Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Pitääpä nyt vihdoinkin kysäistä, kun asia on mietityttänyt jo hyvän aikaa.
Mistä lähtien monniset ovat olleet monnisia?
Voisin vannoa ja kirjoittaa kiveen, että kun joskus '96-'97 sain ensimmäisen akvaarioni, asui siellä kuparimonneja, ei monnisia. Kauppanimenäkin siis tuo monni. Kirjoissakin puhuttiin nykyisistä monnisista monneina. Hieman oli hämmentävää, kun harrastuksen uudestaan eloon herätettyäni sain kuulla kuparivanhukseni olevankin monninen.
Mistä lähtien monniset ovat olleet monnisia?
Voisin vannoa ja kirjoittaa kiveen, että kun joskus '96-'97 sain ensimmäisen akvaarioni, asui siellä kuparimonneja, ei monnisia. Kauppanimenäkin siis tuo monni. Kirjoissakin puhuttiin nykyisistä monnisista monneina. Hieman oli hämmentävää, kun harrastuksen uudestaan eloon herätettyäni sain kuulla kuparivanhukseni olevankin monninen.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Kaikissa vähänkin vanhemmissa kirjoissa monniset ovat monneja, ja monissa kaupoissa ne kulkevat sillä nimellä edelleen. Syynä uuteen nimeen on se, että monni-loppuiset nimet eivät mitenkään kuvanneet monnisten keskinäistä sukulaisuutta (muihin monneihin verrattuna) ja sanat alkoivat ilmeisesti loppua kesken, kun monneja täytyy nimetä suomeksi tuhansittain.
Vuonna 1997 julkaistussa Panssarimonnit-kirjassa Pertti Rassi esittelee kehittelemänsä monnis-sanan suhteellisen uutena asiana, eli ilmeisesti se noihin aikoihin ilmaantui käyttöön.
Tämän hetkisenä akvaarioharrastajan ajatuksena on lievä epätoivo. Vanhasta pikkualtaasta kun pitäisi uusia silikonit enkä ole kovinkaan hyvä partaterien kanssa.

Vuonna 1997 julkaistussa Panssarimonnit-kirjassa Pertti Rassi esittelee kehittelemänsä monnis-sanan suhteellisen uutena asiana, eli ilmeisesti se noihin aikoihin ilmaantui käyttöön.
Tämän hetkisenä akvaarioharrastajan ajatuksena on lievä epätoivo. Vanhasta pikkualtaasta kun pitäisi uusia silikonit enkä ole kovinkaan hyvä partaterien kanssa.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Tahtoo nämä harrastukset aina ryöstäytyä hallinnasta!
Itelle tuli ensin 65-litranen ja kuukauden päästä 128-litranen, sitten seuraavana kesänä 550-litranen. Viisisatasessa tosin asustavat punakorvakilpikonnat.
Sitten oli tulossa jo Python regius...sitten menin hankeen jäähdyttelemään ja sovin itsen kanssa ettei enää erilajisia elukoita. Mikäli uutta jengiä tulee niin sitten kreikankilpikonnanaaras tuon poitsun kaveriksi.
Huh..toinen hoffikin oli tulossa ja narttukoira vielä...taas kellariin jäähylle...tällähetkellä vaan tuo vanha uroskoira....
p.s. elukat syövät kohta yhtä paljojen ecujen edestä kuin minäkin...
Lintujakin himoitsin. Sitten ostin 25 kiloa auringonkukansiemeniä noille ulkolinnuille ja perustin niille paarin...kivempia ovat ulkona!
Itelle tuli ensin 65-litranen ja kuukauden päästä 128-litranen, sitten seuraavana kesänä 550-litranen. Viisisatasessa tosin asustavat punakorvakilpikonnat.
Sitten oli tulossa jo Python regius...sitten menin hankeen jäähdyttelemään ja sovin itsen kanssa ettei enää erilajisia elukoita. Mikäli uutta jengiä tulee niin sitten kreikankilpikonnanaaras tuon poitsun kaveriksi.
Huh..toinen hoffikin oli tulossa ja narttukoira vielä...taas kellariin jäähylle...tällähetkellä vaan tuo vanha uroskoira....

