"Kainuun akvaarioseura" osa 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minzku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja minzku »

Semmoista kysyisin että kun olen ilmeisesti ouluun menossa 3 päivä, minkälaisia eläinkauppoja siellä on? Kaverini puhui jotain Akvaarioshopista (tms). Onko käymisen arvoinen paikka? Oko kokemusta muista Oululaisista liikkeistä? Ajattelin että jos löytäisin sieltä niitä leväkatkarapuja, voisin ottaa itselleni muutaman, niin ei tarvitsisi Jellun niitä minulle raahata [;)]
jellu88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Minusta akvaarioshoppi ei ole kyllä kovin kaksinen putiikki, niitä on kasi oulussa..
minzku
Junior Member
Junior Member

onkos muita hyviä eläinkauppoja? Aijon kyllä käydä tuolla Akvaarioshopissa, jos löytyisi jotain mitä ei Kajaanista saa. Onkos kellään mitään mitä pitäs tuoda? Samallahan esim. kasvit yms. tulee tänne Kajaaniin :D
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Minzku: jos siellä on ihan varmasti tunnistettuja leväkatkoja, niin soita sitten minulle. voisin ottaa niitä, sillä korjaan tuon rikkinäisen 60 litraisen altaan ja pyhitän sen kokonaan ravuille (no, ehkä jokunen miljoonakala.) [;)]
jellu88
Member
Member

Voiko muka väärä kääpiörihmapariskunta tottua toisiinsa, näin ne mulle eläinplaneetassa väittivät 8O En mene enää kyllä ikuna päivänä ostamaan sieltä mitään.
höntti
Senior Member
Senior Member

jellu88 kirjoitti:Voiko muka väärä kääpiörihmapariskunta tottua toisiinsa, näin ne mulle eläinplaneetassa väittivät 8O En mene enää kyllä ikuna päivänä ostamaan sieltä mitään.
Anteeksi, mutta mikä on "väärä kääpiörihmapariskunta"

En laita rapualtaaseeni yhtään miljoonakalaa, sillä ne voivat syödä rapujeni poikaset. Sen verran viisastuin [;)]

Olen lähes aina ollut sitä mieltä ettei eläinplaneetasta kannate ostaa mitään!
minzku
Junior Member
Junior Member

Samaa mieltä. Itse en osta eläinplaneetasta enää mitään. Kaloilla on huonot oltavat (ei somisteita, kasveja, taustakuvia), pienet altaat yms. minua myös ärsyttää eläinplaneetan Viikon Tarjous: Kani (risteytys) 19 € [}:)]

Misät minä nyt sitten tunnistan sen leväkatkaravun "ihan varmasti"? JOs kotain tuntomerkkejä mistä ei voi erehtyä?
jellu88
Member
Member

Siis samassa altaassa oli kaksi pariskuntaa ja jos jommalle kummalle sattuu väärä [;)]
minzku
Junior Member
Junior Member

Luulisi eläinkaupan tunnistavan rihmakalan sukupuolen. eikös se kuitnekin ole suht. helppo tunnistaa? jos sitä jellu siis tarkoitit että oisitkin vahinjossa ostanut kaksi naarasta tai urosta, vaikka tarkoitus oli hankkia pariskunta.
jellu88
Member
Member

en ihan sitä meinannut vaan että parit menee sekasin että ukko saa väärän naaraan ja toisin päin :roll:
höntti
Senior Member
Senior Member

minzku kirjoitti:Misät minä nyt sitten tunnistan sen leväkatkaravun "ihan varmasti"? JOs kotain tuntomerkkejä mistä ei voi erehtyä?
Kahtelet netistä leväkatkojen kuvia, sillein kai parhaiten varmistat että ovat etes ssuunnilleen. Ainahan ei voi olla varma mitä ne eläinkaupat väärällä nimellä tuputtaa. Kylläkin leväkatkojakin on niin erilaisia.
minzku
Junior Member
Junior Member

Toivotaan että löytäisin. Minä en ole noihin rapuihin hirveästi perehtynyt. Näkeekö niistä sukupuolia päälle päin?

