Voi kuinka vaikeaa onkaan ihmisille selittää...
Valvoja: Moderaattorit
Voi kuinka vaikeaa onkaan ihmisille selittää...
Tuossa muutama päivä sitten keskustelin ystäväni työkaverin kanssa akvaarioista tai lähinnä niissä asuvista kaloista. No kyselin sitten, että millaisia kaloja hänellä on ja vastaus oli mielenkiintoinen. Altaani on noin 140l ja siellä on yksi käsivarren mittainen pleko, n. 60 miljoonakalaa, x määrä leväbarbeja, monnisia x määrä ja muita mitä en nyt muista. No hieman vaivaantuneena sanoin että eikös siellä ole "hieman" ahdasta kun näiden kalojen suositukset ovat etc etc... Tähän vastasi, että "On se nyt kumma. Jos kaikkia noita suosituksia tottelee niin ei siihen altaaseen voi laittaa kuin pari platya..." Niinpä... Aika pahalta kuullostaa kun sopiva vedenvaihtomääräkin oli kuulemma pari ämpärillistä kuukaudessa.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Samaa mieltä.
Juttelin työkaverini kanssa ja paljastui että hänellä on akvaario. Kyselin, että mitä kaloja löytyy. Vastaukseksi tuli että 3 kultakalaa ja täplämonni. Noh, täplämonnihan on tietysti partamonni. Kuulostaa vielä ihan hyvältä, mutta odotahan...paljastui, että akvaario on vähän alle 100-litrainen. Hienotunteisesti selitin, että kultakalat kyllä vaatisivat vähän isomman akvan ja työkaveri tuntui ymmärtävän viestin. Ohjeista innostuneena hankki puolet isomman akvaarion. Kun kalat alkoivat voimaan paremmin ja olivat kuulemma kasvaneetkin tosi paljon lyhyessä ajassa, päätti tämä työkaverini että nyt kun akvaario voi hyvin niin sinne voi myös hankkia lisää porukkaa. Meni sitten ostamaan parven tiikerinuoliaisia ja kardinaalikaloja.
Huh! Nyt se on taas samassa jamassa kuin alussa. Liikaa liian isoja kaloja liian pienessä akvaariossa. Ostaisikohan se nyt 600-litraisen jos oikein suostuttelisin...en taida, tiedä mitä se menee sitten hankkimaan.
Juttelin työkaverini kanssa ja paljastui että hänellä on akvaario. Kyselin, että mitä kaloja löytyy. Vastaukseksi tuli että 3 kultakalaa ja täplämonni. Noh, täplämonnihan on tietysti partamonni. Kuulostaa vielä ihan hyvältä, mutta odotahan...paljastui, että akvaario on vähän alle 100-litrainen. Hienotunteisesti selitin, että kultakalat kyllä vaatisivat vähän isomman akvan ja työkaveri tuntui ymmärtävän viestin. Ohjeista innostuneena hankki puolet isomman akvaarion. Kun kalat alkoivat voimaan paremmin ja olivat kuulemma kasvaneetkin tosi paljon lyhyessä ajassa, päätti tämä työkaverini että nyt kun akvaario voi hyvin niin sinne voi myös hankkia lisää porukkaa. Meni sitten ostamaan parven tiikerinuoliaisia ja kardinaalikaloja.
Huh! Nyt se on taas samassa jamassa kuin alussa. Liikaa liian isoja kaloja liian pienessä akvaariossa. Ostaisikohan se nyt 600-litraisen jos oikein suostuttelisin...en taida, tiedä mitä se menee sitten hankkimaan.
liikakansoitusta
Kuulostaa tosi tutulta. Ei tartte katsoa kuin peiliin niin jo voin kirjoittaa, että minä olen syyllistynyt samaan. En edes tiedä kuinka monta prosenttia mulla oli ylikansoitusta mutta arvioin itse että 150 % on aika lähellä. Nyt kalani ovat onnellisesti isossa altaassa 180 l vaihtui 375 l. Ja voin sanoa että monniset tulevat ensimmäistä kertaa syömään kun on ruoka-aika. Kalat uivat enemmän! Lisää ostin vain kyhmyotsa pariskunnan koska kaikki kalani ovat -anteeksi- laumasieluja ilman sen kummempaa persoonaa. Nyt hiekka vain pöllyää kun ahven siivoaa! 

