Akvaariosta ja sen hankinnasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaariosta ja sen hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Medusa kirjoitti:Siltsu, huomasin, että nämäkin testit saa myös akvaariokeskuksesta, en huomannut tarkistaa hintoja. Nettikaupoista on houkutus tilata, kun se on "niin helppoa", mutta olet aivan oikeassa. Oikeasta kaupasta saa kaupan päälle asiantuntevia neuvoja. Toki kauppias haluaa myydä, sillähän hän elää. Virtuaalikauppa toimii silloin, kun tietää täsmälleen, mitä hakee eikä tarvitse yhtään ylimääräistä neuvontaa. Mutta ehkä sitä kannattaisi tukea kivijalkakauppoja.
Lähinnä tarkoitin, ettet turhaan osta testejä joita sulla jo on, tai joita et sitten myöhemmin tarvitse. PH, No2 ja No3 tietysti aina käytössä, mutta muuten... Akvaariokeskuksessa mittaavat vesiarvot sulle kypsytyksen aikanakin ja sen saman rahan voit sitten laittaa eheimin huoltoon tai muuhun kivempaan!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kypsytys on tosin prosessi ja noita arvoja voi joutua tutkimaan monta kertaa ja niiden suhdetta. Ja entä, jos ammoniakkia olisikin kun vie liikkeeseen? Uusi reissu ja uudet suunnitelmat? Omalle vaivalle/ajalle/matkanteolle joskus laskee hintaa.

Mukavampi, kun varma, että alas kypsä, mennä ostoksille ja ostaa fisuja. Ammotestiä kyllä voi tarvita uuden kipon kypsytyksessä tai saaraala-akvoissa tarkistaakseen, että homma ok.

Halu muokata hiven vettä myös luo tarpeen esim. kh/ph/GH-testille useinkin, vaikka toki kuten minittiin ph-testillä on käyttöä useinkin. Itse harvemmin käytän nitraattitestiä kun kypsytys on ohi. Se on myös testinä pitkäpiimäinen. :P

Myös suodattimen huoltoon hyvä perehtyä itsekin. Näin voi tarvittaessa huoltaa itse suodattimen lähes ilmaiseksi. Silikonsprayta/valkovaseliinia tarvitset ulkkaireiden kanssa joka putsauksen yhteydessä lähes. Letkut on rassattava myös silloin ja propelipesä. Esim. Eheimin suodatin on pitänyt ja moni muukin imaista rankasti suihkuputkesta ja valuttaa ämpäriin aluksi vettä. Näin on toiminut sitten moitteettomasti.

Olen siirtymässä täysin ulkosuodatinvapaaseen akvaariostoon - kiitos Juwel Bioflow ja sisäsuodatinarsenaali.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Fisutar10 kirjoitti:Halu muokata hiven vettä myös luo tarpeen esim. kh/ph/GH-testille useinkin, vaikka toki kuten minittiin ph-testillä on käyttöä useinkin. Itse harvemmin käytän nitraattitestiä kun kypsytys on ohi. Se on myös testinä pitkäpiimäinen. :P
Juu, kun yksi allas on meillä myös hammaskarpeille ja siinä hiukan kovetettua vettä, niin Fisutar10 on oikeassa, siinä altaassa käytän myös KH testiä. GH loppui, mutta en ole kokenut sitä tietoa niin pakolliseksi, että olisin tullut hankkineeni tuota testiä lisää. Nitriittiä seuraan aina kun altaassa on jotain ongelman näköistä :roll: onneksi tosi harvoin ja nitraattimittarilla ostan aikaa vedenvaihtojen välillä. En ole yhtä tunnollinen kuin Fisutar10 ja jos altaan No3 arvot ovat vain 10 niin saatan siirtää vedenvaihtoa muutamalla päivällä kyseisessä kipossa.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Medusa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Fisutar10 kirjoitti:Kypsytys on tosin prosessi ja noita arvoja voi joutua tutkimaan monta kertaa ja niiden suhdetta. Ja entä, jos ammoniakkia olisikin kun vie liikkeeseen? Uusi reissu ja uudet suunnitelmat? Omalle vaivalle/ajalle/matkanteolle joskus laskee hintaa.

Mukavampi, kun varma, että alas kypsä, mennä ostoksille ja ostaa fisuja. Ammotestiä kyllä voi tarvita uuden kipon kypsytyksessä tai saaraala-akvoissa tarkistaakseen, että homma ok.

