Tuleva Malawi harrastaja kaipaa neuvoja

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kk
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA

Tuleva Malawi harrastaja kaipaa neuvoja

Viesti Kirjoittaja kk »

Moi kaikille,
kyselin tuolla alkeet osasastolla olisiko makeanveden puolella jokin helpohko vaihtoehto merivesiharrastuksen lopettamisen jälkeen.
Eri vaihtoehtoja miettiessäni valinta tuntui aika helpolta, en pidä juurikaan viherkasveista altaassa, ja mukava kun kalat on aktiivisia ja jopa värikkäitä, eli Malawi tuntuu erittäin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.

Altaani on +400 litraa (120x60x60) ylivuotokulmalla ja 100 litrasella ala-altaalla.
Allas on "upotettu" seinään ja sen takapuolella on vesipisteellä ja viemärillä varustettu pieni huoltotila.

Ala-altaan käyttö ei ole olennaista, jos ilman selviää, parempi niin.

Ylivuotokulman voin poistaa altaasta, ja virittää ehkä jonkinlainen vedenpoisto systeemi suoraan viemäriin helpottamaan vedenvaihtoja.

Tekniikka puoleksi olen muutaman päivän pähkäilyn ja useiden harastajien avun jälkeen ajatellut esim. seuraavaa

Eheim 2080 tai 2028 ulkopuolinen suodatin ja mahdollisesti jokin sisäpuolinen lisäksi.

Valaisimeksi 150w hqi:tä, 14 - 20k kelvinin polttimolla.

Sisustaksi hiekkaa pohjalle, Back to Nature tms. taustaa, myös musta liuskekivi näytti mielestäni hienolta erään harrastajan altaan kuvia katsellessani.

Olen kiinnostunut kaikista altaan hoitoa helpottavista härveleistä.

Haluan mahdollisimman helppohoitoisen ja näyttävän systeemin :mrgreen:

Jos mahdollista, kävisin mielelläni katsomassa joitain Malawi altaita pääkaup.seudulla, ja samalla kyselisin mitä altaan perustamisessa kannattaa ottaa huomioon.
Eli jos sinulla on siisti Malawi allas ja jaksat esitellä sen toimintaa ym. aloittelijalle, laita ihmeessä yv. tai soita 040-3154310 / Kari
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Suosittelen Maunulassa olevaa NL-Aquaa, jonne tosin ei ilman karttaa löydä.

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
Ilari70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ilari70 »

Tai Siniriuttaa petikossa. :)
If you don't need walls why windows, no fences why Gates?
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

voi luoja...mulla ihan kauhee malawi-kuume..
Tuntuu että yötä päivää täällä lukemassa ja yhtään viisaampi en mielestäni ole :mrgreen:

Nyt vaan mietin et pistääkö toi meidän nykyinen allas kaloineen pois ja perustaa siihen malaweille vaiko seura-altaan lisäksi malawi allas..nälkä kasvaa syödessä.
Kohta olen taas samassa pisteessä kuin muutama vuosi sitten kun pienessä soluasunnossa oli muiden riemuks ja haitaks 5 allasta
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse säilyttäisin tuon ylivuodon ja käyttäisin ala-allasta biologisena sumppuna. Lisäksi vielä joku vapaavalintainen ulkoinen.

Ainakin jenkkilässä vannovat biosumpun nimeen yli 100gal (n. 400 l) altaissa. Ja kasvattaahan se samalla vesitilavuutta ja näin auttaa jo paljon. Ja saahan sinne mukavasti kaiken tekniikankin jemmaan; kiertovesipumpun/pumput, lämmittimet..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Ala-altaan säilyttämistä tekniikan piilottamiseen kannattaa tosiaan harkita. BTN-taustan taakse tosin saa myös kamat piiloon.

Olisihan se hienoa, jos olisi viemäriliitin yms vedenvaihtoja helpottamaan - juomavesipuolella kun tosiaan nuo vedenvaihdot ovat toista luokkaa kuin sillipurkeissa. Eli siinä mielessä ylivuodon hyödyntäminen viemärointiin ei ole ollenkaan hullumpi idea sekään.

-Juissi
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

PVC putki ylivuodolta sumppuun ja puoleen väliin T palikka kahdella venttiilillä. Saa vedenvaihdon yhteydessä ohjattua veden sumpun sijaan viemäriin.

kk
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA

Viesti Kirjoittaja kk »

No tulihan viimein kommentteja tuosta ylivuodon käyttämisestä, olin jo menettänyt uskon Malawi neuvojiin :P

Dodii,
tässä omia ajatuksia, joihin saa vastata nopeamminkin kuin 1kk viiveellä :mrgreen:

- ei kai kiertovesi pumppujen sijoittamisessa sumppuun ole järkee?

