Itselläni samankokoisessa altaassa on nuolimonneja ja noitamonneja. Nuolimonnit ainakin ovat ahkeria levänsyöjiä, ja niitä mahtuu reilu porukka tuonne. Varmaan 6-10 kpl voisi olla hyvä. Noitamonnitkin syövät levää, mutta en osaa sanoa kuinka ahkerasti, kun ovat olleet minulla vasta vähän aikaa.
Monnisia voisi varmaan olla vieläkin enemmän, minulla ainakin kirjomonniset ovat nyt rohkeasti esillä, kun niitä on 10.
crisse_83 kirjoitti:Ainakin viime viikolla Jussilla oli Porissa helmi-imunuoliaisia, tosin väärällä nimellä...
Hieman, OT, mutta mikä on helmi-imunuoliaisen väärä nimi? Mietin vain nuita pieniä jotka mulla tuolla altaassa on. Tilasin viherimunuoliaisena, mutta eivät sitä ole.
Fisuliina kirjoitti:Pieni parvi katinkultamonneja on myös erinomainen vaihtoehto. Syövät hyvin tehokkaasti levää.
Mulla ei kyllä kattari koske edes siihen vähään levään mitä tuolla purkissa on, kotiloita taitaa kyllä satunnaisesti ryystää tyhjäksi. Taitaa olla liian hyvällä ruualla piloille hemmoteltu, kun on niin paksu eikä työ maita
crisse_83 kirjoitti:Ainakin viime viikolla Jussilla oli Porissa helmi-imunuoliaisia, tosin väärällä nimellä...
Hieman, OT, mutta mikä on helmi-imunuoliaisen väärä nimi? Mietin vain nuita pieniä jotka mulla tuolla altaassa on. Tilasin viherimunuoliaisena, mutta eivät sitä ole.
Eri imunuoliaisia myydään melko usein väärillä/keksityillä kauppanimillä, melko yleinen on "borneonimunuoliainen", mutta on näkynyt myös "sinipyrstönuoliaisia ja viulunuoliaisia"...vain mielikuvitus on rajana. Suosittelen hankkimaan viimevuodelta Akvaristilehden numeron jossa käydään läpi imunuoliaisten lajeja ja ottamaan avuksi esim. Loaches online sivuston ja opettelemaan tunnistamaan imunuoliaiset itse.
Dauthi kirjoitti:Osta seeprakotiloita! Syövät levää kuin unelma, eivätkä lisäänny makeassa vedessä. Osta vaikka 5 niitä niin akvaario on jo pian syöty levistä.
Onko kokemusta jättääkö seeprakotilo kasvit rauhaan? Itsekin olen harkinnut noita hankkia, mutta kasvien puolesta pelottaa.