Mutta onhan se vaahdotin aika jees... Kyllä sitä kakkaa tulee muualta kuin vain kaloista
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
tpraut kirjoitti:No se melkeen käytännössä on niin, että jos vaahdotinta ei ole joutuu vettä vaihtamaan makeanveden syklillä. Täällä on 140l vettä pääaltaassa. Yhteensä 4kpl alle 5cm kalaa ja allas alkaa olla sitämyöten täynnä. Merivesiallasta kun ei kansoiteta kuten makeaa.KaOl kirjoitti:Missä menee vaahdottajallisen ja vaahdottajattoman koon raja ts mihin kokoon on hommattava vaahdotin? Voiko niin edes sanoa, jos ajattelee, että mulle tulis ei niin kauhean täyteen ahdettu akva.
Edelleen suosittelisin katselmoimaan käytettyjä ja laittamaan osto ilmoituksen paikallisille foorumeille. Käytettynä ostetusta (hyväkuntoisesta) altaasta saa melkein omansa takaisin, jos ostaa settinä ja myy settinä. Vesien sekoitteluun melkeen parempi ratkaisu on muutoinkin joku ''smart box''.KaOl kirjoitti:Ja sit jos se onkin käytössä akvana vain jotain puoli vuotta niin ähhh...
Tekniikkaosastoon skimmeri, aktiivihiilet, zeoliitti yms. Sinne on myös hyvä kipata korvausvettä hissunkissun ettei tarvitse kipata jonkun korallin päälle. Tuollain toteutettuja merivesiakvoja myydään ihan valmiina setteinä täällä. Olisiko Aqua Medic ollut yksi merkki jolla on tuollainen. Valaistukseksi suosittelisin jotain nanoon tarkoitettua LED valaisinta, jotta kesällä ei olisi lämpöjen kanssa ongelmia niin paljon. Joku 15-30w LED tehoa riittää hyvin 40l kuutioon. Esim:KaOl kirjoitti:Sain taasuuden idean mitä pyöritellä päässä. Jos ostan esim 60x30x35 tms perus lasiakvan ja erotan siihen ns tekniikkaosan (20cm) toiseen päätyyn siten, että akvalle jää n. 40l eli siitä tulee kuutio, joka siis on huoneeseen päin pääty edellä. Ymmärsittekö mitä tarkoitan? Onko ihan hölmö ajatus, vai ok? Paitsi että mitä mä sinne tekniikkaosaan laitan?
![]()
![]()
![]()
Aika hurjaa valotehoa meinaat tarvittavan. Kyllä mulla ovat kaikki LPS ja SPS korallit tuolla ihan hyvävointisia ja kasvavia vaikka valoa on <1W/l.tpraut kirjoitti: Valoa kannattaa laittaa sen mukaan mitä aikoo kasvatella. Pehmeille koralleille riittää hyvin 1w/l, mutta kaikille kivikoralleille en usko sen riittävän kovinkaan hyvin. Kivikorallit vaatisi kyllä myös jonkinlaisen balling systeemin ja automaattisen korvausveden.
Sinä dosaatkin altaaseesi karkkivärejä.Aqualung kirjoitti: Aika hurjaa valotehoa meinaat tarvittavan. Kyllä mulla ovat kaikki LPS ja SPS korallit tuolla ihan hyvävointisia ja kasvavia vaikka valoa on <1W/l.![]()
Eikös se ollutkaan Pena Miehikkälästä....vitsi, vitlsi. Oikee osoite, tosin hiukan enemmin litroja. Siin akvassa riittää silliä kullekkintpraut kirjoitti:http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=200576
Varmasti kivan näköinen systeemi tulisi, mutta mahdoton huoltaa mitään laitetta ikinä. Muuten hyvä. Päpiviennit vuoren sisään kyllä toimisi, mutta muuten tekniikka kyllä pitäisi olla muualla.KaOl kirjoitti:suunnitteli tollasta niin, et siinä on tulivuoren sisällä kaikki tekniikka ilman ala-allasta.
Rapide1 kirjoitti:Täällä vaihdetaan tuohon nykyiseen 1120l systeemiin 120l vettä kerran kuussa, ja hyvin on näyttänyt toimivan tuo sykli. Tosin allas on vielä nuori, joten tulevaisuudessa vaihdot voisivat olla toisenlaiset... No future![]()
Mistä olet keksinyt käyttää ala-allasta veden valmistukseen? Tuolla metodilla sinulla menisi pari päivää veden vaihtamiseen. Ensin sammutat kaikki laitteet ala-altaasta, peset ne ettei töhnä ja mahdollinen levä kuivu niiden pintaan ja aiheuta myöhemmin ravinnepiikkiä. Sitten lasket vedet pois altaasta ja asettelet ehkä laitteet takaisin. Sitten alat roudaamaan vettä takaisin. Lisäät suolat ja laitat jonkin streamin pyörittämään vettä ja suolaa sekaisin. Nyt menee ainakin vuorokausi että kaikki komponentit suolasta liukenee kokonaan.
Seuraavana päivänä tarkistat kaikki laitteet siltä varalta, että niihin on kerääntynyt liukenematonta suolaa jonnekkin sopukkaan. Sitten tarkastelet suolapitoisuutta. Tässä vaiheessa altaasi on jo ollut puolitoista vuorokautta ehkä ilman lämmitintä, fosfaatinpoistoa, aktiivihiiltä ja skimmeriä, sekä skimmerin tuottamaa happea vedessä.
Nyt voit laittaa kierron takaisin päälle, ja ehkä huomata, että sitä liukenematonta suolaa olikin jossain ja nyt se leijuu jonkin korallin päälle ja polttaa sitä...Kiroat mielessäsi koko harrastusta.
Tai sitten voit tehdä kuten minä teen (joka on aina fiksua)
Lasket astiallisen vettä, lisäät siihen suolan. Laitat stremin sekoittamaan. Menet ulos drinkille.
Seuraavana päivänä tarkastat suolapitoisuuden, lasket samanverran vettä altaasta kuin sinulla jo odottaa valmiina, kaadat uuden veden altaaseen ja lähdet drinkille.
Niin nyt alkuun, mut mä halusinkin tietää jo jatkosta.Rapide1 kirjoitti:Mulla on kaksi 65l saavia joissa teen veden kylpyhuoneessa päivää ennen vedenvaihtoa. Ei ole mielestäni paha rasti vielä... Toki jos vaidetaan satoja litroja, on asia eri.
Mutta sullehan tulee nano, eli vaihdat max. ämpärillisen tai kaksi vettä. Sen takia tuskin kannattaa alkaa systeemiä sammuttamaan.
Kyllähän tuollainen iso allas on ihan eri asia kaikin puolin.