Järvikala-allas
Valvoja: Moderaattorit
-
ratti
- Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Järvikala-allas
Kuinkahan tuo onnistuisi, kun tekisi mieleni kokeilla pyydystää pienen pieniä kalanpoikasia omaan altaaseensa. Laittaisin sinne järvestä vedenkin ja kasvit. Suodattimen laittaisin tietenkin, lämmitintä ei varmaan tarvisi?
Jos vaikka päästäisi ne sitten myöhemmin takaisin järveen kun kokoa tulee liikaa. Kuulostaako ihan hullulta?
Sellainenkin kävi mielessä että ottaisin kesä-akvaarion (enkä kesäkissaa) mökille siis järvikaloista, ja päästäisin veijarit takaisin syksyllä. Pärjäisiköhän se paremmin ulkona grillikatoksessa kun sisällä takan lämmössä?
Osaiskohan ne syödä hiutaleita? Surviaisia nyt varmaan ainakin, vai?
Siis onko kenelläkään kokemuksia moisista, tai tuliko jotakin mieleen mitä en olisi ottanut huomioon?
Jos vaikka päästäisi ne sitten myöhemmin takaisin järveen kun kokoa tulee liikaa. Kuulostaako ihan hullulta?
Sellainenkin kävi mielessä että ottaisin kesä-akvaarion (enkä kesäkissaa) mökille siis järvikaloista, ja päästäisin veijarit takaisin syksyllä. Pärjäisiköhän se paremmin ulkona grillikatoksessa kun sisällä takan lämmössä?
Siis onko kenelläkään kokemuksia moisista, tai tuliko jotakin mieleen mitä en olisi ottanut huomioon?
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
Re: Järvikala-allas
Minnulla pelkkiä huonoja kokemuksia 'kesämökkialtaasta', kaloina oli joku kivisimppu ja matikan poikanen. Matikka hyppäsi tokana yönä altaasta ja oli aika kuivaa tavaraa kun sen löysinratti kirjoitti:Kuinkahan tuo onnistuisi, kun tekisi mieleni kokeilla pyydystää pienen pieniä kalanpoikasia omaan altaaseensa. Laittaisin sinne järvestä vedenkin ja kasvit. Suodattimen laittaisin tietenkin, lämmitintä ei varmaan tarvisi?
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Juuri aloitin tästä keskustelun otsikolla 'Pulla-ahven' vähän alempana. Sieltä löytyy ainakin tuo yksi linkki, jonka heitin kehiin. Kovin paljoa ei ilmeisesti tällaisesta ole kokemusta tai sitten kokemukset ovat huonoja tai sitten koko ideaa ei pidetä järkevänä tai... keskustelua aiheesta nyt ei kuitenkaan näy helposti syntyvän.
Helpompaa vaikkakin ehkä kalliimpaa olisi rakentaa 'mökkiallas' siten että lasit asetellaan suoraan järveen siten että voit itse mennä sen sisään ja seurata kalojen elämään boxin ulkopuolella. Ei tarvitse vaihtaa vettä eikä ruokkia. Lajivalikoimakin olisi tasan yhtäsuuri kuin kalojen lajimäärä järvessä. 
Hyviä kokemuksia särkien kasvattamisesta ihan sisäaltaassa. Yksi kuorekin silloin aikoinaan eksyi pikkuisten särkien joukkoon ja hengissä sekin. Altaassa on lämmintä 25-27 astetta. Saavat hiutaleita ja surviaista. Valitettavasti särki on kasvisyöjä, joten hentolehtiset kasvit saavat kyytiä.
Olen jostain kuullutkin, että särki on hyvä sopeutuja eikä tarvitse kylmää kautta. Kuultu on myös että pilkkutauti saattaapi iskeä ja näin mulla kävi kun nämä tulivat altaaseen, mutta parin hoitokerran jälkeen ei ole ollut tauteja.
Nämä kalat eivät tule palaamaan järveen, sillä voihan olla mahdollista etteivät tulisi reppanat omillaan enää toimeen ?!?
Olen jostain kuullutkin, että särki on hyvä sopeutuja eikä tarvitse kylmää kautta. Kuultu on myös että pilkkutauti saattaapi iskeä ja näin mulla kävi kun nämä tulivat altaaseen, mutta parin hoitokerran jälkeen ei ole ollut tauteja.
Nämä kalat eivät tule palaamaan järveen, sillä voihan olla mahdollista etteivät tulisi reppanat omillaan enää toimeen ?!?
Masa kirjoitti:Helpompaa vaikkakin ehkä kalliimpaa olisi rakentaa 'mökkiallas' siten että lasit asetellaan suoraan järveen siten että voit itse mennä sen sisään ja seurata kalojen elämään boxin ulkopuolella. Ei tarvitse vaihtaa vettä eikä ruokkia. Lajivalikoimakin olisi tasan yhtäsuuri kuin kalojen lajimäärä järvessä.
Tuollaisia ihmisakvaarioitahan on ihan joka kaupungissa ja isompiakin vielä..
Ne on merkattu hyvin sellaisella keltaisella M-kirjaimella katolle. Käypäs katsomassa, hyvällä tuurilla saavut juuri ruokinta-aikaan ja voit bongata hyvin ruokittuja nuoria ihmisteinejä
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?