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Olen todella ylpeä paikallisesta akvaariokauppiaastamme. Salakuuntelu ei ole kai hyvien tapojen mukaista, mutta kuuntelin kuitenkin. Minua ennen kalatiskillä oli rouva, joka halusi ostaa 50-litraiseensa jotakin kivoja kaloja. Kertoi, että akvaariossa on ennestään monni (toden näköisesti kai partamonni). Ensimmäiseksi hän iski silmänsä perhoskirjoahveniin ja halusi niitä parven. Myyjä sanoi, että nämä ahvenet vaatisivat, reviiritietoisia kun ovat, vähän isomma akvan...aika diblomaattista. Seuraavaksi rouva kääntyi lehtikala-akvaarion puoleen, ja halusi 2 sellaista. Sitten minua alkoi hekotuttamaan, koska myyjä sanoi aivan suorilta, että "emmyy". No puolustelihan se sita tietenkin, mutta tuo oli ensimmäinen sana. Lopulta rouva lähti kotiin 2 pussin kanssa. Toisessa oli 6 kardinaalitetraa ja toisessa taistelukalakoiras, ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Yleensä muiden akvaarionhoitoon puuttuminen johtaa ainakin täälläpäin esim. neljään leväbarbiin ämpärissä oven takana perjantai-iltana 'hoida sinä nyt sitten kun kerran osaat' Tai vaihtoehtoisesti akvaarionhoidon peruskurssiin, hiekanvaihtoon ja suodattimen puhdistuksen alkeisiin tutustuttamiseen. Kalastoon pääsee harvoin puuttumaan, kalathan ovat perheenjäseniä, eikä 10v juovaokamonni voi kovin huonosti voida, vaikka asuukin 98l altaassa, onhan sillä kaverina (ja ruokana) kiva kasa tiikeribarbeja ja miljoonakaloja.
Tässä alkaa väkisinkin pohtia, osaako itse suunnitella omaan akvaarioon mitenkään yhteensopivaa kalastoa, kun ei tuo tunnu muiltakaan luonnistuvan. Tästä syystä tällä hetkellä kaksi allasta, yksi kala.
Tässä alkaa väkisinkin pohtia, osaako itse suunnitella omaan akvaarioon mitenkään yhteensopivaa kalastoa, kun ei tuo tunnu muiltakaan luonnistuvan. Tästä syystä tällä hetkellä kaksi allasta, yksi kala.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Moi! Työkaverit pitää minua jollain lailla hulluna kun harrastan akvaarioita... ihmetellään miksi hakea kaloja esim. Kuopiosta kun niitä saa cittarin tiskiltä tai ite pyytämällä esim. haukia selitäppä siinä sitten kaikki juurta jaksain niin pitävät vielä hullumpana
Mutta pääasia on että itse ymmärrän mitä teen ja milloin teen... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kyllähän näitä kauhutarinoita kuulee paljonkin. Itse tuoreena harrastajana, mutta perusteellisen luonteen omaavana, otin ensin hieman selvää altaan hoidosta, eri kaloista yms. Ennen sen altaan hankkimista. No, tunnustan, että tein heti alkuun virheen: uskoin myyjän sanaan enkä tarkistanut altaan asukkeja ennen kaupan tekemistä. Enää en sitä virhettä tekisikään. Siitä aiheesta joskus toiste.
Asiaan. Kamalin tarina, mitä olen kuullut, menee kutakuinkin näin: Kerroin omistavani kolme allasta ja ystäväni kauhistui. "Kuinka sulla on aikaa hoitaa ne kaikki!!" Olin hieman kummissani, mutta sain perään selityksen. Hänen tuttavallaan oli ollut akvaario. Hänhän ei IKINÄ sellaiseen ruljanssiin ala. Kun joka viikko pitää ottaa altaasta kaikki kalat pois, desinfioida allas, pestä hiekka ja vaihtaa suodatin. Eihän sellaista ruljanssia kestä kukaan, totesi ystäväni. Arvatkaa vaan, mykistyinkö.
