Mielipiteitä kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Lisää pintavirtausta ja haavi vaikka joka päivä joka ainoa havaitsemasi limaskan kappalekin pois niin siitä se vähitellen.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Jes! Tänään voi juhlistaa akvaarion puolivuotis päivää ja omia 16v synttäreitä C: Ajattelin laittaa akvaarion sisustuksen uusiksi heti kun synttärirahat ovat kourassa :D En nyt mitään kamalan suuria muutoksia ajatellut, kasvien paikkoja siirtelen varmaankin reunoille, ja keskelle takalasin eteen ajattelin joko yhtä keskikokoist kantoa, tai useita pieniä pinoon. Ja sitten koitan laittaa jaavasammalta päälle, tai jaavansaniaista. Sitten saa plekokin kunnollisen luolan, ja näen sitä sitten vielä harvemmin kuin nyt...
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Hei tota onki jo hetki pitäny kysyä sellasta, kun koulussa jaettiin oppilaille leikki stipendejä niistä asijoista mistä ne muistetaan, niin mä sain kuvisopelta akvaarioon kalojen lomaruokaa JBL Week end. Tuollaista, ja kiinnostaisi että uskaltaako sitä syöttää, kun netissä luki että sisältää kipsiä ja nostaa KH, ja GH arvoja. Että onko jollain kokemuksia kyseisestä tuotteesta?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

päivänvarjo kirjoitti:Hei tota onki jo hetki pitäny kysyä sellasta, kun koulussa jaettiin oppilaille leikki stipendejä niistä asijoista mistä ne muistetaan, niin mä sain kuvisopelta akvaarioon kalojen lomaruokaa JBL Week end. Tuollaista, ja kiinnostaisi että uskaltaako sitä syöttää, kun netissä luki että sisältää kipsiä ja nostaa KH, ja GH arvoja. Että onko jollain kokemuksia kyseisestä tuotteesta?
Itse annan JBL:n lomaruokaa kotiloiden kalkkilisäksi harvakseltaan. Enpä ole nähnyt vesiarvoissa ongelmia. Kipsi nostaa GH:ta, mutta eipä tuota ole niin paljon käytetty, että mitenkinkään ongelma. Seepiansuomuun olen pitkälti siirtynyt ja eipä ongelmia senkään kanssa.

Mitä isompi akva, sen vähempi vaikuttaa vesiarvoihin. Käytän hillitysti, kun ehkä sotkee vettä. Lomaruokana sitä en käytä, ei varmaan kummoista siihen ja runsaana voi pilata vedenlaatua.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Niin joo kotiloillehan tuota voisi antaa, kun olen huomannut että joillain suurimmilla touhukotiloilla on alkanut kuori harmaantua, ja siihen on alkanut kasvaa levää. Enkös sitten voisi muutaman omenakotilon laittaa, jos tuota annan välillä?
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

APUA! Tuossa äsken limaskaa taas metsästin, niin huomasin kauhukseni että yhdeltä kääpiötapparakalalta puuttuu pyrstö kokonaan!
IMG_2681.JPG
IMG_2681.JPG (66.97 KiB) Katsottu 1710 kertaa
IMG_2684.JPG
IMG_2684.JPG (67.42 KiB) Katsottu 1710 kertaa
En ole varma kuka sen on syönyt, mutta ainoa vaihtoehto taitaa olla tuo taistelukala. Se on tapparoiden lisäksi ainoa joka pinnalla uiskentelee ( jos ei monnisten happireissuja lasketa ) ja taitaa olla ainoa jolla on tarpeeksi iso suu. Toinen vaihtoehto olisi muutamat isoimmat ruusutetra naaraat, koska tuolta taistelukalalta on pyrstöevä haljennut yhdestä kohtaa tyveen asti. Uskon että sen ovat tehdeet ruusutetrat, koska niitä tuo taistelukala jahtaa eniten, ja ne ovat sen kokoisia että kyllä pystyvät jättämään pahaa jälkeä halutessaan. Mutta en kuitenkaan usko että ne olisivat tuon tapparan takana, koska ne eivät ole uhka, toisin kuin taistelukalalle kaikki akvaarion muut uivat kalat tuntuvat olevan vihollisia.