p.s. elukat syövät kohta yhtä paljojen ecujen edestä kuin minäkin...
Lintujakin himoitsin. Sitten ostin 25 kiloa auringonkukansiemeniä noille ulkolinnuille ja perustin niille paarin...kivempia ovat ulkona!
Viola & eläintarhantynkä
-
- Advanced Member
Tyypillistä. 250 litran altaaseen alitehoinen Eheimin 2224 alkoi olla aika tukossa, minä en pääse täältä Kuopiosta vasta kuin reilun kolmen viikon päästä kotipuoleen, niin systerin, joka ei ole ikinä ulkosuodattimiin koskenut, huuhteli sitten matskut. Ohjeiden mukaan. Mutta sitten tuo alkoikin tihkuttaa vettä kannen ja pöntön välistä (onhan ne tiivisteet sen 7 vuotta suunnilleen olleet), ensiksi tihkuamalla, sitten suihkusi ja taas tihkui. Pitäisi itsellä päästä katsomaan, että kokosiko se vaan ton väärin vai menikö lopultakin tiiviste. Ei auta, pitänee jouluksi ostaa se tiiviste ja kokeilla. Onneksi tänään tuli Eheimin 2028, joka oli tarkoitus jouluna mulla vaihtaa, mutta onkin pakko nyt. Minä en ole ko. suodatinta koskaan käyttänyt ja siinä muutama kummallinen osa, sisko taas ei ole ikinä suodattimia koonnut. Tässä reilut 1,5 tuntia netin kautta neuvonut ja käskenyt ottamaan kuvia ja osista puhutaan Eheimin sivuilta saatavan käyttöohjeen avulla. Mielenkiinnolla odotan, että mitä tästä oikein tulee, toivottavasti kokosi oikein.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Aargh. Kirpparilla oli arviolta 90-litrainen akvaario (suht syvä, ei kovin pitkä) jalustalla 15 euroa! Mutta arvatkaa onko minulla tilaa huoneessani enää toiselle akvaariolle, saati sitten rahaa akvaarion sisustamiseen ja tekniikkaan...? Silikoonit eivät olleet kovin hyvässä kunnossa, mutta eivät myöskään han koppurat tms. Ihan hyvännäköinen kehysakvaario, mitä nyt aika likainen. Jatkuvasti pörrää päässä "entä jos heivaisin nojatuolin huoneestani olohuoneeseen, että saisin tilaa akvaariolle" ja "kaiken tekniikanhan voisi tehdä mahdollisimman suurilta osin itse ja sisustuksen ottaa luonnosta".
Mutta isäni tuskin ilahtuisi jos ilmoittaisin ostavani toisen akvaarion.
Mutta isäni tuskin ilahtuisi jos ilmoittaisin ostavani toisen akvaarion.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Mihin soppaan taas olenkaan pääni laittanut...
Ensi keskiviikko aamuna pitäisi herätä aikaisin (mikä minulle suorastaan mahdotonta työillan/yön jälkeen) ja alkaa tyhjentää 450litraista. Kalat, kasvit hiekat tms. saaveihin ja allas jalustoineen jonnekin missä ei ole tiellä.
Kun tuo projekti valmis niin nokka kohti Poria noutaamaan "uutta" 720litraista. Hyvinhän se varmaan tuolta pakettiautoon saadaan, mutta varsinainen projekti alkaakin sitten siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa allasta sisälle meille kantamaan...
Kolmas kerros, ei hissiä, kierreportaat, allasta ei pysty hyvällä tahdollakaan tai pyhällä hengellä kantamaan käytävän mallin taklia enempää kuin kaksi henkilöä kerrallaan. Altaalla pituutta 2metriä, leveyttä ja korkeutta n. 60senttiä... Nuo ns. asuin tasanteet vajaa kolme metriä pitkiä ja vähän reilun metrin leveitä. Välitasenteert meneekin helpommin kun niillä on noi parvekkeille vievät "eteiset" joihin voi peruuttaa altaan kanssa niin pääsee taas ns. suoraan lähtemään eteenpäin.
Varsinainen ongelma iskeekin sitten asunnossa päälle. Kas kun eteisemme on sellainen n. 5metrin pituinen käytävä jonka päässä sijaitsee vessa ja n. metri takaisin ulko-oven suuntaan on sitten ovet olohuoneeseen ja työhuoneeseen vastakkaisilla puolilla.
Koska olohuoneen oven molemmin puolin on kiinteät komerot jotka muodostavat siihen n. metrin levyisen ja pituisen käytävän jää vaihtoehdoiksi joko saada allas käännetyksi työhuoneeseen ja sieltä sitten suoraan olohuoneeseen. Jollei tämä onnistu, on allasta koitettava nostaa pystyyn, mutta tässäkin hommassa sitten tietenkin tulee jotain vastaan...
Ovilla on korkeutta tarkalleen 2metriä ja 2senttiä!
No kyllä se sinne jotenkin saadaan, koitan uskoa tuon ihanaisen mieheni keksivän asiaan jonkun luovan insinöörimäisen ratkaisun...
On tuo jo ties mitä ehdottanutkin. Mm. että haetaan lainaksi kurottaja ja nostetaan ikkunasta!?! Eli ei pitäisi kuin purkaa likkuna ja nostaa allas kolmanteen kerrokseen... Hmm, toivotaan nyt että keksisi jonkun fiksummankin tavan.
Sitten kun allas ollaan jollain ihmeen taikatempulla saatu paikoilleen pitäisi sitten lapata romppeet sinne takaisin sisään, varmaan lisää hiekkaakin tarvittaisiin... Ja kantoja, sekä kasveja ja ja ja...
Päätä särkee ajatuksesta jo nyt, varsinkin kun eilinen meni makuuhuoneen altaan kanssa puljatessa. Kyllä siinä jo työnlomassa mietti että onkohan tuo vintti lopullisesti pimennyt kun oon moiseen projektiin päättänyt ryhtyä
? Varsinkin kun mulla on asunto myynnissä niin saattaa tuo muuttokin olla jossain vaiheessa ajankohtainen...
Pojat ois varmaan tyytyväisiä kun avo soittais niille parin kuukauden päästä et hei nyt tarvittais muuttoapua ja noitten kahden ison sohvan, 160x200cm:sen sängyn, kirjoituspöydän, kahden ison sohvan ym. huonekalujen ja tavaroiden lisäksi ois raijattavana vaan taas se 720litrainen allas+ 250litrainen+ 140litrainen+ 54litrainen+ 27litrainen (+koitan puhua avon ympäri että pidettäis tuo 450litrainen, siitä kun saisi kivan altaan helmirihmoille
) Ja erinnäiset saavit täynnä hiekkaa/vettä+kaloja/kasveja, kantoja yms....
Luulen että käy kukkarolle halvemmaksi soittaa muutofirman pojille kuin juottaa jätkälauma känniin moisen urakan jälkeen.
Nimim. Epätoivoinen hurahtanut akvaristi hulluilla päähänpistoilla...
PS. Ja kunhan tuo työhuoneen uusi 140litarainen kulma-alla olisi enen tuon ison saapumista kypsynyt niin että saisi siirtää korurihmat ym. kalat 170litraisesta sinne ja purkaa sen alta pois jotta saisi edes tietokonepöydän siirrettyä paikoilleen pois huoneen keskeltä...
Ensi keskiviikko aamuna pitäisi herätä aikaisin (mikä minulle suorastaan mahdotonta työillan/yön jälkeen) ja alkaa tyhjentää 450litraista. Kalat, kasvit hiekat tms. saaveihin ja allas jalustoineen jonnekin missä ei ole tiellä.
Kun tuo projekti valmis niin nokka kohti Poria noutaamaan "uutta" 720litraista. Hyvinhän se varmaan tuolta pakettiautoon saadaan, mutta varsinainen projekti alkaakin sitten siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa allasta sisälle meille kantamaan...