Toisen tuttavani, joka kasvattaa tiikerinuoliaisia 128 litraisessaan, olen saanut jo taipumaan. Lupasin viedä hänelle jotain muuta tilalle, jos saan vaihdossa ainakin sen isoimman (n. 8 cm) tikrun omieni seuraksi. On meinaan vissi ero siinä, miten tikru käyttäytyy 200 litraisessa ja 800 litraisessa altaassa. 200 litraisessa makoilevat fleguina luolassaan, 800 litraisessa ovat oikeita altaan ilopillereitä kaahaillessaan edestakaisin.
Asiaan. Kamalin tarina, mitä olen kuullut, menee kutakuinkin näin: Kerroin omistavani kolme allasta ja ystäväni kauhistui. "Kuinka sulla on aikaa hoitaa ne kaikki!!" Olin hieman kummissani, mutta sain perään selityksen. Hänen tuttavallaan oli ollut akvaario. Hänhän ei IKINÄ sellaiseen ruljanssiin ala. Kun joka viikko pitää ottaa altaasta kaikki kalat pois, desinfioida allas, pestä hiekka ja vaihtaa suodatin. Eihän sellaista ruljanssia kestä kukaan, totesi ystäväni. Arvatkaa vaan, mykistyinkö.
Toisen tuttavani, joka kasvattaa tiikerinuoliaisia 128 litraisessaan, olen saanut jo taipumaan. Lupasin viedä hänelle jotain muuta tilalle, jos saan vaihdossa ainakin sen isoimman (n. 8 cm) tikrun omieni seuraksi. On meinaan vissi ero siinä, miten tikru käyttäytyy 200 litraisessa ja 800 litraisessa altaassa. 200 litraisessa makoilevat fleguina luolassaan, 800 litraisessa ovat oikeita altaan ilopillereitä kaahaillessaan edestakaisin.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
- Elite Member
Onhan noita kauhutarinoita kuultu. Vaikeinta tuntuu ihmisille olevan ymmärtää että vettä pitäisi oikeasti vaihtaa usein ja sitten ihmisten käsitykset siitä minkä kokoisia kaloja voi pitää minkäkin kokoisessa akvaariossa. Varsinkin just plekot suht rauhallisina (ainakin päiväsaikaan)kaloina ovat usein melkoisia häviäjiä tuon elintilan suhteen. Ei tunnuta käsittävän, että kala tarvitsee sitä tilaa enemmänkin kuin sen verran että justiinsa mahtuu altaassaan kääntymään. Ja lannistavin mahdollinen peruste on aina se sama: "Hyvin ne tuntuu siellä viihtyvän." tai "On ne siellä eläneet jo x aikaa." Blaaaaaaah!
Ja plekojen ohella kala joka kuuluu suurien häviäjien joukkoon elintilasta keskusteltaessa on tietysti Jokerin mainitsema tiikerinuoliainen.
Voisitkos kutsua kaikki ne ihmiset kylään luoksesi, jotka ovat sitä mieltä että heidän tikrunsa viihtyvät/ voivat ihan hyvin alle pari metriä pitkissä altaissaan? Voisi olla herättävä kokemus seurata noita kaksioon muuttamaan päässeitä kavereita vähän aikaa...
Ja plekojen ohella kala joka kuuluu suurien häviäjien joukkoon elintilasta keskusteltaessa on tietysti Jokerin mainitsema tiikerinuoliainen.
Voisitkos kutsua kaikki ne ihmiset kylään luoksesi, jotka ovat sitä mieltä että heidän tikrunsa viihtyvät/ voivat ihan hyvin alle pari metriä pitkissä altaissaan? Voisi olla herättävä kokemus seurata noita kaksioon muuttamaan päässeitä kavereita vähän aikaa...

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tälläkin on työkaveri, sinänsä kiva ihminen, mutta varsinainen besserwisser, tietää jokaisesta asiasta kaiken. Oli siis pokassa pitelemistä, kun hän opasti minua akvaarion hoidossa:
Seeprakala sai vesipöhön, lopetin kalan. Valitin tätä töissä.
