KaOl:n merivesinano

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Kuormitus määrää enemmänkin siis vaahdottajan tarpeellisuuden. Tosin on joitakin kokeneita harrastajia, jotka pyörittävät isoakin riuttaa ilman vaahdottajaa 8O Yksi suomalainen on ollut jopa ulkomailla asti "kuukauden altaana" :mrgreen:
Mutta onhan se vaahdotin aika jees... Kyllä sitä kakkaa tulee muualta kuin vain kaloista [;)]
KaOl
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KaOl »

tpraut kirjoitti:
KaOl kirjoitti:Missä menee vaahdottajallisen ja vaahdottajattoman koon raja ts mihin kokoon on hommattava vaahdotin? Voiko niin edes sanoa, jos ajattelee, että mulle tulis ei niin kauhean täyteen ahdettu akva.
No se melkeen käytännössä on niin, että jos vaahdotinta ei ole joutuu vettä vaihtamaan makeanveden syklillä. Täällä on 140l vettä pääaltaassa. Yhteensä 4kpl alle 5cm kalaa ja allas alkaa olla sitämyöten täynnä. Merivesiallasta kun ei kansoiteta kuten makeaa.

Sen olen ymmärtänyt, nähnyt ja tiesinkin, ettei kansoiteta kuin makeaa. Tarkoitin tuolla kauhean täyteen ahdetulla akvalla kaikkea elävää. :) Musta on muutenkin hienompaa kun akvat ovat väljempiä, makeankin puolella on nättiä jos ei ole kauheasti kaloja ja kasveja akva täynnä. :)

Kakkaa tulee muiltakin kuin kaloilta, senkin olen ymmärtänyt, onhan kyse elävistä olioista. :mrgreen: Siksi ajattelinkin, että väljästi laitettu akva on parempi, varsinkin jos ei hommaa vaahdottajaa heti alkuun.

Vai että makean veden syklillä, no, sittenhän tuo vaahdottaja olisi ihan hyvä olla olemassa nanossakin.
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kyllähän sen vaahdottimen mielellään pienempäänkin laittaa kun on nähnyt millaista sontaa se kiskoo ulos matalankin kuormituksen altaasta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
KaOl
Member
Member

Selvä homma. :)

Jos ostaa paketin niin Aqua medic Blenny näyttäis nätiltä, mut hintakin taitaa olla aika kova. Ja sit jos se onkin käytössä akvana vain jotain puoli vuotta niin ähhh...
-KaOl

tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

KaOl kirjoitti:Ja sit jos se onkin käytössä akvana vain jotain puoli vuotta niin ähhh...
Edelleen suosittelisin katselmoimaan käytettyjä ja laittamaan osto ilmoituksen paikallisille foorumeille. Käytettynä ostetusta (hyväkuntoisesta) altaasta saa melkein omansa takaisin, jos ostaa settinä ja myy settinä. Vesien sekoitteluun melkeen parempi ratkaisu on muutoinkin joku ''smart box''.

Valoa kannattaa laittaa sen mukaan mitä aikoo kasvatella. Pehmeille koralleille riittää hyvin 1w/l, mutta kaikille kivikoralleille en usko sen riittävän kovinkaan hyvin. Kivikorallit vaatisi kyllä myös jonkinlaisen balling systeemin ja automaattisen korvausveden.
KaOl kirjoitti:Sain taas :roll: uuden idean mitä pyöritellä päässä. Jos ostan esim 60x30x35 tms perus lasiakvan ja erotan siihen ns tekniikkaosan (20cm) toiseen päätyyn siten, että akvalle jää n. 40l eli siitä tulee kuutio, joka siis on huoneeseen päin pääty edellä. Ymmärsittekö mitä tarkoitan? Onko ihan hölmö ajatus, vai ok? Paitsi että mitä mä sinne tekniikkaosaan laitan? :mrgreen: :D :D
Tekniikkaosastoon skimmeri, aktiivihiilet, zeoliitti yms. Sinne on myös hyvä kipata korvausvettä hissunkissun ettei tarvitse kipata jonkun korallin päälle. Tuollain toteutettuja merivesiakvoja myydään ihan valmiina setteinä täällä. Olisiko Aqua Medic ollut yksi merkki jolla on tuollainen. Valaistukseksi suosittelisin jotain nanoon tarkoitettua LED valaisinta, jotta kesällä ei olisi lämpöjen kanssa ongelmia niin paljon. Joku 15-30w LED tehoa riittää hyvin 40l kuutioon. Esim:

