Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Justiinsa sain vedet vaihdettua ja siistittyä pois kaikki irralliset tai huononnäköiset kasvinosat. Nätti tuli! Eipä tuolla kalastolla nitraatit paljon viikossa nouse, mutta on hyvä mieli kun vesi on puhdasta ja kaloilla hyvä olla, joten tämä siivousväli on meille ihan sopiva.

Postitorvet pitäisi pakata postiin tässä kohtapuoliin, ja käydä maksamassa yksi tuleva paketti. Ainakin täältä lähtee viriilejä postitorvia, neljän kimppa oli äsken meneillään kun otuksia vilkaisin. :)

Jotain vähän isompaa kalaa tekee mieli vielä noiden keskenkasvuisten parvikalojen kaveriksi, ainakin rihmakalat menevät hienosti samoissa vesiarvoissa. Huniksia on hakusessa, tai jotain muuta suht kilttiä ja mielellään kellertävää tai muuten värikästä. Persikanvärinen huulirihmakala oli hieno kun näin kaupassa, mutta kun oli rahapussi justiinsa hoikimmillaan, enkä vain yhtä viitsisi ottaa. Mutta kun piti päättää, josko vielä itse söisikin jotain ennen tilin täydennystä.. :roll:
SirpaN
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Nyyh, onnistuin tappamaan yhden ottoni... raukka kai menehtyi siirtostressiin. Oli vaan jymähtänyt S- kirjaimen muotoiseen asentoon kiven juurelle. Viikko sitten ne hankin eikä kuolleessa tai muissakaan näkynyt/näy mitään vikaa tai outoa. Akvaariokeskuksesta sanoivat niiden olevan aikamoisen herkkiä kalasia :|
olio 2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja olio 2 »

Viikonloppuna poistin 100-l jaavansammal taustan, joka oli kerännyt itsensä täyteen levää ja roskaa. Samalla siirsin kasveja toiseen akvaarioon, jotta saisin lisää tilaa. vuorotellen toinen akva näyttää kauniilta ja toinen rumalta, aina täytyy toisessa siirrellä jotakin johonkin... ja lopputulos on kuintenkin ihan sama.
Mollit olivat pyöräyttäneet poikasen tai varmaankin poikasia, mutta vain yksi löytyi ja pitihän se pelastaa poikasaltaaseen. On se niin pieni ja söpö, pikku mussukka. :roll:
piperita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piperita »

Miun altaat muuton myötä väheni kolmesta pienestä yhteen vähän isompaan. Ei siinäkään tosin ole kuin 300 litraa :mrgreen:

Miekin oon aika ylpee siitä, että sain akvaarion ja kalat ja kasveja ja kaikkea muutettua lähes 400 km päästä kotiin. Ja kalat oleskeli pusseissaan ihan tyynenä koko matkan talvisena päivänä ja ovat yhä edelleen hengissä. Kestäviä kavereita.

Turhauttaa kun taistot ei kude vaikka niitä näyttäis kudettavan :mrgreen: Eli ukko rakentelee pesää kutualtaassa ja tyttö vilauttelee grillausraitoja, mutta mitään ei tapahdu. Pöh.
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
Pultsu Päärynä
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pultsu Päärynä »

Korjasin ekaa kertaa elämässäni vanhasta akvaariosta (140 l.) silikonit ja ne pitivät vettä! Juhuu! Nyt mietin kovasti minkä voisi laittaa sinne uimaan.. Tahtoisin kovasti sinirihmakalan, mutta kun on liian pieni allas siihen. Mie kun tykkään siitä kun ne näyttävät aina hymyilevän, ja ovat niin hienon värisiäkin.. Jos ei muuta keksi, niin miljoonakalanaaraat varmaan sinne toisesta altaasta laitetaan, niin lakkaavat ylilisääntymästä...
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

No niin kiekkoparvi lisääntyi 5 vaikka 2 olin ostamassa. Tietoinen riski otettu kun humsautin tuonne edellisten joukkoon ilman karanteenia, mutta toivotaan että mitään tauteja ei tule.
Näyttää myös uiskentelevan nuita töyhtökääpiöahvenen poikasia liuta tulla altaassa. Niiden haaviminen taitaa olla aika tuhoon tuomittu yritys kun sen aika koittaa, on meinaan aikas kasviviidakosta tuo allas.
Edelleenkin pitäis laittaa yksi allas pois käytöstä, siis tyhjentää vedestä ja hiekasta. Sitten vois alkaa suunnitteleen nuiden kahden muun siirtoa paikasta a paikkaan b.
iisku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iisku »