Halu muokata hiven vettä myös luo tarpeen esim. kh/ph/GH-testille useinkin, vaikka toki kuten minittiin ph-testillä on käyttöä useinkin. Itse harvemmin käytän nitraattitestiä kun kypsytys on ohi. Se on myös testinä pitkäpiimäinen. :P

Myös suodattimen huoltoon hyvä perehtyä itsekin. Näin voi tarvittaessa huoltaa itse suodattimen lähes ilmaiseksi. Silikonsprayta/valkovaseliinia tarvitset ulkkaireiden kanssa joka putsauksen yhteydessä lähes. Letkut on rassattava myös silloin ja propelipesä. Esim. Eheimin suodatin on pitänyt ja moni muukin imaista rankasti suihkuputkesta ja valuttaa ämpäriin aluksi vettä. Näin on toiminut sitten moitteettomasti.

Olen siirtymässä täysin ulkosuodatinvapaaseen akvaariostoon - kiitos Juwel Bioflow ja sisäsuodatinarsenaali.
Aionkin hankkia kaikki nämä testit joka tapauksessa, kunhan rahatilanne antaa myöten.

Toki aion itse huoltaa suodattimen. Kuulemma vain ulkosuodatin pitäisi tarkastuttaa/huollattaa kuuden-seitsemän vuoden välein? Minun proffani on ilmeisesti viisi vuotta vanha, joten ei ihan tuossa huoltoiässä sitten, mutta ajattelin, että jos vien sen nyt tarkistukseen, niin saan samalla varmuuden, että se on ok ja kaikki pelaa niin kuin pitääkin. Se oli kyllä toiminnassa siellä vanhassa paikassa (mistä hankin akvaarion) eikä vuotanut, mutta ehkä se olisi hyvä kuitenkin käydä näyttämässä?

Kai ulkosuodattimia käytetään siksi, ettei suodatinsysteemit veisi tuhottomasti tilaa akvaariosta. Juwelin suodatinkin on vähän turhan iso minun makuuni, ihan kuin se veisi liikaa tilaa akvaarionnurkassa, mutta jos se hoitaa hommansa, niin saa olla siellä nyt. En ryhdy repimään irti ja uutta hankkimaan erityisesti, kun se on niin naamioitukin sinne taustalevyillä. 8-)

Toinen juttu on, että minun projektini venyy ihan kohtuuttomasti, kun minulla on tällä hetkellä sen verran paljon muitakin menoja, perheellinen kun olen. Näyttää siltä, että kaloja voin alkaa ostella ehkä joulukuussa. Toivottavasti ei tule kova pakkanen, ettei niille tule kotimatkalla kylmä. :( Itse asiassa akvaariossani on jo elämää. Sain jotain levättynyttä kasvia vanhasta paikasta ja nyt se kelluu siellä akvassa. Tuumailen, että jos siitä nyppii huonot osat pois, istuttaa ja pistää juurelle lannoitentabun, niin se ehkä alkaa kasvaa. :? Sen mukana taisi tulla muutama kierteissarvikotilo. Eli siellähän vallitsee jo pienimuotoinen ekosysteemi. Ehkä se riittää viihdykkeeksi vähän aikaa? :mrgreen:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Kannattaa kysyä huollon hinta, ennen kuin viet huoltoon:). Kannatan kestävää kehitystä ja laitteiden käyttöä pitkään hamaan...mutta....

Varaosat ovat sikakalliita suodattimiin. 7-vuotias suodatin on jo melko vanha....Ja riippuu suodattimesta kuinka pitkä käyttöikä ja hoidosta toki.

Mutta jo pelkät varaosat usein yhtä kalliita kuin verkosta uusi tuliterä suodatin. Suomalainen duuni päälle, niin saat pari uutta suodatinta verkkokaupasta näin karrikoituna:).

Ja jos samaa mallia ostaisit uuden suodattimen, vanhasta saa näppärästi varaosia:). Tarkastaisin asian ennen huoltoon vientiä....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Medusa
Junior Member
Junior Member

Niin, se minun suodatin on noin viisi vuotta vanha. Se on Eheim Professional II, jota ei enää valmisteta. Sen sisällä on ihan siistit massat, makaronit ja noin. Akvaariohuollossa arvioivat hinnaksi 60 euroa. Voihan se tulla kalliimmaksikin. Ilmaisen arvion lupasivat, kun tuon näytille. Ei sitä pönikkää niin vain kassissa kanneta näytille, pitäisi mies värvätä kuskiksi ja autolla mennä. "Lisäosat" olivat itse asiassa vaseliinipurnukka, joka oli kallein niistä, noin 25 euroa, puhdistusharjat ja uudet tiivisteet. Eivät mitään sen ihmeellisempiä. Joten ne ovat sellaisia, jotka pitäisi joka tapauksessa hankkia.

