Kirsikkabarbin poikanen

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heikki
Member
Member

Kirsikkabarbin poikanen

Viesti Kirjoittaja heikki »

Eilen huomasin että altaaseen oli ilmestynyt pieni kirsikkabarbin poikanen, altaassa on aikamoinen viidakko joten saattaahan niitä olla lisääkin. Kuinka helposti ne lisääntyvät?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: kirsikkabarbin poikanen

Viesti Kirjoittaja marinum »

heikki kirjoitti:Eilen huomasin että altaaseen oli ilmestynyt pieni kirsikkabarbin poikanen, altaassa on aikamoinen viidakko joten saattaahan niitä olla lisääkin. Kuinka helposti ne lisääntyvät?
Helpostihan ne, mutta yleensä seura-akvaariossa poikaset tulevat syödyksi . Onnittelut siis lapsukaisesta :P .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
elena
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja elena »

Hei vaan. Olen ihan ummikko näillä sivustoilla, mutta eiköhän se tästä lähde :). Olen "päivittänyt" seura-akvaarioni suurempaan ja vanhaan akvaarioon jäi pari liukasliikkeistä kirsikkabarbia (muut onnistuin siitämään jo aiemmin), kaksi 5-raita barbia (jäämistö erittäin vanhasta parvesta) sekä partamonni (ärkhäkkä vanhapiika), jonka jätin tarkoituksella viimeiseksi siirrettäväksi. Kun sitten tänään vihdoin sain nuo viimeiset kalat siirrettyä menestyksellä uuteen akvaarioon päätin oikein kunnolla ruopata vanhan akvaarion. Poistin kasvit, joita oli RUNSAASTI ja aloitin ruoppauksen. Siinä lattialla istuskellessa ja odotellessa veden valumista, yht´äkkiä bongasin, että siellä vedessä on kalanpoikanen! Lopetin lappoamisen siihen paikkaan (vettä oli enää n . 5 senttiä) ja toden totta - kalanpoikanen killitti sieltä akvaarion pohjalta.

Hätäpäissäni sitten puhdistin suodattimen, laitoin päälle sukkahousun, täytin akvaarion suodattimeen asti ja kävin ostamassa kutevien kalojen poikasruokaa. Tarkempi syynäily osoitti, että kalanpoikanen ei ollut ainoa lajissaan. Niitä on vähintään 4, ehkäpä jopa 5 (ovat todella nopeita ja hyväkuntoisen oloisia).

Alkuun tietysti harmitti miksen ollut näitä pikkuveijareita aikaisemmin huomannut. Tietysti mielenkiinto on kieltämättä ollut viimepäivinä uudessa akvaariossa. Toisaalta en edes osannut odottaa tämän kaltaista perheenlisäystä, sillä ensinnäkin luulin kirsikkabarbien olevan todellisia mätimunasyöppöjä ja toisekseen luulin näiden kauniin punaisten barbien olevan molempien uroksia.

Se siis pitkästä alusta. Onkohan näillä pienokaisilla mitään selviytymismahdollisuuksia. Olen todella amatööri näiden poikasten kanssa. En ole niitä tarkoituksella kudettanut, mutta toki mieluusti soisin näiden jäävän elävien kirjoihin. Mitä niille pitäisi syöttää ja missä vaiheessa? Tuo poikasruoka tuntuu kovin kevyeltä ja lyön vetoa, että se jää veden pintaan, missä poikaset eivät edes liiku.
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Vieläkö poikaset ovat elossa? Sitten varmaan olet hoksannut palauttaa niiden altaaseen kasveja (saattavat nyppiä niistä ruokaa) ja olet saanut hiutaleruuan uppoamaan sormien välissä kostuttamalla!
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Minkä mittaisia poikaset ovat, voihan olla että pärjäisivät jo vaikka ihan murskatulla aikuisten ruoalla.
luruli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja luruli »

Itse suosittelen, että kannattaisi laittaa kasvit takaisin. kaikki poikaset yleensä syö vähän kasveja.
elena
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja elena »

Poikaset ovat elossa ja niitä on peräti yhdeksän kappaletta. Poikasten koko vaihtelee hurjan paljon. Isoimmat ovat n. 12 mm mittaisia ja ovat saaneet väriäkin ja pienemmät taas ovat n. 5 mm mittaisia ja vielä aivan läpikuultavia.

Olen saanut poikasruuan uppoamaan ja lisäksi olen murskannut hiutaleruokaa jauheeksi ja ainakin isommat poikaset napsivat näitä innolla.

Juu, pitänee lisätä vielä kasvien määrää altaassa. Kiitoksia vastauksista :P .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”