Täällä on satalitraisessa asukkeina tällä hetkellä enää partamonni, miljoonakaloja sekä sukarapuja. Tänään kävin kauppoja kiertelemässä, katselemassa kardinaalikaloja ja nuolimonneja. Kardinaalikalat kiinnostavat, mutta toisessa kaupassa myytävät ovat mielestäni liian vaaleita ja toisessa todella kauniita, tummempia, mutta niitä oli vain reilu 10kpl ja ainakin 4 epämuodostunutta. :( Nuolimonneja en löytänyt, miksei niitä ole Joensuussa tarjolla? No, onneksi on kohta reissu Turkuun tiedossa, josko sieltä kuljettaisi muutaman. [;)]
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Minä tein tänään muuton jälkeen ensimmäisen vedenvaihdon ja enköhän vaan bongannut monnisen raadon. :roll: Huomasin sen kyllä uiskentelevan ympyrää pari päivää sitten. :roll: No, rauha hänen sielulleen... Toivottavasti kaverit ei kato mallia. Toivottavasti tuo allas nyt tuosta saavuttaa tasapainonsa ilman isompia katastrofeja.

Pikkualtaassa (84 l) ei ole vielä elämää, paitsi kierteissarvia. Sinne pitäis keksiä jotain kivaa.

Näin muuten päivällä painajaista, että mulla oli kolmaskin allas. Se oli sellainen, että pohjan ala oli vain jotain 20cm*60cm, mutta korkeutta oli sitten melkeen metri. Kaiken lisäksi se "kukkamaljakko" oli täynnä salamanteriplekoja. :mrgreen: Aika pöljä uni, kun en ole ajatellut sen ensimmäistäkään santtua laittaa, vaikka niitä niin ihanaisia lapsukaisia tuossa melkeen naapurissa oliskin... (Joo, katsotaan vaan, niin kohta mulla on niitä...)
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mitä akvaristi tekee lasisella, 8 desin uunivuoalla, hienolla hiekalla ja akvaariolla? Väkertää kaloille hiekkalaatikon. Eihän tuo mikään kaunis ole, mutta on testi. Jos piikkisilmät alkaa viihtymään tuossa, niin saavat siirron akvaarioon, jossa pohjamateriaali on hieman hienompaa kuin nykyisessä. Kunhan tuo vesi nyt selkenis että näkisi miten kovasti tuli myllerrettyä..

Edit: Ei piikkisilmä hiekkalaatikossa, vaan piikkisilmä tunkenut itsensä lasin ja laatikon väliin. En näköjään sitten saanut tarpeeksi tukittua lasin ja vuoan väliä. Pitää huomenna ottaa uusiksi. Tosin eipä tuolla piikkarilla näytä olevan hätäpäivää tuossa, tilaakin ympärillä. :roll:
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
aquar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aquar »

Tänään rakkain kalani kuoli.
Se oli yksi ensimmäisistä kaloistani ja todellinen selviytyjä. Varsinkin harrastuksen alussa sähläsin monta kertaa mitä kummallisempien asioiden kanssa ja pelkäsin tappaneeni kalani, mutta aina se oli reipas ja selvisi.
Mutta...
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Kävinpä tänään kalakaupoilla ja uutuutena mulle altaaseeni tuli sinileukakirjoahvenpari (luultavasti on pari, naaraasta en ole ihan varma kasvaako koiraaksi..). Hieman sinileukojen kotiseutu heittää akvan Etelä-Amerikan geotoopin tapaisesta. Kotiseutu niillä on enempi Väli-Amerikka, joissain lähteissä on mainittu Etelä-Amerikkakin, kaukaa se kuitenkaan ei ole. Tosi nätti ja mielenkiintoinen, kun on taas uusi ahvenlaji, jota mulla ei ole ollut.

