Onko tarpeen laskea pH-arvoa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

Onko tarpeen laskea pH-arvoa?

Viesti Kirjoittaja linnunlaulupuu »

Hei

allas 180 x 60 x 60
Altaassa kaloja joiden vesivaatimukset ph:n suhteen ovat 6,5 - 7,0

Altaassa ph ollut seuraavanlainen: kypsymisen jälkeen tasaiseen tahtiin 7,0, mutta vedenvaihtojen jälkeen 7,5, sillä hanaveden ph vaihtelee välillä 8,2 - 8,5. Kun vedet on vaihdettu, palautuu altaan ph vuorokaudessa tuohon 7,0. (tetran tippatestit)

Eli veden vaihtojen jälkeen ph on liian korkea, ja pitäisin ihanteena, että se ei menisi silloinkaan tuon seitsemän yli.

Onko tarpeen alkaa värkätä ph:n laskemisen kanssa??? Mitä itse asiassa tapahtuu, laskeeko sitten liikaa? Itse ainakin olen siinä käsityksessä, että voi olla kaloille haitallista se, että vesi välillä sen vedenvaihdon jälkeen on ph-arvoltaan yli seitsemän. Vai olenko ylihysteerinen?

KH on altaassa ollut tasaisesti se 2. (liian matala?)
GH puolestaan on ollut 5. (GH on vedenvaihdon jälkeen 6 ja muuttuu ph:n laskiessa seitsemään niin viideksi)
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tuskinpa tuo paljoa haittaa, mutta itse välttäisin suuria vedenvaihtoja kerrallaan, ettei heittelyjä tulisi ja kalastosta riippuen lisäisin uuden veden mukana mahdollisesti turveuutetta (jota voi myös itse keitellä, tulee halvemmaksi), joka siis laskee pH arvoa.
Mm. useimmat tetrat pitävät turvelisäyksestä.
Tuossa linkissä lisätietoa aiheesta:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/happam.php
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Niin, se tarve vesiarvojen muuttamiseen syntyy jostakin ongelmasta? Oireeleeko ne kalat? Mitä lajeja on kyseessä? Vaikkapa 50 sukupolvea viljelty kala alkaa olla jo tottuneempi korkeampaan Ph-arvoon kuin luonnosta pyydetty. Hysteriasta on paha sanoa mitään näillä pohjatiedoilla. [;)]
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Kalat eivät kuitenkaan tykkää äkillisistä suurista vesiarvoojen heilahduksista, mitä äkillisesti sata kertaiseskis nouseva pH varmastikin aiheuttaa.
Joten aiheutat helposti kaloillesi turhaa stressiä ja näinollen sairastumisriski kasvaa ja näin eespäin.

Kannattaa lisätä vedenvaihdoissa vaihdettavaan veteen (ämpärillä) tai vedenvaihdon aikana akvaarioon (letkulla) veteen vettä happamoittavaa ja pehmentävää turveuutetta.
I'm #1 so why try harder?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tässä eräs keskustelu pH:n heittelystä, jossa jarvij oli sitä mieltä ettei pH arvon heittely välillä 6-7,5 ole vielä kummoinenkaan asia.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=#6587742
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”