Pikaista apua kaivataan! PH ongelmia

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Sen kanssa tee sitten toisin päin: ensin vesi vaihtoon että nitriitti on hyvin alhaalla ja sitten aine akvaarioon. Näin maksimoidaan aika seuraavaan vedenvaihtoon, jos sitä ennen aikojaan nitriitin vuoksi sitten enää tulee. Hyvä antaa kiinnittymisaikaa istutetuille bakteereille.
pepeh
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pepeh »

Asiasta ihan toiseen.. Kertokaa mitä mieltä ootte mun kalastosta:

12 kirsikkabarbia
5 kardinaalitetraa
10 mustaneontetraa
2 kultakalaa
1 partaimumonni

ja litrojahan oli se 80.. Ja kultakaloista EI TARVITSE mainita. Tästä asiasta on keskusteltu jo ja päätös niiden suhteen tehty. Mutta muuten, onko liikaa kaloja vai vieläkö voi ottaa ja mitä?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

pepeh kirjoitti:12 kirsikkabarbia
5 kardinaalitetraa
10 mustaneontetraa
2 kultakalaa
1 partaimumonni
Partamonnille allas on liian pieni. Kardinaalitetroilla on liian pieni parvi. Kaikki kolme parvea ei mahdu altaaseen.
pepeh kirjoitti:kultakaloista EI TARVITSE mainita. Tästä asiasta on keskusteltu jo ja päätös niiden suhteen tehty. Mutta muuten, onko liikaa kaloja vai vieläkö voi ottaa ja mitä?
Kypsään akvaarioon kaloja ei ole kuormituksellisesti tällä hetkellä liikaa jos leikitään että kultakaloja ei ole olemassa, mutta niiden luonnolliselle käyttäytymiselle ei ole nyt tilaa. Valitse jokin noista kolmesta parvikalasta ja hanki muille sitten toisaalta koti. Kannattaisi varmaan valita mustaneontetrat noista. 12 kirsikkabarbia on hirvittävä härdelli 80-litraisessa ja kardinaalitetroja on jo valmiiksi liian vähän.
Palataan sitten uudestaan kalaston pariin, kun epäsopiville kaloille on löytynyt toinen osoite. Tai ehkä siitä voisi jo jotain mainita, kuten keltakääpiöahvenpariskunnan ja kourallisen nuolimonneja. [;)]
pepeh
Junior Member
Junior Member

Miksi partaimumonnille liian pieni? Minkälainen "siivooja" sitten olisi sopiva? Ymmärsin tekstistäsi niin että mun pitäis luopuu kardinaalitetroista JA kirsikkabarbeista? Jäljelle siis jäisi vain mustaneontetrat.. Sitten kun hankin isomman altaan niin voisiko nämä kaikki olla siellä? Mietin vaan että kun joka tapauksessa uusi allas pitää hankkia..
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Allas on partamonnille liian pieni siksi koska oletan sen olevan normaalin mallinen 80-litrainen. Jos se sen sijaan on normaalia matalampi, jolloin pohjapinta-alaa on enemmän, niin silloin se jo yhdelle partamonnille sopii joten kuten.
100-litrainen tavallisen pötkön mallinen akvaario on partamonnille minimi allaskoko.

Ehdotin jo nuolimonneja syömään levää ja keltakääpiöahvenet pohjalla elelijöinä kyllä tonkivat ylimääräiset ruoanmurenat parempaan talteen.[;)]

Ja ymmärsit oikein kun sanoin että kardinaalitetrat ja kirsikkabarbit olisivat sopivia lähtijöitä.
Se on aivan sama onko niiden uusi akvaario teillä tai jonkun toisen ihmisen kotona. Pääasia että se järjestyy nopeasti. Kalojen kannalta olisi nyt toimittava mahd. nopeasti, koska akvaariosi ei ole kypsä. Jos altaassa on hieman ylikansoitustakin vielä, on sen kypsyttäminen kaloilla hengenvaarallista (siis niille kaloille). Muutama harva kala ei saa itseään myrkytettyä hengiltä ihan niin helposti.
pepeh
Junior Member
Junior Member

Kiitos Millia tarkennuksesta!
esuhonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja esuhonen »

Pepeh,

Sinullahan oli kokonainen pitkä ketju kalastoehdotuksia vähän aikaa sitten, kun olit perustamassa akvaariota. Olet saanut tosi paljon hyviä neuvoja (ja jo siinä keskusteluketjussa kypsytyksestä yritettiin sinulle puhua!) - miksi et halua ollenkaan noudattaa saamiasi neuvoja? Tai toisin päin: miksi edes kysyt, jos todellisuudessa olet jo päättänyt miten aiot toimia?