Mitä tuon tapparan kanssa pitäisi nyt tehdä? Pyrstö tuskin kasvaa takaisin.

Ja taitaa nyt olla se tilanne että taistelukalasta mun täytyy luopua, koska on liian agressiivinen mikään muiden kalojen seuraan. Pitää laittaa siitä lahjoitus ilmoitus, jos vaikka jollain olisi sille oma akvaario tarjota.
007
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 007 »

En usko ruusutetrojen tota tehneen, epäilisin itsekkin enemmän taistoa...
Voi tappara raukkaa. :(
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Kyseinen tappara oli yön aikana kuollut, ja löysin sen raadon puoliksi syötynä sukarapukasan alta :'(

Ja taisto nyt kyllä taitaa saada lähtöpassit :c
007
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 007 »

Tais se vaan olla hyvä, että "kupsahti" olis vaan turhaa kärsiny pyrstöttömyydestä:(
Blogini
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ettei olis ollut evärutto tai jokin muu tauti, joka vei pyrstön? Kannattaa tsekata seki vaihtoehto.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Ei ollut evä rutto, koska muissa kalan evissä ei ollut mitään vikaa, ja koko pyrstö oli viety. Ei pelkästään pyrstö evä vaan myös vähän matkaa sitä tyveä.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Nyt olisi semmoinnen kysymys, että kun laitan tuosta taistosta sen lahjoitus ilmoituksen, ja toivonmukaan joku sen ottaa, niin voisin muutaman asteen akvaarion keskilämpötilaa laskea.
Mutta ongelma on se että mulla ei ole lämmitintä ollenkaan, eli lämpötilaa pitää yllä ainoastaan loisteputket. Kansilevyjä mun tarttis pitää kiinni, koska mulla on noita tapparakaloja, enkä halua että ne hyppivät tiehensä.

Eli miten saisin tuota lämpötilaa laskemaan pari astetta, ja pysymään siellä?
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Kesällä ilman lämmitintä kansilasillinen/kannellinen allas pysyy aika tasaisissa lämmöissä - kuuma voi kyllä olla.

Mä en nyt suoraan sanoen käsitä, miksi järjestäen kaikki nuoret aloittelijat ottavat aina sen taiston. Taisto, taisto, taisto, taisto on pakko saada. Aika järjestäen lopputulos on tämä. Kyseessä on aika luonteikas reviirikala, kuten tiedetään. Vähitellen kannattaisi ehkä alkaa harkita, kannattaako kyseistä lajia olla suosittamassa ja tuputtamassa joka ainoaan topiciin ja altaaseen... :roll:
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

päivänvarjo kirjoitti:Nyt olisi semmoinnen kysymys, että kun laitan tuosta taistosta sen lahjoitus ilmoituksen, ja toivonmukaan joku sen ottaa, niin voisin muutaman asteen akvaarion keskilämpötilaa laskea.
Mutta ongelma on se että mulla ei ole lämmitintä ollenkaan, eli lämpötilaa pitää yllä ainoastaan loisteputket. Kansilevyjä mun tarttis pitää kiinni, koska mulla on noita tapparakaloja, enkä halua että ne hyppivät tiehensä.

Eli miten saisin tuota lämpötilaa laskemaan pari astetta, ja pysymään siellä?
Itse otin lämmittimen varmuudeksi pois duunin akvasta. Kotona lämmittimet, mutta lämmöt nousevat helposti, kun akvavalot, suodattimet ja lämmin kämppä lämmittävät. Laitoin toisen kansilasin tilalle muoviritilän/alumiiniritilän, jolloin vettä haihtuu ja vesi viilenee hiven. Auttaa selkeästi. Jalallinen puhallin auttaa pari astetta, mutta vahtia pitää. Tietokoneen tuuletin toisilla. Kämpän ikkunat pakko pitää auki ja matkoilla pitää pitää jokin räppänä avoinna, mielellään 2, ettei lämmöt nouse. Tietysti huomioitava, ettei ikkunoista pysty kukaan kiipeilemään voromielessä.

Tapparat tosiaan hyppii - kokemuksia löytyy:).
Ildar kirjoitti:Kesällä ilman lämmitintä kansilasillinen/kannellinen allas pysyy aika tasaisissa lämmöissä - kuuma voi kyllä olla.

