Neuvoja Nutrafin hiilarin käyttöön?
Valvoja: Moderaattorit
Neuvoja Nutrafin hiilarin käyttöön?
Kaipaan neuvoja joilla saan pöntön toimimaan. Täytin Nutrafin käymispöntön mukana tulleilla aineilla ja sijoitin pöntön lattialle akvaarion taakse. Vajaan parin vuorokauden kuluttua kuplia alkoi tulla tasaiseen tahtiin. Kuplia tuli reilun vuorokauden ajan kunnes menin kokeilemaan pöntön korkin kireyttä. Ohjeissa kun selostetaan kannen kiristyksestä mutta pitääkö pönttö olla erittäin hyvin suljettu, että hiilidioksidi ei karkaa vai hiukan vähemmän kiristetty, että pullo ei poksahda? Tuosta korkin kokeilusta on nyt reilu vuorokausi aikaa. Tällä hetkellä pullo haiskahtaa jonkin verran ja ilmaletkuun on noussut vettä jolloin kuplia ei tietenkään tule. Mikä neuvoksi? Aamulla kiristin jo lisää korkkia pöntön hajun takia. Huoneen lämpötila on noin 24, lattian materiaali on laattaa joten se tuntuu viileämmältä.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Kyllä minulla on kiristetty suht tiukkaan se korkki, ei se poksahda, koska pääseehän se hiilari letkun kautta pois.
Eikös niissä ohjeissa muistaakseni sanottu, että korkkia kierretään kunnes tuntuu vastusta jonka jälkeen vielä 1/4 osa kierros kireämmäksi.
Jos siellä letkussa on vettä, niin ota se vaan ylös ja puhalla tyhjäksi. Ei minulla ainakaan ole liiemmilti vettä sinne noussut, pullo on tosin akvaariolampun päällä, niin se tietty vaikuttaa. Tuossa on kai tapahtunut tuo lappoilmiö, jonka takia vettä menee letkuun.
Jos pullo on lattialla, niin takaiskuventtiili olisi hyvä vaihtoehto, jollet pysty pulloa jossain ylempänä pitämään.
Myöskin villasukka tms. on kätevä pullon ympärillä, niin se pysyy lämpimänä ja käy paremmin
.
Eikös niissä ohjeissa muistaakseni sanottu, että korkkia kierretään kunnes tuntuu vastusta jonka jälkeen vielä 1/4 osa kierros kireämmäksi.
Jos siellä letkussa on vettä, niin ota se vaan ylös ja puhalla tyhjäksi. Ei minulla ainakaan ole liiemmilti vettä sinne noussut, pullo on tosin akvaariolampun päällä, niin se tietty vaikuttaa. Tuossa on kai tapahtunut tuo lappoilmiö, jonka takia vettä menee letkuun.
Jos pullo on lattialla, niin takaiskuventtiili olisi hyvä vaihtoehto, jollet pysty pulloa jossain ylempänä pitämään.
Myöskin villasukka tms. on kätevä pullon ympärillä, niin se pysyy lämpimänä ja käy paremmin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Jos pullo on lattialla tai muuten matalalla, takaiskuventtiili on enemmänkin kuin hyvä vaihtoehto. Nimimerkillä samainen Nutrafinin pönikkä lapposi 10 litraa vettä lattialle..
Minä säädin myös aluksi tuon korkin kireyden kanssa, mutta liikkeestä sain ohjeen pyörittää se niin kireälle kun menee. Näin olen tehnyt kaikkien kolmen pöntön kanssa, ja hyvin nuo pelittävät.
Minä säädin myös aluksi tuon korkin kireyden kanssa, mutta liikkeestä sain ohjeen pyörittää se niin kireälle kun menee. Näin olen tehnyt kaikkien kolmen pöntön kanssa, ja hyvin nuo pelittävät.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ihan akvaario/lemmikkieläin liikkeistä niitä saa ja maksaa vähän merkistä riippuen 1-5€ (noin).
Takaiskuventtiilistä pääsee ilma/neste kulkemaan vain toiseen suuntaan (voi testata puhaltamalla kumpaan suuntaan), ja asennat sen levittimen ja pullon väliin niin että pullosta pääsee hiilari altaaseen, mutta altaasta ei pääse pullon suuntaan tavaraa, tässä tapauksessa vettä. Eli letku niksnaks poikki ja takaiskari väliin...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Takaiskuventtiilistä pääsee ilma/neste kulkemaan vain toiseen suuntaan (voi testata puhaltamalla kumpaan suuntaan), ja asennat sen levittimen ja pullon väliin niin että pullosta pääsee hiilari altaaseen, mutta altaasta ei pääse pullon suuntaan tavaraa, tässä tapauksessa vettä. Eli letku niksnaks poikki ja takaiskari väliin...