Akvaarioon.fi:ssä olisi Eheim Classic alle 600 litran akvaarioihin vajaa 140 euroa. Sen mukanahan tulisi myös suodatinmassat, ja makaronit ja ne valkoiset pallerot, jotka ovat ilmeisesti biologista suodatusta tulisivat mun vanhasta proffasta. Koska suodatin ei kuitenkaan vuotanut, niin ajattelin, jos vain hankkisin siihen puhdistusvälineet ynnä uudet tiivisteet, niin jos sitä uskaltaisi vielä jonkun aikaa käyttää. Kun tässä alkuvaiheessa on kaikenlaista rahanmenoa, niin voisin uuden suodattimen hankkia joskus ensi vuoden puolella.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Toki, jos huolto järkevää ja suht edullista, niin ok. Ja hyvä tukea paikallista akvaliikettä:).
Medusa
Junior Member
Junior Member

Ajattelin pitkästä aikaa päivitellä viestiketjua. [;)]

Projektini on edennyt tuskastuttavan hitaasti lähinnä onnettoman rahatilanteeni takia. Hankin muutama viikko sitten muutaman kasvin piristämään akvaariota. Kierteiset ovat tehneet pikkukierteisiä mukavasti, mutta sehän lienee odotettua. :) Fisuttarelta sain ostettua sopuhintaan toisen ulkosuodattimen. Se on JBL:n Greenline e1501, muistaakseni. Kiitos Fisutar10 hyvistä kaupoista. :D Kasasin sen ja nyt se on toiminut hiljaisesti ja hyvin akvaariossani. Laskeskelin, että tämä tuli halvemmaksi kuin viedä eheim huoltoon + ostaa siihen varaosia ja onhan JBL uudempikin. Eheimin pidän ainakin toistaiseksi varalla, siinä on aivan siistit sisällöt ja noin, että en usko siinä olevan sinänsä mitään vialla.

Entuudestaan minulla on erinäinen kokoelma vesitestejä, joilla ajattelin pärjätä toistaiseksi: tetran kh ja nitriitti, wardleyn ph ja seran nitraatti. Wardley siis on amerikkalainen merkki, jolla on ilmeisesti pitkä säilyvyys. Mitä Seran testeistä on kommentoitu lienee aika totta, Seran mittataulukko on epätarkka, mutta yritän nyt pärjätä sillä ja verrata väriä myös jbl:n värikarttaan, mikä löytyy netistä. Eiköhän siitä saa nyt ainakin suuntaa-antavan lukeman.

Sain vihdoin tilattua BioDigest + StopAmmo ampulleja. Ne voisin nyt sujauttaa akvaan milloin vain ja sittenhän sen pitäisi olla muutaman päivän päästä valmis kaloille.
Mutta uusi ongelma on nyt liian koholla oleva ph. Hanaveden ph:han on meillä aika hapan, ainakin jos testiin on uskominen. Innostuin nostamaan sitä ruokasoodalla, mutta hujautin vahingossa vähän liikaa, puoli ruokalusikallista (tiedän, oh dear... [:I] ) ja nyt ph-testi näyttää liian sinistä ollakseen minusta hyvä. Jos minulla aikaisemmin oli veden arvot sopivat suklaarihmiksille, niin nyt minä taisin onnistua luomaan synnyttävien hammaskarppien lajiakvaarion. Näinkö helposti se käy? Yritän nyt vedenvaihdoilla saada ph:ta vähän alemmas, luulisin, että se onnistuisi niin, jos hanavesi on pehmeää. Kh ei kuitenkaan ole kovin korkea, ennen ruokasoodaa se oli jotain 1-2 ja nyt 3. Ph-testin väritaulukko näyttää arvot 6 ja 7.4 väliltä. Värin mukaan ph olisi nyt 7-7.4. En rupea laittamaan ampulleja ennen kuin ph on sopiva. On tää jännää. Kunpa onnistuisin nyt saamaan ph:n kuriin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Juu, sinulla oli ihan hyvä setti testejä:).

Hyvä, että JBL 1501 Greenline pelittää hyvin:).

