Suodatin ja lamppu asiaa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fea
Starting Member
Starting Member

Suodatin ja lamppu asiaa

Viesti Kirjoittaja Fea »

Hei,

tuli tilanne, että mun täytyy luovuttaa nykyinen suodatin (ollut launassa) takaisin omistajalle ja pitää hommata ihan oma suodatin 100l akvaarioon.

Mitä suodatinta suosittelisitte? Ja kuinka paljon sellainen suodatin maksaa suunnilleen? Asustelen Oulussa, joten Oulun elukkakauppojen hintatiedot olisivat kullan arvoisia.. [;)]

Kuinka usein pitäisi akvaarionlamppu vaihtaa? Totesin eilen, että sitä ei ole vaihdettu meidän altaaseen -ainakaan- kolmeen vuoteen. Tartteis tehdä varmaan jotain..
:roll:

--------------------------

Unohtui..
suodattimen pitäis olla erityisen hiljainen, jotta mies- ihminen saisi nukuttua öisin. (hurina, lirinä ja lorina kuulemma häiritsevät hänen unen laatuaan aika paljon)

altaassa on kääpiöpallokaloja, jotka eivät ole hirmuisia sottailemaan (1 partamonni 2 ottoa)
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FishFinger »

Löytyisikö tältä sivulta sopivaa...?
PMDD = Premenstrual Dysphoric Disorder - ja tälläkö kasvit kasvaa...?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Eheimin malleja (esim. pick-up 2210) suosittelen suodattimista; hiljaisuuden, varaosien hyvän saatavuuden sekä takuuasioiden (3v.) takia.

Itse vaihdan loisteputket n. vuoden välein, vaikka ne toimisivatkin. Tämä lienee suosituskin. Kerta vaihdolla on aika suuri investointi jos loisteputkia on useita :?
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Itse vaihtelen loisteputkiani sitä mukaa kun vanhoja posahtaa pimeiksi. Kun kaikki altaan yläpuoliset loisteputket on hankittu eri aikaan, siellä on aina yksi ihan uusi, yksi jo jonkin aikaa ollut ja yksi vanha. Tällä systeemillä valaistusteho on aina suunnilleen sama, eivätkä kasvit saa äkillistä valoshokkia mikä tapahtuisi jos vaihtaisi kaikki kerralla. Hyvin kasvaa kasvit.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Itsellä Aquaball 2210 ja suodatin on käytännössä äänetön.
Santler
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Santler »

Toi melu homma on kyllä tuttua itselle. Olen myös aivan kamalan herkkä uninen. Itsellä ei ole Eheimin sisäsuodattimista kokemusta, mutta Fluvalista on jonkin verran. Fluval on kyllä ollut hiljainen ja hyvä. Tosin jos kyseinen merkki menee tukkoon niin se alkaa naksuttamaan. :mrgreen:
Ei jää siis ainakaan missaamatta puhdistuksen ajankohtaa, jos illalla menee nukkumaan ja armoton naksutus kuuluu. :roll: Ei siinä nukkumaan pysty. 8-)
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Suodatin kannattaa hankkia akvaarioon.fi :stä.

Loisteputkien vaihdosta:
Akvaarioon suunnitellut loisteputket ovat useimmiten varustettuja 8000-10000 tunnin hyötypolttoiällä mikä tarkoitaa että tuon jälkeen niiden valontuotto laskee hieman enemmän kun siihen asti se on laskenut.
Eli se on taluodellinen aika vaihtaa loisteputki.
Jos noita verrataan "kuluttajaputkiin" joissa on polttoikä jopa 18000-20000 tuntia esim. Osram Skywhite niin käyttöikä akvaariossa on huomattavasti pidempi.

Eli se hetki milloin akvaarion loisteputket pitää vaihtaa uusiin riippuu täysin siitä millainen loisteputki on.

Jos vaihdetaan kerran vuodessa niin se on täyttä tuhlaamista.
Jopa nuo 8000h putket kestää akvaariokäytössä 1,5-2 vuotta aivan hyvin riippuen päivittäisestä polttoajasta.

Jos taas annetaan putkien palaa loppuun itsestään niin tuhlataan sähköä. Eli vanha loisteputki kuluttaa saman kuin uusi.
Akvaariokäytössä loisteputki sattaa kestää jopa kolminkertaisen polttoajan verrattuna muuhun käyttöön mutta sen valoteho on siinävaiheessa laskenut todella paljon.

