Sori tuo nimi mutku ei osaa kirjottaa paremmin.

Valvoja: Moderaattorit
Osram Skywhitessa on sellainen raikas ja kirkas ehkä hieman vihertävä sävy. Lähinnä tämän kaltainen:miljoonakala84 kirjoitti:Voisko joku kertoo että minkä värinen valo on Osramskywhit lampussa?
Sori tuo nimi mutku ei osaa kirjottaa paremmin.
Voi pitää hyvin yksinäänkin, mutta mielestäni sen kanssa sopii hyvin joku vähän punasävyinen putkikin.Höpötys kirjoitti:Kannattaako Osramin skywhiteä pitää yksistään vai yhdistää jonkun tietyn putken kanssa, jos on esim 2-putkinen tai 4-putkinen valaisin?
Onko kenelläkään kuvaa altaasta, jossa on vain skywhite valona?
Mielestäni tuo punasävyinen Aquastar kannattaa laittaa eteen ja tehokaampi ja kirkkaampi skywhite taaksemiljoonakala84 kirjoitti:pitää sitten hankkii toi osram lamppu mun sylvianan kaveriks.
Muuten onks sillä mitään väliä, miten ne lamput sitten laittaa siihen koteloon?
Jokaisella loisteputkella on määrätty hyötypolttoikä jota kannattaa noudattaa akvaariokäytössä.miljoonakala84 kirjoitti:Kerroppas vielä että miten usein noi lamput vaihdetaan uusiin.
Kansi lasit puhdista kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä.marinum kirjoitti:Jotkut ovat sitä mieltä, että vuosittain kannattaisi vaihtaa, toimivathan ne toki kauemminkin, mutta valoteho saattaa heikentyä. Makuasia tai siis näköasia.
Itse aion vaihtaa vuoden välein, mutta ei kannata kaikkia putkia kuitenkaan vaihtaa samalla kertaa, etteivät kasvit närkästy.
Niihin olisi hyvä jotenkin merkata tuo käyttöönottopäivä, niin olisi helpompi muistaa kuinka vanhat ne ovat.
Kansilasitkin kannattaa (jos on) pitää tosi puhtaina, etteivät ne estäisi valon pääsyä altaaseen. Ja heijastimet tietysti kannattaa aina laittaa, ettei valo heijastele "harakoille".
Minä olen taas kuullut tuon Gro-luxin joillakin kasvattavan mahdottomasti levääJennnie kirjoitti:Sylvania gro-lux on mielestäni ollut ihan hyvä punertava putki. Gro-lux ja skywhite ovat hyvä yhdistelmä tai itse ainakin pidän siitä.
Mulla neljä loisteputkea yhteensä ja kaksi niistä skywhiteä ja kaksi aquastaria. Minä olen laittanut ne vuorotellen siis skywhite, aquastar, skywhite ja aquastar. Kun mulla oli toiset edessä ja toiset takana niin kalat näytti eri värisiltä riippuen oliko ne altaan etuosassa vai takaosassa ja mä en tykännyt siitä.marinum kirjoitti:Mielestäni tuo punasävyinen Aquastar kannattaa laittaa eteen ja tehokaampi ja kirkkaampi skywhite taakse.
Niin ja sähköliikkeestähän noita saa halvimmalla.
Mikä näistä olisi sopvin akvaarioon? 5000k?mcurie kirjoitti:Nuo kelvinit viittavat värilämpötilaan, joka on valkoisen valon mitattava ominaisuus.
Ihminen näkee värilämpötiloja, jotka ovat noin 2800–11 000 kelvinin välillä. Hehkulampun värilämpötila on 2700 K ja halogeenilampun noin 3000 K. Nämä värilämpötilat ovat ihmisestä miellyttäviä. Toimistoissa ja muissa julkisissa tiloissa käytetään 4000 K loisteputkia. Kannattaa tarkkailla myös vihannes- ja lihatiskien valaistusta
Auringon valon värilämpötila riippuu mm. vuorokauden ja vuodenajasta ja se voi vaihdella välillä 3000-18000K. Esimerkiksi suomalaisen kesäiltapäivän auringon valon värilämpötila voisi olla "sekopään" mainitsema 6500 K.
6500K = pilvisemmän päivän valo. Katso linkki edellä.mcurie kirjoitti:Nuo kelvinit viittavat värilämpötilaan, joka on valkoisen valon mitattava ominaisuus.
Ihminen näkee värilämpötiloja, jotka ovat noin 2800–11 000 kelvinin välillä. Hehkulampun värilämpötila on 2700 K ja halogeenilampun noin 3000 K. Nämä värilämpötilat ovat ihmisestä miellyttäviä. Toimistoissa ja muissa julkisissa tiloissa käytetään 4000 K loisteputkia. Kannattaa tarkkailla myös vihannes- ja lihatiskien valaistusta
Auringon valon värilämpötila riippuu mm. vuorokauden ja vuodenajasta ja se voi vaihdella välillä 3000-18000K. Esimerkiksi suomalaisen kesäiltapäivän auringon valon värilämpötila voisi olla "sekopään" mainitsema 6500 K.
111na kirjoitti:6500K = pilvisemmän päivän valo. Katso linkki edellä.mcurie kirjoitti:Nuo kelvinit viittavat värilämpötilaan, joka on valkoisen valon mitattava ominaisuus.
Tämä on hyvin omituisesti sanottu, enkä ymmärrä mitä edes ajat takaa sillä: "Ihminen näkee värilämpötiloja, jotka ovat noin 2800–11 000 kelvinin välillä. "
Kelvin on värilämpötilan yksikkö. Värilämpötila kuvastaa ns. lämpimien ja kylmien värien keskinäistä suhdetta. Se ei kerro mitään muuta spektristä. Lisäksi se on hyvin rajoittunut valaistustekninen suure eikä sovellettavissa tuolla tavoin ihmisen havaintoon.