Kuvia

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maape
Junior Member
Junior Member

Kuvia

Viesti Kirjoittaja maape »

Täältä pitäisi näkyä kuvia sauloseistani, jos ne niitä nyt ovat. Vähän ovat epätarkkoja, mutta jos niistä jotain selvää saisi...

http://fi.netlog.com/Themutsi/photo/setid=2442

Tietävämmät voisivat vaikka kommentoida, onko nuo nyt sauloseja, vai ei???
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

Moi, mulla on sellainen kutina etteivät ole saulooseja. Ne on aika paksun näköisiä saulooseiksi. En kyl myöskään sanoa, mikä fisu tossa on.
maape
Junior Member
Junior Member

No oisko kellään parempaa tietoa, mitä fisuja minä täällä sitten sauloseina hoivailen?
Ilari70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ilari70 »

kyllä ne sauloseilta näyttävät, ainakin minun Saulosit ovat tuollaisia.
If you don't need walls why windows, no fences why Gates?
maape
Junior Member
Junior Member

Mitenkäs kauan sinulla saulosit olivat ennenkuin urokset alkoivat väriä vaihtaa?
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Mäkin sit laitan soppani kekoon. Munkin mielestä niiden ruumiinmuoto on vähän hassu Saulosiksi, mutta voi hyvin olla vaikka ylensyöneitä sellaisia.

Noita lajeja on muutamia, jotka varsinkin poikasina näyttää kovin samanlaisilta lajien välillä. Ainakin esim. Metriaclima "Msobo" näyttää kovasti samalta kuin Saulosi poikasena vaikka erojakin varmasti on osaavan silmään.

Sauloseista ainakin yhden pitäisi lopulta muuttua siniseksi, ellei sulla satu kaikki olemaan naaraita. Msoboissa urokset muuttuvat myös sinisiksi, mutta väritys on erilainen kuin Sauloseilla. Kasvaa myös isommaksi. Itse epäilen, että mulla yksi mun "saulosi" naaraista voisi olla juuri msobo, kun on niin paljon muita (jopa uroksia) isompi ja ostettu eri kaupasta. Mut kun en tiedä varmaksi.

Sorry, että toin lisää epävarmuutta tähän, mutta näiden Malawien kanssa on usein tällaista.

Mun täysikasvuisilla (tai ainakin lähes täysikasvuisilla) saulosi uroksilla on vähän niinkuin "ylimääräinen leuka" tai läskipussi tuossa etummaisten evien alla. Eli kalan alapuolen profiilissa on selkeä askelma vatsan seudulle tultaessa.

T:Jarkko
maape
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksista. Sen takia minä pähkäilen tätä asiaa, kun mikään kaloista ei ole väriään vaihtanut, vaikka en tosin tiedä, miten pian sellaisen pitäisi tapahtuakaan. Mutta kun osa kaloista on olevinaan ainakin hautonut (poikasia ei tosin näy) ja kuvittelisin että ne voisivat olla sitten naaraita.

Ostin kaloja kahdesta eri kaupasta. Toisesta paikasta ostetuilla kaloilla näkyy hailakkaa pystyraidoitusta kyljissä. Toisen paikan kaloilla taas välillä on jotain tummempaa raitaa pitkittäissuuntaisesti eli edestä pyrstöön asti. Tämä raidoitus näkyy välillä ja välillä taas ei. Muutoin nämä kalat ovat täysin keltaisia. Alan pelätä, että olen saanut toisesta paikasta ehkä vain naaraita (ne hailakkaraidalliset) ja toisen paikan kalat olisivat jotain ihan muuta kuin sauloseja.

Onko kellään parempaa tietoa, milloin koiraat vaihtavat väriään? Ja minkähän ikäisiä ne suurinpiirtein kaupasta ostettuina ovat? Googlettamalla löytyy tietoa, että noin 5cm mittaisina...
jahonen
Junior Member
Junior Member

Vaakaraidoitusta? Kuulostaa enemmän melanochromis perheen asioilta.

