Apua korurihmakalat kuolevat!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Apua korurihmakalat kuolevat!

Viesti Kirjoittaja marinum »

Allas kuukausi sitten perustettu 84 l, pohjalla hyvin pestyä Kauniston soran hiekkapuhallushiekkaa+kierteisiä, suodatin Eheim Aquaball 2208 joka otettu toimivasta altaasta kuten myös kasvit ja kanto.
Lisäksi laitettu Safestartia. Muutaman päivän päästä ostin 5 korurihmaa, ei siis muita kaloja.
Vettä vaihdettu n.30%/vko ja vaihdon yhteydessä lisätty Easy Lifen vedenparannusainetta sekä kasveille Pro Fitoa.
Nutrafin hiilidioksidisysteemi käytössä.
Muutaman kerran laitoin 1 ml Easy Carboa ja
ensimmäisen kuoleman jälkeen lisäsin turvevettä.
Vesiarvot pH 6.8, GH 4, KH 3, NO2 0, NO3 0, lämpö n.26-27.

Puolitoista vkoa sitten huomasin yhden korun apaattisuuden ja se oli suodattimen kyljessä tai sitten pinnalla pystyasennossa nappaillen ilmaa välillä uiden kieputtaen (ei siis mitenkään panikoiden) ja vajoten välillä pohjalle.
Seuraavana päivänä näin sen kuolevan :cry:
Mitään ulkoisia merkkejä ei näkynyt.
Nyt viikko sitten kuoli seuraava samoin oirein sekä taas tänään yksi.
Meneekö ne loput kaksikin nyt samaan "tautiin"?
Jos se on uimarakkovika, niin onko se siis tarttuvaa?
Olen lukenut että korut ovat herkkiä, mutta en tiedä mitä pitäisi tehdä toisin?

Minun piti hankkia sinne lisäksi hehkurasbora sekä nuolimonnisparvet, en taida uskaltaa vai?
Osaisiko joku auttaa jotenkin? :roll:
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Eikö kukaan osaa auttaa? Täytyykö vaan odotella että kuoleeko nuo loput kaksikin? :cry:
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Korurihma on sen verran herkkä kala, ettei sitä kannata ottaa ensimmäiseksi kalaksi juuri perustettuun akvaarioon. Vähän epäilyttää tuo ettei altaassa ole nitraattiakaan ollenkaan... Oletko varma että allas on kypsä? Vaihtaisin myös vettä useammin. Itse vaihdan koruilleni vettä 50% kaksi kertaa viikossa ja ovat jopa kuteneet. Oletko tarkkaillut ettei pH hypi vuorokauden aikana? Jos hiilidioksidin levitys on tehokas ja päällä myös öisin, pH voi yön aikana tippua ja taas nousta päivällä, mikä rasittaa kaloja.

Millä muuten olet ruokkinut kaloja ja kuinka paljon? Koruille ei kannata antaa ruokaa paljon kerralla koska voivat kuulemma syödä itsensä hengiltä. Erityisen helposti näin käy jos antaa surviaista paljon kerralla.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä allas kypsä on, siellä kypsytetty suodatin ja safestartia laitettu.
Nitraattia on liuskan mukaan aavistus, luulen sen johtuvan myös siitä, että kasveja on runsaasti sitä käyttämässä. Isossa altaassani on sama homma ja sinne lisäilen sitä pullosta.
pH ei mielestäni heittele, on aina n.6.8 luokkaa.
Nitriittiä olen myös mittaillut tippatestillä ja nollaa näyttää.
Tarvitseeko muka kaksi kertaa viikossa vaihtaa tuon kokoiseen vettä jos kaloja on noin vähän?
Ruokana on JBL pienirakeista ja Spectrumin small fish formulaa, kerran viikossa annan muutaman pakastetoukan.
Yliruokintaa ei ainakaan ole.
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Itselläni eivät pienet rihmakalat meinanneet pysyä elossa ja timanttirihmakalojen oireet olivat juuri aloittajan kuvaileman kaltaisia. Akvaarioni olosuhteetkin olivat samankaltaiset kuin aloittajalla, mutta allas oli ollut vuosia pystyssä ennen rihmojen hankkimista. Huonojen kokemusten jälkeen luovutin enkä hankkinut uusia rihmakaloja ko. altaaseen yli vuoteen, kun arvelin sen jostain mystisestä syystä olevan vain rihmoille "epäsopiva". Kaloissakaan tuskin oli tuolloin vikaa, sillä näin kaupassa saman erän kaloja pirteinä, kun omani olivat jo kaikki vainaina.

Tänä talvena kuitenkin uskalsin koittaa hunajarihmoja altaassa ja yllättäen ongelmia ei olekkaan tullut. Ainoana hoitoerona aiempaan on se, etten ole yli vuoteen enää käyttänyt "nestehiiltä" altaassa. Eli saattaa olla, että sullakin tämä rihmakalaerä on jo menetetty, mutta koita seuraavaa satsia ilman tota easy carboa. Sen on tälläkin palstalla raportoitu aiheuttaneen muillakin ongelmia labyrinttikalojen kanssa. Itse en noita kuolemia tuolloin siihen ikävä kyllä yhdistänyt, mutta jälkikäteen olen asiaa ruennut pohtimaan.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Victor von Doom kirjoitti:Itselläni eivät pienet rihmakalat meinanneet pysyä elossa ja timanttirihmakalojen oireet olivat juuri aloittajan kuvaileman kaltaisia. Akvaarioni olosuhteetkin olivat samankaltaiset kuin aloittajalla, mutta allas oli ollut vuosia pystyssä ennen rihmojen hankkimista. Huonojen kokemusten jälkeen luovutin enkä hankkinut uusia rihmakaloja ko. altaaseen yli vuoteen, kun arvelin sen jostain mystisestä syystä olevan vain rihmoille "epäsopiva". Kaloissakaan tuskin oli tuolloin vikaa, sillä näin kaupassa saman erän kaloja pirteinä, kun omani olivat jo kaikki vainaina.

Tänä talvena kuitenkin uskalsin koittaa hunajarihmoja altaassa ja yllättäen ongelmia ei olekkaan tullut. Ainoana hoitoerona aiempaan on se, etten ole yli vuoteen enää käyttänyt "nestehiiltä" altaassa. Eli saattaa olla, että sullakin tämä rihmakalaerä on jo menetetty, mutta koita seuraavaa satsia ilman tota easy carboa. Sen on tälläkin palstalla raportoitu aiheuttaneen muillakin ongelmia labyrinttikalojen kanssa. Itse en noita kuolemia tuolloin siihen ikävä kyllä yhdistänyt, mutta jälkikäteen olen asiaa ruennut pohtimaan.
Kiitos vastauksestasi!
Itsekin ajattelin, että jätän tuon nestehiilen pois, kun olen myös lukenut sen joskus aiheuttavan herkille kaloille jotakin :roll:
Nuo loput kaksi korua ovat ainakin toistaiseksi ihan pirteitä vielä :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”