Kasvistoa muutin taas kans enemmän aiotun geotyyppinsä mukaiseksi, apilasaniaiset piti hävittää, kun ovat Australiasta. Samoin konjakkikasvi ja sen tilalle tuli miekkakasvi Echinodorus argentinensis. Pikkuakvasta siirsin myös E. madgalensikset isoon. Nyt miekkakasveja on viittä eri lajia.
Vielä kun saan vaihdettua intian vesitähdikit karttulehteen, on kasvisto aika hyvä. "Vääriä" kasveja on sitten vielä jaavansammal sekä -saniainen, jotka kasvaa kannoissa kiinni. Vasta kun saan hankittua isomman Aasia-altaan, voin siirtää ne kantoinenn päivineen siihen. Niitä en raaski poiskaan heittää ja kun Aasia-altaaseen kuuluvat.

Toinen kalalaji, mulle uusi tuttavuus, johon olen ihastunut, kun plecoille ei altaan lämpötila sovi, on nokkamonnit. Niitä aion perjantaina käydä ostamassa. Ne kanssa vaikuttavat mielenkiintoisilta tikkumaisine ulkomuotoineen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
helzy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Tänään vähän mylläsin allasta, kun piti lähettää runsas kasvipaketti (luojan kiitos, allas on aivan täysi kasveja).. Noh, kunhan saisin nyt tungettua jonnekin muuallekin kuin roskikseen tuota tammenlehväruohoa, niin olisin iloinen. [;)]

Toisaalta, meidän 40 litrainen mutteriallasprojekti sai nyt kunnolla tuulta siipiensä alle: viime viikolla hain altaan ja sain huuto.netistä hienon korkeahkon tasonkin sen alle vain parilla kympillä! :mrgreen: Allas on todella näyttävän näköinen, kun se on nostettu katselukorkeudelle, ettei tarvitse kumarrella sitten. Kun asukeiksi sinne muuttaa omppuja sekä sukarapuja, ehkä pieni parvi hohtorasboroitakin, katsotaan nyt.

Väkersin lauantaina pisaran mallisen mattosuodattimen ja laitoin sen kypsymään isoon altaaseen (450). Siellähän saa sitten pöristä muutaman viikon. Laitoin myös uudet hiekat mutteriin ja "pesin" sitä. Siis toisinsanoen täytin allasta vedellä ja sitten lapposin likaista vettä pois. Ihan kaunista hiekkaa muuten, ostin ihan Bauhausista 25kg alle 4e!! (Biltemaa siis tuossa toisessa altaassa).

Olen siis toiveikas tuon pikkuprojektin kanssa, etsiskelin tuota mutteria lähes 2 kk!! Kun budjetti on tiukka, tuo se lisäjännitystä siis! Voinen valottaa, että siihen on tähän mennessä kulunut vain 80 ja olen sentään ostanut altaan, kansilasit, valaisimen, kannon, hiekat (okei, isukin kanssa satuttiin yhdessä käymään tuolla Bauhausissa, joten hän ystävällisesti liisasi hiekat) ja tason sekä omista tavaravarastoistani siis kyhännyt tuon suodattimen. Muutama omppukin on jo olemassa ja odottelee uuteen altaaseensa pääsyä! Josko sitten parin viikon päästä laittaisi jo kasveja sinne ja muutamia kierteisiä.
[;)]

Ison altaan valaistus tekee mut hulluksi! :twisted: Loisteputkia on 3 ja valoa ihan hyvin, hiilaria on ja PMDD:täkin, mutta kun noi on ton altaan päällä... Isukilla saattaisi olla jossain varastossa pari monimetallia (tosiaan, mitä ihmettä ne tekevät VARASTOSSA???!!!), joten josko niistä saisi uudet valaistukset altaan päälle. Minähän en sellaisia kykene millään ostamaan opiskelijabudjetilla.. Olen selaillut kaikenmaailman valaistukseen liittyviä ketjuja ja valmistajien nettisivustoja ym, mutta en osaa päättää. Jos ne monimetallit siis olisivat jossain varastossa, niin toki niistä saisi kivat valot, kyllä noilla loisteputkilla muuten ihan hyvin pärjää, rumat vain ovat, kun altaan päällisen tahtoisin avonaiseksi. Mutta aika näyttää senkin.

Kalat pirteitä ja hyvinvoivia, L-333 asuu yhdessä kannossa. Kiilakyljet ja kulmatetrat ovat näyttäviä parvia. Pääkalaa vielä haetaan, töyhtökääpiöpari elävät omaa elämäänsä kasviviidakossa, ovat kuitenkin uteliaita. Piikkisilmät ovat viidakkomaisesta kasvustosta johtuen koko ajan näkyvillä, kiipeilevät kasveissa ja ovat kaikin puolin suloisia.