Montakos höntille tuodaa, jos niitä sattuisi löytymään? Mites höntti meidän partisakka on sinne teille sopeutunut? Onko syönyt kasveja? Oletko syöttänyt kurkkua yms? :D
höntti
Senior Member
Senior Member

minzku kirjoitti:
Montakos höntille tuodaa, jos niitä sattuisi löytymään? Mites höntti meidän partisakka on sinne teille sopeutunut? Onko syönyt kasveja? Oletko syöttänyt kurkkua yms? :D
En vielä tiedä mitenkä paljon ne maksaa, ja mites on rahatilanne tuolloin. Mutta soitteletko tai härötätkö ni sovitaan sitä tarkemmin sitten.

Partismamma on sopeutunut hyvin, se on vaan niin kauhean iso että ku se pikkusenkaan säikähtää niin akvaario pöllyää ja kasvit lentelee. Aika vähän olen syöttänyt kurkkua, pitäis varmaan antaa enemmän. Ei ole minusta syönyt kasveja, mutta ei kyllä kovin paljon levääkään. Elää noilla pohjatabuilla, joita on pakko antaa monnisten takia.

Pelastin muuten eläikaupasta kaksi "kirjomonnista", jotka olivat samasta erästä kuin nuo mitkä ostin aijemmin. Olivat jo kitukasvuisen näköisiä ja sorapohjalla, säälitti. Sain ne kyllä halvalla kun sanoin mitä ajattelin. En osaa vielä mieltää noita vanhoja ja uusia monnisia saman ikäisiksi kun ovat nuo uudet ainakin kaksi senttiä pienempiä, eivät ole kasvaneet yhtään siitä minkälaisina ne tuli.

Olen tämä viikon iskussa tetissä, ja kun isku on siinä eläinkaupan vieressä ni on tullut käytyä eläinkaupassa joka päivä..kauppiaitten ilmeet kertovat jo jotain [;)]

(voi olla melko paljon virheitä, en kerennyt tarkistaa)
minzku
Junior Member
Junior Member

minäkään en teidä yhtään paljonko maksavat, mutta toivotaan että jotain 3 € kipale, vai toivonko liikoja? [;)]

Olen tainnut opettaa sen liian hyvälle. meillä nimittäin eivät taida muuta syödäkkään kuin tabletteja ja vähän kurkkua :mrgreen:
höntti
Senior Member
Senior Member

Minnikin varmaan kohta palailee lomaltaan, miten ravut voivat? ( sori muuten, ei keritty siivota häkkiä kunnolla kun piti jo joutua takaisin)

Eläinkauppaan on muuten tullut reilusti rapuja, harjarapua ja jotain toista joka kasvaa isommaksi. Lisäksi se myyjä lupasi tilata muutamia leväkatkoja, yritettäisiin josko pysyisi hengissä.

Onko tämä seura -jutsku kuivimassa kokoon ennen aikojaan?
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Joo, lomalta palailtiin eilen iltamassa.

Ravut voivat edelleen ihan ok, kaksi on esillä koko ajan, yksi vaihtoi kuorta ja on nyt piilossa (toivottavasti hengissä). Hunikset tekivät uuden kudun ja niitä poikasia nyt kasvattelen. Edellisestä kudusta hengissä selvisi kolme kipaletta.

Ostin Hanbuktulta sen 160 litraisen akvan ja ajattelin siihen laittaa ahvenpariskunnan sekä jotain pientä plekoa jokusen. Sisustusta olen mietiskellyt, kivivoittoista ja kantoja, vähän kasveja... ?

450 akvassa on kamala leväonglema, kovasti on tullut tupsu- ja partalevää. Mitähän sille voisi tehdä? Pakko varmaankin hommata HQL:t. Ilmoittelehan Hanbuktu kun tilaat omiasi josko tilaisin samalla itselle.