Ruokasoodan kanssa teelusikka tarpeen. About 1 tl/100 litraa nostaa maltillisesti KH:ta. Mutta kuin kh on matala hanavedessä ja sinulla varmaankin, niin pienikin määrä ruokasoodaa nostaa ph:n pilviin. Siksi ihan vähän liuoitettuna ensin veteen kippoon ja sitten akvaan. Kipon pohjalle jää helposti soodaa, joten kannatta huudella.

Laittaisin ruokasoodaa 1 tl/200 litraa ensin, ja sitten mittaisin jonkun ajan perästä. Kannattaa laittaa aliannoksina ja mittailla useasti. Mutta itse en pahmmin enää käyttele ruokasoodaa, kun ei hiilarilevitystä. Kh on suht alhainen, mutta menettelee, kun mikään ei horjuta rankasti ph:ta. Hiilarilevitys sitten vaatisi sen suhteen erikoistarkkailua.

Joo, vaihda vettä runsaasti ilman ruokasoodan lisäystä. KUn ph neutraalin tuntumassa, sitten bakut kippoon ja sitten et ihan heti vaihda vettä....bakut voit laittaa myös suodattimen sisään. Osa veteen. Ei toki turhaan kannata ulkkaria aukaista, mutta Juwelin Bioflow:n suodatuspatruunoihin aina voi helposti sitä laittaa osan.

Sitten parin päivän päästä hieman pioneerifisuja kippoon....
Medusa
Junior Member
Junior Member

Vaihdoin tässä aika reippaasti vettä, noin 70% tai jotain. Testi näyttää silti edelleen sinistä, mutta hailakampana. Olen alkanut epäillä, että ehkä sittenkin pitäisi kokeilla muunkin merkkistä ph-testiä. En löydä putelista päivämäärää, joten en pysty yhtään sanomaan mitään sen iästä. Ehkä tästä testistä ei löydykään kuin se keltainen sävy ja sitten näitä erivahvuisia sinisen sävyjä, koska väri ei vaihdu vihertäväksi edes silloin kun lisään hanavettä, vaikka muistan, miten aikoinaan tetran ph-testin väri muuttui, kun testiputkeen laski hanavettä. Tämä on aina vain hailakkaan sinertävää. Kummallista.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hanavesi on jopa ph8. Akvaan laitettaessa usein laskee ph 7 pintaan.

Jos on halpaa akkuvettä, niin siinä ph7 (samaan tapaan kuin tislattu vesi). Ja kun laitat ruokasoodaa, näet varmasti ph:n nousun pilviin.

Varmasti löytyy jotain testikohtia, johon voit verrata. Ja jos löytyy toinen testi, niin vertaa tuloksia.

Mikä ph-testi se on? Merkki? Ja mikä on sen asteikkoväli? Niitäkin on erilaisia....

Ja katso sen omalla asteikolla päivänvalossa. Eli mikä merkki ja asteikko? Ja katsotko omalla testiväriasteikolla?
Medusa
Junior Member
Junior Member

Niin, ph-testi oli wardley, yhdysvaltalainen merkki, ja en tosiaan tiedä sen ikää, että onko vielä kunnossa. Asteikko siinä on kuudesta 7,4:ään. Päivänvalossa olen sitä katsellut. Akkuvettä en ole kokeillut. Hanastahan tämä testi näytti ihan keltaista, eli sen mukaan meidän hanavesi olisi alle kuuden. Muuta kuin keltaista ja sinistä se ei ole suostunut näyttämään, siksi aloinkin epäillä, että näyttääkö se ihan oikein. Sininen on nyt minusta haalistuneempi kuin silloin, kun olin juuri lisännyt ruokasoodan. Olen vaihtanut vettä välissä, joten ajattelin, että ehkäpä ph on kuitenkin jo alentunut jonkin verran. Minulla ei ole tällä hetkellä muuta ph-testiä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Testi hiven epäilyttää.

Uskoisin, kun olet laittanut puoli ruokalusikallista ruokasoodaa, niin kun muutaman kerran vaihdat 70 % vedestä, ei voi sen vaikutusta enää havaita ja ph 7 pintaan.

Jos akvasi on kypsä, niin pioneerifisu partis voisi olla poikaa.

Voisin halutessasi tuoda maatiaispartiksen ison pennun ja Tetran ph-testin jämät, värikartan jne. Myös JBL:n testikyvetit, ruisku, värikartta ja testiainetta. Noita voi vielä verrata keskenään. JBL:ään saa edullisia lisäpulloja esim. akvaarioon.fi:stä. Tetran väriskaala taas laaja, joka sekin hyvä, sillä ääriarvoja JBL ei näytä kovin hyvin...eli jos ph alkaisi olla lähes 8, se alkaa kyllä sössiä. 7.6 on sen maksimi.