http://www.americanaquariumproducts.com ... led500.jpg
KaOl
Member
Member

Kysymys: elävät kivet ovat tietenkin vedessä akvaarioliikkeissä. Miksi ne kuitenkin "alkavat elämään" vasta sitten kun ne on ostettu kotiin? 8O Nehän ovat ilman valoja liikkeissä, vissiin tällä jotain tekemistä sen kanssa? Mut jos siellä kerran on esim Asterinoja niin miten nekin muka alkaisivat liikkumaan vasta viikon jälkeen?

Ymmärrättekö mitä tarkoitan? :)
-KaOl

Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

tpraut kirjoitti: Valoa kannattaa laittaa sen mukaan mitä aikoo kasvatella. Pehmeille koralleille riittää hyvin 1w/l, mutta kaikille kivikoralleille en usko sen riittävän kovinkaan hyvin. Kivikorallit vaatisi kyllä myös jonkinlaisen balling systeemin ja automaattisen korvausveden.
Aika hurjaa valotehoa meinaat tarvittavan. Kyllä mulla ovat kaikki LPS ja SPS korallit tuolla ihan hyvävointisia ja kasvavia vaikka valoa on <1W/l. :)

Korallit vaativat tasaiset olot ja arvot, se saavutetaanko ko. olosuhteet automaattisella pinnantasauksella ja ballingilla vaiko tiheämmillä vedenvaihdoilla ja manuaalisella lisäyksellä on lähinnä harrastajasta itsestään kiinni. Kumpikaan tapa ei ole väärä tai automaattisesti toista "parempi".

tpraut
Senior Member
Senior Member

Aqualung kirjoitti: Aika hurjaa valotehoa meinaat tarvittavan. Kyllä mulla ovat kaikki LPS ja SPS korallit tuolla ihan hyvävointisia ja kasvavia vaikka valoa on <1W/l. :)
Sinä dosaatkin altaaseesi karkkivärejä. ;) Nanoista kun nyt puhutaan niin tuo 1w/l on ihan hyvä. Pinta-alan ja syvyyden mukaanhan nuo laskut pitäisi periaatteessa tehdä, mutta menee jo vähän vaikeaksi.
KaOl
Member
Member

Tähän väliin mielenkiinnosta ja tulevaisuutta ajatellen kysymys: Miten usein ja kuinka paljon vaihdetaan vettä esim 1000l merivesiakvaarioon? Ja toisaalta 360l akvaan.

Hitsi kun luin eilen jonkun uutta projektia (muuttaa hesasta Lohjalle ja teki/tekee n. 2000l merivesiakvan) mutta en muista kuka se on... :roll: Tiiättekö te mikä sen ketjun nimi on? :) Muistaakseni se oli joku teistä "merivesisälleistä" :)
-KaOl

tpraut
Senior Member
Senior Member

jaakkim
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Eikös se ollutkaan Pena Miehikkälästä....vitsi, vitlsi. Oikee osoite, tosin hiukan enemmin litroja. Siin akvassa riittää silliä kullekkin :mrgreen: Ei pahalla.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
KaOl
Member
Member

Mitäs sanotte tästä?! Käykääs katsomassa linkki, kai noi jotkut ravut tykkäiskin vähän maasta, kuten yhdessä kuvassa ainakin näkyy? 8O En tiiä miten tossa on, mut yks toinen pariskunta suunnitteli tollasta niin, et siinä on tulivuoren sisällä kaikki tekniikka ilman ala-allasta.

http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=211082
-KaOl

sAmigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

Kauniita yksityiskohtia (lue: eliöitä) mutta kokonaisuutena aika hirveen näköinen viritys :) but that's just me.
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

KaOl kirjoitti:suunnitteli tollasta niin, et siinä on tulivuoren sisällä kaikki tekniikka ilman ala-allasta.
Varmasti kivan näköinen systeemi tulisi, mutta mahdoton huoltaa mitään laitetta ikinä. Muuten hyvä. Päpiviennit vuoren sisään kyllä toimisi, mutta muuten tekniikka kyllä pitäisi olla muualla.