Mimmi ohjeisti, että taudeista pääsee parhaiten eroon, kun tyhjentää koko altaan, pesee hiekat ja kasvit ja kaikki. Heidän 500 litrainen on aina hoidettu niin, kolme kertaa vuodessa kun tuli tauteja, kaikki pestiin. Ei kyllä useammin tullut, kun meillä oli tosi hyvä ja iso se suodatin. En vaivautunut kysymään, mikähän tämä hyvä mahtoi olla. Mumisin että vaihdoin puolet vedestä, varmuuden vuoksi. Että tosin vaihdan muutenkin puolet kerran viikossa. Eiiiii tarvitse, ne pesut riittää hyvin, ja sun olisi pitänyt seisottaa vesi ämpärissä, jotta se HAPETTUU. Kato vesi pitää aina hapettaa ensin.
Veti aivan sanattomaksi, sillä ko. henkilöä ei voi alkaa neuvomaan...
Seeprakala sai vesipöhön, lopetin kalan. Valitin tätä töissä.
Mimmi ohjeisti, että taudeista pääsee parhaiten eroon, kun tyhjentää koko altaan, pesee hiekat ja kasvit ja kaikki. Heidän 500 litrainen on aina hoidettu niin, kolme kertaa vuodessa kun tuli tauteja, kaikki pestiin. Ei kyllä useammin tullut, kun meillä oli tosi hyvä ja iso se suodatin. En vaivautunut kysymään, mikähän tämä hyvä mahtoi olla. Mumisin että vaihdoin puolet vedestä, varmuuden vuoksi. Että tosin vaihdan muutenkin puolet kerran viikossa. Eiiiii tarvitse, ne pesut riittää hyvin, ja sun olisi pitänyt seisottaa vesi ämpärissä, jotta se HAPETTUU. Kato vesi pitää aina hapettaa ensin.
Veti aivan sanattomaksi, sillä ko. henkilöä ei voi alkaa neuvomaan...
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
-Thomas La Manee-
Ei muuta, kuin kokka kohti etelää. Kyllä meille voi tulla ihmettelemään elämäniloisia kaahailijoita. Hämmästyin itsekin sitä riemua, mikä voi löytyä "pienestä" tikrusta (a 12 cm) isossa altaassa. Ne eivät *todellakaan* ole mitään kolossa makoilevia yöeläimiä. Jos innokkaita löytyy, niin sovitaan joku ilta vastaanotolleMari kirjoitti:Voisitkos kutsua kaikki ne ihmiset kylään luoksesi, jotka ovat sitä mieltä että heidän tikrunsa viihtyvät/ voivat ihan hyvin alle pari metriä pitkissä altaissaan? Voisi olla herättävä kokemus seurata noita kaksioon muuttamaan päässeitä kavereita vähän aikaa...

- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Meidän tutuillamme on sellainen (en tiedä onko enää, mutta kun viimeksi kävin) pieni, muovinen jyrsijöiden kuljetusloota, johon ne ovat laittaneet miljoonakaloja. AAARGH! Siellä oli kaksi pientä koirasta ja yksi läski tyttö+pari ipanaa. Pieni muovivedensuosikki...
Ja äitihän jaksaa aina muistuttaa kun mennään sinne että et sitten varmasti mene huomauttelemaan asiasta ettei ne loukkaannu tai muuten jäkä jäkä... Siinä sitten kiristelen hampaitani![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ja äitihän jaksaa aina muistuttaa kun mennään sinne että et sitten varmasti mene huomauttelemaan asiasta ettei ne loukkaannu tai muuten jäkä jäkä... Siinä sitten kiristelen hampaitani
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Voisithan sinä ostaa heille lahjaksi pienen lintuhäkin ja antaa sen sitten koirankoppina käyttöön, jos vaikka ostaisivat "lassien tai susikoiran pennun"...Mörkö kirjoitti:Meidän tutuillamme on sellainen (en tiedä onko enää, mutta kun viimeksi kävin) pieni, muovinen jyrsijöiden kuljetusloota, johon ne ovat laittaneet miljoonakaloja. AAARGH! Siellä oli kaksi pientä koirasta ja yksi läski tyttö+pari ipanaa. Pieni muovivedensuosikki...
