Kuinka paljon levää on normaalisti levää?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Serafia
Member
Member

Kuinka paljon levää on normaalisti levää?

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Niin, kysymys kuulu: Kuinka paljon levää on normaalisti levää? Olen tätä pohtinut, kun akvaarioni hakee sitä kuuluisaa tasapainoaan edelleen. Tai siis akvaarion hoitaja tässä kai sitä tasapainoa hakee, oikeiden lannoitteiden ja hiivatteiden ja valaistusten sun muiden hifistelyjen suhteen, ja levä (tällä hetkellä lähinnä viherlevä ja rihmalevä) senkun juhlii... Mitään täsmäneuvoja en ole tässä hakemassa, olen kahlannut kaikki aw:n kaiken lajiset leväkeskustelut miljuunaan kertaan ja niillä neuvoilla olen nyt *kop kop* päässyt vihdoin ainakin sinilevästä eroon. Kiinnostaisi vain tietää, että mitä te kanssahörhöt pidätte normaalina levämääränä akvaariossanne? No, sitä on kaiketi vaikea määritellä, mutta jos nyt jotain keskustelua saisi aikaan. Minulla kun tuota viherlevää (en tiedä onko tälle levätyypille täsmällisempää nimitystä, se on sellaista vihreää, lyhyttä karvaa lasissa ja kasvien lehdillä) kasvaa alta aikayksikön täyteen kokoonsa kasvaneisiin kasvinlehtiin. Tuntuu, että kasvit eivät pääse "levää karkuun" kasvussa, vaan levä peittää kaikki alleen tosi nopeaa. Monella on levättömiä tai lähes levättömiä altaita. Miten se on mahdollista... No, ehkä tässä vielä joku päivä senkin oivallan, kunhan olen tarpeeksi viilannut ja homma alkaa olla balanssissa. Tupsulevä on ottanut hiukan nokkiinsa nestemäisestä hiilestä ja kasvit ehkä hiukan vironneet ja se sinilevä lähti green curella, eikä ole palannut, kun aloin pitää päiväkirjaa hoitorutiineista ja muistan antaa joka päivä pmdd annoksen ja valot on ajastimella. Viherlevän kun vielä saisi häipymään. Ostoslistalla on kyllä armeija nuolimonneja, mutta rahat on hiukka finito ja pitäis lähtee isompaan citiin niitä hakemaan... Miltäs muiden altaat näyttää ja millä hoitorutiineilla teillä allas pysyy levättömänä?
putte82
Starting Member
Starting Member

Sama ongelma täällä

Viesti Kirjoittaja putte82 »

Minullakin ihan pienoinen levä ongelma, lasissa sitä onkohan se nyt sinilevää se ruskea möhnä. Riittää pitämään poissa kun kerran viikossa hankailee lasit huolellisesti. Sitten taas toinen ongelma on juurikin nuo "karvat" lehdissä ja minulla on taistelu käynnisä kasvaako levä vai kasvit nopeammin... Jos tuohon ratkaisu on joka toimii kanssa varmasti niin kertokee mullekkin, ja ehkäisystä kanssa ;)
Myydään loput tekniikat ja tarvikkeet.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

En varmaan osaa kyllä aiheeseen antaa mitään kummempia neuvoja etkä niitä vissiin kaivannutkaan. Täällä purkit pysyy lähes levättömänä viikottaisilla vedenvaihdoilla, nestelannoituksella 2 x viikko, kohtuullisella valomäärällä (450-litraisessa ~200W valoa loisteputkista, 240-litraisessa 2 X 80W elohopeahöyryt) sekä pohjalannoituksella silloin kun muistan. Hiilidioksidia en lisää, ja isommassa hiivatepurkista saatu hiilari varmaan kaikkoaisi aika äkkiä pintavedenkierron myötä mutta se taitaisi olla tällä hetkellä se ainoa tapa mihin olisi varaa. Ilmeisesti sitten valaistus (joka ei varmaan kasviharrastajan mielestä olisi ihan riittävä), lannoitus ja altaan asukkien ja kasvien itsensä tuottama hiilari sitten ovat jotakuinkin balanssissa jolloin kasvit kasvavat ihan mukavasti. Levää tulee lähinnä laseihin vähän, kun aurinko on paistellut sisälle, en halua istua kaikki verhot kiinni vedettyinä kauniilla säällä kun yksiössä asun :) Anubiaat saavat myös vanhoihin lehtiin jonkun verran täplämäistä viherlevää, satunnaisesti olen bongannut karkeampaa rihmalevää joka ei kumminkaan ole sen kummemmin levinnyt. Tupsulevää olen jokusen tupsun välillä nähnyt mutta eipä sekään ole riehaantunut.