Kahvipaketin (Juhlamokka) hinnalla voisin hurauttaa joku ilta tuomaan testit ja partiksen. Voisimme samalla mitata nitriitinkin testeilläni ja partis vesille:). Eikös sinulla ole bakutoiminta jo mallillaan ja nitrittitesti kyllä itselläsi ja nitriittiä ei ole...Eikös akvassa ole jo bakut olleet melkoisen kauan ja sukiksetkin hengissä kierteisten kanssa?
Medusa
Junior Member
Junior Member

Kävin yksi päivä ostamassa Akvaariokeskuksesta JBL:n ph-testin, kun halusin varmistaa oikean ph:n. Testi näytti, että ph olisi siinä seiskan paikkeilla. Neutraali ilmeisesti menettelee monille kaloille. Voisin silti vaihtaa vielä vettä, kunhan ehdin.

Tervetuloa vain käymään, Fisutar! Maatiaispartislapsi olisi ihan kiva. :) Jos tänään saisin aikaiseksi vielä veden vaihtoa ja sitten bakut, niin sitten parin päivän päästä voisi ajatella partista? Minulla on vain kierteisiä, ei sukarapuja. Olisi kyllä kiva nähdä sinunkin akvaariosi. :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hienoa:).

Kuulostaa ihan hyville arvoille. Ja kypsytyksesi on ollut maltillista.
Vesiarvot kuulostavat hyville. PH.n kannalta tuskin kannattaa vettä vaihtaa:). Mutta ennen fisujen tuontia päivä ennen hetkeä voisi olla ihan hyväkin vaihtaa 50%. Nythän ei turhaankannata hurjasti vaihdella vettä, kun bakut kiinnittyvät ja akvassa ei hurjaa poruhkaa. Sitten kun fisuja, niin pariste viikossa itse vaihdan 50% ja tuntuu hyvälle rytmille. Kerran viikossakin pärjäisi varmasti, jos vähän kalastoa.

Tervetuloa katsomaan kippoja:). Tänne on hyvä liikenneyhteydet. Ja partiksia täältä kyllä löytyy. Maatiaispartiksista näkyy myös hyvin sukupuolet, ovat melkoisia jötkäleitä.

Ja näppärästi olet pitkän kaavan mukaan kypsyttänyt akvan, joten kalattomana loiset lienevät kyykyssä, kun eivät päässeet kalaisäntiin. Jos niitä ylipäätään oli...mutta hyvä juttu tuokin. Sitten vain terveitä fisuja sinne laittamaan pienissä erissä, jos ei karanteenia ole. Mutta katsoisin hiven mistä fisuja ostan sitten...

Yv:tä vain, niin sovitaan sopiva aika:).
Medusa
Junior Member
Junior Member

Jatkan edelleen tarinointia akvaarioprojektistani.

Lisäsin siis perjantaina biodigest ampullit - vihdoinkin. Laitoin ensin vedenparannusainetta. Olin jo pari päivää lisännyt pikkuisen kalanruokaa, kierteisethän syövät sitä ja noin. Perjantaina aamupäivällä lisäsin kalanruokaa ja vedenparannusainetta varmuuden vuoksi, iltapäivällä kahdeksan ampullia, joista neljä stop ammoa. Olisi pitänyt kai tässä vaiheessa jo lisätä ihan hieman lisää kalanruokaa, mutta ajattelin, että sitä on just joku tunti sitten laitettu, niin en sitten tehnyt sitä.
Sitten illemmalla mittailin vedenarvoja. No, mitään ei ollut tapahtunut. Lisäsin hieman kalanruokaa ja yhdet ampullit vielä varmuuden vuoksi. Jo tässä vaiheessa ymmärsin, että olisi pitänyt tilata niitä kaksi pakkausta, kun olin tilannut yhden 12 ampullin paketin. Se isoinhan on edelleen loppu akvaarioon.fi:stä. :frown:

Olen nyt joka päivä lisännyt kalanruokaa. Sunnuntaina akvaarioon sukelsi ensimmäinen kalani, suloinen partaimumonnilapsi, todennäköisesti tyttö. Fisuttarelta kävin sen hakemassa ja samalla tutustumassa hänen hienoihin akvaarioihinsa. Oli mielenkiintoista. On kiinnostavaa tutustua erilaisiin akvaarioihin. :)

