

No niin, luulen siis että kyse on osaltaan tuosta sinilevästä (paikkapaikoin) mutta enimmäkseen tupsulevää ja sitä rihmamaista, ruskehtavaa (josta kyllä jossain kehuttiin, että on hyvinvoivan akvan merkki) joka lie nimeltään rihmalevä tms.

Tuon mahdollisen sinilevän vuoksi sitä pimennystä koetankin, ja nyt, kun noiden kalojen ruokintasysteemi on seljennyt minulle lakkaa varmaan tuota levää ilmaantumastakin; vähenee ainakin.. [;)] Mutta kun levätöntä akvaa ei ole olemassakaan, niin siksipä noita levänimeskelijöitä olen tässä alkanut ajattelemmaan enemmän.

Joten, alanpas katselemaan tietoja noista nuoliaisista, tarkemmin vaikka tuosta helmi-imunuoliaisesta :D
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Rihmamaiseen ei oikein koske kukaan. Ruskeaan pehmeään toimis nuolimonnit ja imunuoliaiset, myös partikset (yksi partis kyllä hoitelee tuollaisen 140-litraisen levät ihan hyvin). Tupsulevään leväbarbit (niitä vaan et tuohon akvaarion kyllä ota kun tulevat liian isoiksi) ja ihan minipikkuisen aavistuksen leväsukaravut.

Et sanonut missään millainen valaistus sinulla on, mutta jos altaassa on vain yksi loisteputki valaisemassa niin siinä voi olla yksi syy levään (rihmamaiseen ja ruskeaa). Laittaisin lisää valoa ja jos valoa on jo tarpeeksi, vaihtaisin toisenlaiset putket (kasvivalot) ja jos on jo kasvivalot niin nostan kädet pystyyn. Sinilevä ei oikein tahdo kasvaa kunnolla kirkkaan kasveille tarkoitetun valon alla. Ruskea pehmeä taas ei kasva yhtään kirkkaassa kasvivalossa. Hämärässä sen sijaan ihan ok ja vääränlaisessa hämärässä valossa oikein hyvin (huonevalaistukseen tarkoitetun loisteputken alla saa kasvatettua hyvin).
Siihen tupsumaiseen tepsisi suodattimen suuntaus niin ettei veteen liukene ihan hulluna happea ja sitten toisaalta hiilidioksidin lisäys. Jos hiilidioksidia on varmasti mukavasti eikä akvaariota hapeteta, niin en sitten tiedä. Minä myrkyttäisin rikkihapolla, mutta sinä et koska altaassasi on platyjä ja ne eivät pidä happamasta vedestä. Toisaalta myös sinilevä platyjen ohella inhoaisi toden teolla veden äkillistä happamoitumista yhdellä asteella.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

No niin, sieltäpä tuli MILLIAN suusta kuin "äitee-muorilta konsanaan" :D

Tuota tupsulevää mulla siellä taitaa eniten ollakin, enkä tuosta sinilevästä ole TÄYSIN varma; sen mitä tuntomerkkien perusteella olen koettanut selvitellä. Eikä tuolla mikään "leväarmeijan hyökkäys" sentään ole kyseessä; vain parissa rusolehti puskassa tuota on sekä jonkin verran pohjahiekan/sorakon tuntumassa. Laseissa jonkin verran sitä kirkkaan vihreää täplälevää (joka kuulemma haitatonta!)

Mulla sattui tässä niin, että hankittuani nuo monniset, meni mulla aikaa säädellä noiden hiutale ja nappiruokien suhdetta.. Että kaikki saisi osansa eikä yhdet ja samat kaikkea.. [;)] Ja kun eka kertaa näiden asioiden kanssa äkseeraan, niin voihan sitä sattua.. Mutta eiköhän tämä ongelma tästä luhistumatta selvene! Tästä nyt vaan huomenissa imuroin tuon pohjan, vaihdan vettä ja laitan akvan peittoon, ja etenen sitten tilanteen mukaan. Mitään samennuksia mulla ei ole koskaan ollut akvassa, eikä muutoinkaan kasvien kanssa ongelmaa; kasvaneet ovat kohtuullisen mukavaa vauhtia :roll:

On mulla vain yksi putki tuolla, ja se on juuri kasviputki. Lisänä on alumiini-heijastimet valorampin sisäpuolella, siis valoputken vieressä. Tosi hyvin lisää valon määrää. Mutta; jos jatkossa tilanne vaatii, hankin tuonne uuden valaisimen, kaksiputkisen. Tai, mistäpä sitä tietää, hankinko kokonaan uuden akvan tulevaisuudessa, paljon suuremman sitten tällä kertaa [;)]

-------------------------

...Niin, MILLIALLE vielä; tarkoitatko tuolla ruskealla pehmeällä levällä sitä tupsulevää?! Mulla tuo tupsulevä on sellaista enemmänkin vihreää, ja kasvaa semmosina riekalemaisina tupsuina tuolla. Eikös se ruskea pehmeä ole sitä piilevää..?! Ääh, en mä nyt enää tiedä mitä mä itsekään tarkotan [;)] Pitää nyt vielä käydä lukemassa ja tutkimassa lisää.

Edit: Poistettu copy+paste
AW:n säännöt kirjoitti: Muista ottaa huomioon tekijänoikeudelliset seikat lainatessasi tekstiä ja kuvia. Mainitse siis lähde aina kun se on tiedossasi. On myös hyvän tavan mukaista pyytää, mikäli mahdollista, alkuperäiseltä kirjoittajalta tai kuvaajalta suostumus lainaukseen/linkittämiseen.
-Ylläpito
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Sarianna69 kirjoitti:...Niin, MILLIALLE vielä; tarkoitatko tuolla ruskealla pehmeällä levällä sitä tupsulevää?
En vaan tarkoitin tupsulevällä tupsulevää ja ruskealla pehmeällä levällä piilevää. Tupsulevä on sellaisia mustia tupsuja. Kasvaa lehtien reunoissa ja kannoissa eikä meinaa irrota millään. Piilevä on sellaista ruskeaa höttöä tai joskus laseilla vähän kovempaa höttöä.
Sinilevä on kyllä helppo tunnistaa. Se on väriltään sellaista vaalean vihreästä tumman sinivihreään ja tuntuu limaiselta. Lähtee helposti irti alustasta.

Leväongelmat ja niistä selviäminen
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Heips! Harmi kun nuo mun kopsaukset oli poistettu (toki ymmärrän Aw:n säännöt!) mutta ne oli vain erään toisen akvaristin oma kirjottamia ohjeita yleiselle palstalle..!

Toisen tiedon mukaan tuo tupsulevä on vihreetä, ja sitten se myöskin karvainen, tupsumainen mutta ruskea olisi sitten turkkilevää..?! Ääh en osaa enää sanoa mitään.. Mutta tämä mun levä on siis vihreää kumminkin, kaikki se mikä tuolla on, muodosta huolimatta. Onhan sitten ihan vaan viherlevää, jota tuo voi olla mikä noissa kasveissa on. Koska kumminkaan, mulla ei haise tuolla akvassa mikään paha tai pistävä, kuten sinilevästä sanotaan..!
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Sarianna69 kirjoitti:Harmi kun nuo mun kopsaukset oli poistettu (toki ymmärrän Aw:n säännöt!) mutta ne oli vain erään toisen akvaristin oma kirjottamia ohjeita yleiselle palstalle..!
Olisi ollut paljon parempi, jos olisit maininnut myös tekstin tarkan lähteen. Tai sitten vain laittanut linkin suoraan kyseiseen sivustoon, joskaan Suomi24 ei taida kovin kovaa luottamusta a-w:ssa nauttia [;)]
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Juu, enhän mä muuta kuin muutaman kappaleen eri levälajeista kopsasin sieltä.. En olisi edes kopsannut jos kyseessä olisi ollu jonkun "oma" blogi tai muu kotisivut tms. No, jokainen löytää kyllä itse tietoja levistä kun vaan etsii, ja luulen useimman akvaristin jo kokemuksen kautta tietävänkin noista ihan riittävästi.. Lähinnä tuossa ajattelin itseänikin, koska juuri opittu tieto ei päässä kovin hevillä pysy, joten asioiden kertaus ei ole pahitteeksi :mrgreen:

Jokatapuksessa; kohta alan putsaamaan tuon akvan ja pimennän sen. Tokkopa tuo tuosta pilalle menee, vaikka mm. MILLIA vaikutti hyvin huolestuneelta akvani kohtalosta [;)] No, käynpä taas kyeselemässä neuvoja kun niitä tarvitsen :D
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

millia kirjoitti: Sivuhuomautuksena kerrottakoon, että mistään kalalajista ei ole levän turmana niin paljon hyötyä kuin akvaristin suorittamista leväntorjuntatoimista.
No minä saan olla erimielä tästä [;)] . Usemapaan otteeseenkin. Esim. meidän jokakeväinen-kesäinen murheenkryyni, jota yleensä pidän kurissa Algiz-tableteilla, joo muut ei tehoa, ja levät siis on pitkiä viherleviä ja 128l. Levänsyöjinä partamonni ja otoja. Ostin 2 helmi-imunuoliaista ja seuraavana aamuna kokoallas oli levätön. :) Lasit vaan oli täynnä imusuun jälkiä. Toinen päivä meni kun siivosivat vielä loput roippeet. Elikä senkoommin ole ollut kun sitä saakutin punalevää. Yhdessä altaassa vain jonka peruspuhdistin ja kuumavesipesin juurrakot yms. Kesällä ja joo nestehiili on kokeiltu, ei vaikutusta.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tilanne ei ainakaan parannu jos sinne menee syytämään lisää kaloja jos syy onkin ollut veden liiallisessa kuormittamisessa. Uudet kalat ovat harvemmin ratkaisu mihinkään ongelmaan. Kyllä se hoitajasta on useammassa tapauksessa kiinni. Huolestunut olen lähinnä kalojesi kohtalosta.

Onko se vihreä levä Sarianna69:llä pehmää, karkeaa, venyvää, karvaista, limaista vai millaista?

Omat kokemuksen sinilevän torjunnasta pimennyksellä on siinä, että levä muuttui sinivihreästä vaalean vihreäksi ja suurin osa kasveista kuoli. Levä häipyi vasta kun vaihdoin akvaarioon toisen kerran erilaiset loisteputket.

ps. Sinilevä voi haista tai olla haisematta. Meillä kasvanut sinilevä oli lähes hajutonta vaikka olisi ottanut leväklöntin akvaariosta ja nuuhkinut, tuoksui vaan akvaariolle.

En: Jos levät kerran eivät pysy poissa muuten kuin kaloilla, miten selittäisit sen että 25-l kasviakvaariossani ei näy yhtään levää ja 63-litraisessa missä ei ole levänsyöjiä (ellei paria pientä kirsikkasukarapua lasketa) ei myöskään näy levää. Sen sijaan 310-litraisessa kasvaa jos jonkinlaista levää ja siellä sentään on nuolimonneja ja noitamonneja ihan tarpeeksi. 98-litraisessa on nykyisellään juovaperhosnuoliaisia ja sukarapuja ja siellä kasvaa aika paljon enemmän levää kuin kasviakvaariossa ja 63-litraisessa...joskaan ei häiritsevää määrää.
25-litrainen on ikkunalla ja siihen paistaa aurinko koko aamupäivän. 63-litraiseen paistaa puolen päivän aikaan suoraan. 310-litraiseen paistaa vaan kesäaamuisin. 98-litraiseen paistaa iltapäivällä suoraan.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viherlevä on ainakin sellaista tositosi lyhyttä, vähän niinkuin ruskea piileväkin, ei tupsumaista ja aika tiukasti pintaan tarttuvaa. Siitä viherlevästä sanotaan, että sen ilmaantuminen on ihan hyvä merkki ja kertoo altaan hyvästä tasapainosta.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Joo, se vihreä levä on sellaista hieman limamaista ja pörröisää (limaisuuden vaikutelma tulee kyllä varmaan siitä, että kasvit ja levät ovat vedessä?!) Juuri tuossa putsasin akvan, imuroitsin pohjan, ja silminnähtävää levää oli tuolla vähemmän mitä olin kuvitellut..! Ja todettakoon, että oikeasti LEVÄTÖNTÄ akvaariota ei ole olemassakaan, sen sentään tiedän minäkin vaikka aloittelija olen [;)]