Kolmas kerros, ei hissiä, kierreportaat, allasta ei pysty hyvällä tahdollakaan tai pyhällä hengellä kantamaan käytävän mallin taklia enempää kuin kaksi henkilöä kerrallaan. Altaalla pituutta 2metriä, leveyttä ja korkeutta n. 60senttiä... Nuo ns. asuin tasanteet vajaa kolme metriä pitkiä ja vähän reilun metrin leveitä. Välitasenteert meneekin helpommin kun niillä on noi parvekkeille vievät "eteiset" joihin voi peruuttaa altaan kanssa niin pääsee taas ns. suoraan lähtemään eteenpäin.
Varsinainen ongelma iskeekin sitten asunnossa päälle. Kas kun eteisemme on sellainen n. 5metrin pituinen käytävä jonka päässä sijaitsee vessa ja n. metri takaisin ulko-oven suuntaan on sitten ovet olohuoneeseen ja työhuoneeseen vastakkaisilla puolilla.
Koska olohuoneen oven molemmin puolin on kiinteät komerot jotka muodostavat siihen n. metrin levyisen ja pituisen käytävän jää vaihtoehdoiksi joko saada allas käännetyksi työhuoneeseen ja sieltä sitten suoraan olohuoneeseen. Jollei tämä onnistu, on allasta koitettava nostaa pystyyn, mutta tässäkin hommassa sitten tietenkin tulee jotain vastaan...
Ovilla on korkeutta tarkalleen 2metriä ja 2senttiä!
No kyllä se sinne jotenkin saadaan, koitan uskoa tuon ihanaisen mieheni keksivän asiaan jonkun luovan insinöörimäisen ratkaisun...