Maanantaina fisua en ensin näkynyt ja arvelin, että piileskelee koko päivän kun ympäristö vaihtui. Mutta ei. Se lähtikin liikkeelle ja tutki paikat, oli oikein aktiivinen ja hauska. Meinaa kai nyt, että hänellä on koko purkki yksityiskäytössään. :D Kissapoikanikin oivalsi tuota pikaa akvaarion syvimmän olemuksen eli kalat. Osoitti kiitettävää mielenkiintoa uutta lemmikkiä kohtaan ja oli sitä mieltä, että minun pitäisi järjestää kunnon katselupaikat akvaarion viereen. :mrgreen: Kisu oli siinä määrin kiinnostunut kalasesta, että kun kalaa ei näkynyt tänään ja kansilevy oli epäilyttävästi vinossa, niin minun piti tutkia allas ja etsiä kalanen sieltä, koska epäilin sen joutuneen parempiin suihin. Onneksi löysin sen kannon takaa. Oli varmaan vain väsyksissä eilisestä tutkimusretkestään. Tänään suunnittelin antaa sille kesäkurpitsaa.

Mutta ne vesiarvot. Olen mitannut ne kaksi kertaa päivässä, vaikka nitraattitesti neljällä aineella tehtynä alkaakin jo vähän kyllästyttää. Mutta tärkeä testihän se on tässä vaiheessa. Arvot ovat herttaisen samat koko ajan: nitriitti noin nolla (JBL:n testi) eli hyvin hailakka vivahdus keltaista. Seran nitraattitesti vahvan keltainen eli alhainen sekin. JBL:n ph näyttää neutraalia: 7-7.2, mikä lienee ok monille kaloille. Voisi olla ehkä himpun verran vihreämpikin minun makuuni, mutta eiköhän se hoidu vesiä vaihdellessa.

Mutta minua on alkanut nyt jännittää nitraattiarvo. Senhän pitäisi nousta merkiksi bakutoiminnasta. Toivottavasti bakut eivät ehtineet perjantaina kuolla. :cry: Vai pitäisikö akvaa kuormittaa lisää? Hankkia vielä toinen kala tai pikkuparvi jotain? Lisätä kalanruokaa? Kyllä kai kierteisetkin sitä allasta jonkin verran ovat kuormittaneet ja nyt kalanruoka ja partis? Toivottavasti tämä nyt lähtee tästä sujumaan.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hienoa, että partis voimissaan:).

Jos kerta ampulleja laitoit ohjeen mukaan sekä stopammoa, että biodigest-bakuja, niin pitäisi kyllä bakutoiminta alkaa pelittää. Sinulla myös homma mennyt melko pitkän kaavan mukaan:).

Kun et nyt pese suodattimia, koska ei tarvettakaan ihan heti ja vettäkään ei ampullien jälkeen heti kantsi vaihtaa, jos nitriitit ei pilvissä, niin luultavasti kuormitus on vain niin pientä, ettei nitraatti näy. Onhan nitraattitesti ehta ja toimii?

Nitraattia lienee substraalissa runsaasti:). Laita sitä hieman koeveteen kippoon ja testaa, helähtääkö punaiseksi. Akvaan en lisäilisi sitä ja kannattaa ostaa esim. Profitoa kasvilannoitetta. Ja kasvipohjatabuja kasveille pohjaan. Näin hyvät juuret kehittyvät.

Harmi, etten älynnyt ammoniakkia mitata. Olisit tuonut näytteen. Se testi olisi ihan yes olla. Senkin periaatteessa saat räätälöityä JBL:n lisäputeleilla pelkästään, jos värikartan saat kopsailtua kavereilta:). Oleellistahan on, että se on nolla:). Muut värit siinä vaiheessa sivuseikka, kun menee överiksi, kalat kärsivät nopeasti, jos ei ole ihan keltainen tulos:).

Mutta testaapa viherkasvilannoitteella ensin, miten reagoi testiin? :D

En sinuna panikoisi. Itseisarvohan ei ole nitraatti sinäänsä, vaan kertoo, että bakut toimivat hyvin. 1 pieni partis 180 litran kipossa superpienellä ruoalla ei nopeasti varmasti nitriittipiikkiä, jos ei nitraattiakaan nosta:). Mutta mittaisin nitriitin kyllä nyt usein....Kellertävä tulos edukas.