Mä en nyt suoraan sanoen käsitä, miksi järjestäen kaikki nuoret aloittelijat ottavat aina sen taiston. Taisto, taisto, taisto, taisto on pakko saada. Aika järjestäen lopputulos on tämä. Kyseessä on aika luonteikas reviirikala, kuten tiedetään. Vähitellen kannattaisi ehkä alkaa harkita, kannattaako kyseistä lajia olla suosittamassa ja tuputtamassa joka ainoaan topiciin ja altaaseen... :roll:
Erinomainen huomio:). Minäkin harrastukseni alkutaipailla ostin taistelukalan, yleensä uroksen ja huonolla menestyksellä. Joskus joku kala näykki pyrstöstä, kerran oli hometta jossain haavassa, kerran naaras hyppäsi akvasta pois jne...Yleensä lyhytikäisiä. Elintapakin minusta muistuttaa itsensä nopeasti kuluttavaa machomiestä:). Nykyisin pidän enempi rauhallisista, pitkäikäisistä herrasmiesplekoista :mrgreen: .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Mulla taisto oli se syy miksi lähdin ylipäätään akvaariosta haaveilemaan. Muutaman vuoden sain siitä haaveilla, ja suunnitella kalastoa joissa jokaisessa oli aina taisto. Tuon oman taistoni ostin jo aika vanhana, kun sitä kerkesin noin vuoden- puolitoista katseleman siellä kaupassa että tuo se on. Ostaessani sen tiesin ettei sillä välttämättä ole kauheasti elinikää nään jäljellä, ja ajatus olikin alkuun vähän se että se on mulla niin kauvan nyt kun hetken vielä elää, ja siinä samalla mietin että aionko ottaa senjälkeen taistoa enään. Mutta tuo taisto on ollut mulal jo noin puoli vuotta, eli kala voi hyvinkin olla jo 2v :S ja elinvoimaa siltä löytyy vielä runsaasti.

Tuohon lämmön laskemiseen tulikin semmoinen ongelma, että mullahan on tuolla hieroglyfipleko joka tarvitsee lämmintä vettä >.< enpä taidakkaan lämpöä laskea. Siinä oli ideana se että kun koko muu kalasto sietää hyvin viileämpää vettä niin voisin sitten ottaa albiinomonnisten seuraksi pandamonnisia... Täytyy sitten vaan unohtaa ne :c
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Noniin, nyt tuli taas uutta elämää tuonne akvaarioon C: Ostin 10 korutetraa parven jatkeeksi. Tuli nyt mullekkin sitten varmuus että ovatko nuo mun vanhat koru vai ruusutetroja, nimittäin uudet kalat kerkesivät noin 10 sec olla siellä akvaariossa kun yksi omista koru uroksista alkoi vietellä uutta naarasta. Uusien tetrojen mukana tuli muutama uros lisää, ja nytten tuolla onkin naaraista kisat käynnissä :D
Hauska homma että nuo vanhat ovat valkoeväisiä ja uudet tavallisia, joten niistä tunnistaa mitkä ovat tulleet ensin ja mitkä jälkeen :)
SaRuFa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SaRuFa »