- jos haaroitan ylivuodosta tulevan putken sumpulle/viemäriin, täytyy altaan vedenpinnan olla "normaali" korkeudessa koko veden vaihdon ajan, eli osa uudesta vedestä menee väkisin viemäriin?

- altaan taustamateriaaliksi olen ajatellut isoja mustia liuskekiviä, silloin olisi ehkä helpompi piilottaa tuo ylivuotokulma

- koska altaani on "jemmassa" vain etulasi näkyy oleskelutiloihin, voisin rakentaa valutussuodattimen vaikka altaan päälle (NL-Aquassa näin moisen hässäkän :)

Edelleen olisin kiinnostunut näkemään harrastajien Malawi altaita PKS-seudulta, laita viestiä jos voit hetken esitellä omaa allastasi.
FOMA rules
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

kk kirjoitti:
- ei kai kiertovesi pumppujen sijoittamisessa sumppuun ole järkee?
Juu ei. Tarkoitinkin kuitenkin pumppua joka puskee vedet takaisin maisema-akvaan.
kk kirjoitti: - jos haaroitan ylivuodosta tulevan putken sumpulle/viemäriin, täytyy altaan vedenpinnan olla "normaali" korkeudessa koko veden vaihdon ajan, eli osa uudesta vedestä menee väkisin viemäriin?
Ei välttämättä. Ylivuoto on mahdollista "virittää" tyhjentämään allas periaatteessa mille korkeudelle tahansa. Eli käytännössä ajatus ripattu keinosta ehkäistä altaan lappoutuminen lattialle sähkökatkon tullen. Tietysti nyt oletetaan että sumppuun normaalisti mahtuu se kerralla poistettava määrä jotta tosiaan ollaan turvassa.
kk kirjoitti: - altaan taustamateriaaliksi olen ajatellut isoja mustia liuskekiviä, silloin olisi ehkä helpompi piilottaa tuo ylivuotokulma
Vapaavalintaisia kivikköjä maun mukaan. Itse kyllä huomasin että tuntuivat omat kalat tykkäävät enemmän "luonnon onkaloista" kiviröykkiössä kuin "man made" luolista liuskekivikossa. Saattoi tosin jäädä turhan isoiksi luolat liuskeikkoon.

w4nd4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja w4nd4 »

Heips.
Jatkan nyt tähän samaan ketjuun.
Minulle on tulossa 250 litrainen allas ja malawia olen siitä suunnitellut.
Voisitteko antaa vinkkejä helpohkosta kalastosta ja tarvitseeko malawiin jotain erikois tekniikkaa?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

w4nd4 kirjoitti:Heips.
Jatkan nyt tähän samaan ketjuun.
Minulle on tulossa 250 litrainen allas ja malawia olen siitä suunnitellut.
Voisitteko antaa vinkkejä helpohkosta kalastosta ja tarvitseeko malawiin jotain erikois tekniikkaa?
Ei tarvi muuta erikoistekniikkaa mutta tehokkaamman suodatuksen kuin tavis-seura-allas. Valaisimenkaan ei tarvi olla kovin tehokas kun ei ole kasveja mitä kasvatella, kunhan kalat näkyy.

Kalasto sen mukaan mistä pidät: haluatko vaikka jonkun yhden kirkkaanvärisen kalalajin vaiko sekametelisopan? Keltaista, sinistä, oranssia...? Kuitenkin kalat kannattaa valita pienimmästä päästä kooltaan näinkin pieneen altaaseen.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Ruostemalawit (Iodotropheus sprengerae) ainakin ovat kilttejä muita asukkeja kohtaan ja ovat kauniin värisiä jos tahtoo jotain muutakin kuin sinistä ja keltaista (näin hiukan kärjistetysi). Ovat myös pienehköiksi jääviä. Kivan näköisiä ja seurallisia "klottipäitä" - ruosteen värisiä ja sinihohteiset kyljykset. Ja kaikkiruokaisiakin tuntuvat olevan - tästä tosin ristiriitaista tietoa ovatko kasvis- vai kaikkiruokaisia. Omani syövät ainakin kaikkea ilman malawi bloatia.

Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Terve

Aiheeseen liittyen, onko kukaan bongannut noita ruostemalaweita Tampereen seudulta?
Nomen est omen..
Duis nonummy, magna at scelerisque ullamcorper, nulla odio feugiat lectus, ut vulputate ante risus sed nisl.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”