Polttoaikoja:
8000h => 10h/vrk ~ 2,2 vuotta
10000h => 10h/vrk ~ 2,7 vuotta
18000h => 10h/vrk ~ 5 vuotta

8000h => 14h/vrk ~ 1,6 vuotta
10000h => 14h/vrk ~ 2,0 vuotta
18000h => 14h/vrk ~ 3,5 vuotta

Muistakaa aina merkitä tussilla loisteputkeen koska olette ottanut sen käyttöön. Se helpottaa muistamaan koska on aika vaihtaa ne uusiin.

Kuitenkin jokainen saa tehdä haluamallaan tavalla jonka on todennut mielestään hyväksi.
Itse käytän noitä skywhitejä ja täysvärillamppuja jotka on suunniteltu muualle kuin akvaarioon ja jotka ovat laadukkaampia kuin yksikään akvaarioputki ja niillä on noin kaksinkertaiset käyttöiät verrattuna akvaarioputkiin sekä ne ovat huooooomattavasti edullisempia.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Fea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fea »

Mitä eroa on eheim aquaballilla ja eheim pick- upilla kyselee epätietoinen.. :?

Siis muuta kuin näkö..
Käyttökokemuksia?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Fea kirjoitti:Mitä eroa on eheim aquaballilla ja eheim pick- upilla kyselee epätietoinen.. :?

Siis muuta kuin näkö..
Käyttökokemuksia?
Tässä yksi keskustelu jossa juuri "hehkutin" Aquaballin puolesta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=aquaball
Sinulle sopisi kyllä vähän isompi malli eli 2210 [;)] .
http://www.akvaarioon.fi/index.php?page ... &Itemid=26
Tuolta löytyy halvalla.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Fea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fea »

ookkei.
Olen katsonut tuota aquaball 2210 tai pick- up 2010 vaihtoehtoja.

Mitenkä on tuossa akvaarioon.fi tilauksessa.. paljonko on toimituskulut ja kuina nopeita ne on toimituksissaan?

Mä olen ihan sekaisin noista suodatinmateriaaleista, mikä on mihinkin tarkoitukseen ja mitkä on perusmatskuja ja mitkä lisänä siihen, tähän ja tuohon akvaario vaivaan. [:I]
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Ja täältä löytyy käyttäjien arvioita yleisimmistä sisäsuodattimista.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Fea kirjoitti:ookkei.
Olen katsonut tuota aquaball 2210 tai pick- up 2010 vaihtoehtoja.

Mitenkä on tuossa akvaarioon.fi tilauksessa.. paljonko on toimituskulut ja kuina nopeita ne on toimituksissaan?

Mä olen ihan sekaisin noista suodatinmateriaaleista, mikä on mihinkin tarkoitukseen ja mitkä on perusmatskuja ja mitkä lisänä siihen, tähän ja tuohon akvaario vaivaan. [:I]
Jokin aikaa sitten kun tilasin sieltä aktiivilevittimen, niin toim. kulut olivat n.6,90 eur. Nopeaa on kyllä toimitus, suosittelen!
Liputan edelleen Aquaballin puolesta koska niissä on se pieni kotelo johon saa lisättyä niitä substrat rakeita (joita käytetään myös ulkosuodattimissa), niissä on parhaat elinolosuhteet hyödyllisille hajoittajabakteereille.
Fea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fea »

aika isot postimaksut.. Riippuu tietty paketin painosta ja koosta..
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Fea kirjoitti:aika isot postimaksut.. Riippuu tietty paketin painosta ja koosta..
Siellä on muuten aika halvat hinnat, joten kannattaa ehkä tilata jotain muutakin (jos tarvii) tai tehdä vaikka jonkun kanssa yhteistilaus.

Sinun kannattaa toki selvittää suodattimien hinnat lähimmästä akvaarioliikkeestäsi tai ostaa käytettynä, niin selviää mikä tulee edullisimmaksi [;)] .
Fea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fea »

Kiitoksia hyvistä neuvoista. Minä taidan huomenna käväistä pyörällä kaupungissa katsastamassa nuo pumput ja niiden hinnat ja kyselemässä vähän tyhmiä.. :D Sitähän varten ne myyjät siellä kaupoissa on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”