Ymmärrän, että saatat olla kärsimätön uuden akvaarion kanssa - mutta muista kuitenkin, että kalat ovat eläviä olentoja. Niiden hyvinvoinnin tulisi olla sinulle omaa kiirettäsi tärkeämpää. Olen pahoillani, jos viestini tuntuu ikävänsävyiseltä - nyt vain vaikuttaa siltä, että monet ovat uhranneet aikaansa ja vaivojaan sinun neuvomiseesi, mutta sinä et ollenkaan tunnu neuvoista piittaavan.
pepeh
Junior Member
Junior Member

Kyllä piittaan neuvoista ja olenhan niistä oppia ottanutkin. Uutta akvaariota ollaan hankkimassa saamieni neuvojen mukaan, vedenvaihtoa suoritetaan saamieni neuvojen mukaan jne.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

esuhonen kirjoitti:Pepeh,

Sinullahan oli kokonainen pitkä ketju kalastoehdotuksia vähän aikaa sitten, kun olit perustamassa akvaariota. Olet saanut tosi paljon hyviä neuvoja (ja jo siinä keskusteluketjussa kypsytyksestä yritettiin sinulle puhua!) - miksi et halua ollenkaan noudattaa saamiasi neuvoja? Tai toisin päin: miksi edes kysyt, jos todellisuudessa olet jo päättänyt miten aiot toimia?

Ymmärrän, että saatat olla kärsimätön uuden akvaarion kanssa - mutta muista kuitenkin, että kalat ovat eläviä olentoja. Niiden hyvinvoinnin tulisi olla sinulle omaa kiirettäsi tärkeämpää. Olen pahoillani, jos viestini tuntuu ikävänsävyiseltä - nyt vain vaikuttaa siltä, että monet ovat uhranneet aikaansa ja vaivojaan sinun neuvomiseesi, mutta sinä et ollenkaan tunnu neuvoista piittaavan.
Aikaslailla samaa mieltä.

Täytyy todetta, että enpä enää ainakaan itse jaksa neuvoa sinua, kun et tunnu kuitenkaan kuuntelevan mitään.
Kyllä, kypsytystä suositeltiin, eikä vain kaupan litkuja.
Kyllä, todettiin, että kultakaloja ei tuon kokoiseen akvaarioonn.
Ja nyt sulla on siellä kultakalojen lisäksi vielä sekalainen joukko muita kaloja ja vesiarvot ihan rempallaan.
Onhan tämä keskustelu palsta ja kysymyksiä saa esittää, mutta oletkos täällä muuta tehnytkään kuin aloittanut ketjun toisensa perään kalastoista ja kypsytyksistä ja nyt sitten ongelmista.
Jos ei halua kuunnella neuvoja, niin turha tulla sitten jälkeenpäin enää valittamaan, kun hommat menee pieleen.
I'm #1 so why try harder?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

pepeh kirjoitti:Kyllä piittaan neuvoista ja olenhan niistä oppia ottanutkin. Uutta akvaariota ollaan hankkimassa saamieni neuvojen mukaan, vedenvaihtoa suoritetaan saamieni neuvojen mukaan jne.
Hyvä pepeh,

Kysy vaan reippaasti, kenenkään ei täällä tarvitse neuvoja antaa jos ei halua.

Ja on hyvä kuuneella eri mielipiteitä ja valita niistä ne jotka omasta mielestäsi ovat oikeita.

Parempi kysyä kuin katua että jätti kysymättä. On lause mitä aikoinaan omille lapsilleni hoin varmaan kyllästymiseen asti.
:D :) [;)] :?