Ja äitihän jaksaa aina muistuttaa kun mennään sinne että et sitten varmasti mene huomauttelemaan asiasta ettei ne loukkaannu tai muuten jäkä jäkä... Siinä sitten kiristelen hampaitani
-
- Member
Täältä löytyy myös eräs sukulainen, jolle myin 200 litraisen akvani (sielä oli ennestään 128L). No hänen mielipiteensä on nyt sitten asiasta sellainen, että kun on isompi akva, niin ei sitä vettä tarvi vaihtaa "niin usein", eli kerran kuussa tai harvemmin riittää, ja yleensä hän tekee pari kertaa vuodessa "suursiivon", eli kaikki soraa myöten pestään. No tästä hommasta olen ehkä saamassa hänet irti, mutta vedenvaihdot ei millään mene jakeluun vaikka ihan ystävällisesti (vielä
) olen kertonut vedenvaihdoista hänelle.
No sitten on tietenkin kalat. Nyt kalasto on ihan hyvä, mutta hän tahtoo kultakalan! Ja kun sanoin, että kultakalalla on niin erilaiset vesivaatimukset että sille suositellaan vain lajiakvaariota, ja isompaa sellaista, niin vastaus oli tietenkin tämä tuttu: "olihan mulla siinä pienemmässäkin (128L) akvaariossa kultis (+muut kalat) ja ihan hyvinhän se pärjäs". Niimpä. Kun ne kalat vaan osaisivat päästää jotain ääniä (tuskanhuutoja!), niin niidenkin kohtelu varmaan paranisi.
No, minä en luovuta! Kyllä uskon että saan jotkut asiat vielä menemään perille, mutta tuo kultis on hälle niin kova pinttymä, että uskon sen ilmestyvän akvaarioon kohta. Sainhan hänet jopa vakuuttuneeksi että hän tarvii uuden suodattimen kun ostaa minulta sen 200 litrasen, kun vanha suodatin on sellainen eheimin sisäsuodatin mallia ekr. Eli ulkosuodatin tuli sitten "pakkomyytyä", ja sen puhdistamisen ja muun käytön sain opetettua ilman ongelmia. Ja sain hänet jättämään myös sen sisäsuodattimen altaaseen vaikka ensin hän oli sitä mieltä ettei sitä tarvi.
Eli yrittäkää vaan sitkeästi toitottaa niille ystävillenne akvaarioasiaa! Kunhan se ei mene jankuttamiseksi. Silleen pikkuhiljaa asia kerrallaan. Kyllä se siitä. Ja aina on edistystä jo saa edes yhden epäkohdan korjaantumaan.

No sitten on tietenkin kalat. Nyt kalasto on ihan hyvä, mutta hän tahtoo kultakalan! Ja kun sanoin, että kultakalalla on niin erilaiset vesivaatimukset että sille suositellaan vain lajiakvaariota, ja isompaa sellaista, niin vastaus oli tietenkin tämä tuttu: "olihan mulla siinä pienemmässäkin (128L) akvaariossa kultis (+muut kalat) ja ihan hyvinhän se pärjäs". Niimpä. Kun ne kalat vaan osaisivat päästää jotain ääniä (tuskanhuutoja!), niin niidenkin kohtelu varmaan paranisi.
No, minä en luovuta! Kyllä uskon että saan jotkut asiat vielä menemään perille, mutta tuo kultis on hälle niin kova pinttymä, että uskon sen ilmestyvän akvaarioon kohta. Sainhan hänet jopa vakuuttuneeksi että hän tarvii uuden suodattimen kun ostaa minulta sen 200 litrasen, kun vanha suodatin on sellainen eheimin sisäsuodatin mallia ekr. Eli ulkosuodatin tuli sitten "pakkomyytyä", ja sen puhdistamisen ja muun käytön sain opetettua ilman ongelmia. Ja sain hänet jättämään myös sen sisäsuodattimen altaaseen vaikka ensin hän oli sitä mieltä ettei sitä tarvi.
Eli yrittäkää vaan sitkeästi toitottaa niille ystävillenne akvaarioasiaa! Kunhan se ei mene jankuttamiseksi. Silleen pikkuhiljaa asia kerrallaan. Kyllä se siitä. Ja aina on edistystä jo saa edes yhden epäkohdan korjaantumaan.

Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Kauniisti neuvomalla menee paremmin perille kuin julmasti karjumalla. Jopa 128 litraisen omistaja -ystäväni lupasi luopua tällä systeemillä tikrustaan. Nyt on vielä hakusalla, mitä tarjoan vaihtokaupassa, kun allas on jo nyt aika täynnä. Ehkä joitain ihan pieniä monnisia voisi mahtua tikrun tilalle. Jos vaan saan hänet ymmärtämään, että tikru ja monniset eivät (pääsääntöisesti) kuulu samaan altaaseen. Huoh... On se profeetan homma aika rankkaa 

Totta. Juuri tuo tyyli puree kaikkein parhaiten kaikenlaisiin ihmisiin. Ja käänteinen psykologia.summersrain kirjoitti:Suomalainen ottaa helposti itseensä... Olisiko paras tapa neuvoa, kertomalla ainoastaan omasta akvaariostaan ja hoitorutiineistaan puuttumatta mitenkään toisen tekemisiin. Antaa heidän sitten itse kysellä, miksi teet juuri niin kuin teet etkä niin kuin muut tekevät.
Ihminen, joka välittää eläimistä, muuttaa kyllä omantunnon ja kykyjensä mukaan eläintensä hoitoa parempaan suuntaan. Ja on kiitollinen siitä ettei kukaan tullut ojentamaan ja moittimaan. Toisinsanoen haukkumaan kuinka kamala eläinrääkkääjä joku on vain koska ei ole jostain syystä perillä asioista.
Ihmiset jotka eivät välitä, muuttavat kalansa sitten isompaan altaaseen vaikkapa naapurikateudesta. Sama sen on väliä miksi, kunhan muuttavat.
Hirvittävistä pesurutiineista fairilla kerran kuussa olen minäkin kuullut. Ainuttakaan kalanpesukertomusta ei sentään ole vielä eteen tullut.

"No kyllä se oikeestaan on kaunis. Jos pimeessä katsoo ja siristää silmiä."
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
On niitä onnellisiakin tarinoita sentään. Keskustelin kaloista työkaverini kanssa ja hän totesi että kun muuttavat kohta omakotitaloon niin voisi hankkia akvaarionkin, eikä minkään pikkupurkin vaan ihna kunnon kokoisen altaan. Mikäs siinä, innostuin kun joku kerran miettii etukäteen ja vaikuttaa oikeasti kiinnostuneelta.
Jutusteltiin siinä akvaarion tiimoilla jonkun aikaa ja minulle selkeni että tietous olikin aika hataraa... "iso allas hoitaa itsensä, siitä ei tarvitse vaihtaa vettä melkein koskaan" oli kait päähuolenaihe. Kerroin sitten asiallisesti kalojen tilavaatimuksista ja vedenvaihtorutiineista ja johan kolleega masentui. Oli akvaarion pitäminen ihan muuta kuin mitä neiti oli luullut. Päätti luopua ajatuksesta ainakin joksikin aikaa. Sääli ettei hän pääse nauttimaan omasta altaasta, mutta varmaan klojen kannalta hyvä että akvaristin arki tuli selväksi ennen hankintaa...