On tuo jo ties mitä ehdottanutkin. Mm. että haetaan lainaksi kurottaja ja nostetaan ikkunasta!?! Eli ei pitäisi kuin purkaa likkuna ja nostaa allas kolmanteen kerrokseen... Hmm, toivotaan nyt että keksisi jonkun fiksummankin tavan.
Sitten kun allas ollaan jollain ihmeen taikatempulla saatu paikoilleen pitäisi sitten lapata romppeet sinne takaisin sisään, varmaan lisää hiekkaakin tarvittaisiin... Ja kantoja, sekä kasveja ja ja ja...
Päätä särkee ajatuksesta jo nyt, varsinkin kun eilinen meni makuuhuoneen altaan kanssa puljatessa. Kyllä siinä jo työnlomassa mietti että onkohan tuo vintti lopullisesti pimennyt kun oon moiseen projektiin päättänyt ryhtyä

Pojat ois varmaan tyytyväisiä kun avo soittais niille parin kuukauden päästä et hei nyt tarvittais muuttoapua ja noitten kahden ison sohvan, 160x200cm:sen sängyn, kirjoituspöydän, kahden ison sohvan ym. huonekalujen ja tavaroiden lisäksi ois raijattavana vaan taas se 720litrainen allas+ 250litrainen+ 140litrainen+ 54litrainen+ 27litrainen (+koitan puhua avon ympäri että pidettäis tuo 450litrainen, siitä kun saisi kivan altaan helmirihmoille

Luulen että käy kukkarolle halvemmaksi soittaa muutofirman pojille kuin juottaa jätkälauma känniin moisen urakan jälkeen.
Nimim. Epätoivoinen hurahtanut akvaristi hulluilla päähänpistoilla...
PS. Ja kunhan tuo työhuoneen uusi 140litarainen kulma-alla olisi enen tuon ison saapumista kypsynyt niin että saisi siirtää korurihmat ym. kalat 170litraisesta sinne ja purkaa sen alta pois jotta saisi edes tietokonepöydän siirrettyä paikoilleen pois huoneen keskeltä...
-
- Starting Member
Katselin eilenillalla upeita kuvia akvaarioistanne. Kyllä toisilla sitten on sisustussilmää ja viherpeukalo... Vau! Oma 230 l alkaa olla ihan ok, vielä aion hankkia lisää kasveja ja kenties jonkun karahkan myös, jos saisi omastakin vähän näyttävämmän näköisen. Kunhan saan napsittua kuvia purkista, niin taidan laittaa tänne näytille, josko joku osaisi auttaa sisustuksen kanssa. Olen vähän sellainen, että siirrän kasvia tai kantoa "kaksi senttiä vasemmalle" harva se päivä, täytyisi malttaa pitää välillä näpit poissa vedestä, etteivät kalat vallan stressaannu.
Kyselin tuossa yhdessä ketjussa jotain näyttävää lajia sekametelisopan jatkoksi, avainkirjoahventa ehdotettiin, täytyypä etsiä tietoa siitä. Kovasti tuijotan noita keltakääpiöahvenia ja lipputetroja sillä silmällä, että "kasvakaa, kasvakaa", ovat vasta parisenttisiä pikkuisia.
Ai niin, eilen lueskelin myös ketjua kalojen nukkumisesta, ja siitä innostuneena kävin yöllä pariinkin otteeseen katsomassa fisujen ajelehtimista unissaanl. Heräsivät vaan mokomat, kun laitoin valot olohuoneeseen...
Odotan innolla tiistain Porin akvaariokerhon kokousta, olen menossa sinne ekaa kertaa. Toivottavasti saan uusia akvaariohenkisiä tuttuja, ja kenties sieltä saisi edullisesti kivoja kasvejakin.
Lopuksi vielä se ennenkin esiin tullut totuus, että kun kerran antaa akvaarioharrastukselle pikkusormen, siitä ei koskaan eroon pääse. Minulla oli lapsena surkea 50 l purkki, jonka hoitaminen oli hankalaa pienen koon vuoksi, sitten parikymppisenä 98 l ja nyt muutaman vuoden tauon jälkeen 230 l. Isompaan suuntaan mennään, tietysti. Ja mies huokailee ja valittaa, että olen täysin seonnut, kun hain tuon purkin Keravalta asti räntäsateessa, vietän kaiken vapaa-aikani tällä palstalla ja varsinkin kun tarkkailin yöllä noita kaloja. Ei se ymmärrä, ei...
Kyselin tuossa yhdessä ketjussa jotain näyttävää lajia sekametelisopan jatkoksi, avainkirjoahventa ehdotettiin, täytyypä etsiä tietoa siitä. Kovasti tuijotan noita keltakääpiöahvenia ja lipputetroja sillä silmällä, että "kasvakaa, kasvakaa", ovat vasta parisenttisiä pikkuisia.
Ai niin, eilen lueskelin myös ketjua kalojen nukkumisesta, ja siitä innostuneena kävin yöllä pariinkin otteeseen katsomassa fisujen ajelehtimista unissaanl. Heräsivät vaan mokomat, kun laitoin valot olohuoneeseen...
Odotan innolla tiistain Porin akvaariokerhon kokousta, olen menossa sinne ekaa kertaa. Toivottavasti saan uusia akvaariohenkisiä tuttuja, ja kenties sieltä saisi edullisesti kivoja kasvejakin.
Lopuksi vielä se ennenkin esiin tullut totuus, että kun kerran antaa akvaarioharrastukselle pikkusormen, siitä ei koskaan eroon pääse. Minulla oli lapsena surkea 50 l purkki, jonka hoitaminen oli hankalaa pienen koon vuoksi, sitten parikymppisenä 98 l ja nyt muutaman vuoden tauon jälkeen 230 l. Isompaan suuntaan mennään, tietysti. Ja mies huokailee ja valittaa, että olen täysin seonnut, kun hain tuon purkin Keravalta asti räntäsateessa, vietän kaiken vapaa-aikani tällä palstalla ja varsinkin kun tarkkailin yöllä noita kaloja. Ei se ymmärrä, ei...
Vähän ketuttaa. Ei nyt varsinaisesti akvaario, vaan oma väsymys, josta johtuen en ole oikein jaksanut puuhastella altaiden kanssa. Ja nyt tuohon isompaan on iskenyt joku hemmetin tauti, eikä siitäkään oikein pysty ottamaan selvää... Pikkuseeprojen altaastakaan en ole aikoihin vettä vaihtanut, pitäisi sinnekin uusi suodatin(patruuna ainakin) hankkia... Jostakin kumman syystä olen kuitenkin innostunut suunnittelemaan isompaan altaaseenkin uutta sisustusta, vaikka se tuskin on vielä ihan vähään aikaan mahdollista... Tuleepa ainakin suunniteltua kunnolla. 
Sain tässä vähän aikaa sitten eräältä harrastajalta jaavansammalta. Mulla on se vielä tuossa muovikopassa pöydällä, pitäisi se puhdistaa kotiloista, kun nyt viitsisi ja saisi itsensä liikkelle... Mutta tosiaan, kun viimeisin koulujakso on ollut aika rankka ja nyt viikonloppuna olin vielä kipeä, niin ei oikein huvittaisi... Enköhän mä kohta potki itse itseäni liikkeelle, saisin lopultakin tuon rehun pestyä kuntoon.
Täytyykin vihjaista tutuille, että joululahjaksi saa sitten ostaa vain akvaariokamppeita ja gerbiileille kaikkea mukavaa.
Uusi loisteputkivalaisin olis aika kiva... 