-
- Advanced Member
Kyllä on ja kyllä uskallat pitää, sehän on tarkoitettu max. 180 litraisiinappura kirjoitti:Kysyn tähän samaan pötköön, että onko nuo ohjeissa lukevat merkkiviivat ne "pylväät" siellä purkin sisällä? Ja uskallanko pitää levittimen jatkuvasti toiminnassa 250 litraisessa altaassa?
-
- Advanced Member
Takaiskuventtiilin voi laittaa väliin, jos pelottaa, että kuohahtaa. Minulla on tuo systeemi ollut jonkin aikaa jo käytössä ja ei ole koskaan kuohunut, pullo on siis akvaariolampun päälläappura kirjoitti:Huh... aika jännää, että neste jää vain muutaman sentin korkista vajaaksi. No, mutta nyt odotellaan mitä alkaa tapahtumaan. Toivottavasti toimii
Hmm. mahtaakohan tuo minun litku purkkini olla liian viileässä paikassa. Luulin, että vanhasta kiljusta on "tehot" loppuneet, kun kuplaa tuli niin harvoin. tein uuden kiljut, mutta kuplia tulee edelleen noin 30 sekunnin välein.
Sillä paketissa olevalla aloituspussilla kuplia tuli 10 sekunnin välein, mutta toki eroa on myös ssinä, että silloin purkki oli loisteputkivalaisimen päällä ja nyt se on tukilasin päällä, kun ei ole loisteputkia enää. Purkki on kyllä villasukan sisällä, mutta ei se ole auttanut asiaa.
Mistä homma mahtaa nyt kiikastaa, onko meillä vain liian viileä?
Sillä paketissa olevalla aloituspussilla kuplia tuli 10 sekunnin välein, mutta toki eroa on myös ssinä, että silloin purkki oli loisteputkivalaisimen päällä ja nyt se on tukilasin päällä, kun ei ole loisteputkia enää. Purkki on kyllä villasukan sisällä, mutta ei se ole auttanut asiaa.
Mistä homma mahtaa nyt kiikastaa, onko meillä vain liian viileä?
Siis eihän takaiskuventtiili estä litkun menoa akvaarioon. Se estää vain veden tulon akvaariosta letkua pitkin poispäin. Kaikki mitä tulee pullosta, oli sitten hiilaria tai sitä litkua, menevät kyllä altaaseen.marinum kirjoitti: Takaiskuventtiilin voi laittaa väliin, jos pelottaa, että kuohahtaa. Minulla on tuo systeemi ollut jonkin aikaa jo käytössä ja ei ole koskaan kuohunut, pullo on siis akvaariolampun päällä.
-
- Senior Member
Eikös tämä riipu ihan siitä, että kuinka päin sen takaiskuventtiilin sinne väliin laittaa.sani kirjoitti:Siis eihän takaiskuventtiili estä litkun menoa akvaarioon. Se estää vain veden tulon akvaariosta letkua pitkin poispäin. Kaikki mitä tulee pullosta, oli sitten hiilaria tai sitä litkua, menevät kyllä altaaseen.marinum kirjoitti: Takaiskuventtiilin voi laittaa väliin, jos pelottaa, että kuohahtaa. Minulla on tuo systeemi ollut jonkin aikaa jo käytössä ja ei ole koskaan kuohunut, pullo on siis akvaariolampun päällä.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Voihan sen venttiilin laittaa toisin päinkin, jolloin vesi altaasta pääsee lappoamaan pulloon mutta kuoha, hiilari tai paine ei pääse ulos - PAM 

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Junior Member
Minäkin juuri asentelin tuon kyseisen systeemin altaaseeni. Toimiiko tuo nyt ihan oikein, kun kuplia tulee tasaiseen tahtiin, mutta ne kasaantuvat levittimen yläreunaan isoksi "jumbokuplaksi"? Pitäiskö jokaisen kuplan mennä ylös asti ja siitä suoraan veteen? Kyllä tuo isokin nähtävästi siitä poistuu, kun siihen on tarpeeksi pieniä kuplia kasaantunut. Onko väliä mihin kohtaan altaassa, mille korkeudelle jne. levitin on asennettu? Voinko antaa tuon olla 92 l akvaariossa yönkin päällä? Jos en, niin miten sen tulon kätevimmin katkaisee yöksi (valokantta kun ei aina jaksaisi nostaa paikoiltaan) Suodatuksena mulla on 300 l ja 450 l tunnissa pyörittävät suodattimet.
