Onko oire loisista?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
riksu70
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Onko oire loisista?

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

2 pienemmistä kihnasi itseään tänään miekan lehteen toinen eilen ja toinen tänään. Mutta ei tee jatkuvasti. Jos ja kun on loisia koitin etsiä tietoa siitä suolakylvystä mutta empä löytänyt :roll: . Mielelläni ottaisin hoito-ohjeen vastaan.
Nippi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nippi »

Tossahan toi [;)]
riksu70
Senior Member
Senior Member

Siis toi suuhun laitettava lääke on pakollinen tässä vaiheessa että pelkkä kylpy ei niinkun riitä? 8O
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Stop stop! Nyt olisi hyvä seurailla hiukan niitä kalasia ennenkuin aletaan kaataa lääkkeitä akvaarioon. Pari miekkakasvin lehteen kyljen kiehnäystä ei vielä kerro mitään siitä onko akvaariossa loisia vai ei. Seuraa kalojen käytöstä muutama päivä. Onko kiehnääminen kuinka usein tapahtuvaa, onko muita oireita sen lisäksi (puuskutusta, ruokahaluttomuutta, rihmamaista ulostetta jne.), ketkä kaikki kaloista tätä tekevät, mitä akvaariossa on tapahtunut lyhyen ajan sisällä (vedenvaihdot, uudet asukkaat jne.).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Vedä henkeä ja ota easysti. Ei tuo vielä mitään merkitse. Turha hötkyily pois. Pahimmassa tapauksessa teet enempi vahinkoa jos alat hätäpäin lääkitsemään. Ensin pitää tehdä diagnoosi ja sitten vasta hoitaa.
Onko altaassa jokin muuttunut ? Joskus ihan pelkkä vedenvaihto saa kalat kihnaamaan. Ei se vesijohtovesikään aina ole ihan samanlaatuista.
riksu70
Senior Member
Senior Member

Eli kyseessä on 2 kiekoista pienintä joista toinen ei suostu edelleenkään syömään ja survaritkin sylkee pois suustaan sen kerran kun pääsee syömään. Olen aikeissa ottaa nää 2 reppanaa pois altaasta ja laittaa toiseen altaaseen että seuraan niitä paremmin kun tuolla kasvien seassa. Nää kiehnas itseään vaan yhtenä päivä kumpikin miekan lehteen pariin otteeseen. Ei muuta. Veden olen vaihtanut kerran viikkoon n.50 %. Kiekot ovat olleet minulla n. kuukauden.
Eivät kyllä puuskuta mitä joskus hengittäävät kaikki nopeesti paitsi suojakalat.
lapranlikka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Kuten jo sanottiinkin niin seuraile rauhassa muutamia päiviä. Jos oireet johtuvat kidusloisista, niin ei tuollaiset jo poikasvaiheen ohittaneet kalat niihin ihan hetkessä kupsahda. Jos oireet jatkuvat, etkä havaitse oireita muilla kaloilla ja käytössäsi on erillinen allas, voit kokeilla merisuolaa. Kourallinen/ 100l (jostain viestiketjusta voit tarkistaa määrään, itse olen käyttänyt vain tuota "kourallinen" :D ). Suolaa ei kannata käyttää varsinaisessa kiekkoaltaassa, jos ei halua eroon kasveista ja monnisista.
Nippi
Junior Member
Junior Member

riksu70 kirjoitti:Siis toi suuhun laitettava lääke on pakollinen tässä vaiheessa että pelkkä kylpy ei niinkun riitä? 8O
Juuei pakollinen mutta se suolakylpy ohje ... :roll:
Nippi
Junior Member
Junior Member

lapranlikka kirjoitti:Kuten jo sanottiinkin niin seuraile rauhassa muutamia päiviä. Jos oireet johtuvat kidusloisista, niin ei tuollaiset jo poikasvaiheen ohittaneet kalat niihin ihan hetkessä kupsahda. Jos oireet jatkuvat, etkä havaitse oireita muilla kaloilla ja käytössäsi on erillinen allas, voit kokeilla merisuolaa. Kourallinen/ 100l (jostain viestiketjusta voit tarkistaa määrään, itse olen käyttänyt vain tuota "kourallinen" :D ). Suolaa ei kannata käyttää varsinaisessa kiekkoaltaassa, jos ei halua eroon kasveista ja monnisista.
Juuri näin ... [;)]
riksu70
Senior Member
Senior Member

No mä erotin nää 2 eri altaaseen omiin oloihinsa ja katson josko on jahtaamisen seurausta että tressi näillä pienillä on. Sekä seuraan että saan ne nyt syömään kun huomaavat että heitä ei jahdata. Lihotus kuurille.Tänään ei hankaamista ole näkynyt. Mutta suolat on varuil jo haittu.
riksu70
Senior Member
Senior Member

Kaikista pienin kuoli joka oli reilu 2 € kolikon kokoinen. Ilmeisesti tuli ihan liian pienenä minulle. Eipä ollut kokemusta ostajana Kiekoissa. Kyllä ottaaa päähän tämäkin poikasen menetys. No vahingosta viisastuneena ostan paikanpäältä itse valkaten kiekkoni. Ainakaan noin pieniä en ota. Eli en usko että loisesta tms oisi ollut kyse. Toivotaan että tää toinen jää henkiin. Ei ainakaan ole näin laiha kun tämä menehtynyt. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”