Levänsyöjää 180 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen

Levänsyöjää 180 litraiseen

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Elikkäs mikä ois vaihtoehtoinen levänsyöjä tohon 180 litraiseeni, jossa 25 mustaneontetraa, 8 timanttitetraa, 2 albiinomonnista (karanteenissa 3 täplistä tulossa lisää) ja yks partis.

Partiksesta haluaisin päästä eroon ja tilalle ottaa jonkun muun...

Veden ph 6,5, 25 asteista, kovuuksista en tällä hetkellä tiedä.
317 L (sekala)
Terttu H
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

Itselläni samankokoisessa altaassa on nuolimonneja ja noitamonneja. Nuolimonnit ainakin ovat ahkeria levänsyöjiä, ja niitä mahtuu reilu porukka tuonne. Varmaan 6-10 kpl voisi olla hyvä. Noitamonnitkin syövät levää, mutta en osaa sanoa kuinka ahkerasti, kun ovat olleet minulla vasta vähän aikaa.

Monnisia voisi varmaan olla vieläkin enemmän, minulla ainakin kirjomonniset ovat nyt rohkeasti esillä, kun niitä on 10.
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Terttu H kirjoitti:
Monnisia voisi varmaan olla vieläkin enemmän, minulla ainakin kirjomonniset ovat nyt rohkeasti esillä, kun niitä on 10.
Juu, monnisia on tulossa reippaasti enemmän, karanteenissa oli 6 alun perin mut 4 kuoli jostain syystä.

2 selvis isoon akvaan asti.... :roll:
317 L (sekala)
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Pieni parvi katinkultamonneja on myös erinomainen vaihtoehto. Syövät hyvin tehokkaasti levää.
tumppa2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tumppa2 »

Suurin osa plekoista ja tunnetuin ehkä partamonni nielee levää.
Elikkä omat kädet ja raappa. :roll:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Suosittelisin kyllä joko ottoja tai imunuoliaisia. Ainakin viime viikolla Jussilla oli Porissa helmi-imunuoliaisia, tosin väärällä nimellä...
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

crisse_83 kirjoitti:Ainakin viime viikolla Jussilla oli Porissa helmi-imunuoliaisia, tosin väärällä nimellä...
Hieman, OT, mutta mikä on helmi-imunuoliaisen väärä nimi? Mietin vain nuita pieniä jotka mulla tuolla altaassa on. Tilasin viherimunuoliaisena, mutta eivät sitä ole.
Vilpsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Fisuliina kirjoitti:Pieni parvi katinkultamonneja on myös erinomainen vaihtoehto. Syövät hyvin tehokkaasti levää.
Mulla ei kyllä kattari koske edes siihen vähään levään mitä tuolla purkissa on, kotiloita taitaa kyllä satunnaisesti ryystää tyhjäksi. Taitaa olla liian hyvällä ruualla piloille hemmoteltu, kun on niin paksu eikä työ maita :roll: :mrgreen:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Poppeli kirjoitti:
crisse_83 kirjoitti:Ainakin viime viikolla Jussilla oli Porissa helmi-imunuoliaisia, tosin väärällä nimellä...
Hieman, OT, mutta mikä on helmi-imunuoliaisen väärä nimi? Mietin vain nuita pieniä jotka mulla tuolla altaassa on. Tilasin viherimunuoliaisena, mutta eivät sitä ole.
Eri imunuoliaisia myydään melko usein väärillä/keksityillä kauppanimillä, melko yleinen on "borneonimunuoliainen", mutta on näkynyt myös "sinipyrstönuoliaisia ja viulunuoliaisia"...vain mielikuvitus on rajana. Suosittelen hankkimaan viimevuodelta Akvaristilehden numeron jossa käydään läpi imunuoliaisten lajeja ja ottamaan avuksi esim. Loaches online sivuston ja opettelemaan tunnistamaan imunuoliaiset itse.
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

crisse_83 kirjoitti:Suosittelisin kyllä joko ottoja tai imunuoliaisia.
Imunuoliaiset eivät varsinaisesti ole levänsyöjiä vaan syövät levän seasta pieneliöitä. Eli jos levänsyöjää hakee nämä eivät sitä paikkaa täytä.
"A day without sunshine is like, you know, night."
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jep,pieneliöstöähän ne pääasiassa vetelee nassuun, mutta ainakaan omassa altaassa joissa noita on ei ole kuunaan mitkään levät rehottaneet... Tuuria 8O ?
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Osta seeprakotiloita! Syövät levää kuin unelma, eivätkä lisäänny makeassa vedessä. Osta vaikka 5 niitä niin akvaario on jo pian syöty levistä.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Dauthi kirjoitti:Osta seeprakotiloita! Syövät levää kuin unelma, eivätkä lisäänny makeassa vedessä. Osta vaikka 5 niitä niin akvaario on jo pian syöty levistä.
Onko kokemusta jättääkö seeprakotilo kasvit rauhaan? Itsekin olen harkinnut noita hankkia, mutta kasvien puolesta pelottaa.
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... natalentis

Tuon mukaan ei syö kasveja. Omaa kokemusta ei kyllä (vielä) ole [;)]
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Mulla on ko. kotiloita ja eivät syö kasveja (samaa olen kyllä kuullut muidenkin sanovan), joten ihan huoleti voi olla kasvien suhteen. :)
I'm #1 so why try harder?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”