Platyn poikasia akvaariossa ekaa kertaa!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KalaTyttö -97
Starting Member
Starting Member

Platyn poikasia akvaariossa ekaa kertaa!

Viesti Kirjoittaja KalaTyttö -97 »

Mulla on ollu jo vähän aikaa akvaario. Miljoonakalat kun on synnytelly, en oo ottanu poikasia pois enkä mitään vaikka seurassa on ollu: tiikeribardi, 3 ottoa, platyja ja neontetroja. Ei oo millisten poikasia kadonnu, mutta miten platyn poikaset selviytyy... Onko muuten normaalia että platyt syntyvät yksi kerrallaan? Aina 2-3pv välillä kun kurkkaan akvaan, niin saattaa olla että on yksi pieni platyn poikanen lisää. Äiti arveli että se synnyttäjä olisi ollu isoin västäräkki. Mun mielestä taas se oli "vanhin pienimmistä västäräkeistä" koska olin nähnyt sen mahan pömpällään ja muhkuraisena. Mitä arvelette, olinkohan oikeessa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!! :)

T.KalaTyttö -97 :D
KalaTyttö -97
Starting Member
Starting Member

unohtu mainita edellisessä: Tikruni on arka, mutta hyvin käyttäytyvä, vaikka onkin yksin. saattaa tulla törmäilyä:Tikru tulee ylhäältä, ja platy suoraan eteenpäin, molemmat siis kovaa vauhtia. Mutta ei sen enempää tönimisiä tms.
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Täällä tulee kans platyn poikasia vaa muutama kerrallaan .. tai en sit tiä jos on isompi määrä tullu, mut muutaman oon vaan nähny tual pintakasvillisuuden joukossa uivan :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Kalastossasi on *köhm* hieman hiomista. Minkäs kokoinen akvaario? Tuossa yhdistelmässä eivät viihdy neonit (+ muut pehmeän veden kalat) tai platyt (+muut kovan veden kalat). Vesiarvot?
pahkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Myös minulla poikasia tulee kerralla vain 1-2 tai sitten joku onnellinen syö osan pienistä.
KalaTyttö -97
Starting Member
Starting Member

naatti: Akvaario on 90l. tiedän ettei ne sovi, mutta mä sain ton akvaarion käytettynä ja noi kaikki kalat oli siinä. (paitsi 2 pikku platya)
vesi arvoistakaan en tiiä. en oo mitännu. vanhempani hoitaa veden vaihtamiset ja vesiarvot. mun niskoilla on vaan ruokinta ja kalojen katsominen (siis tarkistaa ettei kenelläkään oo mitään pilkkuja, tms.)
noista pehmeistä vesistä ja kovista vesistäkään en siis hirveesti tiiä...
jos se tarkottaa että onko kylmää se vesi vai lämmintä, niin kylmää. tai ei oikeastaan kylmää vaan.... huoneenlampöstä suunnilleen (22C-25C. kesäkuumalla vaan nousee 25C. Nytkin on 22C-23C) :roll:

muuten, jos et ymmärtänyt tuota C:tä, niin C tarkoittaa celssiusta...
cel.. miten se nyt kirjotetaan...
lehtifisu-fani
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja lehtifisu-fani »

Lämpötilan pitäisi olla korkeampi. Ja voisit luopua neoneista tai platyista.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Lämpötila on hyvä platyille, tiikeribarbille ja neontetroille hyvä, miljoonakaloille ja otoille taas liian viileää.

Tuo kovuus ja pehmeys tarkoittaa kalkin ja muutaman muun vastaavan aineen määrää vedessä; kovassa vedessä (siis sellaisessa, jossa on näitä liuenneita aineita paljon) viihtyvät platyt ja miljoonakalat, pehmeässä taas muut kalasi. Niille kompromissin aikaansaaminen on aika hankalaa, joka tapauksessa joku osapuoli kärsii.
Yleensä kova vesi on myös emäksistä ja pehmeä hapanta.