Edit: Ne kultakalat ei muuten kyllä sovi siihen sun altaaseen, että voisit kyllä jotain kuunellakin niistä neuvoista vai onko joku niitä sulle suositellut. [}:)]
pepeh
Junior Member
Junior Member

Kiitos Karihe sulle kun tsemppaat.. Luulen kyllä että parempi on kun on hiljaa vaan ja hoitaa akvaarion omalla tyylillään. On myös ihmisiä jotka on auttanut ja ollut oikein mukavia ja kärsivällisiä. Ja paljon aqua-webin ulkopuolelta tullut neuvoja ihan akvaarioharrastajilta. He eivät ole ollenkaan niin tuomitsevia kuin jotkut täällä välillä ovat. Ja vaikka mulla olisi 100 kalaa tuolla purkissa niin ei se tarkoita ettenkö voisi oppia virheistäni ja myydä/lahjoittaa ylimääräisiä kaloja pois jne. Täältä saamat neuvot on niin ristiriidassa välillä muiden harrastajien saamien neuvojen kanssa.

Karihe, kultakaloja suositteli akvaarioliikkeen omistajatäti. Sanoivat että kultakaloja on erilaisia ja kaikki ei sovi mun altaaseen mutta juuri nämä joita minulla on kuulemma sopii..
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

pepeh kirjoitti:Karihe, kultakaloja suositteli akvaarioliikkeen omistajatäti. Sanoivat että kultakaloja on erilaisia ja kaikki ei sovi mun altaaseen mutta juuri nämä joita minulla on kuulemma sopii..
Tokihan akvaarioosi sopii mikä vaan elämänsä alkutaipaleella oleva kultakala. Toivottavasti akvaariokaupan täti ei unohtanut sanoa, että oli kyseessä mikä tahansa kultakalan jalostusmuunnos, se tulee kasvamaan oikealla hoidolla altaaseesi liian suureksi? Se ei valitettavasti ole mielipideseikka.
pepeh
Junior Member
Junior Member

Se täti viilas mua linssiin 6-0.. Ei siis kertonut että täysikasvuisenakaan ei sovi minun altaaseen. Sanoi vain että sinne sopii ja kasvaa altaan koon mukaan.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

pepeh kirjoitti:Se täti viilas mua linssiin 6-0.
Semmosia ne välillä on jotkut. Kaikille ei ole eläinten hyvinvointi se tärkein seikka, vaan se että myyntipuoli pelaa. Toiset taas eivät aidosti tiedä mistä puhuvat, mutta silti ovat vakaasti sitä mieltä että ovat oikeassa...ne ovat kaikkein pahimpia. :|

No, onnittelut (tavallaan) tästäkin. Nyt olet oppinut sen tärkeimmän läksyn, eli muista aina ottaa asioista itse selvää. Jos kysyt akvaariokauppiaaltasi jotain, aloita kysely sellaisesta minkä tiedät itse olevan oikein. Voit edetä sellaisiin kysymyksiin mihin oikeasti tarvitset tietoa, jos kelpuutit vastaukset esikysymyksiin. Tod. ne ovat ainakin lähellä oikeaa jos aiemmatkin vastaukset olivat. Muutenkin kannattaa vähän kuulostella mitä puhelevat muille asiakkaille. Jyvät seuloutuvat akanoista kyllä jo 10 min. kuulostelulla. [;)]
karihe
Advanced Member
Advanced Member

pepeh kirjoitti: Karihe, kultakaloja suositteli akvaarioliikkeen omistajatäti. Sanoivat että kultakaloja on erilaisia ja kaikki ei sovi mun altaaseen mutta juuri nämä joita minulla on kuulemma sopii..
Joopa joo ei ole tahti muuttunut sitten 60-70 luvulta.

On se kummaa että akvaariokauppiailla on aina vain niitä kaloja altaisaan joita voi laittaa ihan minkä kanssa vaan.

Muistan hyvin kun parikymppisenä hain helmikirjoahvenille jotain kavereita (kala parvea) ja kerroin kauppiaalle että kaikki mitä tähän asti olen altaaseen laittanut on mennyt ahvenien suihin. Hänpä ylpeänä kertoi että oli juuri saanut erän villejä isoja tiikeribarbeja jotka varmasti pärjäisivät helmikirjoahvenille. No kalat olivat kyllä tosi upeita ja isoja ja niin minä kauppiasta uskoen ostin 15 kalan parven. Aluksi kaikki meni hyvin ahvenat kyllä ajoivat tiikeribarbit reviiriltään pois mutta muuten jättivät rauhaan. Sitten valot sammui ja tuli yö ja aamulla löytyi 5 kpl hengissä. [}:)]

Haavittuani kalat purkkiin (ne 5 elävää) vein ne takaisin liikkeeseen ja kerroin kauppiaalle mitä oli tapahtunut.