Höntti: mitä muuta Eläintarvikkeeseen oli tullut, mitä kaloja? Laitatko PMDD:n keskiviikkona heti aamusta teidän postilaatikkoon. Käyn hakemassa sen puolen päivän aikaan. Laita vaikka Hanbuktun kanssa, otan sen mukaani ja annan perjantaina kun Hanbuktu tulee käymään.
höntti
Senior Member
Senior Member

Minkä kovuisessa vedessä ne harjaravut ovat. Ovatko samassa altaassa hunisten kanssa. Miten se virtaus on hoidettu rapualtaassasi?
Minni kirjoitti:Höntti: mitä muuta Eläintarvikkeeseen oli tullut, mitä kaloja? Laitatko PMDD:n keskiviikkona heti aamusta teidän postilaatikkoon. Käyn hakemassa sen puolen päivän aikaan. Laita vaikka Hanbuktun kanssa, otan sen mukaani ja annan perjantaina kun Hanbuktu tulee käymään.
Eläintarvikkeessa oli tullut iso parvi mustaneoneja, intiaaninsulkia, kirsikkatetroja.. yms. En muista enää. Kultakalojakin oli tullut hirviästi [;)] Ja lehtikaloja.

Voisivat vaihtaa sitä kasvivalikoimaa välillä, aina vaan samoja kasveja. :frown:

Laitan sen pmdd:n postilaatikkoon. ja jos joku on keskiviikkona kotona niin voitte hakea sitten kasvejakin jos haluatte, ilmoitan siitä myöhemmin.

Minni, sulla taisi olla mustaneoneja, sopisivatkohan ne tuohon 60 litraiseen huniksien kanssa. Jostain, tai no useammastakin paikasta luin että sopisivat, mutta miten käytännössä sinun mielestäsi?
minzku
Junior Member
Junior Member

Millonkas pedettäs tapaaminen. Kohta pitää karsia kasveja. Olen yrittänyt pitää ne vaikka akvaariosta ei suunnilleen läpi näe :? Joten äkkiä pitäs päästä niistä eroon, ja tietysti ne jollekkin antaisin mieluummin kuin heittäisin roskiin [;)]
Minni
Junior Member
Junior Member

Höntti wrote: Minkä kovuisessa vedessä ne harjaravut ovat. Ovatko samassa altaassa hunisten kanssa. Miten se virtaus on hoidettu rapualtaassasi?

Ravut "polskii" hunisten ja kiilojen kanssa. Lämmöt noin 26-27 astetta.

Höntti wrote: Laitan sen pmdd:n postilaatikkoon. ja jos joku on keskiviikkona kotona niin voitte hakea sitten kasvejakin jos haluatte, ilmoitan siitä myöhemmin.

Voisit laittaa kasvit myös postilaatikkoon. Nyt on sen verran lämmintä, joten eiköhän ne selviä pari tuntia postilaatikossa kun ovat kerran selvinneet samasta talvipakkasillakin Pakkaa tosin muovipussiin reilun hapen kanssa ja vuoraa sanomalehdellä.

Höntti wrote: Minni, sulla taisi olla mustaneoneja, sopisivatkohan ne tuohon 60 litraiseen huniksien kanssa. Jostain, tai no useammastakin paikasta luin että sopisivat, mutta miten käytännössä sinun mielestäsi?

Joo, mulla oli alunperin 60 litraisessa hunisparit ja 8 mustaneonia. Mielestäni sopivat väreiltään hyvin yhteen. Ja ihan huvin muutenkin ,vaikka noista vesivaatimuksista en olekaan varma. Mutta hyvästi tulivat toimeen. Tosin tuo toinen hunispari oli ehkä liikaa, mutta yhdellä parilla ja neoniparvella näytti sopusuhtaiselta.[/i]
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Hanbuktu »

Terve!

Minusta taitaa tulla insinööri!! :mrgreen: Nyt on kaikki suoritukset hoidettu, ja opinnäytetyökin liimauksessa, sitä odotellessa täällä tulin käymään!

Anteeksi kun en olekaan pitänyt minkään sortin yhteyttä, mutta onkin ollut Tosi hektiset kolme viikkoa. Tästä alkaa sit muuttoralli, kun on asuntokin löytynyt vuolijoelta.. Ollaan siis asuntovelallisia :|

Mitenkäs "nuorisolla" koulussa lopukiireitä? Voitais alkaa suunnitella tapaamista.. Yritän minnin altaan ohella tuoda 63l altaan vuolijoelle, että voisin vaikka saada minzkulta kasveja siihen...? ostaakin voin, mitä on tarjolla pöheikössäsi?
amh
Starting Member
Starting Member

Terve!