Että tämmöisiä mietteitä tällä kertaa. Kohta alkaa sukarapujen metsästys:)
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Viikon sana taitaa olla perhana.

Paikat kipeänä ratsastuksesta, pyöräilystä ja huonosti nukkumisesta.
Silti yritän väsätä suunnitelmia akvaarion perustukseen.
Pohjamateriaali ja lannoite sentään jo päätetty!
Kalastokin työn alla, kunhan mittaan taas veden kovuuden saa ne päätettyä ja laitettua hakuunkin!

Huomenna alkaa urakka:
tankki pystyyn

Ensin pestään 50kg hiekkaa...sitten sisustetaan mustilla kivillä, lisätään vesi ja herkullinen sukkahousuun pakattu paketti käynnissä olevan akvaarion hiekkaa.
Ostossa olisi nyt vain iso kanto, jotta ehtisi sekin asettua ennen kaloja ja kasveja.

Puuhaa riittää ja hermot paukkuu. :D
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Johan taas elämä maistuu: Taistolassa on kutu:). Kun olin jo antaa periksi, kai tumpeloinkin akvaristi nyt taistot saa kutemaan... Mutta oikea ruoka olikin se kikka, jolla sen akankin sai innostumaan.
Isoon altaaseen pitäsi heitellä seiskapallot ja alkaa virittelemään hiilarisysteemit ja ilmastinkin tuolla jossain odottaa käyttöönottoa. Kun saisi askarreltua hyllyt tuon altaan päälle, niin voisi siellä sitten säilytellä kiljupulloja sun muuta. Ajattelin laittaa pari-kolme kiljupulloa pöhisemään. Ostin eilen hyllynpidikkeitä varten pronssin värisen paukkupullon, ja taidan käsitellä sillä myös nuo pullot ja letkut, joita kiljupulloihin tulee... Miltäs kuulostaa? Eihän niiden pullojen ole välttämättä oltava rumia? Nyt pitäisi sitten löytää kuvitettu ohje kiljupullojen väsäämiseen, muistelen nähneeni sellaisen jossain, ei kun etsimään. Ja mäskin ohje kai on myös jossain.
Voihan vitsi, mun pitää löytää itselleni uusi asunto, isompi... Kun haluttaisi laittaa toinen 500+ allas noille tiikerinuoliaisille ja helmirihmoille ja piikkisilmille ja taistoille ja jollekin rasboroille... Ja tähän nykyiseen altaaseen isot laumat monnisia pohjalle.
Jos edes semmoisen 250l saisi johonkin mahtumaan tai vaikka paljon pikkualtaita, 8-) .
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Eilen hain uusimmat kalalajiset: Etelä-Amerikkalaiseen kaksi juovanokkamonnia ja Aasia-altaaseen 10 hohtokiilakylkeä. Tulipa pikkualtaaseen vähän enempi elämää, kun kääpiönuoliaiset on kyllä vilkkaita, mut touhuavat enempi pohjakerroksissa.
Noihin hohtokiiloihin lopulta päädyin useiden rasbora vaihtoehtojen harkinnan jälkeen. Aika hassua, että alunperin aikomukseni olikin ottaa juuri hohtoja. Hyvin nämä sopivatkin tuohon purkkiin, kontrastia kirsikkasukarapuihin löytyy hyvin. Hämärässä kiilojen kylki hohtaa hienosti kullan sävylle.

Ison altaan tikut eli nämä nokkamonnit näyttää sopeutuneen hyvin. Yhtään eivät ole arastelleet ja ovat monneiksi mukavia, kun ovat päiväaktiivisia.

Kovasti nyt on mulla hakusessa 250-300 litrainen allas, jotta saisin tuon Aasia-altaan vaihdettua isommaksi. Rahaa vain on akvaariota varten nuukasti käytössä, vaikka jos olis enempi, ostaisin kyllä ihka uuden altaan. Toivottavasti tärppää ja jostain löytyy mulle sopiva allas. Onneksi ei tarvitse lisäksi muita vermeitä hankkia kuin valaisimen. Muut löytyy entuudestaan.

saas nähdä, jos uuden Aasialaisen saan, raaskinko pikkualtaasta luopua, niin kuin olis tarkoitus, siitähän vois tehdä sitten vaikka Afrikka-altaan palettikaloineen...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
koran_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Hetken fiilikset on: Jee! Mulla on taas uusi akvaario!
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Tulipa taas puutarhuroitua. Vesikasvit menestyvät hoidossani huomattavasti paremmin kuin varsinaiset huonekasvit koskaan. Kiitos teille, joilta olen saanut ostaa kasveja, kivasti on lähtenyt homma käyntiin avullanne!