Vaakaraidoitusta kehittelevä keltainen poikanen voisi olla esimerkiksi Melanochromis Johannii....

Kuinka vanhoja ne sun fisut olivatkaan?

maape
Junior Member
Junior Member

No kun ikää en tiedä, kun kaupasta ostin, enkä älynnyt kysyä minkä ikäisiä ne siellä olivat. Minulla kalat on olleet hippusen päälle pari kuukautta. Pituutta suurimmilla on ainakin sen 5cm.

Tuo raidoituskin on niin hassua, kun se tosiaan näkyy lähinnä silloin kun uhittelevat toisilleen. Sitten muuttuvat taas takaisin oranssinkeltaisiksi. Voi olla että olen vähän kärsimätön ja pitäisi vain rauhassa odotella, mutta silti epäilyttää, onkohan mulla oikeita kaloja ollenkaan.
maape
Junior Member
Junior Member

Mitä enemmän noita "ylensyöneitä" fisujani vertailen eri kuviin, sitä varmemmalta tuntuu, että Puutorin akvaariosta ostamani kalat olisivat sauloseista (sukupuoli epäselvä edelleen) ja Uuden akvaarion kalat olisivatkin noita Johanniita.

Voi rähmä. Ei siinä mitään, Johanniitkin näyttävät ihan komeilta kaloilta, mutta kun sauloseina ostin. Pitää ottaa yhteyttä Uuteen akvaarioon ja kysyä, olisiko mahdollista, että ovat sekoittaneet lajit keskenään.

Ja voiko noita kahta nyt edes pitää samassa altaassa vai onko vaarana että risteytyvät keskenään?
jahonen
Junior Member
Junior Member

Mulla on omassa altaassa Sauloseja ja Cyaneorhabdoksia (laji, joka sekoitetaan helposti Johanniihin). Ei pitäisi risteytyä kun ovat eri sukupuuta (vai mitä se nyt virallisesti on), mutta niinpä eräällä tutulla risteytyi Trewavasae ja Caeruleus jotka ovat kovin erinäköisiä keskenään.

Eli ei pitäisi risteytyä, mutta kun menin näin sanomaan, niin varmasti risteytyvät..... [;)]

maape
Junior Member
Junior Member

No vähän kummastelen, kun yksikään keltaisista kaloistani ei ole väriä vaihtanut miksikään enkä siis selvästi erota, olisiko siellä urosta joukossa. Silti naaraita olen tunnistanut ainakin neljä, koska pyörittelevät ihan selvästi munia suussaan ja siis hautovat... Poikasiksi asti en ole nähnyt yhdenkään kehittyvän, ovat varmaan joutuneet syödyiksi samantien, mutta jos tuohon tahtiin hautovat, niin varmaan jonain päivänä sieltä joku poikanenkin selviytyy.

Toisena lajina altaassa on hongeja, mutten oikein jaksa uskoa, että hongi-urokset syyllisiä olisivat. Tosin, eihän sitä koskaan tiedä... :mrgreen:
maape
Junior Member
Junior Member

Ihmettelyä, mikä kala kyseessä???

Ja juttu jatkuu... Uudessa akvaariossa myönsivät, että heille on tullut vääriä lajeja keväällä. Nuo minun kalani pitäisi olla Pseudotropheus Saulosi Coraleja, mutta niihinkin pitäisi tulla pystyraidoitus, eikä pitkittäissuuntaista.

No, odottelen vielä vähän aikaa ja katson, mitä noista kaloistani kehittyy. Jotenkin vain nuo pitkittäisraidat ja koko kalan muoto ovat lähellä Johanniita, mutta ota näistä sitten selvää...

Luulin, että kun menen kauppaan ja sanon, mitä haluan, saan oikean kalan. Enpä arvannut, että malawien kanssa on tällainenkin mahdollisuus. Oppia ikä kaikki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”