-
- Advanced Member
Alkuun sieltä tulee kuplia aika tiheään tahtiin, kun käyminen on alkun voimakasta joten siitä johtunee tuo "kasaantuminen". Itsellä on ollut tuo aina yötä päivää toiminnassa ihan hyvällä menestyksellä, eli ei ole vaaraa, eihän tuo ole aktiivilevitin kuitenkaan
. pH ja KH arvoja seuraamalla pystyy kuitenkin selvittämään altaan hiilidioksidipitoisuutta. Mahdollisimman alas tuo kannattaa kiinnittä, jotta kuplat vielä levittimestä irrottuaan voivat liueta matkalla.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Eipä tuo kuplien kasautuminen sen enempiä pitäisi haitata, ehtiipähän liueta siitä veteen pidemmän aikaa. Mullakin yhdessä levittimessä tuppaavat kertymään tuolla tavalla, saattaa levitinosa olla jollakin tavalla aavistuksen vinossa. Itse olen laittanut kaikki levittimet mahdollisimman lähelle pohjaa, ja sekä 240-litraisessa (2 Nutrafinin pönttöä) että 60-litraisessa (1 pönttö) annan olla yötkin päällä.
Muistithan takaiskuventtiilin?
Muistithan takaiskuventtiilin?
-
- Junior Member
Kiitos taas, olitte nopeita
Vähän arvoin tuon hiivatteen ohjeen kanssa, kun tuo on ihan omatekoisilla litkuilla tehty. Mutta nähtävästi toimii liivatehiivate niinkuin pitääkin...kerrankin ekalla yrittämällä. Pitääpä laskea vähän alaspäin tuota levitintä, näkyy olevan mulla aika pinnassa. Ja tarkistaa suoruus. Takaiskuventtilli menee hankintaan ensi viikolla, nyt tuo kiljupönttö koristaa olohuonetta toistaiseksi akvaarion kannen päällä.

-
- Advanced Member
Juu, ei ne määrät nyt ihan pilkun tarkkoja ole, itse kaatelen mutu tuntumalla aineet ja aina on hyvin toiminut. Tuo kuohumisvaarahan on suurin heti alkuun, joten silloin voipi olla tarpeen seurailla pulloa, itselläni ei ole ollut kyllä tuota ongelmaa, että olisi yli kuohunut. Ylitäyteen ei kuitenkaan kannata tietenkään aineita laittaa. Pullo on myöskin täällä lampun päällä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Re: Neuvoja Nutrafin hiilarin käyttöön?
mikä vialla kun tein tuohon kyseiseen pönttöön ohjeella: 0,5ml kuivahiivaa(pirkka), 4,5ml ruokasoodaa, 1 dl sokeria ja 3 dl vettä. Ja vesi oli ihan lämmintä, en mitannut mutta lämpimämpää kuin kädenlämpöinen. Sekottelin nämä yhteen ja korkki tiukasti kiinni ja sitten pömpeli akvan lampun päälle. olen myös liittänyt puolen litran pesupullon.
Mitään muuta ei ole tapahtunut kuin että välillä pesupulloon tulee kupla(parin-kolmen minuutin välein) levittimeen ei mitään. MAhtaakohan seos edes käydä.
Tiivistykset on hoidettu ilmastointiteipillä ja nittotape nimisellä tiivistysteipillä(sellaista kumimaista ja venyvää). REiät olivat pienet, että letkut juuri ja juuri niistä menivät. Mielestäni tiivistykset on hyvät, ei ainakaan ilmaa tullut yli. Johtuuko sitten siitä että tein litkun illalla ja se ei ehtinyt olla kuin pari tuntia lampun päällä, kunnes ne sammuivat....
Mitään muuta ei ole tapahtunut kuin että välillä pesupulloon tulee kupla(parin-kolmen minuutin välein) levittimeen ei mitään. MAhtaakohan seos edes käydä.
Tiivistykset on hoidettu ilmastointiteipillä ja nittotape nimisellä tiivistysteipillä(sellaista kumimaista ja venyvää). REiät olivat pienet, että letkut juuri ja juuri niistä menivät. Mielestäni tiivistykset on hyvät, ei ainakaan ilmaa tullut yli. Johtuuko sitten siitä että tein litkun illalla ja se ei ehtinyt olla kuin pari tuntia lampun päällä, kunnes ne sammuivat....
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s