Tuuppasin kasvit altaaseen alunperin karkeasti koon mukaan jaotellen ja samaa kasvia vähän sinne tänne nähdäkseni, missä ne päättävät viihtyä. Eniten on vaeltanut vallisneria,ensi alkuun se lykkäsi lehteä hurjaa vauhtia alkuperäisessä paikassaan, sitten se otti ja lähti liikkeelle ja alkoi irrottaa lehtiään siitä alkuperäisestä kasvista. Äsken siirtelin älyttömän määrän isompia ja pienempiä alkuja siihen kohtaan, missä saavutimme kompromissin, eli se kasvaa tuuheana, eikä ole katselijan harmina keskellä allasta.

Löysin altaastani myös kaksi kasvia, joita en ole taatusti nähnyt aiemmin, eikä minulla ole hajuakaan mitä ne ovat. Olen kyllä ihan tarkoituksella päästänyt kaikenlaista silppua altaaseen, mitä taimien mukana on tullut, joukossa on sitten ollut pikkupalanen näitäkin kahta laatua. Tietämättömyys on joskus ihan hyvästä, minäkään en ole päässyt tappamaan näitä yllätyksiä liialla hoitamisella.

Alun perin nakkasin altaaseen lasihelmiä somisteeksi, kun oli muuten niin vähän näkemistä. Kasvien levitessä olen nyppinyt helmiä pois. Nyt on jo niin tuuheaa, ettei niitä tarvita. Altaaseen laittamani saviruukunkin olin ajatellut ottaa myöhemmin pois, mutta se on niin nätisti jaavansammaleen peitossa, etten raaskikaan poistaa sitä. Ruukun piti olla ensi alkuun suojana piikkisilmille, mutta niitä ei sitten tullutkaan ostettua. Ehkä sitten joskus..

Kourallinen pyöreää soraa on altaassani myöskin, laitoin sen ruukun lähelle vähän kuin se olisi valunut maahan ruukun kaatuessa. Minusta se on kaunista, mutta monniset eivät pidä siitä yhtään, ne ohittavat paikan pikapikaa ja vain ylimalkaan tarkistavat, onko ruokaa. Muualla ne tupsuttelevat hiekkaa pitkään ja hartaasti. Harmittaa niiden puolesta, jotka olivat altaassani joskus vuonna miekka ja kypärä, reppanoilla oli sorapohja ja kalojakin oli vain kaksi.

Kaloistani muuten juuri kuparimonniset ovat lemppareitani, ne ovat rohkeita, touhukkaita ja sosiaalisia. Ja hauskan näköisiä, kun kaikkien pitää syödä juuri sitä samaa tabletin palasta. [;)] Mitä siitä, että täytyy seistä päällään, kun muusta suunnasta ei ylety, mutta ruokaseuraa pitää olla!
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Altaaseeni kotiutui juuri 6 kpl Helmimonnisia (Corydoras sterbai), aivan mahtavan suloisia veijareita :D Olen jo nyt aivan rakastunut niihin!
Päädyin siis luopumaan ilkeistä palettikaloistani. Nyt altaassa asustaa vain kilttejä asukkeja eli helmimonnisten lisäksi 21kpl mustatetroja, 3kpl ottoja ja nokkamonni. Palettien lähdettyä tetrat ja otot alkovat liikkua aivan eri tavalla ja rauha palasi altaaseen. Kauniita ne paletit olivat, mutta olisivat niiden egolla varmaan tarvinneet isomman/toisenlaisen altaan, jota minulla ei ollut tarjota.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Aamu alkoi ikävissä merkeissä kun aurinkojuovapleko L-177 löytyi kuolleena lattialta. Yön aikana oli hypännyt jostain syystä ulos altaasta. Oli todella kaunis ja yksi lempiplekoistamme. Piti heti tarkistaa, että muiden altaiden plekot ovat pysyneet veden oikealla puolella. Harmittaa niin vietävästi [:I]
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Hetken fiilis: Hmm..

