Kirsikkabarbit

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cherry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:40, 23.08.2007

Kirsikkabarbit

Viesti Kirjoittaja Cherry »

Hei!

Mulla olisi tällainen kirsikkabarbin käyttäytymistä koskeva kysymys.

Meillä on siis noin 95-litrainen akvaario jossa asustaa kirsikkabarbipariskunta ja neljä piikkisilmää.
Koiraspuolinen kirsikka on hyvin innokas kosimaan naarasta, ja ahdistelee tätä aina kun se on vain koiraan näköetäisyydellä. Niinpä naaras on ottanut äärimmäiset keinot käyttöön piiloutuessaan koiraalta.

Useimmiten se on luonnottoman näköisessä pystysuorassa asennossa kulmassa olevan vaahtomuovisuodattimen takana, joskus se taas menee kasvipöheikköön kököttämään paikalleen. Joskus se jopa asettuu maahan täysin liikkumattomana näyttelemään kuollutta, mutta se ei ole ollut kovin menestyksekäs tapa karistaa koirasta kannoiltaan.

Joskus sillä näyttää menevän hermot, ja silloin se levittää evänsä ja alkaa syöksähdellä koiraan ympärillä ja ajaa tätä takaa aivan kuin koiras normaalisti tekee sille.

Välillä se tulee pois piilostaan, pääosin ruoka-aikaan tai säiköhtäessään.
Öisin, kun koiras nukkuu, se myös ilmeisesti pysyy poissa piilostaan.

Se ei vaikuta aivan terveeltäkään, ainakin sen uinti on melko vaivalloista ja vähän nykivää. Joskus sen pyrstö näyttää jopa laahaavan maata sen uidessa. Aina joskus se käy haukkaamassa pinnalta happea. Ruoka sille kyllä maistuu, ja ilmeisesti se uisi mielellään vapaanakin mutta aina kun se yrittää, syöksähtää koiras sen kimppuun.

Tuollainen käytös ei ainakaan tietääkseni ole normaalia, en ole koskaan kuullut vastaavaa. Se on ollut tuossa kunnossa hyvin pitkään, enkä usko sen olevan kuolemassa, mutta huonossa kunnossa silti.

Haluaisinkin tietää onko muilla mitään tuollaisia kokemuksia, ja miten naarasta voisi auttaa? Kiitos jo etukäteen vastauksista.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Ilman muuta kannattaa hankkia lisää naaraita ettei tuo yksi stressaannu ihan täysin. Jos tuonne ei muita kaloja ole tulossa, niin mahtuuhan tuonne noita kirsikoita ainakin reilu 10 kpl. Naaraita kannattaa aina olla enemmän kuin koiraita [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Cherry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:40, 23.08.2007

Viesti Kirjoittaja Cherry »

Sitä minäkin olen ajatellut :)
Olen tosin lukenut että noita voi pitää pareittain mutta tämä tapaus lienee vähän poikkeava.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Cherry kirjoitti:Sitä minäkin olen ajatellut :)
Olen tosin lukenut että noita voi pitää pareittain mutta tämä tapaus lienee vähän poikkeava.
Joo, niinhän sitä sanotaan, mutta mielestäni pari-kolme naarasta vähintään yhtä koirasta kohti olisi sopivampaa.
Minulla on tosin 4 koirasta ja 6 naarasta 464 litraisessa muiden kalojen lisäksi ja ne menevät siellä ihan hyvin, naaraita riittää koiraille [;)] .
Miljoonakaloilla esim. on ainakin tuollainen ahdisteleva käytös hyvinkin tavallista.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Cherry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:40, 23.08.2007

Viesti Kirjoittaja Cherry »

Okei. Ja et siis usko että sitä vaivaa mikään sairaus tai muu?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Cherry kirjoitti:Okei. Ja et siis usko että sitä vaivaa mikään sairaus tai muu?
No vaikea sanoa näkemättä, mutta kyllä tuollaisen stressin alaisena elely voi todellakin jo aiheuttaa sairastumisen. Sitä ei voi etukäteen tietää kuinka kauan naaras kestää, eli vaikka nyt heti menisit hankkimaan lisää naaraita, niin ei tiedä kuinka heikossa kunnossa tuo naaras jo on :| .
Sinuna menisin nyt kuitenkin kipin kapin ostamaan niitä lisää, koska koiraalle ainakin tulee yksinäiset paikat jos tuo naaras ei selviydy [;)] .
Millaiset vesiarvot/lämpötila muuten altaassasi on?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Cherry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:40, 23.08.2007

Viesti Kirjoittaja Cherry »

Lämpötila noin 25 astetta, ph 7. Kovuutta en tarkkaan tiedä, mutta se on sama mikä Helsingin hanaveden kovuus on. :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Cherry kirjoitti:Lämpötila noin 25 astetta, ph 7. Kovuutta en tarkkaan tiedä, mutta se on sama mikä Helsingin hanaveden kovuus on. :)
Ihan hyvät arvot, kirsikka nyt ei turhan tarkka veden kanssa ole, pH 6,0-7,5, GH <15 ja lämpö 22-27 astetta [;)] . Oletko ajatellut itse ottavasti vain kirsikoita vai kenties jotain muutakin lajia vielä lisäksi? Sen mukaan meinaan kannattaa nuo kalamäärät sitten mietiskellä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Cherry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:40, 23.08.2007