Ja vinkiksi, kannattaa liittoutua suurakvaristin kanssa:). 5 litraa Profitoa esim. maksaa näin liioiteltuna 10 kertaa vähempi suhteessa kuin pieni pönikkä sitä. Samoin vedenparannusaine....Ja kun lähetyskuluista saa muutaman egen ja vaivanpalkan, niin diili on molemmille suht hyvä. :P

http://fish.aquaristic.net/TetraAqua-Aq ... 8370842070
Esim. Aqua-safe - vrt. pieni tai iso satsi:). Ja Suomen hinnat oma lukunsa. :P
Medusa
Junior Member
Junior Member

Juu, partis on oikein pirteä ja perhekin on tykännyt. :D

Nitraattitesti on ihan kunnossa, tänä syksynä ostettu ja melkein kaksi vuotta vielä käyttöikää vielä jäljellä. Voimakkaan keltaista vaan näyttää koko ajan. Toivon tosiaan, että nitraatti lähtisi nousuun eikä nitriitti. Pitänee kokeilla testiä vielä jollain muulla liuoksella.

Minäkin taisin miettiä vesinäytteen ottamista, mutta kun en tullut suoraan kotoa, niin arvelin, että näyte kärsii odottelusta.

Minun on tarkoitus hankkia lannoitetta, koska haluan runsaan kasvillisuuden. Jos joku suurakvaristi innostuisi kimppaan, niin mielelläni ostaisin viiden litran pönikän. Kukahan lähtisi mukaan? [;)] Litrahinta tosiaan alenee kummasti, kun ostaa enemmän kerralla. Samalla voisi tilailla ampulleja lisää, niin ne saisi samalla postimaksulla. 8-)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hieno homma että partis kuosissa. :D Muista tarjota kesäkurpitsaa ankkuroituna pohjaan (pesu/kuorinta).

Hyvä, että testi kunnossa. Joo, samaa mietin minä ammoniakkitestin suhteen. Tosin se arvo ei niin muutu odottelusta, mutta ph varmasti muuttuu kuljetuksessakin.

Minulle juuri tulee kohta 5 litran pönikkä Profitoa. Vosin myydä sinulle ½ litraa. Ja Biodigest-ampulleja on tulossa 30 stop ammoa, 30 bakuja. Molempia voisin sinulle myydä 6.

Voisin diilata niillä hinnoilla, joilla ostin + Juhla Mokka lähetys-/vaivanpalkoiksi. Paketti tullee tällä viikolla ja yv:llä saat hintadataa, joka kilpailukykyistä varmasti kannaltasi:).

Win -Win [;)]
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ylläolevan kaltaisia ilmoituksia ei varmaan kauheesti kannattaisi täällä julkisella puolella mainostella. Tällä palstalla on kuitenki monenmoista käyttäjää ja jonkun verran näyttäisi olevan yrityksiäkin olevan mukana. Kaikki eivät välttämättä katso suopealla silmällä... Klik
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Onko sillä väliä tekeekö kauppaa täällä vai tuolla Aqua-Webin kauppa puolella jossa yksityiset myyvät ties mitä toisilleen.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Medusa
Junior Member
Junior Member

Niin, ihan totta. Samoin on tori ja huuto. net ja mitä niitä nyt onkaan, joissa jotkut myy ihan ammattimaisen oloisesti vaikka mitä. Ei tätä nyt ihan vielä voisi mainostamiseksi kutsua. Sanoisin enemmin keskusteluksi. [;)]

Sitä paitsi myydäänkö biodigest-ampulleja jossain akvaarioliikkeessä? En ole itse huomannut, mutta en ole joka liikkeessä ehtinyt käydä. Toki olisin voinut niitä liikkeestäkin hakea, jos olisi ollut tiedossa liike. :D Olen minä ihan akvakaupastakin ostanut juttuja.

Minä nyt ainakin vain reagoin Fisuttaren viestiin, tietysti olisin voinut pistää heti yv:näkin kommenttia hänen ehdotukseensa.

Tähän voi tietysti kommentoida lisää aiheesta, mutta minusta olisi kuitenkin kiva, ettei menisi kinaamiseksi niin kuin joissain viestiketjuissa on käynyt. Aiheesta voi tehdä oman ketjunkin vaikka sinne yleistä keskustelua tai off topic -puolelle, jos alkaa tuntua siltä, että asiasta olisi ihmisillä enemmänkin sanottavaa. Olen ajatellut, että tässä nyt lähinnä keskusteltaisiin akvaarion pystytyksestä, alkeissa kun ollaan. 8-)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Luulin, että foorumin tarkoitus on palvella erityisesti meitä harrastajia. Oma ilmoitukseni oli lähinnä yhteistyökumppaneiden ja harrastajaverkoston etsimistä ja vilpitöntä auttamistakin kuin yritystä mainostaa akvakaamaa, jota 99% itse käytän itse. En mielestäni tehnyt kovin huonoa diiliä myöskään Medusalle ja hyvin avointa peliä. Hän tietää tasan tarkkaan, paljon maksan tuotteista ja paljon on lisäkahvipalkka. Tämä harvemmin toteutuu esim. peruskaupoissa, kun menen ostoksille.