Sain tässä vähän aikaa sitten eräältä harrastajalta jaavansammalta. Mulla on se vielä tuossa muovikopassa pöydällä, pitäisi se puhdistaa kotiloista, kun nyt viitsisi ja saisi itsensä liikkelle... Mutta tosiaan, kun viimeisin koulujakso on ollut aika rankka ja nyt viikonloppuna olin vielä kipeä, niin ei oikein huvittaisi... Enköhän mä kohta potki itse itseäni liikkeelle, saisin lopultakin tuon rehun pestyä kuntoon.

Täytyykin vihjaista tutuille, että joululahjaksi saa sitten ostaa vain akvaariokamppeita ja gerbiileille kaikkea mukavaa.

Jipii, vihdoin näyttää akvaario pitävän vettä!
Himskatin sinnikäs allas vuotamaan, melkein yhtä itsepäinen kuin omistajansakin
Ihka ekana altaana kun saapui kotiini, oli ilo katossa - noin kolmen päivän ajan. Vuotamaanhan se alkoi, asukkaat ja kasvit evakkoon ja huoh-niin-ihana silikonien poisto alkoi. Vihdoin, kun olin saanut rapattua kaikki vanhat tiivisteet pois ja pursotettua uudet silikonit tilalle, oli olo mahtavan upea.
No, eipä siinäkään uskossa kauaa eletty, kun huomasin minimaalisen vuotamisen yhdessä alanurkassa. Joopa joo, taas allas tyhjäksi ja eikun lisää silikonia. Onneksi asukkaat sentään oli vielä evakkoasunnossa, eivät joutuneet stressaantuneena matkaamaan altaaseen ja heti pois...
No, puskimpa lisää silikonia ja kuivumisen jälkeen täytin taas akvaarion vedellä - enää se EI VOI vuotaa! Jaa, tiputtaa edelleen vettä tuolta samaisesta alanurkasta...
No, nyt kun kolmannen kerran olen puskenut tuohon nurkkaan silikonia, näyttäis että nyt se vuoto loppui. Pelottaa kuitenkin että taas jonnekin ilmestyy yks pisara, joka tunnin kuluttua on kasvanut kahdeksi ja kohta kolmanneksi....
Akvaario on jo nyt ihan hirveän näköinen, meinaan silikoneja, kun olen niin paljon pursottanut sitä saumakohtiin
Seuraavaksi silikoonaan akvaarion ulkopuolelta jos ei perskuta vie vettä pidä vieläkään!
Kaikkea se aloittelija pääsee heti kokemaan, kun akvaarion saa...
Oi, mutta helmisukaravut ovat aivan ihania <3 Kaksi kuorenvaihtoakin olen nähnyt, aivan upean näköisiä nuo kuoret tyhjillään
Mietin jo että onkisko sitä akvaariosta ne ylös ja säilyttäis koriste-esineinä. Tulin kuitenkin sellaiseen päätökseen että eivät taida pysyä huoneilmassa hyvänä, vaan kuivettuvat kasaan.... 
Himskatin sinnikäs allas vuotamaan, melkein yhtä itsepäinen kuin omistajansakin

