Tämä ei ole pitkien vapaiden loppumisen aiheuttamaa ärtyisyyttä vaan olen jo kauemminkin ollut asiasta tätämieltä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Samaan olen itsekin kiinnittänyt huomiota. Yhdyssanat tuntuvat olevan hyvin vaikeita.jarvij kirjoitti:Sitten on lisäksi:
ka la vau va, kalavau va, ka lavauva ja kalavauva
Nuo olivat eri tapoja kirjoittaa yh dyssa na väärin. Lisäksi mikään niistä ei tarkoita kalanpoikasta, vaan on lällykieltä. Mikähän siinä on kun yhdyssanoja ei osata kirjoittaa yhteen? Opetetaanko tuota enää edes koulussa?
Oikein olisi kalanpoikanen ja mätimunan sisällä ollessaan sikiö. Vastakuoriutunut on ruskuaispussivaiheessa oleva poikanen.
Kalat kutevat ja siinä syntyy hedelmöitettyä mätiä.
Tuntuu että ei opeteta. Monissa muissakin yhteyksissä tulee hyvin esiin se, että yhdyssanoja ei osata nykyisin. "Helpoimmatkin" yhdyssanat kirjoitetaan ikäänkuin varmistellen erikseenjarvij kirjoitti:Mikähän siinä on kun yhdyssanoja ei osata kirjoittaa yhteen? Opetetaanko tuota enää edes koulussa?
Minusta virheisiin esim. lajien nimissä ja termeissä pitää puuttua, jotta varmistuu, että a) kaikki puhuvat varmasti samasta asiasta ja b) hakutoimintokin toimii joskus. Mielestäni ei ole myöskään lainkaan pahitteeksi huomauttaa asiasta, jos joku kirjoittaa niin täydellistä tajunnanvirtaa, ettei asia mene lukijoille jakeluun yrittämälläkään. Ainakin minua saa huomauttaa näistä koska vaan, jos syytä ilmenee -> annan mieluusti luvan.ninnikissa kirjoitti:Pikkusen liikaa puututaan täällä minusta kirjoitusvirheisiin. Asiakin saattaa joskus unohtua sen seikan kautta..
Minusta tuo oli vaan niin hyvä pätkä, että halusin jakaa sen teidän kaikkien kanssa.http://groups.google.fi/groups?q=Yhdyssanat+ovat+osa&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&selm=wwsovdqd92.fsf%40amethyst.ca.tekelec.com&rnum=1 kirjoitti: Yhdyssanat ovat osa kieltä riippumatta kirjoitusasusta. Oikeinkirjoituksen pitää palvella kommunikaatiota. Jos suuri osa kirjoittajista ei pysty noudattamaan oikeinkirjoitussääntöjä, huomio siirtyy tekstistä kirjoittajan sivistystason pohtimiseen, ja viestintä vääristyy tarpeettomasti.
Totta. (Miirula kirjoitti:Musta kuulostaa ihan samalta kirjoitetaanko esim pää oven välissä vaiko pääoven välissä.
Jokainenhan ymmärtää lukemansa omalla tavallaan, oli se kirjoitettu oikein tai ei...
Höpöjuttua! Ihan hyvin onnistuu yhdyssanojenkin kirjoittaminen jos lukee käyttöohjeet. Arvuutettuasi ensimmäisen sanan painat alaspäin-nuolta kerran ja syötät toisen yhdyssananpuolikkaan.Jallu kirjoitti:Mulla on ollut sellainen epäilys, että kännyköiden tekstiviestit aiheuttavat jonkin verran yhdyssanavammaisuutta. Niitten ennustava T9-tekstinsyöttö kun ei ymmärrä ollenkaan yhdyssanoja.
Itseäni ärsyttää tällaiset ylipätevät ja muitten virheistä kavahtavat immeiset. Sinunkin kannataisi puhua asiantuntemuksellasi, eikä puuttua vauvoihin sun muihin. Tuo on suoraan rasismia muita kohtaan. Ensimmäistä kertaa huomaan että täälläkin on jokin eliitti joka pitää itseään niin paljon parempana kuin muut. Montakohan jotenkin äidinkieleen ja suomen kielioppiin viittaavaa tutkintoa sinullakin on takanasi?Olen aina pitänyt sinua viisaana ja akvaarioasiantuntijana, jota varmasti olet, mutta tälläinen turha niuhottaminen saa kyllä osakkeesi laskuun. Jos et kestä näitä "moukkien" ja "sivistymättömien" ja "tietämättömien" kirjoitusta voit laittaa koneen kiinni. Siitä olisimme vain kiitollisia.prboy kirjoitti:Kyllähän tuo vaavittelu on ymmärrettävää, jos kirjoittaja on siirtynyt suoraan nukeista miljoonakaloihin. Sen sijaan täysikäisten tekstissä se on vähintäänkin lapsellista. Jokainen saa kuitenkin minun puolestani kirjoittaa aivan kuten haluaa. Minä puolestani voin aivan hyvin jättää vauvatarinat akvaariopalstalla lukematta, vastaamisesta nyt puhumattakaan.