Millaisethan mahtavat olla altaasi nitraatti- ja fosfaattiarvot? Ne taitavat monesti innostaa leviä kukkimaan, jos kasveilta jää yli.
Serafia
Member
Member

Fosfaatista ei ole tietoa, mutta nitraatti näyttää lähes nollaa vaikka olisi jo seuraavan vedenvaihdon aika... Eli johonkin se kalojen tuottama nitraatti katoaa. Kasvien ja levien käyttöön tietysti, ja jos sen sais leviltä jollain kumman kikalla pois, niin kasvitkin kasvais varmaan huimasti paremmin. Tuon vähäisen nitraatin vuoksi kai se sinileväongelmakin oli. Ongelmana on myös oikean pmdd annoksen löytäminen, se kun ei riipu akvaarion koosta, vaan kasvimäärästä ja se on itse löydettävä... www-napista näkee kuinka paljon kasveja tuolla 309-litrasessa on. Mutta kuten sanottu, en tässä nyt välttämättä neuvoja hakenut (jos olisin hakenut, olisin laittanut kaikki tarvittavat tiedot heti alkuun, jos joku haluaa alkaa etsimään ongelman pohjimmaista syytä, voin ne toki listata, mutta olen kyllä ajatellut lähes kaikkea, ja uskon että tähän auttaa vain aika ja se, että kasveilla olisi vakaat olosuhteet, eli ettei tee äkkinäisiä muutoksia), vaan olisi kiva kuulla, mitä muut harrastajat pitävät sellaisena levämääränä, mikä on normaalia ja hyväksyttävää ja mikä pysyy perushoidolla samanlaisena, eli ei räjähdä käsiin. Vai pyrittekö täysin levättömään altaaseen (onko sellaista edes...)?
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Missä on vettä - siellä on levää [;)]

Täysin levätön ei mielestäni tarvitse olla tavoitteena.

Muistakaapa muuten puhdistaa vedenvaihtojen yhteydessä myös kasvinne! Joo joo, kuulostaa oudolta jonkun korvissa ja toiselle tämä on itsestäänselvyys, mutta totuus on se, että jos kaloja ruokitaan reilusti ja vesi kiertää hitaanlaisesti (esim. kiekkoaltaat), niin kasvien lehdille kerääntyy uskomaton määrä "höttöä", joka on tärkeää saada vaihtoveden mukana pois. Höttö on monesti niin pienijakoista ettei sitä lehden pinnalla edes huomaa ennen kuin ottaa kiinni ja vähän ravistelee.

Itselläni on kiekkoallas varsinainen viidakko ja miekkakasvit ruoditaan ja erilaiset kasvipöheiköt tupsutetaan puhtaaksi jokaisen vedenvaihdon yhteydessä.

Uskon vakaasti, että tällä käytännöllä on merkitystä nitraattien, fosfaattien ja levien hallinnassa.
* Huvinsa kullakin! *
Serafia
Member
Member

Ja akvaarioni pahin vihollinen olen muuten minä itse! :mrgreen: Olen tämän levätouhun aiheuttanut alunperin sillä, että olen jatkuvasti sisustellut uusiksi, kun ei mikään miellytä, enkä ole antanut kasvien juurtua rauhassa. Sillä olen miekkanikin pilannut... Mutta nyt olen alkanut oppia sitä kärsivällisyyttä ja annan kasvien olla ja yritän vain pitää kiinni rutiineista ja lannoituksesta. Lisäksi se, etten aloittaessani (viime syyskuussa) tiennyt kaikkea mitä pitäisi, pohjalannoitus jäi laittamatta, valo oli auttamattoman vähäinen jne. Sitten kun tuplasin valon niin jopa levät tykkäs. Olen itse aiheuttanut tämän levättymisen ja nyt siitä on jotenkin päästävä eroon, ja kyllä tuolla jo aika hyvältä alkaa kieltämättä näyttää. Mutta ottaa vaan päähän, kun monella homma lähtee heti alusta hyvin pyörimään, eikä kamalia leväinvaasioita tule missään vaiheessa, mutta mä oon saanut aikaseksi sen suurinpiirtein kaikkien levätyyppien kohdalla ja siitä on lähdetty uudelleen hommaa miettimään... Hiljaa hyvää tulee...
Juhawl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Juhawl »

Hyvä pointti!

Omassakin kiekkolassa lehtien pinnalle kertyy uskomaton määrä "höhhöä". Sen pois pölistelemällä ainakin omastani lähti juuri nuo "karvat" lehdistä. Eivät oikein tuntuneet maistuvan purjesamppareillekaan...

Muuten levää kyllä on aina jonkun verran! Luonnossakin...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Sama ongelma täällä

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

putte82 kirjoitti:lasissa sitä onkohan se nyt sinilevää se ruskea möhnä.
Täälläkin ruskean mönjän kanssa painiva. Kasvaa lasille valoisinpiin kohtiin (varjoisimmat kohdat valtaa viherleväpilkut, jei), on väriltään ruskeaa (ja irtiraapiessa ruosteenpunaista, venyvää) ja kasvaa valonlähteestä nähden kohtisuoraan lyhyinä "viiruina". Sama pirulainen riivasi kovasti 150W monimetallin kanssa, nyt 3x80W Florasettien kanssa vähemmän.