No, eipä siinäkään uskossa kauaa eletty, kun huomasin minimaalisen vuotamisen yhdessä alanurkassa. Joopa joo, taas allas tyhjäksi ja eikun lisää silikonia. Onneksi asukkaat sentään oli vielä evakkoasunnossa, eivät joutuneet stressaantuneena matkaamaan altaaseen ja heti pois...

No, puskimpa lisää silikonia ja kuivumisen jälkeen täytin taas akvaarion vedellä - enää se EI VOI vuotaa! Jaa, tiputtaa edelleen vettä tuolta samaisesta alanurkasta...
No, nyt kun kolmannen kerran olen puskenut tuohon nurkkaan silikonia, näyttäis että nyt se vuoto loppui. Pelottaa kuitenkin että taas jonnekin ilmestyy yks pisara, joka tunnin kuluttua on kasvanut kahdeksi ja kohta kolmanneksi....
Akvaario on jo nyt ihan hirveän näköinen, meinaan silikoneja, kun olen niin paljon pursottanut sitä saumakohtiin

Kaikkea se aloittelija pääsee heti kokemaan, kun akvaarion saa...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Oi, mutta helmisukaravut ovat aivan ihania <3 Kaksi kuorenvaihtoakin olen nähnyt, aivan upean näköisiä nuo kuoret tyhjillään

2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Ajatuksissa pyörii ostamani käytetty allaspaketti, joka myyjän sanojen mukaan "sisältää kaikki mitä akvaariopakettiin kuuluu.."
Mielestäni kaikenkattavaan eli toimintavalmiiseen akvaariopakettiin kuuluu allas, valaisin, lämppäri ja suodatin.
1. Allas: Piti olla 90 tai 120litrainen, ei muistanut. Oli 63litrainen.
2. Valaisin. Oli mutta ei loisteputkea.
3. Lämppäri. Ei ollut.
4. Suodatin. Jonkinlainen, ilmeisesti mattosuodatin ilman mattoa ja tähän viritelmään kuuluva vanha ilmastin sikaisen likaisilla ja ei-käyttökelpoisilla letkuilla.
Lisäksi kaksi järkyttävän huonokuntoista muovikasvia, vanha likainen hammasharja, ruostunut haavi ja sormenpäänkokoinen kivi.
Allas itsessään siisti ja suht naarmuton, vedenpitävyyttä ei olla vielä testattu. Vaatisi siis vähintään suodattimen, lämppärin, taustakuvan ja loisteputken, että saisi altaan jonkinlaiseen toimintakuntoon.
siihen tietysti vielä päälle hiekat, kasvit, lämpömittarit yms..
Hyvästi edullinen ostos..
Pitkästä aikaa ostos, joka harmittaa. Ja kunnolla.
Mielestäni kaikenkattavaan eli toimintavalmiiseen akvaariopakettiin kuuluu allas, valaisin, lämppäri ja suodatin.
1. Allas: Piti olla 90 tai 120litrainen, ei muistanut. Oli 63litrainen.
2. Valaisin. Oli mutta ei loisteputkea.
3. Lämppäri. Ei ollut.
4. Suodatin. Jonkinlainen, ilmeisesti mattosuodatin ilman mattoa ja tähän viritelmään kuuluva vanha ilmastin sikaisen likaisilla ja ei-käyttökelpoisilla letkuilla.
Lisäksi kaksi järkyttävän huonokuntoista muovikasvia, vanha likainen hammasharja, ruostunut haavi ja sormenpäänkokoinen kivi.
Allas itsessään siisti ja suht naarmuton, vedenpitävyyttä ei olla vielä testattu. Vaatisi siis vähintään suodattimen, lämppärin, taustakuvan ja loisteputken, että saisi altaan jonkinlaiseen toimintakuntoon.
siihen tietysti vielä päälle hiekat, kasvit, lämpömittarit yms..
Hyvästi edullinen ostos..

Pitkästä aikaa ostos, joka harmittaa. Ja kunnolla.

