Markuksen riutta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

jollyroger
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Markuksen riutta

Viesti Kirjoittaja jollyroger »

Mä arvasin, että toi sarco olis ollut pelastettavissa [}:)] [}:)] FUUUUU.. Massat lähti vaihtoon ja ruokinta tippuu minimiin. Toi kettu saa kyllä vielä jäädä, sillä se on sen verran makee kala, ettei voi vaan luopua (pelottaa vaan aina työntää käsi veteen) Toi Salarias p*skoo kanssa aika rajusti, ehkä vielä näyttävämmin kun kettu. Skimmeriäkään en raaski vielä vaihtaa, koska odottelen sitä reilumpaa kokoonpanoa. Se nyt ei ihan täydellisesti ole hahmottunut kokonaisuus vielä, mutta nyt olis tarkoitus tehdä sellainen riittävän siisti, että ei tarvitse olla koko ajan säätämässä, vaan toimisi ehkä jopa automatiikalla jossain määrin. Täällähän näitä kokoonpano kertomuksia riittää..
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Noniin pitkästä aikaan päivitystä meikäläisen tilanteesta. Kolme kuukautta evakkoa alkaa olla päätöksessä ja uusi altaan muutto edessä. jes. Evakkoaikana en pystynyt pitämään vanhaa monimetallia vaan oli pakko ostaa tollainen glo:n tfemma ja eihän se mihinkään riittänyt. Nyt on kaikki kivikorallit kuollut mutta pehmeät ovat jaksaneet ihan hienosti. Jostain syystä mun akavaarioon on ilmestynyt järjettömän vahva lasiruusuepidemia. Se lähti liikkeelle muuton jälkeen kun löysin kaksi kappaletta. Annoin kasvaa aika isoiksi ja sitten päätin "myrkyttää" sitruunalla ja kuolihan ne. Viikko siitä eteenpäin, mulla oli 20 lasiruusua. Ja nyt niitä on sitten lähes jokaisessa kivenkolossa ja hiekkakin "kukkii" aika vahvasti. Millä ihmeellä pääsen näistä eroon !!! viikonloppuna pitäis muuttaa, mutta en tod.fi haluaisi muuttaa noita piruja. Ongelma on siinä, että kivissä on kuitenkin kiinni kaikkia pehmytkoralleja joita haluan säästää. Mä en nyt oikein tiedä mitä pitäis tehdä ja jos varttuneemmilla riuttaholisteilla olisi neuvoja takataskussa, niin nyt olisi tarvetta niille 8O
Liitteet
siellähän niitä.
siellähän niitä.
26.9...jpg (192.82 KiB) Katsottu 2180 kertaa
ruusutarhaa
ruusutarhaa
26.9..jpg (189.2 KiB) Katsottu 2180 kertaa
yleistilanne
yleistilanne
26,9,.jpg (168.89 KiB) Katsottu 2180 kertaa
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Nyt alkaa näyttää siltä, että olen pääsemässä niskan päälle noiden aiptasioiden kanssa. Koko ongelma lähti siitä, kun tapoin pari ruusua sitruunalla ja siitähän ne sitten innostui. No, nyt on hommattu leväviilakalaa, mutta sitä ei voisi vähempää kiinnostaa hommien teko, joten jotain muuta oli keksittävä. Ihmisen kekseliäisyys tuhota kaikki näyttää voittavan. Toimin seuraavasti: tapan sitruunaruiskulla kaikki aiptasiat mitä löydän ja odotan hetken. heti, kun ruusut alkavat nuupahtaa ja näyttävät huonoilta otan ISON ruiskun mallia hevonen ja imaisen sen avulla kuolevan ruusun pois juurineen päivineen. Olen saanut poistettua nyt suurimman osan noista kiusankappaleista tällä menetelmällä, eikä uusia tulokkaita ole siunaantunut näköpiiriin. Ne mitä on vielä jäljellä on niin pieniä, ettei niihin voi vielä vaikuttaa, mutta Kunnia on kestävän palkka. Odotellaan...
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Multa voisit saada lainaan viilan jolle kyllä ruusut maistuu. Tuli mulle sellasena kahden euron kolikon kokosena ja ku ruusujen makuun pääsi, ei malttanu lopettaa. Nyt on sintillä mittaa kymmenkunta senttiä eikä ruusuja näy ku ala-altaassa.
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Hyviä uutisia.

Sota aiptasiaa vastaan alkaa olemaan päätöksessä. Ruiskioperaatio on tappanut kaikki isoimmat ja ilmeisesti leväviilakal on alkanut hoitamaan leiviskäänsä. Kalan suhteen ei mitään todistettua toimintaa, mutta pienemmät aiptasiat on kadonnut eikä uusia ole pariin viikkoon tullut :mrgreen: JESS

Leppävaaran tonnikeijulle terkkuja, en taida tarvita sitä sun fisua kyläilemään.. Kiitos tarjouksesta
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Hjälp.