Jutusteltiin siinä akvaarion tiimoilla jonkun aikaa ja minulle selkeni että tietous olikin aika hataraa... "iso allas hoitaa itsensä, siitä ei tarvitse vaihtaa vettä melkein koskaan" oli kait päähuolenaihe. Kerroin sitten asiallisesti kalojen tilavaatimuksista ja vedenvaihtorutiineista ja johan kolleega masentui. Oli akvaarion pitäminen ihan muuta kuin mitä neiti oli luullut. Päätti luopua ajatuksesta ainakin joksikin aikaa. Sääli ettei hän pääse nauttimaan omasta altaasta, mutta varmaan klojen kannalta hyvä että akvaristin arki tuli selväksi ennen hankintaa...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
,Varmasti tuo maltillinen ja asiallinen keskustelu akvaarion hoidosta on parasta mitä voi tehdä kun huomaa/ näkee akvaarion joka on jotenkin väärin kansoitettu yms. Itselle oli pieni järkytys kun lähdin hakemaan "jotain monnia" miehen työkaverin luota, kun niitä oli niin monta akvaariossa. Olin kuullut että akvaariossa oli kultakaloja ja näitä "jotain monneja" ainoastaan. Kun näin tämän noin 70 litraisen akvan niin huokaus oli väistämätön. Siellä uiskenteli noin 6-7 kutakalaa joista yksi oli aivan äärimmäisen kookas ja monnit olivat maatiaspartiksia joita oli sekalainen sakki erikokoisia ja ikäisiä. Niitä oli ainakin 30 ja ainoastaan yksi luola sekä yksi miekkakasvi akvaariossa. Ihmeellistä sinänsä että kasvi näytti voivan hyvin eikä ollut edes reikäinen. Juttelin että kannattaisi varmasti erottaa urokset ja naaraat ja kerroin että akvaariokauppa ehkä ottaisi niitä ja neuvoin kuinka erottaa sukupuolet. He pitivät heti hyvänä ideana luopua liioista partiksista. Varovasti kerroin myös kultakaloista kun he ihmettelivät kun eivät toiset olleet kasvaneet isommiksi, sanoin suoraan mutta rauhallisesti että altaassa oli liian monta ehdottomasti ja että ne viihtyisivät paremmin jos niidenkin määrää vähentäisi roimasti. Kerroin myös monipuolisemmasta ruokinnasta ,josta olivat yllättyneitä kun kerroin että meillä popsitaan kurkkua ja herneitäkin
Nyt en ole akvaariota nähnyt mutta kuulin mieheni kautta että olivat vieneet kauppaan partiksia ja lahjoittaneet kultiksia. Ehkä vähän väljempää nyt olisi
Heilläkin oli muistissa vanhat ohjeet että vettä vain kerran kuukaudessa vähäsen vaihdetaan. Kerroin vaan oman rutiinini siihen ja totesin että kivampaa se on uida puhtaammasssa vedessä ja sillä ehkäistään tautejakin. Ei mitään saarnoja sillä ei päästä pitkälle 

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
-
- Senior Member
kerran oon joutunut samaan tilanteeseen mutta ei ne kyllä sitä tainnu tajuu...allas oli n.80L ja siellä oli palettikaloja, leväbarbeja,tetreoja ja brbeja ja vaikka mitä ja ne aina vaan osti sinne lisää kaloja kun edelliset kuoli koska ne yritti laittaa vaikka mitä yhteensäpimattomia kaloja sinne...taistiksia kultakaloja ja tiikerinuoliaisia... ne mustatetrat sitten kalojen onneksi tappoi kaikki huntueväiset kalat...kaipa on armeliaampaa kuolla heti uuteen altaaseen päästyään eikä odotella ja kärsiä siellä koko pitkä elämä altaassa jossa ei mahdu edes kääntymään
-
- Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Minulla ja työkaverillani jäi keskustelut akvaarioista kokonaan sen jälkeen, kun hän kommentoi harrastustani: "Onneksi minulla ei ole akvaariota, täysin turhaa askartelua."
Yleensä akvaarioharrastukseen liittyen on tullut enemmänkin positiivisia lausahduksia ja kysymyksiä kalastosta ja akvaarion hoidosta jne.
No, meitä on moneen junaan.
Yleensä akvaarioharrastukseen liittyen on tullut enemmänkin positiivisia lausahduksia ja kysymyksiä kalastosta ja akvaarion hoidosta jne.
No, meitä on moneen junaan.