**500 + 800 = 1300 Litraa akvaarioita ja omppukotiloita tuijottava nakukekkuli harjakoira**
Sain liisattujen kantojen ansiosta inspiraation kasvien karsimiseen yhdestä altaasta ja se johti sitten kaikkien altaiden remontointiin. Pitkän aikaa on oikein ärsyttänyt katsoa 96-litraista, kun sen sisustuksessa ei ollut mitään järkeä. 200-litrainen oli pistian vallassa ja suurin osa pohjakasveista oli hieman heikossa hapessa..
295-litrainen taas oli lähes umpeenkasvanut lehtikalojen kutuinnon takia.
Lähes 20 litraa kasvijätettä siitä tuli, mutta nyt alkaa altaat näyttää jo paremmalta. Kasvien siirto-operaatio on vielä hieman kesken (pari pientä miekkaa hakee paikkaa), mutta muuten on melkein valmista.
Parasta tässä on se, että bongasin 2 hunajarihman poikasta kesken pistian poiston!
Nyt vain epäilyttää miten monta mahtoi mennä niiden joukossa roskiin.. On ne kumminkin suloisia vipeltäjiä ja ihan oikeiden rihmojen näköisiä jo, viipottavat menemään rihmat sojossa sinne tänne
Kunhan nyt ne korurihmatkin kotiutuisivat ja alkaisivat kuplapesiä väkertää...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Lähes 20 litraa kasvijätettä siitä tuli, mutta nyt alkaa altaat näyttää jo paremmalta. Kasvien siirto-operaatio on vielä hieman kesken (pari pientä miekkaa hakee paikkaa), mutta muuten on melkein valmista.
Parasta tässä on se, että bongasin 2 hunajarihman poikasta kesken pistian poiston!

Life's way too short to stay on topic.
Mietteissä nyt..
Tuli saatua työpaikka toiselta paikkakunnalta, ja muutto on edessä tammikuun puolivälissä. Nyt jo stressaa altaan siirtäminen
En taida uskaltaa laittaa akvaa muuttomiesten vastuulle... vaikka toisaalta niillä olisi ainakin vakuutukset särkymisen varalle... Mitenkähän meidän kalaparat selviää ämpäreissä ja kylmälaukuissa muuton Turkuun saakka? Onkohan uuden kämpän vedessä hirveesti eroavaisuuksia nykyiseen? Kovasti toivon, että säästyttäisiin kuolemilta, ja onhan tässä vielä aikaa miettiä ja suunnitella kuljetuksia ja siirtoja, mutta silti vähän arveluttaa. Saa nähdä miten käy. Ja monnisetkin kutivat pari viikkoa sitten, toivottavasti poikashäkissä viipottavat ötökät varttuvat niin paljon, että selviävät muuttostressistä kunnialla.
Ja taistelu tumman levän kanssa näytti juuri kääntyvän voitoksi... ja sitten pitää siirtää koko setti
Saa nähdä miten senkin kanssa käy, kun Turkuun asti päästään.

Ja taistelu tumman levän kanssa näytti juuri kääntyvän voitoksi... ja sitten pitää siirtää koko setti

No taas on viimekertaisesta muuttunut asiat 
Kotilokutijoilla on nyt oma allas sekä malawiallas on pystyssäsekä näyttää jo kohtuu hyvältä.
Kunhan tuon seura-akvaarion saisin silmään hyväksi olisin tyytyväinen.
40 litranen ja ehkä 63 litraset lähtee myyntiin isomman tieltä kun tahtoo frontosoja

Kotilokutijoilla on nyt oma allas sekä malawiallas on pystyssäsekä näyttää jo kohtuu hyvältä.
Kunhan tuon seura-akvaarion saisin silmään hyväksi olisin tyytyväinen.
40 litranen ja ehkä 63 litraset lähtee myyntiin isomman tieltä kun tahtoo frontosoja

Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Senior Member
80 litranen on kypsymässä. Täytyy malttaa mielensä ja laittaa siihen kalat vasta joulu-reissun jälkeen.
Isot altaat sai taas uuden sisustuksen. 550 litrasesta poistettiin kanto. Se näyttää oikeesti hyvälle.
Pääsin itse sisustaan 390 litrasta, ku poistettiin puolet vedestä. En muuten yletä pohjaan. Kalat tutkii ihmeissään uusia kasveja ja kantoa. Intiaanisulatkin kulkee parvessa.... Onkohan niitä kaikki tallella.. eihän noita laske pirukaan. Käännettiin virtausta eri suuntaan.. heh... inkkarit leikkii!
Ei koskaan oo akvakuvat ajan tasalla... ku on aina uus sisustus altaissa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Isot altaat sai taas uuden sisustuksen. 550 litrasesta poistettiin kanto. Se näyttää oikeesti hyvälle.
Pääsin itse sisustaan 390 litrasta, ku poistettiin puolet vedestä. En muuten yletä pohjaan. Kalat tutkii ihmeissään uusia kasveja ja kantoa. Intiaanisulatkin kulkee parvessa.... Onkohan niitä kaikki tallella.. eihän noita laske pirukaan. Käännettiin virtausta eri suuntaan.. heh... inkkarit leikkii!