Chrysiptera hemicyanea, koralliahven pullautti vasemman silmänsä pihalle 8O . Kaveri on ensimmäisiä asukkejani ja eilisestä lähtien vaikuttanut hieman vaisulta. Tänään ruokinnan aikana havaitsin, että toinen silmä on tosiaan luonnottoman ulkona päästä. Muuten niin reipas pikkukala pönöttää sarcon alla piilossa eikä juurikaan halua tulla valoon. Muutoksia altaan järjestelyihin ei ole tapahtunut, muuta kuin suolamerkin vaihto. Kaikki on muutenkin altaassa hyvin ja korallit kasvaa, mutta toi on kyllä outoa. Tosin joulun jälkeen en ole testaillut vedestä kuin suolasuutta, kun kadotin ihan kaikki muut testit muuton yhteydessä, ..Tana, ...kele, ...ttu. Altaan muuttokin meni kuin elokuvissa ja levävaihettakaan ei ihan hirveästi syntynyt. ( alle 2 km siirtymä)
Eli, onkohna kyseessä jokin tauti vai turhan kova spurtti vasten päätylasia? Onko kellään kokemuksia?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

http://saltaquarium.about.com/cs/compld ... 053001.htm

Siitä vähän opiskeltavaa illan "iloksi".
Voi olla siis traumaperäinen, bakteeriperäinen, "ilmakuplaperäinen" jne.. harvemmin leviävä vaikka bakteeriperäinenkin olisi, ellet näe muissa kaloissa tai tuossa kalassa muita bakteeritulehduksiin liittyvää oiretta.
Kala pärjää ilman silmääkin, vaikka onkin hieman ikävän näköinen. :cry:
ssi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ssi »

Meidän Centropyge loriculus popsautti silmässä ulos joskus syksyllä. Viikon tai kaksi oli vähän ujona ja piileskeli suurimman osan ajasta. Ruoka kumminkin maistui ja käytös palasi normaaliksi. Tein vähän isomman vedenvaihdon heti alkuun ja sen jälkeen on lähinnä seurattu tilannetta. Parisen kuukautta silmän paranemiseen meni, mutta nyt se näyttää jo lähes normaalilta. Muilla kaloilla ei ole ollut mitään vaivoja.
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia tiedoista.
Paniikkiin ei siis ole aihetta, tänään kunnon vedenvaihto ja tilanteen seuranta. Muutoksista puheenollen, vaihdoin pari viikkoa sitten uudet aktiivihiilet ja fosfaatinpoistajat kiertoon ja se sai aikaan hetkellisen lievän samentuman joka kuitenkin meni hetkessä ohi. Ravinnon määrää olen ehkä hieman lisännyt ja ehkäpä sen takia levää on alkanut kerääntymään tavallista enenmmän. Levä on ollut sitä sellaista punertavaa mattoa hiekassa, takalasissa ja joissain kivissä "hiusmaista" tumman vihertävää tupsulevää on ollut myös ihan riittävästi. Olen poistellut minkä olen ehtinyt, mutta sitkeästi näyttää kasvavan takaisin. Ei kai siinä muuta kuin vettä vaihtoon ja manuaalispedaalista levän poistoa ja ruokinnan vähennys?
Laitan kuvia taas kohta.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Omaan kokemukseen pohjaten saattaisin suositella pellettireaktoria. Sen myötä on täällä levät kadonneet tyystin ja reilusta kuormituksesta riippumatta on typpiyhdisteet ja fosfaatit nollissa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Miten sellainen käytännössä toteutetaan [:I] . oon vetänyt aika minimiefortilla, mutta jos tuosta on oikeasti merkittävää apua, niin olen valmis harkitsemaan. Mulla on ollut vallitseva strategia tän harrastuksen kanssa se, että halvalla/käytetyllä hyvä tulee..
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tässä 1 takuulla edullinen toteutuskeino... Johtaa tuon poistoletkun vaahdottimen imun likelle vielä niin hyvä tulee..

Itselläni on käytössä tämänmoinen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mulla aikoinana useampikin Apogon cyanosoma kärsi silmän ulospullahtamisesta. Suurin ongelma oli, että ulospullahtanut silmä tuppasi viemään kalan pintaan! Kaikilla niillä kuitenkin silmä palautui normaaliksi. Yhdeksi syyksi epäilin tällöin kalkkireaktorin & vaahdottimen yhdistelmää, jotka olisivat saaneet veden kaasutasapainon sekaisin, eli liuotettua veteen liikaa kaasuja. Muistaakseni silloin selvitin mitä tälläinen "liikaa kaasuja vedessä" meinaa, ja ilmeisesti sellaisen tilan voi oikeasti saada aikaiseksi. Noh, tästä on jo niin kauan, että ihan mutu-höpinää.
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Silmä löysi paikkansa parin viikon ulkoilun jälkeen ja kala palautui täysin normaaliksi, huh. olen alkanut olemaan uutta polttimoa vaille tuohon aqua mediciin, kysyisinkin, että sopiiko tämä tuote valaisimeen? http://www.fish-street.com/150w_15k_pur ... ory_id=107 On vaan niin sairaan paljon halvempi, kuin kotimaassa. Lisäksi olen alkanut kiinnostumaan DIY projektista nimeltä biopelletti pömpeli. Onkohan kellään nouhauta, mistä saa pvc putkea ja nippeleitä rakennustarpeiksi. Valmiitakin löytyy, mutta itse rakentama kiinnostaa enemmän 8O .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”