~Tinski~
Minulla työkaverit suhtautuvat kiinnostuneesti akvaharrastukseen. Jos olen tavannut ihmisiä, jotka hoitavat akvaarioitaan väärin, olen yleensä kutsunut ne kylään. Nähtyään hellästi hoidetun akvaarion, hoitovinkkejäkin kuunnellaan yleensä varsin vastaanottavaisesti jos omassa nurkassa on joku levänkasvatuslaitos. Toinen repliikki mikä hellii suomalaista itsetuntoa on sanoa jotain sen tapaista kuin "Akvaarioharrastus on mennyt eteenpäin ja sen myötä hoito-ohjeet ovat muuttuneet. Ennen suositeltiin xxxxx, mutta nykyään yyyy". Tämä on hyvä yleislause, joka ei pahemmin nolostuta ketään.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Aika masentava tapaus oli eräässä lemmikkitarvikeliikkeessä. Siellä oli yksi akvaario, tilavuutta jotakin 150 litran kieppeillä. Oletin että kalat olisivat myynnissä, koska siellä polski sinttejä niin p...sti. Oli jotakuinkin 30 kpl leviksiä ja yhtä paljon partamonneja. Kaiken kruunasi kyynärän pituinen mikä-lie-monni (en tiedä monneista just paljon mitään, partiksen tunnistan). En tiedä mitä se akvaario liikkessä teki, kun myyjä ilmoitti etteivät ne kalat ole myytävänä. Sitten kysäisin ihan mielenkiinnosta että minkä lajinen kala tuo on (se kyynärän pituinen monni). Vastaukseksi sain, että se on monni ja se on noiden pienempien (partamonnien) isä.
No niinpä tietysti, miksen sitä itse tajunnut!
No niinpä tietysti, miksen sitä itse tajunnut!
Meidän kulmilla on pieni eläinkauppa, ja taannoin luin paikallislehdestä ilmoituksen "akvaariohuone avattu." Lähdin tutustumaan paikkaan.
Mitä sieltä löytyi: Tarjouksessa olevia kasveja, joita ostaessa sai kaupan päälle levä-ja kotilo-ongelman (kasvien lehdillä sentin paksuinen leväkerros, jollaista vastaavaa en ole nähnyt koskaan missään). Myyjän mukaan myynnissä ei ollut muita testejä kuin pH, sillä "Eihän tavallinen harrastaja muita testejä tartte." Yritin änkyttää jotain nitriittitesteistä, ilmeisen turhaan. Kasvilannoitteitakaan ei näkynyt, ja ruokapuoli rajoittui muutamaan valtavankokoiseen tuntematonta merkkiä olevaan kuivaruokapurkkiin.
Muutenkin valikoimat olivat mitä sattuu. Kalat olivat vastatulleita ja ilmeisen hyväkuntoisia lukuunottamatta yhdessä altaassa uiskentelevaa yksinäistä ahvenparkaa joka oli niin harmaa, että sitä tuskin perhoskirjoahveneksi tunnisti. "Tää on kutenutkin meillä." selitti myyjä.
En ole sen koommin tuossa kaupassa vieraillut. Harmittaa, kun eläinkauppaa voidaan käydä vain rahastuksen vuoksi. Niin kauan kuin myyjät eivät tiedä myymistään tuotteista (tai siitä mitä heidän pitäisi myydä) juuri muuta kuin hinnan, erityisesti aloittelevien harrastajien ja heidän hoidokkiensa asema tulee pysymään huonona.
Mitä sieltä löytyi: Tarjouksessa olevia kasveja, joita ostaessa sai kaupan päälle levä-ja kotilo-ongelman (kasvien lehdillä sentin paksuinen leväkerros, jollaista vastaavaa en ole nähnyt koskaan missään). Myyjän mukaan myynnissä ei ollut muita testejä kuin pH, sillä "Eihän tavallinen harrastaja muita testejä tartte." Yritin änkyttää jotain nitriittitesteistä, ilmeisen turhaan. Kasvilannoitteitakaan ei näkynyt, ja ruokapuoli rajoittui muutamaan valtavankokoiseen tuntematonta merkkiä olevaan kuivaruokapurkkiin.
Muutenkin valikoimat olivat mitä sattuu. Kalat olivat vastatulleita ja ilmeisen hyväkuntoisia lukuunottamatta yhdessä altaassa uiskentelevaa yksinäistä ahvenparkaa joka oli niin harmaa, että sitä tuskin perhoskirjoahveneksi tunnisti. "Tää on kutenutkin meillä." selitti myyjä.
En ole sen koommin tuossa kaupassa vieraillut. Harmittaa, kun eläinkauppaa voidaan käydä vain rahastuksen vuoksi. Niin kauan kuin myyjät eivät tiedä myymistään tuotteista (tai siitä mitä heidän pitäisi myydä) juuri muuta kuin hinnan, erityisesti aloittelevien harrastajien ja heidän hoidokkiensa asema tulee pysymään huonona.