Itselläni tuo epätasapaino pääsi syntymään liiallisesta ruokinnasta (tämä siis eri ruokalajien tarjoamisesta kaloille sopivissa määrin) mutta olen jo päässyt tässä asiassa tasapainoon niin että eri ruokatyyppejä annan tietyllä taktiikalla ajatellen pinnalta syövien ja pohjalta syövien kalojen ravinnon saantia.

Ei sinun MILLIA kannata olla kaloistani huolissasi [;)] Olen kumminkin jo aikuinen ihminen, ja koko ajan koetan perehtyä lisää akvaarioharrastuksen saloihin. Kuten kerroin, ei muuta ongelmaa ole ollut, ja mitä tulee noiden "lisäkalojen hankintaan tällaisen leväongelman keskelle", en näkisi KAMALAA kuormitusta sillä että ottaisin tuonne mahdollisesti yhden tai kaksi pientä leväkalaa partikseni lisäksi. Muutoinkaan ei akvani ole vielä läheskään "täynnä" elikä varmaan tuo ei ole nyt, eikä tulisi olemaankaan parin lisäkalan hankinnan jälkeen vielä ylikuormittunut. Niin, ja muistutan vielä, että tuo meidän partis on vielä poikanen, eivätkä nuo kovin nopeaa kasva..

Ja miksiköhän ihmiset sitten hankkivat ylipäätään noita levänsyöjiä..!? Ehkä juuri siksi, että ne söisivät akvaariosta levää pois :D Elikä, ei kai se ole automaattisesti "tunnoton akvaristi" joka tuntee tarvetta hankkia levänsyöjäkaloja :roll:

PS: enkä oikein usko, että akvaarioharrastukseen(kaan) tarvitsee suhtautua kovin "ryppyotsaisesti".. Jos vaan löytyy halua ja vittseliäisyttä ottaa asioista selvää jos ongelmia ilmaantuu, täytyisi sen riittää.. Ja korjata ongelmat siten kuten ne tulee korjata :roll:

---------------------------

Hei MARINUM! Nyt vasta viestisi näin, ja voisiko tosiaan olla, että tuo vihreä muunlainen levä on juuri tuota viherlevää!! Ainakin tuntomerkit viittaisivat siihen [;)] Täytyypä tutkailla lisää :mrgreen:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Sarianna69 kirjoitti:Ja miksiköhän ihmiset sitten hankkivat ylipäätään noita levänsyöjiä..!? Ehkä juuri siksi, että ne söisivät akvaariosta levää pois :D Elikä, ei kai se ole automaattisesti "tunnoton akvaristi" joka tuntee tarvetta hankkia levänsyöjäkaloja :roll:
Ei siinä mitään, itsellänikin on levää napostelevia kalalajeja. Itse kyllä hankin ne sen takia koska olin kiinnostunut kyseisistä lajeista enkä pelkästään hoitelemaan jotain ongelmaa. Vähän sama juttu kuin vaikkapa kissan hankinta. Kissan voi hankkia syömään hiiret pois nurkista, mutta en oikein tykkää sellaisesta toiminnasta missä kissa hankitaan pelkästään sen takia että se poistaisi hiiriongelman.