Viesti Kirjoittaja Cherry »

Emme muita lajeja ole hankkimassa. Nuo piikkisilmät tietenkin ovat tuolla, mutta ne eivät paljoa tilaa vie kun ovat pohjakaloja, päivät piilossa ja öisin kiertelevät pohjaa :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Cherry kirjoitti:Emme muita lajeja ole hankkimassa. Nuo piikkisilmät tietenkin ovat tuolla, mutta ne eivät paljoa tilaa vie kun ovat pohjakaloja, päivät piilossa ja öisin kiertelevät pohjaa :)
Ok, no kyllä noita kirsikoita menee kevyesti reilu 10 kpl ja mielestäni piikkisilmiäkin vielä menisi lisäksi 3-4 kpl [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Cherry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:40, 23.08.2007

Viesti Kirjoittaja Cherry »

marinum kirjoitti:
Cherry kirjoitti:Emme muita lajeja ole hankkimassa. Nuo piikkisilmät tietenkin ovat tuolla, mutta ne eivät paljoa tilaa vie kun ovat pohjakaloja, päivät piilossa ja öisin kiertelevät pohjaa :)
Ok, no kyllä noita kirsikoita menee kevyesti reilu 10 kpl ja mielestäni piikkisilmiäkin vielä menisi lisäksi 3-4 kpl [;)] .
Okei, kiitos.
Mielelläni menisin ostamaan lisää, pelkään vain että vanhemmat eivät suostu enää hankkimaan tuonne kaloja :( . Naaras on ollut tuossa kunnossa ja olen kauheasti toivonut lisää kaloja tuonne, muttei ole onnistunut. Ja alaikäinen ei kai voi noin vaan marssia kauppaan ja ostaa :|
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kyllä akvaariokaloja myydään alaikäisillekin, ja jopa hyvinkin pienille lapsille ilman vanhempia (mikä on tosin mielestäni vastuutontakin). Varmasti asiallisen oloiselle ikäisellesi myydään kaloja, kun kerrot altaan oloista ja yksinäisen naaraan ahdingosta. Eri asia, pitävätkö vanhempasi ajatuksesta että tuot perheen? akvaarioon kaloja omine lupinesi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Cherry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:40, 23.08.2007

Viesti Kirjoittaja Cherry »

Jaa, tuota en tiennytkään :o
Mutta en kyllä kuitenkaan voi noin vain omin lupineni ostaa, vaikka saisinkin kalat kotiin asti, tuo tosiaan on perheen akvaario. Jos vain jotenkin saisin muut suostumaan niin olisi hyvä. Harmittaa niin tuon naaraan puolesta :(

Kiitos vielä noista vastauksista.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Sanokeepa, että jos hankin tuohon 84L akvaarioon kirsikkabarbeja hunajarihmakalapariskunnan seuraksi, niin kuinka onta noita menee, ja voiko tuonne otaa pelkästään koiraskaloja ja jos voi niin montako?
Marijohanna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 22:42, 05.04.2008

Viesti Kirjoittaja Marijohanna »

Mä olen ymmärtänyt että kirsikkabarbit olisivat jossain määriin reviirikaloja, eli ei pelkkiä koiraita voi ottaa. Itselläni kun oli n. satalitraisessa kaksi koirasta + naaraita, niin toinen koiras selvästi dominoi jo siinäkin ja toinen joutui vetäytymään piiloon. Itse siis ottaisin vain yhden koiraan ja sille muutaman naaraan tuon kokoiseen altaaseen.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Meillä 100-litraisessa kirsikoita oli yhtensä 10 kpl joista 4 koirasta ja 6 naaraasta. Tämä kokoonpano toimi oikein hyvin, Koiraat tietysti elvisteli toisilleen mutta mitään pahaa jälkeä eivät aikaan saaneet.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kirsikkabarbit

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

KIrsikkabarbeista tämmönen kysymys, elikkäs kun tuolla meidän 128L akvaariossa on kolmen aikuisen kirsikkabarbin seassa kaksi poikasta joista toinen on ukko ja toisesta en osaa vielä sanoa että kumpi on. Mutta tuli vaan mieleen että kun tuo ukkeli poikanen on ruvennu kiinnostumaan noista akoista, niin onko mitään haittaa jos se lisääntyy noitten naaraiden kanssa kun se on jomman kumman jälkeläinen
Liutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:34, 30.04.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kirsikkabarbit

Viesti Kirjoittaja Liutti »

Kirsikkabarbeista kyselisin minäkin.. 100 litraisessa akvaariossani on tällä hetkellä 7 kirsikkabarbia, 2 keltakääpiöahventa, 3 kuparimonnista (hankin pari lisää) ja partamonni. Olisiko mahdollista hankkia kuinka monta kirsikkabarbia lisää, ettei tulisi ylikuormitusta? Olen ihan rakastunut näihin kaloihin. :'D
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Kirsikkabarbit

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä taas kysyn, että voiko kirsikoita kudettaa kelluvassa poikasaltaassa? Vai onko jokin ämpärisysteemi parempi? Minulla ei ole tällä hetkellä mitään erillistä akvaa, missä voisi kudettaa ja naaraat näyttää olevan räjähdyspisteessä..
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”