KaOl
Member
Member

Eiku se tulivuoren toinen sivu on kuulemma ihan nostettavissa helposti just siksi, että pääsee käsiksi laitteisiin. No, mut se siitä, olipahan vain erilainen. :)

Heitän uusiksi kysymyksen "Tähän väliin mielenkiinnosta ja tulevaisuutta ajatellen kysymys: Miten usein ja kuinka paljon vaihdetaan vettä esim 1000l merivesiakvaarioon? Ja toisaalta 360l akvaan." Yritin etsiä vanhoista ketjuista, mut... tottakai akvan arvot määräävät tahdin myöskin, mutta millä on hyvä aloittaa? Riittääkö 10% 3vk:n välein kun ei ole se täyteen ahdettu ja jo kypsynyt akva?

Ja entäs sen nanon vedenvaihto? (onko siitä jo ollu puhetta? 8O mä en muista...(väsynyt... [}:)] )) vai oliko se 10% viikoittain? [:I]
-KaOl

zimicool
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja zimicool »

Eihän tulivuoren tarvitse olla kokonaan kiinteä?
puolestavälistä poikki niin jo mahtuu tekemään. eipä kyllä silti mikään käytännöllinen eikä komea.
tpraut
Senior Member
Senior Member

Riippuu onko se skimmeri ja minkä tehonen se on. Täällä vaihtuu 30-40%/kk.
KaOl
Member
Member

Höh. Jostain mä muka olin lukevinani et merivettä vaihdetaan maltillisemmin kuin makeaa?! Mulla vaihtuu tuo 30-40%/kk nyt ja ah, niin toivoin et pääsis vähemmällä kun hommaa meriveden... ;) Laiska kun olen vedenvaihdon kaa, sen myönnän, mutta silti sen teen kun aattelen fisujen hyvinvointia... :roll: [}:)]

Se tarkoittaa siis sitä, että jos on 360l merivesi niin ala-altaan koko vois olla jotain 150 et sais veden tehtyä siinä ja pistettyä systeemiin sitä kautta?!
-KaOl

Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Täällä vaihtelen tuohon 1400litran vesitilavuuteen vettä sen mukaan miten alkaa arvot altaassa nousemaan. Aikaisemmin vaihdoin 300-400litraa 2-3kk välein. Bio-pellettien myötä näyttäisi vesiarvot siltä, että vaihtoväliä voisi vielä tuosta pidentää. Vaahdottimen kuppikin sen verran kookas, että en sitä viikottain putsaile. Tarvittavien lisäaineiden syöttö on automatisoitu, ja kaikki näyttää voivan kivasti.
Tuo allas on kyllä monta kertaa helpompi (ja saman verran kalliimpikin) kuin makeanveden allas. Riittävän kokoinen korvausvesiallas antaa vapauden lähteä lomalle 4viikoksi. Ainoastaan pakasteita syövää Simppua tarvitsee tuona aikana käydä silloin tällöin ruokkimassa.