Maksan myös itse postikulut, hoidan koko homman maksupolitiikan ja menen akvaristikaverin luokse viemään tavarat, joten liiketoimintaideana varsin epätuottoisa. :P Ennemminkin kumpaakin hyödyntävä diili. Ja mukavaa puuhaa:)

Keski-iässä taas olen havainnut, että kaikkia ei voi miellyttää ja useimmat meistä ajavat omaa etuaan - myös kaupan ammattilaiset. Ongelma tuskin ratkeaa tyylii "entinen Kiina" - kielletään kaikki muu paitsi kivijalkaostokset. Ja SuPo ovelle, jos nettimaksua pukkaa Saksaan....

Ja kuten Medusa mainitsi, osa täällä taitaa diilailla melko puoliammattilaisesti tavaraa kuten tori.fi:ssä erityisesti.

Ja usein täällä tulee sivuseikaksi itse kalat, kasvit ja akvaario....lienee tämän sikermän pääpointti, että akva saadaan kukoistamaan. :D
Icecube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Medusa kirjoitti:Sitä paitsi myydäänkö biodigest-ampulleja jossain akvaarioliikkeessä? En ole itse huomannut, mutta en ole joka liikkeessä ehtinyt käydä. Toki olisin voinut niitä liikkeestäkin hakea, jos olisi ollut tiedossa liike. :D Olen minä ihan akvakaupastakin ostanut juttuja.
Myydään kyllä. Tai ainakin niissä Faunattarissa missä olen itse käynyt(Sello, Entresse), plus sitten Isossa Omenassa eläinliikkeessä minkä paikalla oli ennen Faunatar. :) Varsinaisista akvaarioliikkeistä en sano mitään, niissä kun oma huomio on kaloissa eikä niinkään tarvikkeissa.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Medusa
Junior Member
Junior Member

Kiitos Icecube tiedosta.

Palaan vielä hetkeksi aiheeseen, sillä haluan tuoda esiin myös seuraavan näkökannan: Eli jos on perheellinen, monta kouluikäistä lasta ja eläimet päälle hoidettavana ja ylläpidettävänä ja tulot eivät ole hirmu suuret, niin täytyy harkita välillä, mitä hankkii ja mistä. Jos tässä olisi lähtenyt sillä periaatteella, että akvaariota myöten olisi kaikki ostettava liikkeestä, niin luulen, että olisi koko harrastus jäänyt aloittamatta. Silloin jäisi nekin jutut hankkimatta kivijalkaliikkeestä, jotka nyt tulee hankittua. Eiköhän jokainen uusi harrastaja ole vain hyväksi koko harrastuksen jatkumiselle. Toisekseen: mihin kaikki ylijäämätavara käytöstä poistuvine akvaarioineen ja sähkölaitteineen joutuisi, jos niitä ei saisi kiertoon. Kaatopaikkaa koristamaan. Niin, sähkölaitteet ehkä kierrätykseen.

Ja ihmettelen, että esim. löytyykö Suomesta äitiä, joka ei olisi hyödyntänyt kirppareita, nettimyyntiä, sukulaisten, naapurien ja kavereiden varastoja perhettään vaatettaessaan ja varustaessaan? Silloin suunnilleen kaikki Suomen äidit ovat hekin osallisena tässä "harmaan talouden" pyörityksessä. Ja vastaavasti: yritykset jotka voivat, siirtävät kilvan toimintojaan ulkomaille, ulkoistavat tai automatisoivat toimintojaan ja vähentävät työntekijöitään. Minkähän väristä taloutta ne mahtavat pyörittää. Valkoisen, harmaan ja mustan talouden käsitteet eivät ole lopulta niin mustavalkoisia ja yksiselitteisiä. Lienevätkö edes päivitettyjä tälle vuosituhannelle.

Kivijalkaliikkeiden tukeminen on hyvä ja kaunis asia, mutta myös muut elämän realiteetit on huomioitava.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”