Minäkin kesällä hankin 6 platyä ja nyt olen niiden kanssa todella pulassa

. Myyjä suositteli neljää naarasta ja kahta urosta, mikä nykytiedon valossa tuntuu aika huonolta yhtälöltä, sillä pienempi uroksista saa jatkuvalla syötöllä paeta suurempaa urosta, joka on ominut kaikki naaraat itselleen.
On tuo isompi uros toki ehtinyt muutakin tekemään kuin kiusaamaan pienempää urosta, sillä platyt ovat lisääntyneet riesaksi asti. Eri kokoisia poikasia on kerta kaikkiaan aivan liikaa. Isommat poikaset uskaltavat uiskennella jo vapaassa vedessä ja nuo pienemmät piilottelevat tiheän kasvuston joukossa. Eikä loppua näy poikastulvassa. Taaskin on pari naarasta niin pulleassa kunnossa, että sieltähän niitä sisarpuolia taas pukkaa.
Luulin isojen platyjen ja muiden kalojen pitävän huolta siitä, että poikasia ei tulisi riesaksi asti, mutta näin ei ole meillä tapahtunut. Ilmeisesti tiheä kasvusto ja hyvät vesiarvot ovat edesauttaneet tämän akvan kansoituksessa.
Olen koittanut lahjoittaa nuo isot platyt pois, mutta valitettavasti tuttavapiirissäni on valitettavan vähän akvaarion (ainakaan platyille sopivan) omistajia. Mikä on kokemuksenne näiden poikasten eteenpäin luovutuksessa? Nämä akvaariossamme polskuttavat poikaset näyttävät ihan hyviltä ja terveiltä. Mitään kovin harvinaista värimuunnosta ne eivät edusta (ovat sellaisia suht tavallisia, syvän punaisia mustilla evillä), joten en edes uumoile kenenkään maksavan niistä mitään.
Entäpä jos jatkossa jätän itselleni pelkkiä naaraita. Ilmeisesti jotkut naaraat vanhetessaan voivat urosten puuttuessa muuttaa sukupuoltaan? Ovatko nämä sukupuolenvaihdoksen läpikäyneet naaraat kykeneviä lisääntymään?
Muutoin olen iloisesti sitä mieltä, että platy on todella kaunis ja eläväinen kala. Ihan kateellisena olen katsonut näilläkin sivustoilla olleita upeita valokuvia kirjoittajien kaloista