Hoitorutiineja on erilaisia, ja itse olen kokenut tuon pitkän vedenvaihtovälin jopa paremmaksi kuin tiheät vaihdot tässä altaassa.
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Täällä vaihdetaan tuohon nykyiseen 1120l systeemiin 120l vettä kerran kuussa, ja hyvin on näyttänyt toimivan tuo sykli. Tosin allas on vielä nuori, joten tulevaisuudessa vaihdot voisivat olla toisenlaiset... No future 8-)

Mistä olet keksinyt käyttää ala-allasta veden valmistukseen? Tuolla metodilla sinulla menisi pari päivää veden vaihtamiseen. Ensin sammutat kaikki laitteet ala-altaasta, peset ne ettei töhnä ja mahdollinen levä kuivu niiden pintaan ja aiheuta myöhemmin ravinnepiikkiä. Sitten lasket vedet pois altaasta ja asettelet ehkä laitteet takaisin. Sitten alat roudaamaan vettä takaisin. Lisäät suolat ja laitat jonkin streamin pyörittämään vettä ja suolaa sekaisin. Nyt menee ainakin vuorokausi että kaikki komponentit suolasta liukenee kokonaan.
Seuraavana päivänä tarkistat kaikki laitteet siltä varalta, että niihin on kerääntynyt liukenematonta suolaa jonnekkin sopukkaan. Sitten tarkastelet suolapitoisuutta. Tässä vaiheessa altaasi on jo ollut puolitoista vuorokautta ehkä ilman lämmitintä, fosfaatinpoistoa, aktiivihiiltä ja skimmeriä, sekä skimmerin tuottamaa happea vedessä.
Nyt voit laittaa kierron takaisin päälle, ja ehkä huomata, että sitä liukenematonta suolaa olikin jossain ja nyt se leijuu jonkin korallin päälle ja polttaa sitä... 8O Kiroat mielessäsi koko harrastusta.

Tai sitten voit tehdä kuten minä teen (joka on aina fiksua [;)] )
Lasket astiallisen vettä, lisäät siihen suolan. Laitat stremin sekoittamaan. Menet ulos drinkille.
Seuraavana päivänä tarkastat suolapitoisuuden, lasket samanverran vettä altaasta kuin sinulla jo odottaa valmiina, kaadat uuden veden altaaseen ja lähdet drinkille.
KaOl
Member
Member

Rapide1 kirjoitti:Täällä vaihdetaan tuohon nykyiseen 1120l systeemiin 120l vettä kerran kuussa, ja hyvin on näyttänyt toimivan tuo sykli. Tosin allas on vielä nuori, joten tulevaisuudessa vaihdot voisivat olla toisenlaiset... No future 8-)

Mistä olet keksinyt käyttää ala-allasta veden valmistukseen? Tuolla metodilla sinulla menisi pari päivää veden vaihtamiseen. Ensin sammutat kaikki laitteet ala-altaasta, peset ne ettei töhnä ja mahdollinen levä kuivu niiden pintaan ja aiheuta myöhemmin ravinnepiikkiä. Sitten lasket vedet pois altaasta ja asettelet ehkä laitteet takaisin. Sitten alat roudaamaan vettä takaisin. Lisäät suolat ja laitat jonkin streamin pyörittämään vettä ja suolaa sekaisin. Nyt menee ainakin vuorokausi että kaikki komponentit suolasta liukenee kokonaan.
Seuraavana päivänä tarkistat kaikki laitteet siltä varalta, että niihin on kerääntynyt liukenematonta suolaa jonnekkin sopukkaan. Sitten tarkastelet suolapitoisuutta. Tässä vaiheessa altaasi on jo ollut puolitoista vuorokautta ehkä ilman lämmitintä, fosfaatinpoistoa, aktiivihiiltä ja skimmeriä, sekä skimmerin tuottamaa happea vedessä.
Nyt voit laittaa kierron takaisin päälle, ja ehkä huomata, että sitä liukenematonta suolaa olikin jossain ja nyt se leijuu jonkin korallin päälle ja polttaa sitä... 8O Kiroat mielessäsi koko harrastusta.

