Montako on parvi?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member

Montako on parvi?

Viesti Kirjoittaja terra »

Mulla on 125l pohjakaloina 1 täpläimumonni vai onko se nykyään täplämonni: Eihän se kasva liian suureksi? Se on mukavan touhukas veikko, jatkuvasti kuljeskelee ja imeskelee levää kiviltä, kasveista ja lasista! En ole sen koskaan nähnyt kaivautuvan hiekkaan, onko tyypilistä? Lisäksi pohjalla on 2 albiinomonnista jotka puuhailevat työn touhussa kaiken päivää! Monenko kalan parvissa monniset viihtyis?
Ne mukavasti aina välillä singahtaa pintaan ja ottaa kuplan mukaan, liikkuvat kyllä melkein koko ajan pareittain. Ruokkinut olen niitä 3:sti viikossa pohjatabletilla kun muuten aina tippuu ruokaa pohjaan niin ne syö sitä.Ruokin kalojni vaihdellen pakastekuivattuja surviaistoukkia ja yleishiutaleruokaa, riittääkö pohjakaloille ruokinta?
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

quote:
Mulla on 125l pohjakaloina 1 täpläimumonni vai onko se nykyään täplämonni: Eihän se kasva liian suureksi? Se on mukavan touhukas veikko, jatkuvasti kuljeskelee ja imeskelee levää kiviltä, kasveista ja lasista! En ole sen koskaan nähnyt kaivautuvan hiekkaan, onko tyypilistä?

Täpläimumonnin nimi on nykyisin täpläpleko tai oikeammin joku suvun yli sadasta lajista. Jos sinulle on myyty täpläimumonni on suuri vaara, että olet saanut tummaleväplekon. Se kasvaa pienessäkin akvaariossa lähes 50-senttiseksi. Olen nähnyt mm. pysyvästi mutkalle jääneen yksilön, se kun ei mahtunut kääntymään pienessä altaassaan!

Täpläplekojen koko taas riippuu lajista. Suurimmat kasvavat vähintään yhtäsuuriksi kuin leväplekot, pienet taas ylittävät hädin tuskin 10 cm. Yleisimmin tarjolla olevat tuppaavat olemaan suurenpuoleisia.

Eli sinulle tullee aikaa myöten ongelma. Joko ostat suuremman akvaarion tai viet kalasi takaisin liikkeeseen.
quote:
Lisäksi pohjalla on 2 albiinomonnista jotka puuhailevat työn touhussa kaiken päivää! Monenko kalan parvissa monniset viihtyis?
Ne mukavasti aina välillä singahtaa pintaan ja ottaa kuplan mukaan, liikkuvat kyllä melkein koko ajan pareittain. Ruokkinut olen niitä 3:sti viikossa pohjatabletilla kun muuten aina tippuu ruokaa pohjaan niin ne syö sitä.Ruokin kalojni vaihdellen pakastekuivattuja surviaistoukkia ja yleishiutaleruokaa, riittääkö pohjakaloille ruokinta?

Sopiva parvikoko monnisilla on 6-8. Sen voi muodostaa myös paljon toisiaan muistuttavista lajeista, joilla on samat ekologiset vaatimukset. Albinojen lähin vaihtoehto olisi niiden perusmuoto kuparimonninen, joka olisi muutenkin paljon suositeltavampi kuin värivammainen albino.

Pohjakalojen ruokinnan suurin ongelma on, jääkö hiutaleista ym. mitään jäljelle pohjalle. Tähän voi vaikuttaa mm. ruokkimalla pimeään akvaarioon, mutta tällöin ei pääse tarkkailemaan kalojaan. Niinpä erilaiset tabut ja pelletit, jotka vaipuvat heti pohjalle, ovat parhaita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”