ps. Sarianna, ymmärsin kyllä nimimerkistäsi että varmaan olet aikuinen. Ikä vaan ei ole tae taidoista. Kaikki aloittelijat ovat aloittelijoita iästä riippumatta ja se on taas kyseisen henkilön innostuksesta enimmäkseen kiinni miten hyvin sitä tietoa tulee kaaliin imettyä. Joillain se käy ihan hetkessä (tyyliin puolessa vuodessa pro) ja jotkut on edelleen kymmenenkin vuoden päästä aloittelijan tasolla.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Sarianna69 kirjoitti:Hei MARINUM! Nyt vasta viestisi näin, ja voisiko tosiaan olla, että tuo vihreä muunlainen levä on juuri tuota viherlevää!! Ainakin tuntomerkit viittaisivat siihen [;)] Täytyypä tutkailla lisää :mrgreen:
Tässä linkissä on kuvaa viherlevästä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ht=vihr%2A
Hakusanalle viherlev* ja rajaus etsi viestin aiheesta löytyi myös juttuja tuosta [;)] .
Niin ja vielä Sariannalle, että jos kotilot eivät ulkonäöltään "ällötä", niin juuri mm. seeprakotilot menisivät hyvin tuohon sinun altaasi viileään, keskikovaan ja emäksiseen veteen, monet kehuvat niitä tehokkaina levänsyöjinä:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... Etsi+kuvia
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Juups, MARINUM, kerkesin jo noita kotiloitakin taannoin ajatella.. Mutta EN levänsyöntiin pelkästään (tuolloin ei silminnähtävää levää edes ollut..) Ei hassumpi idea :D

MILLIA, tiedän että tiesit minut aikuiseksi, eikä ikä olekaan tae osaamisesta; kyse oli siitä, että olen aikuinen jolla on velvollisuudentunto ja vastuun kantamisen kyky, verrattuna esim. 0-16 vuotiaisiin, jotka vasta elämää opettelevat.. :roll:

Kuten olen jo pariinkiin otteeseen maininnut, tiedän jo syyn levien lisääntymiselle, enkä käsitä miksi tämä piti nyt paisuttaa tasolle "kamala-katastroofi-omistaja-ei osaa-hoitaa"..? Toki olen vasta aloittelija, mutta kirjoitustavastasi päätellen mulla on kaikki systeemit päin peeveliä.. :| Olen jo useita kuukausia hoitanut akvaani netistä löytämilläni oikeiksi havaituilla ohjeilla, vesiarvoni ovat poikkeuksetta olleet hyvät, sekä kalat ja kasvit jakselevat hyvin, kalat saavat monipuolista ruokaa jne. Mielestäni takerrut nyt hiukan liian tarkoin pikkuseikkoihin, joilla ei nyt tässä minun tilanteessani ole oikeastaan mitään merkitystä..

Kartoitan kyllä jatkossakin mahdolliset ongelmat ja viat, ja hoitelen niitä sitten parhaiksi havaituilla tavoilla; onneksi on tämä netti ja kyseinen foorumi josta oolen kyllä saanut kiitettävästi neuvoja :D
Kiiki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kiiki »

En nyt Sarianna69 oikein ymmärrä asennettasi... 8O Itsekin tunnen vielä olevani aloittelija, vuosi sitte tuli ensimmäinen allas. Millia on kovasti yrittäny auttaa leväongelmasi kanssa ja nyt sä oot jotenki hikeentyny... :roll: Ja mielestäni Millia tietää mistä puhuu, oon sen verran paljo lukenu sen juttuja! Sillä on ihan mielettömästi tietoa!

Oon Millian kans samaa mieltä, että kannattaa ehkä nyt ensin panostaa hoitoon ja odottaa hetki, että pääsee suuremmista levistä voitolle. Jos kuormitat allasta lisää, vaikka tilaa näyttäisi olevan, niin levät saattaa vain innostua, kuka tietää.

