Täplämonniset kellastuvat

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuisku1
Starting Member
Starting Member

Täplämonniset kellastuvat

Viesti Kirjoittaja Tuisku1 »

Onko ihan normaalia, että täplämonniset kellastuvat?

Siirrettyäni viisi täplämonnistani vanhasta altaasta (sorapohja) uuteen (puhallushiekka) ovat ne muuttaneet väriänsä huomattavasti. Uuden altaan hiekka on kyllä kellanruskeata, mutta ei se ole muihin kaloihin (neontetroja 6, kerritetroja 5, partis, leopardimonninen, leväbarbeja 4, tiikerinuoliaisia 2) vaikuttanut mitenkään. Tai ainakaan niiden väreihin.

Vesi altaassa on pehmeää, Tetran 5-in-one -liuskatestillä
Ph on 6.4
kovuudet testin alarajoilla (<3)
nitraatit <10
nitriitit 0

lämpötila 25
Vedenvaihtoa kerran viikkoon noin kolmasosa.

Huolestunko kybällä vai katselenko vain ahdistuneena?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Täplämonniset kellastuvat

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tuisku1 kirjoitti:Huolestunko kybällä vai katselenko vain ahdistuneena?
En tiedä kysymykseesi, mutta suosittelen poistamaan altaasta joko monniset tai tikrut. Eivät nimittäin ole samassa altaassa mikään paras mahdollinen yhdistelmä, sillä tikrut ovat ihan tunnettuja ilkeästä ominaisuudestaan, jonka takia monnisilta alkaa hävitä silmiä.

Leopardimonninen tarvitsisi väh. 5 kpl oman lajinsa seuraa, samoin tikrut tarvitsisivat enemmän tovereita (ja kodin pitäisi olla vähintään 150cm pitkä) ja kerrien & neonienkin parvea olisi hyvä vähän suurentaa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
ZyCo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ZyCo »

Minun monniset ovat muuttaneet kellertävän värin harmaaksi ja vaaleaksi, ollessaan sairaita tai stressaantuneita.

Eli ehkä se että ne pääsevät tonkimaan hiekassa on tehnyt ne niin onnellisiksi että se vaikutti niiden väriin :)

Tai sitten vesiarvosi ovat muuttuneet paremmiksi niille.

Kalat kai muuttavat väriään mm. mielialan ja pohjan tummuuden mukaan?
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Itse huomasin saman piirteen pantterimonnisillani. Tai oikeastaan yksi niistä, se jota epäilen joukon ainoaksi naaraaksi on kellastunut huomattavasti. Voisiko kyseessä olla esimerkiksi sukupuoliero?
rico
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja rico »

Minulle kävi myös niin että minun katinkultamonnit muutti väriään pohjan muuttuessa, ne muuttui enemmän pohjan näköiseksi. Kalathan voivat muutta väriään ympäristön mukaan. (Joskus olisi mukavaa jos ihmisilläkin olisi semmoinen ominaisuus :roll: )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”