Mikä levä ja millä eroon?

(Altaassa hiekkapohja ja pohjassa Satek Voimapellettejä, veteen joka aamu liraukset Easy-Carboa ja ProFitoa, Passiivinen hiilavilevitin käytössä, kasvoje paljon ja kasvavat mahtavasti, levää syömässä ottoja sekä noitamonneja)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Juhawl kirjoitti:Hyvä pointti!

Omassakin kiekkolassa lehtien pinnalle kertyy uskomaton määrä "höhhöä". Sen pois pölistelemällä ainakin omastani lähti juuri nuo "karvat" lehdistä. Eivät oikein tuntuneet maistuvan purjesamppareillekaan...
Samoja "karvoja" oli täälläkin tuloillaan, vaan eipä ole enää kasvien säännöllisen "tamppaamisen" ansiosta :mrgreen:
* Huvinsa kullakin! *
Juhawl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Juhawl »

Aika jännä juttu! Kai... Ainakin miekäläisen sampparit jättää varsinkin anubiaksen lehtien reunoille levästä "kehän". Mahtavatko pelätä levän loppuvan, jos ihan kokonaan hinkkaa puhtaaksi... :mrgreen:
Muuten kyllä tekevät tosi puhdasta jälkeä.
tepi82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

Täällä anubiaksen lehdissä melkein kaikissa ärsyttävää tupsulevää. Ja tuota ei niin vaan raaputetakaan pois. Rumimpia lehtiä nykin pois.
Sitten nuo miekkakasvit! :roll: se on nyt varmaan se rihmalevä mitä niissä on. Rihmaista ja tummaa se on ainakin!
Ja sitten toiseen päähän allasta pohjalle tulee viherlevää? Pieniä lauttoja.
Lannoituksena pmdd ja kuulia pohjaan. Hiilaria kiljupullosta ulkosuodattimen imuun, eli aktiivilevitys. Siirryin nestemäisessä lannoitteessa päivittäiseen annosteluun, 5ml/pv.
Kasveja on aika runsaasti altaassa. Litroja vähän päälle 400.
Valaistus on aika olematonta vielä. 2*58w.
Monimetallit ovat suunnitteilla, heti kun löytyy hieman "ylimääräistä" :roll:

Tuo easy carbo tais olla sen verran hinnakasta tavaraa, että ei ole tullut hankittua!
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kannattaa muuten muistaa, että vaikka hiilaria ja ravinteita olisi kuinka runsaasti vaan, kasvit eivät välttämättä peittoa leviä jos valaistus on niukka. Valaistushan toimii tässä tapauksessa minimitekijänä joka rajoittaa kasvua. Näin maalaisjärjellä ajatellen pieni lannoituksen vähentäminen saattaisi rajoittaa levien kasvua, kun niitä ei jäisi kasveilta yli.
Serafia
Member
Member

Mulla taitaa olla niinpäin, että valoa on enemmän kuin ravinteita. En jotenkin uskalla läträtä ton nestemäisen lannotteen kanssa, mutta aattelin nyt varovasti alkaa nostaan sitä. Ja tänään tuntuu jo noi kasvit paljon terhakammilta, kun saivat 1,5 kertasen annoksen edelliseen nähden. Tolla mennään nyt jonkin aikaa ja katsotaan mikä muutos on ja myöhemmin ehkä lisään vielä.
tepi82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

Mun tapauksessa en luopuisi hiilarista, koska siitä kasvit riemastuvat. Miten lie jos lannoitetta vähentäisi.
Serafia
Member
Member

Jee! Tänään oli vedenvaihdon ja leväputsailujen aika. (ei oo kotiäidillä perjantai-iltana parempaa tekemistä...) Ja arvatkaa mitä: Lasissa ei ollut YHTÄÄN viherlevää! Ihan tajutonta. Enkä oo koko viikkoon lasiin koskenutkaan. Entiseen malliin olisi ollut aika häiritsevä kerros. Eikös tämä nyt ole sen merkki, että alan olla voiton puolella tässä taistelussa? Papukaijalehti, joka sai osakseen oikein kamalan viherleväkerroksen, on edelleen sen peitossa, mutta luulis, että jos sitä uutta levää ei enää niin paljoa kasva, niin tuokin häipyisi ottojen suihin? Ja onhan esim. tuo intianvesitähdikki ottanut kovan spurtin, kun ennen ei tuntunut viihtyvän mulla millään. Eikä karttulehtikään oo yhtään kiukutellut nestemäisestä hiilestä. Voiskohan mustakin tulla joskus pikkuamano... (oisin siskoltakin ehkä saamas sopivasti pikku akvaarioo...)

:mrgreen:
Serafia
Member
Member

Tänään taas karsin kasveja (ihan hulluna kasvaneet viikossa) ja vaihdoin vettä, mutta eipä tarvinut rapsutella leviä! :mrgreen: Ihanaa! Jes, hyvä minä. 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”