Ei koskaan oo akvakuvat ajan tasalla... ku on aina uus sisustus altaissa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
En malta odottaa tiistaita, kun menen katsastamaan 600l allasta. Toivossa on aina hyvä elää, mutta oikeasti toivon altaan olevan olohuonekelpoinen. Senverran halvalla kun sen saisin ostettua. Harmittaa vain luopua 265l altaasta. Tilaakin olisi se pitää, mutta budjetti on kuitenkin aika tiukka. Ja 600l pitää kuitenkin ostaa uusi ulkosuodatin
. Noh... katsotaan kuinka käy, jos kuitenkin onnistun pitämään vanhan ja ostamaan itselleni uuden ison akvaarion. Pyykitkin voi kuivua muualla, kuin keittiössä ja enhän minä nyt isoa pakastinta niin paljon tarvitsekkaan tilaa viemään altailtani. Keittiön ovenkin saisin vihdoin ja viimein poistettua käytöstä
.

460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Täällä kateellisena luen muiden akvaariojuttuja, sillä olen tällä hetkellä opiskelijavaihdossa Hollannissa ja jouduin luopumaan 100 litraisesta altaastani, kun sille ei ollut hoitajaa vaihdon ajaksi
Toisaalta oli kyllä aika vanhakin, olen muutenkin halunnut jo isompaa ja aika hyvät rahat siitä sain 
Nyt kotona odottaa vain pieni 40 -litrainen tyhjillään ja täällä sitä suunnitellaan jatkuvasti uuden altaan hankkimista... Vikana on vaan se, että jos haluan kerralla ostaa kunnollisen kokoisen altaan (500 litrasta ylöspäin), joudumme samalla hankkimaan uuden kämpän... Mutta kivahan sitä on haaveilla, ties vaikka kohta saataisiin kämppäkin vaihdettua

Nyt kotona odottaa vain pieni 40 -litrainen tyhjillään ja täällä sitä suunnitellaan jatkuvasti uuden altaan hankkimista... Vikana on vaan se, että jos haluan kerralla ostaa kunnollisen kokoisen altaan (500 litrasta ylöspäin), joudumme samalla hankkimaan uuden kämpän... Mutta kivahan sitä on haaveilla, ties vaikka kohta saataisiin kämppäkin vaihdettua

Kuullostaa niin tutulle.Mandinka kirjoitti:Hmm.. pitäiskö vielä yksi allas hankkia, että sais kaikki haluamansa kasvit mahtumaan?
Nyt on sitten tullut lopullinen päätös, että akvaarioita on ja pysyy 2 kpl... No arvaa vaan kohta niitä on kolme.

Olen haaveillut uudesta 500-700 litran vetoisesta sisustus akvaariosta, ah ja voih se olisi hieno.
Siinä on vaan pari onkelmaa ensinnäkin se että mä olen työtön opiskelija. Toinen juttu on olohuoneen vino lattia joka pitää remontoida ennenkun siihen kyörää yhtään lisää lasilaatikoita. Eli se siitä ajtuksesta, ehkä kahden vuoden päästä, kun olemme jo muuttaneet johonkin muualle asumaan.... rempa-reiskoja odotellessa...

Huh, melkein tuli kylmä hiki ja ahdistus noita muutto- ja kantoprojekteja lukiessa. On nimittäin vieläkin tuoreessa muistissa noin vuoden takainen akvaarion osto-operaatio, joka meinasi tuhota parisuhteen siinä sivussa. Kuskattiin nimittäin joulun välipäivinä viime vuonna 500 litrainen akvaario valtavan raskaalla jalustakaapilla hiekkoineen ja kasveineen päivineen rivitalosta toiseen 130 kilometrin päähän. Sitä ennen oltiin jo haettu kiekot kotiin pienempään altaaseen, ettei joudu niitäkin stressaamaan akvaarion siirron aikana. Kokonainen päivä siihen meni, paljon ystäviä tarvittiin ja valtava määrä hermoja sekä minulta että avokilta. IKINÄ enää en vastaavaan projektiin lähde, oli se vaan niin stressaavaa. Meni viime vuonna kaikki joulun välipäivät tuon projektin parissa ja väsy oli valtava töihin palatessa. Mutta nyt olen kyllä tyytyväinen ostoksestani ja ah sitä autuutta, kun kaikki pelaa moitteetta ja kiekot sekä kasvit viihtyy. Tällä hetkellä olen vallan onnellinen ja tyytyväinen siitä, että akvaario on tasapainossa, eikä mitään suurempaa ole tarvetta tehdä. Tosin mieli tekisi ostaa piikkisilmille lisää kavereita ja muutama pleko vielä sekaan uiskentelemaan. Ja pieniä kirjoahvenia sekä tetroja tekisi mieli johonkin satalitraiseen.. Mutta se raha ja se aika. Ja avokin hermot
Taidan nyt vain tyytyä tämänhetkiseen rauhaan ja kukoistukseen ilman suurempia härdellejä.