Viesti Kirjoittaja amh »

Täällä myöskin yksi kajaanilainen! Varmaankin mukaan mahtuu...?

Tällä hetkellä löytyy n. 100 litrainen hieman ylikansoitettu purkki. Kaloja: kardinaalitetroja, kerrejä, mustaneon, taistoukko, partisukko sekä albiinomonninen sekä leopardimonnisia. Isompi akvaario on tilattu, litroja uudessa on 300. Siitä onkin sitten mielenkiintoista lähteä soppaa suunnittelemaan 300 litraiseen [;)]
Siinä vähän lemmikeistäni. Kasveja löytyy joitakin, jaavansammalta, intianvesitähdikkiä, sitten joitain matalampia melalehtiä ja sitten joitain pitkäksi kasvavia, luultavasti kurttumelalehtiä. Siinäpä joitain tietoja - lähinnä akvastani.
Minni
Junior Member
Junior Member

Moikka amh! Tervetuloa mukaan ja joukkoon mahtuu :D Kunhan saamme suunniteltua seuraavaa tapaamista, tule sinäkin mukaan.

Ehdotelkaa päiviä tapaamiselle, niin yritetään järjestää.
höntti
Senior Member
Senior Member

Minusta taitaa tulla insinööri!! :mrgreen: Nyt on kaikki suoritukset hoidettu, ja opinnäytetyökin liimauksessa, sitä odotellessa täällä tulin käymään!

Mitenkäs "nuorisolla" koulussa lopukiireitä? Voitais alkaa suunnitella tapaamista.. Yritän minnin altaan ohella tuoda 63l altaan vuolijoelle, että voisin vaikka saada minzkulta kasveja siihen...? ostaakin voin, mitä on tarjolla pöheikössäsi?[/quote]

Onneksi olkoon insinööri näin etukäteen! [;)]

Vuolijoelle !? Miksi päätitte muuttaa sinne ? [;)] Ootin niin kivasti kajaaniin. [;)]

Koulussa ei vielä ole kiireitä, kylläkin loppukevääksi on kahdeksan koetta tiedossa. mutta ihan hyvin voitaisiin tapaamista harkita jo melko pian. Toukokuun toiseksi viimeinen viikonloppu?

Tosiaankin tervetuloa amh !! Mukaan tosiáankin mahtuu [;)]

Alkukevät on ollut todella kuiva täälläpäin ja itikanpoikaset ovat vähissä. Siksi se ötököiden+kantojen hakuretki saattaa olla vaikea toteuttaa, jos siihen on edes kiinnostusta.

Olen alknut siivoilla tuota meidän rantaamme ja huomasin vasta tänä vuonna kuinka hirveästi siellä on hyviä kantoja akvaarioihin. Laitan niistä kuvia ja niitä saa sitten hakea puoli-ilmaiseksi meiltä, viruteltuna. Voin myös valmistaa ne laitettavaksi suoraan akvaarioon (harjaan, liotan tulisessa vedessä) ylimääräisestä maksusta, joka ei olekkaan sitten ihan pieni (1-4€ kannolta, mikäli sopivat 10 litran sankoon). On niin vaivalloista puuhaa [;)]

Minni: laitan pmdd:t ja kasvit huomiseksi postilaatikkoon.
jellu88
Member
Member

Pahin on sitten tapahtunut..Kiekkokalallani on kaksi reikää silmän yläpuolella varmaan tressaantui kun vaihdoin vettä useasti viikossa pahan vihersamennuksen takia :( Nyt vaan pitäisi saada pikaisesti lääkettä eläinkaupasta ettei kaikki kiekkoni ehdi sairastua :frown: Kääpiörihmani innostui tekemään pienen mutta hyvin korkean kuplapesän, mistä tiedän onko pesässä elämää :roll:
minzku
Junior Member
Junior Member

Tervetuloa vaan amh mukaan

ja onnea todella paljon Hanna :D

Te kaikki olette minua niin paljon tässä akvaariohommassa auttaneet, että saatte kaikki niitä kasveja niin paljon kuin haluatte. Minulle käy tapaaminen ihan milloin vain, ehdotelkaa. Ainut että ei maanantaina klo 18-19. [;)] Mieluiten tapaaminen pian, että voi alkaa vähentämään noita puskia [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”