Missasinko nitriittipiikin?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
tre77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:50, 04.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Missasinko nitriittipiikin?

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Perustietona sanottakoon että allas on 317 litraa. Kypsytys aloitettu kaksi viikkoa sitten Tetran SaeStartilla (vain yksi pullo kun enempään ei kukkaro venynyt...), muutamalla Tetra Aqua tabletilla ja vähän sekaan Nitriveciä. Ymppinä vanhasta altaasta (50litranen) hiekkaa uuden päälle ja vanhat kasvit sekä kanto

Olemme mitanneet nitriittiä joka toinen päivä mutta vieläkin lukemat nollissa. Eikös SafeStartilla pitänyt kypsyä äkkiä? Jos minä tässä odottelen nitriitin nousua ensin ja sitten sen laskua, olen laittamassa kaloja sinne vasta juhannuksena [}:)]

Tosin muutamana päivänä jöi vesitesti tekemättä, voisiko piikki voinut tapahtua tietämättä ja kuinka nyt tiedät ja voiko mitenkään testata onko allas kypsä???
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Oletko ruokkinut niitä bakteereja jollakin, että ne saisivat ravintoa hengissäpysymiseensä?
Onhan suodatin jo toiminnassa?
Bakteereja sinne nyt ainakin on tarpeeksi mennyt, jos koko pullo on lisätty, sekä vielä vanhasta altaasta materiaalia.
Ehkä se on kypsä jo :roll:
Seuraileppa nitriitti ja nitraattiarvoja sitten vaan, koska jos siellä on nyt nitraattia, niin silloin on nitriittiäkin ennen sitä ollut, mikäli vesijohtovesi on nitraattivapaata?
Tässä vielä linkki kypsytyksestä Safestartilla [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
tre77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:50, 04.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Olen joka paiva ruokkinut bakteereja kalanruoalla ja eheimin uusi ulkosuodatin on toiminut koko ajan. Olen kylla perehtynyt kypsytykseen aika paljon ennen tata projektia ja siksi olen nyt ymmallani tasta kehityksesta. Omasta mielestanikin olen laittanut ymppia tarpeksi ja kaiken jarjen mukaan sen pitaisi olla valmis mutta ne nitriitit...

Onkohan jotain keinoa testata jos se allas on valmis?
Vilpsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:53, 18.02.2007

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Mittaa nitraatti, jos altaassa ei ole sitä, ei myöskään nitriittipiikkiä ole tullut (viisaammat korjatkoot, jos olen kauheasti väärässä).

Mulla kesti kypsyttäminen vastaavalla tavalla suunnilleen kuukauden päivät. Kun se hartaasti odotettu nitriittipiikki sitten jossain kolmannen viikon paikkeilla tuli, lukemat pysyi muutaman päivän huipussaan ja laski sitten tosi nopeasti ja tässä vaiheessa nitriittitesti huusi punaista.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Vilpsu kirjoitti:Mittaa nitraatti, jos altaassa ei ole sitä, ei myöskään nitriittipiikkiä ole tullut (viisaammat korjatkoot, jos olen kauheasti väärässä).

Mulla kesti kypsyttäminen vastaavalla tavalla suunnilleen kuukauden päivät. Kun se hartaasti odotettu nitriittipiikki sitten jossain kolmannen viikon paikkeilla tuli, lukemat pysyi muutaman päivän huipussaan ja laski sitten tosi nopeasti ja tässä vaiheessa nitriittitesti huusi punaista.
Jos siellä ei ole nitraattia, se ei välttämättä kerro kypsymisestä mitään, koska jos siellä on jo kasveja, niin ne ovat voineet käyttää nitraatit jo ravinnokseen.
Omaa 464l akvaa kypsyttäessäni en myöskään koskaan havainnut nitriittipiikkiä ja nitraatti on ollut liuskan mukaan tuskin havaittavaa.
Luulen, että sinulla on ollut niin vahvat bakteeriympit jo alusta asti, että sen takia nitriittiä ei ole tullut.
Safestartin tuoteselostehan mainostaa, että kalat voi laittaa heti samana päivänä aineen kanssa altaaseen [;)]
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
tre77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:50, 04.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Pitaskohan mun laittaa sitten kalat sinne? Pelottaa vahan riskeerata sita :? mutta jos sita nitriittipiikkia ei koskaan tulekaan...
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

tre77 kirjoitti:Pitaskohan mun laittaa sitten kalat sinne? Pelottaa vahan riskeerata sita :? mutta jos sita nitriittipiikkia ei koskaan tulekaan...
No itse aloitin laittamalla 10 neontetraa ja viikon päästä toiset 10 kpl ja siitä pikkuhiljaa lisäilin.
Tärkeintähän siinä on se vesiarvojen jokapäiväinen seurailu ja jos nitriittiä ilmestyy niin vettä vaan vaihtoon niin sillä siitä selviää.
Kannattaa varmaan muutenkin vaihtaa vähän sitä vettä ennen kalojen laittoa. Itse lisäilin nitriveciä vielä pullon ohjeen mukaan (oliko se nyt viikon tai kaksi?)
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Mikset koettaisi ammoniakin/hirvensarvensuolan lisäämistä?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

No ymppiä olisi riittänyt vähempikin [;)] Kuitenkin, jos olet kaksi viikkoa antanut vain kalanruokaa, etkä ammoniakkia tai hirvensarvensuolaa, voi olla että osa typpibakteereista ei ole kehittynyt ja jakautunut ihan toivotulla tavalla. Toisin sanoen, altaan kestokyky on nyt sitä luokkaa, mitä olet ruokaa laittanut.

Itse en laittaisi kaloja ennen kuin olisin testannut jo mainituilla ammoniumin lähteillä tilanteen. Riippuu toki tulevien kalojen määrästä ja koostakin. Jos olet arvioinut, että annat ensimmäisille kaloille saman verran ruokaa kuin olet nyt laittanut, menee varmaankin ihan hyvin.

Ymppi on ollut sen verran hyvä, että antamasi ravinto ei edes aiheuta nitriittipiikkiä. Kuten sanottua, kypsä se allas on nyt sille ruokamäärälle. Jos tulevat kalasi kuormittaisivatkin yhtäkkisesti allasta enemmän, nitriittipiikki taas luonnollisesti syntyisi altaan hakiessa uutta tasapainoa.

Tuolla nykyisellä tavalla jatkamalla allas ei kypsy siis tuon enempää. Joko laitat enemmän sinne ammoniumkuormaa tai sitten mulautat sinne sopivan määrän ensimmäisiä kaloja (tällöinkin suotavaa ensin varmistaa ammoniumlähteellä kypsyys).
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
tre77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:50, 04.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Hirvensarvisuolaakin olen lisannyt...
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

tre77 kirjoitti:Hirvensarvisuolaakin olen lisannyt...
No siitä nitraatti nousee milligrammoissa litraan ammoniumista nitraattiin kertoimella 3,44, mikä on merkki typenkierrosta. Kauanko muutos kestää kertoo typenkierron nopeudesta.

Myös pelkästään nitriittiä mittaamalla voi toimivan typenkierron todeta: Silloin on mitattava nitriittiä jo pian ammoniumlisäyksen jälkeen niin monta kertaa väliajoin että huomataan pieni nitriitin nousu ja lasku. Hyvin kypsässä nitriitin ilmaantuminen vaatii reiluhkon kerta-annoksen ammoniumia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”