Siis on lajiakvaario -> Isoja kultakaloja ja pieni. Olen varannut pienen jo uuteen kotiin, koska se ei pärjää isojen kanssa. Nyt kuitenkin ongelmana on se, että sen hunnut "pyrstö" on alkanut "rispaantua" Eli se ei ole kovinkaan yhtenäinen. En ole nähnyt isompien repivän sitä, mutta ne ahdistelevat ja kiusaavat tätä Jormaa ! Voisiko tuo johtua liian suuresta virtauksesta? Haluaisin jorman menevän terveenä uuteen kotiin ! Terveenä tarkoitan yhdessä palassa!
No, luulisin että kultakalat ajattelisivat edes pikkaisen kaverin kokoa. Jorma on platyn kokoinen -> ja muut ovat sellaisia 10-20 cm ! ...Suurin tosin ei kiusaile sitä. Mutta mitä teen, että jorma saisi pitää huntunsa ?
Laita toiseen akvaarioon parantumaan, jos sellainen sinulta löytyy.
Jorma kuulostaa aika pieneltä, joten se varmaan menee väliaikaisesti jossain 40 litran akvassakin.
kyllä se kasvaa aina, mutta jos se on päässyt pahasti 'rispaantumaan' niin siinä voi kyllä kestää aika kauan. Mun omilla milliksillä, pyrstö kadvoi haljettuaan 2 päivässä kiinni.
Mulla on vasta 54 litranen seura-akvaario ja 40 l rapuja.
Onko sulla pienempää allasta varalle? Montako kalaa on altaassa ja kuinka iso se on? Ja ne vesotestit voivat varmaan auttaa. Jos tämä pienempi on vain reagoinut nopeampaa muutokseen.
Meillä ainakaan eivät 4 isompaa kultakalaa osoita minkäänlaisia kiusaamisen merkkejä uusinta tulokasta, noin 4-senttistä Miniä kohtaan.
Tosin meidän kaverit ovat soukempia, yksinkertaisella pyrstöllä varustettuja komeettoja, joiden ominaisuudet ja tavatkin tuntuvat olevan jonkin verran erilaisia kuin pulleilla serkuillaan. Kumpia omat kalasi ovat?
Mitä voimakkaaseen virtaukseen tulee, niin komeetat ainakin tuntuvat suorastaan rakastavan sitä: temmeltävät mieluiten siellä, missä virtaus on kovin. Eviin en ole tuolla vauhdikkaalla vehtaamisella huomannut olevan mitään vaikutusta.
Aiemmin ketjussa joku jo kirjoitti veden happamuudesta, ja itsekin epäilisin vesiarvoja. Vanhat kalasihan ovat voineet tottua teidän veteen, kun uusi kala taas on saattanut elää emäksisemmässä ja kovemmassa vedessä, ja sitten teille muutettuaan ovat evät alkaneet kärsiä.
Paitsi evät, myös kultakalojen iho voi parhaiten, kun vesiarvot ovat kohdallaan: ph seiskassa tai yli, kokonaiskovuus kymmenen tienoilla ja lämpötila 19-22 astetta.