Tai sitten voit tehdä kuten minä teen (joka on aina fiksua [;)] )
Lasket astiallisen vettä, lisäät siihen suolan. Laitat stremin sekoittamaan. Menet ulos drinkille.
Seuraavana päivänä tarkastat suolapitoisuuden, lasket samanverran vettä altaasta kuin sinulla jo odottaa valmiina, kaadat uuden veden altaaseen ja lähdet drinkille.
:D Toi sun kuulostaa luettuna kivemmalta :D Täällä missä mä asun ne tekee noin, siitä se, enhän mä muuten sitä oiskaan tajunnu. :) Kirjoittivat tuolla yhdessä foorumissa että isojen altaiden kaa tehään noin, ettei tarvi olla mitään helkakrin isoja sammioita kodit täynnä, varsinkin jos on pieni koti. :) Kuulosti mun korvaan hyvältä. Mut jos siinä tollanen roudaus pitää tehä, niin heippa vaan, no thanks. En mä sit tiiä miten ne muuten on ton systeeminsä tehnyt, ehkä niillä on 2 allasta, toinen noille systeemeille ja toinen aina vettä varten. 8O
-KaOl

Rapide1
Senior Member
Senior Member

Mulla on kaksi 65l saavia joissa teen veden kylpyhuoneessa päivää ennen vedenvaihtoa. Ei ole mielestäni paha rasti vielä... Toki jos vaidetaan satoja litroja, on asia eri.
Mutta sullehan tulee nano, eli vaihdat max. ämpärillisen tai kaksi vettä. Sen takia tuskin kannattaa alkaa systeemiä sammuttamaan.
Kyllähän tuollainen iso allas on ihan eri asia kaikin puolin.
KaOl
Member
Member

Rapide1 kirjoitti:Mulla on kaksi 65l saavia joissa teen veden kylpyhuoneessa päivää ennen vedenvaihtoa. Ei ole mielestäni paha rasti vielä... Toki jos vaidetaan satoja litroja, on asia eri.
Mutta sullehan tulee nano, eli vaihdat max. ämpärillisen tai kaksi vettä. Sen takia tuskin kannattaa alkaa systeemiä sammuttamaan.
Kyllähän tuollainen iso allas on ihan eri asia kaikin puolin.
Niin nyt alkuun, mut mä halusinkin tietää jo jatkosta. :) Sillä mä sitä sopivan kokoista nanoa nyt oisinkin hankkimassa et saisin siitä sitten sen vedentekojutskan pumppuineen. :) Se kun vois tossa jalustan toisessa osassa olla piilossa jatkuvasti (kattoo sopivan mittaisenkin vain) niin ei tarvis pistää sitä pystyyn kodinhoitohuoneeseen tms. :)

Taidanpa sitten kun ison muutan merivedeksi laittaa jalustan ympärille (ja alle...) jonkun suojan, ettei joka ikinen kerta tarvi noiden hemmetin muovien kaa leikkiä... Nyt menee suht hyvin kun vedän letkulla eka vedet suoraan lattiakaivoon ja sitten letkulla täytän akvan uusiks. Mut sit jos pitääkin esim kauhoa, niin evvk... kai siihen pitää joku pumppu hommata. :)
-KaOl

Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Olen tehnyt vedenvaihtoja myös sekoittaen uuden veden ala-altaassa (ei oma allas kyseessä), mutta tämä tosiaan vaatii melkein sen, että ala-allas toimii tekniikkatilana ilman eläväisiä. Eikä tuohon hommaan mene päivää eikä kahta, vaan n. 500litrasen altaan kohdalla 1,5h :D
Mitä suurempi vesitilavuus kyseessä, sen vähemmän vaikuttaa se ettei kaikki riuttasuolan sisältö ole täysin liuennut. Sen verran, että vesi on kirkastunut ja pumppu päälle. Tähän mennessä ei tuolla tekniikalla ole ainakaan suuremmin kukaan lusikkaa nurkkaan heittänyt.

Aikoinaan omaa 500 litrasta hoidin myös noin reilu vuoden, eikä se tainnut kovin huonosti voivan.
KaOl
Member
Member

Juuri näin mä tarkoitin, mut mites noiden laitteiden kaa ihan käytännössä, ettei tule ravinnepiikkejä tms niinkuin Rapide1 kirjoitti? :) Kai sitä tässä merivedenvaihdossakin on sitten eri tyylejä näemmä. :)
-KaOl

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”