Tiikeribarbi kaipaisi sekä parvea että reilusti isompaa akvaariota: metrin mittainen 180-litrainen on aika lähellä minimiä.

Olisikohan hyvä idea hätyyttää akvaarion hoidosta vastuussa olevat vanhemmat tänne ottamaan asioista selvää? [;)]
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Muikku79
Junior Member
Junior Member

hyvä tarkistaa

Viesti Kirjoittaja Muikku79 »

Minulla oli ennen neontetroja ja ne pikku hiljaa kuoli ihmettelin sitä miksi ja muitakin kaloja voi huonosti esi. keisaritetrat kunnes hommasin platyja ja hoksasin veden olevan kovaa tai keskikovaa koska platyt ja nyttemmin miljoonakalat viihtyy oikein hyvin ja luovuin neontetrasta (kun se jäi yksin ja ei voinut hyvin) sekä keisaritetroista ne vaan ui paikallaan ja väri haaleni eli ne voi huonosti. Musta tetra pärjää keskikovassa vedessä.
Esim Faunattaren sivuilla on hyvät neuvot ja lalalistat josta voi tarkistaa niiden vaatimukset niin lämpötilan kuin veden kovuuden suhteen yms. Kai vanhempasi vaihtaa oikean määrän eikä liikaa vettä? tai missään nimessä liian viileää nimimerkillä kaameita kokemuksia..
KalaTyttö -97
Starting Member
Starting Member

Re: hyvä tarkistaa

[quote="Muikku79"]Minulla oli ennen neontetroja ja ne pikku hiljaa kuoli ihmettelin sitä miksi ja muitakin kaloja voi huonosti esi. keisaritetrat kunnes hommasin platyja ja hoksasin veden olevan kovaa tai keskikovaa koska platyt ja nyttemmin miljoonakalat viihtyy oikein hyvin ja luovuin neontetrasta (kun se jäi yksin ja ei voinut hyvin) sekä keisaritetroista ne vaan ui paikallaan ja väri haaleni eli ne voi huonosti. Musta tetra pärjää keskikovassa vedessä.
Esim Faunattaren sivuilla on hyvät neuvot ja lalalistat josta voi tarkistaa niiden vaatimukset niin lämpötilan kuin veden kovuuden suhteen yms. Kai vanhempasi vaihtaa oikean määrän eikä liikaa vettä? tai missään nimessä liian viileää nimimerkillä kaameita kokemuksia..[/quote]

joo. kyllä äiti ihan oikeen määrän vaihtaa vettä. äiti käy myös näillä sivuilla.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Heips! Mulla platyja ollut noin 4-5 kuukautta, suurin osa tuli mulle pikkuriikkisinä poikasina :roll: Nyt on näistäkin jo kaksi pyöräyttänyt omat poikaset, ja näitä löytyy jo tällähetkellä viisi kappaletta.

Hyvin ovat jakselleet ja kasvaneet tuolla "isossa" akvassa, mitään poikasallasta en noille alkanut järkkäämään; heti alussa nimittäin jo näin että ovat topakoita natiaisia :mrgreen: Hyvin ovat alusta alkain syöneet hiutaleruokaa sekä nyt viimepäivinä myöskin osansa poimineet pohjatableteista, joita monnisille antelen.

Nyt jo mietin, että pitäisikö noista kolmesta uros-platysta luopua, ettei liikakansoitus ala uhata.. Muutamille poikasille varmasti koti löytyy, mutta pidemmän päälle voi käydä hankalaksi :roll:
Muikku79
Junior Member
Junior Member

Ei ollut tarkoitus loukata veden vaihdon määrällä yms. tuli vaan mieleen.
elena
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja elena »

Minäkin kesällä hankin 6 platyä ja nyt olen niiden kanssa todella pulassa :roll: . Myyjä suositteli neljää naarasta ja kahta urosta, mikä nykytiedon valossa tuntuu aika huonolta yhtälöltä, sillä pienempi uroksista saa jatkuvalla syötöllä paeta suurempaa urosta, joka on ominut kaikki naaraat itselleen.

