Niin, kaikkien näiden vuosien aikana olen oppinut (jopa Varjon kirjoja lukemalla) että Amazonissakin veden lämpö hiukan vaihtelee, vähän niinkuin meilläkin ja kesällä meillä painitaan liian lämmön kanssa, talvella kylminä aikoina ei meillä ole kuitenkaan jääpeitettä pinnalla. Meillä oli kolme ns hyvämaineista lämpömittaria tuolla lutakossa ja jokainen näytti omaa persoonallista lukemaansa. Nyt on vain yksi mittari ja sen mukaan mennään. Kun pudotin asteella lämppäriä, levän määrä alkoi vähetä. Ruoan annostukseen ei puututtu, eikä muita olosuhteita myöskään muutettu. On eri asia lämmittää yksiötä kuin isoa omakotitaloa koska se lutakko hohkaa lämmintä ja samalla jäähdyttää itseään. Lue hyvä ihminen fysiikkaa jos ei asia tule ymmärretyksi. Jos plekon lämpötilavaatimus on alkaen 26 ja pidän sitä 25 asteessa, kuoleeko ne kylmyyteen?! Luotatteko te muut että lämpömittarinne on aivan 100-prosenttisesti oikeassa? Meillä ainakin kaikki näyttää toimivan ja kalat on hyvinvoivan oloisia, kasvavat ja niitä on kiva katsella (jä yöllä kuunnella). Ne plekot muuten viihtyy eri päässä allasta kun missä lämppäri on.Pullahiiri kirjoitti:Siis hetkinen. Mitä mä en nyt ymmärtänyt? Sulla on plekoja, jotka viihtyvät lämpimässä. Silti pidät niitä viileässä, koska..? Menee sähköä? Tulee levää? Ei se levä siitä lämmöstä tule. Jos ei aiokaan lämmittää akvaariotaan niin miksi pitää lämpimän veden kaloja..?nirunaru kirjoitti:Minullakin on lievää leväongelmaa mutta se ilmeni vasta kun hankin täältä joltain plekoja jotka viihtyy 26-29 asteessa. Pidän kuitenkin veden 25 asteessa ja minusta sekin on karvan verran korkea. Plekot ei kuitenkaan kalistele hampaitaan ja Kurjella kerrottiinkin jo alussa että pudota varovasti lämpöä kun en kuitenkaan pidä allasta lämpölaatikossa. Tuollainen vedenlämmön jatkuva ylhäällä pito kuluttaisi tätä kallista energiaa aika hirveästi ja lämmittäisin taloa sähköllä akvaarion kautta.
Kaikki kalat paitsi yksi afrikkalainen tuntematon heimo on saman vesistön kaloja ja lämpötilavaatimukset on 20-25, 23-28, 24-28 ja 26-29(, lisäksi eri kirjoissa on toisistaan poikkeavia lukuja). Tuskin se Amazon ihan noin paljoa vaihtelee. Jossain täällä minulle viime viikolla kerrottiin että keitän kalat ja hankin levää joten lukekaa myös tosten kirjoituksia ketjuissa älkääkä tuijottako puusilminä vain yhtä kirjoitusta. Minä puhun vain omakohtaisista kokemuksista ja ne ei ole parilta viime vuodelta eikä niitä kannata yleistää. Kannattaa lukea myös toisten käyttökokemuksia, kirjoja, nettiä jne ettei ala uskoa ihan kaikkea omia keksintöjä jos ei ole lähipiirissä muita kokemuksia ja tietoa. Tuskin kukaan haluaa - tai ehkä harvat - sellaista akvaariota jossa on vain yhden sortin kaloja(, paitsi yhdessä ravintolassa jossa on parisataalitraisessa altaassa muistaakseni viisi parikymmensenttistä tuhtia karppia).
Pitkän esipuheen jälkeen luotan edelleen Kurjen neuvoihin, mutta jokainen saa tulla autuaaksi omalla uskollaan.
Olen nähnyt muutaman kotikiekkolan jossa lämpö pidetään kolmessakympissä, allas on jossain tavallisessa olohuoneessa ja sitten ikkunoita pidetään auki yötäpäivää talvellakin kun hiki virtaa ja paita on märkä. Missä on järjenhippu?