Mulla itellä kävi pienemmän altaan kans niin, että mies ja lapset ruokki kaloja aina iltaisin ku olin töissä. Sit ihmettelin, ku altaaseen alko tulla hirvittävästi levää. 8O Liuskatestien mukaan nitraatit oli ihan huimissa lukemissa, vaikka olin vaihtanu vettä säännöllisesti viikottain. No, eihän siinä muu auttanu, ku vaihdella vettä päivittäin, etttä sain nitraatit alas. Myöskin muu perhe sai ruokintakiellon liian suuren määrän takia. :roll: Putsasin kasveja (anubiasta jopa kynsiharjalla ja se jäi eloon! :mrgreen: ) ja pahimmin "saastuneita" heitin pois ja hankin tilalle nopeesti kasvavia uusia kasveja ja niin vaan pääsin voitolle! Toki altaassa on edelleen viherlevää, mut sillee sopivasti.

Minäkin ostin myöhemmin 3 imumonnia lisää, mut vasta ku olin saanu levät hallintaan. Täytyy kyl sanoa, et sit ku pääset levistä voitolle, niin oot taas yhtä kokemusta rikkaampi! :D Ja pitää muistaa, et kaikki neuvothan ei toimi kaikilla, joten pitää vaan jaksaa kokeilla konsteja, vaik se välillä vähä turhauttaakin...

Tsemppiä taisteluun, uskon että voitat sen varmasti! :D
240 + 54
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Heips! Tuota noin, en ole mitenkään hikeentynyt neuvojen saamisesta; niitähän olen täällä pyytänytkin. Ja kuten jo monta kertaa mainitsin, TIEDÄN jo missä todennäköisesti vika oli, ja vika on nyt "korjattu" (->olen pudottanut ruokinnan normaaliin) joten ainut, mistä ehkä olen voinut "hikeentyä" (jos edes sitäkään..) on sellainen "ryppyotsainen" tyyli, jolla asiat ilmaistaan; aivan kuin akvan pitoni olisi täysin rempallaan, akva kuormitettu ja kalat suurin piirtein henkihieverissä.. Niin, enkä ole missään maininnut hankkivani yhtään lisää kaloja, ENNENKUIN selviää, häviääkö tuo levä tuolta nyt ja pysyykö se poissa :?

Joten, neuvoja olen pyytänyt, ja niistä olen ollut kiitollinen! Ja toki tiedän että MILLIALLA on kovasti tietoa ja taitoa; se on käynyt ilmi monestakin ketjusta jne. joita olen tässä aikojen varrella lukenut. Siltikin, asiat voi ilmaista monesti hieman toisellakin tyylillä; holhota ei tarvitse, vain lapset tarvitsevat holhoajaa.. :roll: Eikä tämä ole ensimmäinen eikä taatusti viimeinen kerta, kun tämän foorumin "puhetyyliä" moititaan.. Jotkut ovat säikähtäneet kärkästä tyyliä, jolla täällä aloittelijoita neuvotaan; "jos olet aloittelija, olet todennäköisesti ääliö ja hoitanut akvaasi päin peeveliä"- tyyliin.. No, sallikaa tuo särmikäs esimerkkini, mutta joskus ei ole tyyli ollut kaukana tuosta mainitsemastani.. Ikävä kyllä.. :?

No, se tästä aiheesta; tämähän ei ole "höyryjen päästely-foorumi" vaan tietojen hankintaa varten :D Kunhan muistamme miten toisiamme puhuttelemme ja kohtelemme, niin taatusti kaikki sujuu hyvin [;)]

PS. olen alkanut hankkimaan tietoa erilaisista kotiloista, marinumin ehdotuksesta :mrgreen: vaikuttavat tosi hauskoilta öttiäisiltä; vielä vaan pitää varmistua niiden elinvaatimuksista ja muusta, ennekuin menen tuollaisia hankkimaan

---------------------------

MARINUM! Nyt vasta hoksasin että olit laittanut linkin tuonne viherlevän tunnistus-sivulle :D Luulen, että valtaosa tuosta levästä akvassani on juuri tuota viherlevää [;)] Juuri tuota laikullisuutta ilmenee eri pinnoilla; vain kasveissa on sitä hieman pörröistä, vihreää levää, joka sekin kyllä lähti kohtuullisen hyvin pesemällä vähemmäksi. Kiitos sulle myöskin :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”