On tuo isompi uros toki ehtinyt muutakin tekemään kuin kiusaamaan pienempää urosta, sillä platyt ovat lisääntyneet riesaksi asti. Eri kokoisia poikasia on kerta kaikkiaan aivan liikaa. Isommat poikaset uskaltavat uiskennella jo vapaassa vedessä ja nuo pienemmät piilottelevat tiheän kasvuston joukossa. Eikä loppua näy poikastulvassa. Taaskin on pari naarasta niin pulleassa kunnossa, että sieltähän niitä sisarpuolia taas pukkaa.

Luulin isojen platyjen ja muiden kalojen pitävän huolta siitä, että poikasia ei tulisi riesaksi asti, mutta näin ei ole meillä tapahtunut. Ilmeisesti tiheä kasvusto ja hyvät vesiarvot ovat edesauttaneet tämän akvan kansoituksessa.

Olen koittanut lahjoittaa nuo isot platyt pois, mutta valitettavasti tuttavapiirissäni on valitettavan vähän akvaarion (ainakaan platyille sopivan) omistajia. Mikä on kokemuksenne näiden poikasten eteenpäin luovutuksessa? Nämä akvaariossamme polskuttavat poikaset näyttävät ihan hyviltä ja terveiltä. Mitään kovin harvinaista värimuunnosta ne eivät edusta (ovat sellaisia suht tavallisia, syvän punaisia mustilla evillä), joten en edes uumoile kenenkään maksavan niistä mitään.

Entäpä jos jatkossa jätän itselleni pelkkiä naaraita. Ilmeisesti jotkut naaraat vanhetessaan voivat urosten puuttuessa muuttaa sukupuoltaan? Ovatko nämä sukupuolenvaihdoksen läpikäyneet naaraat kykeneviä lisääntymään?

Muutoin olen iloisesti sitä mieltä, että platy on todella kaunis ja eläväinen kala. Ihan kateellisena olen katsonut näilläkin sivustoilla olleita upeita valokuvia kirjoittajien kaloista :D
Muikku79
Junior Member
Junior Member

nii

minä kysäisin suht likellä olevasta akvaariokaupasta ja ne ilolla ottaa poikasia myyntiin hyvittää sitten tietyn summan ostoissa. Meillä karsintaa on ollu liiaksi asti eli ilmeisesti mustatetrat on kovia syömään poikasia tai sitten millit syö innolla (ne ny on nii ahneita) tosin nekin lisääntyy samalla..
pahkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Minäkin ajattelin seuraavalla kerralla kun käyn akvaariokaupassa kysyä, että jos ne ottaa platyn poikasia. Kesällä harvensin kantaa antamalla naapuriin paljon pieniä platyja ja muutaman eri värisen vein kaverille jolta sain ekan platyt. Vähän aikaa akvaariossa näytti autiolle, mutta nyt tarvis taas harventaa kantaa.

Tai olis upeaa ottaa akvaariokaupasta vaihdossa (siis jos ne ottaa platyjani) sellainen oikein monivärinen yksilö. Ihailin sitä viime karralla siellä.
Muikku79
Junior Member
Junior Member

plattynen

Mun käsityksen mukaan kaupat ottaa mielellään kasvattajilta tai yksityisiltä ennenkun tilaa kai se on halvempaa ja kanta uusiutuu.
Minä ongin tossa eilen muutaman turvaan kanssa tosin ne taitaa olla miljoonakaloja..
Mulla on ainakin yksi sellanen harvinaisempi poikanen sellanen kokonaan vaalee jolla takakropassa mustia pisteitä pyrstö vaalee kuten äidillään oletetulla äidillään on pyrstön muoto sellanen viuhka poikasesta sitä ei nää viel..
Västäräkki se niinku on mutta ei oranssia missään kuten kaksi tyttökalaa mulla muuten on toisen pyrstö musta toisen vaalee viuhka.
Mikähän nimi se oikeesti on??
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”