Kauppiaan kommetti oli "on ne tähän asti pärjännyt ihan minkä vaan kanssa" suostui sitten kyllä vaihtamaan ne viisi kalaa akvaario ruokaan.

No vahinko on tapahtunut ei sille mitään voi. Minä kyllä yrittäisin vaihtaa ne kultakalat liikeessä johonkin muuhun vaikka siihen tetran safestarttiin sillä se sun akvaarion bakteerikanta pitää saada kuntoon ihan ensimmäiseksi. :)

--------------------
millia kirjoitti:Nyt olet oppinut sen tärkeimmän läksyn, eli muista aina ottaa asioista itse selvää. Jos kysyt akvaariokauppiaaltasi jotain, aloita kysely sellaisesta minkä tiedät itse olevan oikein. Voit edetä sellaisiin kysymyksiin mihin oikeasti tarvitset tietoa, jos kelpuutit vastaukset esikysymyksiin. Tod. ne ovat ainakin lähellä oikeaa jos aiemmatkin vastaukset olivat. Muutenkin kannattaa vähän kuulostella mitä puhelevat muille asiakkaille. Jyvät seuloutuvat akanoista kyllä jo 10 min. kuulostelulla. [;)]
Kiitos millia.

Äärettömän hyvä neuvo tämä pitäisi opettaa ensimmäiseksi kaikille uusille harrastajille. :mrgreen:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

karihe kirjoitti:Äärettömän hyvä neuvo tämä pitäisi opettaa ensimmäiseksi kaikille uusille harrastajille. :mrgreen:
Ymmärrän ongelman mitä tarkoitat, mutta kyllä siinä vaiheessa kun lemmikkiä ollaan ottamassa pitäisi olla jo jonkinlainen taju siitä mitä pitäisi tapahtua ja mitkä asiat ottaa huomioon. Esim. juuri tällainen "kyllä kultakalat menee ihan hyvin 80-litraisessa" pitäisi olla kaikkien tunnistettavissa akanaksi. Myös nämä esimerkit joihin joskus törmää akvaariokaupassa, kun lapsi osittelee erilaisia kaloja ja vanhempi vieressä sanoo että joo, otetaan pari noita punaisia kaloja ja sitten noita hassuja monneja pari, niin ja noi isot on upeita, laitetaan niitä. Jos myyjä lappaa kalat kyselemättä pussiin, se on ihan selvä akana.
En oleta aloittelijan tietävän sitä tulevatko esim. punakääpiöahvenet ja sinineontetra huonosti vai hyvin toimeen samassa altaassa.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Joo kyllähän siinä myyjällä pitää olla "selkärankaa" mennä korjaamaan lapsukaisen ja tietämättömän vanhemman valintoja, mutta mutta se olisi kyllä sen myyjän tehtävä ainakin yrittää kertoa että nuo kalat ei sovi keskenään tai akvaariosi on tälle kalalle liian pieni.

Se jos siitä huolimatta halutaan ostaa sitten neuvoista piittaamatta niin kai perusoikeudet antaa siihen mahdollisuuden.

Mutta tässä kohtaa tulee esiin myyjän ammattitaito että saa asiakkaan uskomaan itseään.

Viime lauantaina katsoin ihaillen yhden tällaisen ammattitaitoisen myyjän toimintaa. Asiakas olisi halunnut ostaa englantilaista jokisoraa sen kauneuden vuoksi mutta myyjäpä ei sitä suostunut myymään vaan kertoi että se käy vain sellaisille kaloille jotka tarvitsevat kovaa vettä ja sinun kalasi eivät sitä tarvitse. Lopputulos oli että asiakas osti puolet halvempaa hiekaa mutta sai sitä mitä tarvitsi. Ahne ja tietämätön myyjä olisi myynyt sen jokisoran.

Juuri tämän kyseisen paikan myyjä sai minutkin vakuuttuneeksi ammattitaidoilaan kun olin hankkimassa uutta 530L akvaariopakettia.
Kun olin keskustellut kaverin kanssa puolituntia ei ollut epäilystä siitä mistä akvaarioni halusin ostaa. Olin kilpailuttanut kolmella liikeellä Akvastabilin paketin ja tämä paikka mistä paketin ostin ei ollut halvin ei tosin kalleinkaan. Mutta uskon että loppupeleissä tein viisaan ratkaisun
ja kokonaisuudesta tulee toimiva. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”