Törmäsin akvaario liikkeessä vallan viehättävään ripsimonniin (laji on toistaiseksi tuntematon.
Kaveri on kyllä erityisen sosiaalinen, tervehtii heiluttelemalla viiksiään, eikä kiusaa muita kaloja.
Kokoa hällä on alle 20cm ja ikää useampi ja nyt haaveilisin häntä itselleni...
Mahtaisiko elämä maistua monniselle 190 litraisessa jossa on pohjalla paljon vapaatakin tilaa?
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Tänään läträtään ja istutetaan pari uutta kasvia akvaarioon + samalla pari muuta saa kyytiä. Pitäisi taas vaihteeksi parturoida jaavansammaleen peittämää kantoakin, miten tuo sammal oikein noin kovaa kyytiä kasvaa..

Äsken oli huvittava ilmestys. Nuolimonni oli tabletilla, oton kuonon/pään päällä istui sukarapu ja kurotteli kohti tablettia. :mrgreen: Piti kahteen otteeseen tarkistaa, että oliko tosi. Olihan se.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Uudet affenet eivät ehtineet edes viikkoa olla kun ne alkoivat jo virittelemään kutuasuja :D Pitäisiköhän hankkia sellainen "kutuluola" niille ja katsoa kehkeytyykö niistä mitään. On se mukava huomata aina välillä, että kalat viihtyvät ja olosuhteet ovat kunnossa
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No nyt vihdoin löysin itelleni uuden altaan Helsingistä. Matkaahan täältä Kaarinasta on jonkun verran, mut olin päivän jo Salossa, ni eihän siitä sitten ollut enää kuin reilut sata kilsaa...

Vihdoin pääsen väkertää uutta isompaa Aasia-allasta. Tuo vanha on 128 litrainen ja tämä 240, et on siinä lähes tuplasti litroja enempi. Mukava kun altaalla on kuitenkin pituutta 124 senttiä, ni kääpiönuoliais-kiitureilla on tilaa uida. Hohtokiiloja pitää sitten joskus hankkia tuplasti lisää, eihän näitä 10 kappaletta näe edes tuossa. Ja on se kiva, kun altaaseen mahtuu sitten vähän lisääkin Aasialaisia lajeja.

Mut ens viikolla aloitan ensin jalustan rakentamisen, siitä kun tulee ikkunanedusallas, jalustan laitan jostain irtomyynnissä olevista harkoista, 15-20 senttiä korkean. Pitää hakea vanerilevyt ja käsitellä ne kirsikan värisellä petsillä. Mukavaa päästä vihdoin aloittaa tätä projektia. Nyt ennen nukkumaan menoa pitää vielä ottaa tarkat mitat levyjä varten, ni pääsee huomenna kauppaan...
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Ja taas tuli sitten törsättyä... Pistäydyin Oulussa, ja matkan varrella olis sopivasti eläinkauppa, jossa en ollut vielä käynyt. Arvaahan sen, miten siinä kävi [;)] . Mukaan tarttui kardinaalitetroja oman parven jatkoksi, sekä heräteostoksena pikkuruinen tähtipartis. Näitä olisin ottanut parin, mutta liikkeessä ei ollut kuin näitä pikku-ukkoja :( . Mukava palvelu, kaikki liikkeen tähtipartikset haavittiin esille sukupuolen tarkistusta varten, ja harmitus oli melkoinen, kun urakan päätteeksi ei porukasta löytynyt yhtän tyttöä emännöimään allastani. Noh, ehkä typsy löytyy jostain myöhemmin. Mutta nyt kotiutushommiin.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Huuh, kova urakka takana, mut ei ihan valmista vielä. Loput jää huomiseen. Tarvikkeet jalustaa varten tänään hankittu ja koottu, akvaario täytetty vedellä, toinen suodatin vanhasta pörräämässä ja aika iso osa hiekasta jo pestynä ja altaassa.

Jalustasta tuli ihan siisti kahdella filmivaneritasolla, joiden välissä lecaharkot. kivan näköinen hylly ja akvaario ei ole liian korkea, kun se on ikkunan edusallas. Allas on mitoiltaan paikkaansa juuri sopiva 124 x 44 x 44. Ei liian korkea ikkunan eteen.

pinellä budjetilla on tarkoitus allas pystyttää ja vielä ei ole mennyt kuin satasen verran. Valaisimen ostan uutena ja se onkin kallein hankinta.

Joskohan sitä huomenna saisi jo siirrtettyä kalat ja sukaravutkin.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”