Ildar kirjoitti:Mä en nyt suoraan sanoen käsitä, miksi järjestäen kaikki nuoret aloittelijat ottavat aina sen taiston. Taisto, taisto, taisto, taisto on pakko saada. Aika järjestäen lopputulos on tämä. Kyseessä on aika luonteikas reviirikala, kuten tiedetään. Vähitellen kannattaisi ehkä alkaa harkita, kannattaako kyseistä lajia olla suosittamassa ja tuputtamassa joka ainoaan topiciin ja altaaseen... :roll:
Pakko tällee kommata ihan OT.
Mun eka taisto tuli taloon viime syksynä vai alkutalveako lienee ollut.... :? Mutta enihau, akvarismin alkutaipaleista kulunut aikaa reilu 20v. :mrgreen: Vanha mamma kun ei ollut ikinä omistanut taistoo, pitihän sekin sitten kokeilla.
Lopputulos: ukko sai seurakseen akan, ne sai poikasia, niistä jäi parhaat itselle, ne on tehneet poikasia, joista kasvattelen nytten paria lupaavinta.
Ja siihen riitti mun taistoilu. Ihania kaloja, mutta.. kaipaan enemmän haasteita. :mrgreen:
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Noniin. Nyt sai taisto uuden eläkekodin, missä sen ei tarvitse kokoajan tuntea oloaan uhatuksi. Nyt suunitelmissa olisi että myyn sen hieroglyfiplekon pois, ja lasken akvaarion lämpötilaa hiukan, koska musta tuntuuu että osa kaloista on saattanut jäädä kitukasvuisiksi liian lämpimästä vedestä. Esim nuo albiinomonniset on ollu mulla noin puoli vuotta ja noin puolet ovat vain noin 3-4cm pituisia, eli melkein saman kokoisia kun ne ostin. Olen koko ajan elänyt siinä uskossa että ne ovat albiinokuparimonnisia, mutta mua on alkanut vähän eepäilyttämään että josko ne sittenkin ovat täplämonnisia. Laitan niistä huomenna tai lähipäivinä kuvia, jos vaikka joku osaisi paremmin sanoa. Sitten tuo mun albiinopartamonni. Olen paljon lukenyt ketjuista juttuja kuinka joillain on partamonnit kasvaneet 10cm muutamissa kuukausissa, mutta omani on myös ollut melkein sen puoli vuotta ja se on noin 7-8cm. Myöskään osa intiaanisulista ja korutetsoista eivät ole kasvaneet mihinkään suuntaa siitä kun ne ostin, ja uusien korutetrojen myötä huomaan että kuinka pieniä ne vanhat oikeasti ovat :S

Eli siis voiko osa syynä olla liian lämmin vesi? Mulla pelkästään nuo loisteputket pitävät lämpötilan siinä 28 asteen kohdilla. Tietysti siihen on vaikuttanut myös se että en aluksi ruokkinut kaloja kuin pelkillä hiutaleilla ja pohjatabuilla.

Lämmön laskun ajattelin hoitaa niin että otan toisen kansilevun kokonaan pois ja jostain hankin ritilän, koska en halua että tapparat hyppivät tiehensä. Koitan saada lämmön asttumaan siihen 25 asteen paikkeille. Onko siinä lämmön laskussa jotain erityistä huomioitavaa? En varmaankaan voi noin vain laskea 3 astetta, että kuink kauvan kaloja pitäisi totuttaa viileämpään veteen?

Sitten toinen juttu. Kun olen lämpötilan saanut kuntoon niin mitä monnisia voisin ottaa albiinoiden seuraksi? Ja jokin haaremikala kiinnostaisi taiston tilalle, sillä uutta taistoa en aio ottaa koska niihin meni vähän maku :L Niin ja laitan tuonne akvaarioon toisen sisäsuodattimen lisäämään virtausta lähinnä monnisia ajatellen, ja lämpökin laskee varmaan tehokkaammin kun vesi liikkuu enemmän.

Siinä taas vähän ajatusten purkua :D
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Noniin. Nyt on 2 kappaletta sysäsuodattimia tuolla akvaariossa :) Uusi puhaltaa aika tehokkaasti pinnalle, ja koko pintavesi kiertää nyt hyvin, ja taisen olen laittanut puhaltamaan pohjalle päin jotta monniset saavat hiukan virtausta.

Otin nytten kuvia niistä monnisista että joku pystyy sanomaan ovatko kupari, vai täplämonnisia. Jos ovat täpliä niin sitten mun on jo korkea aika laskea lämpötilaa, mikä edellyttää plekon myyntiä :(
IMG_2714.JPG
IMG_2714.JPG (127.88 KiB) Katsottu 1516 kertaa
IMG_2717.JPG
IMG_2717.JPG (109.42 KiB) Katsottu 1516 kertaa
IMG_2731.JPG
IMG_2731.JPG (126.73 KiB) Katsottu 1516 kertaa
IMG_2745.JPG
IMG_2745.JPG (105.92 KiB) Katsottu 1516 kertaa
Ja sitten muutama kuva inkkareista. Kuvassa on samaan aikaan noin puoli vuotta sitten saman kokoisina tulleet kaksi yksilöä. Molemmat ovat yhtä kaukana kamerasta ja niiden kokoero on aika suuri.
IMG_2756.JPG
IMG_2756.JPG (114.48 KiB) Katsottu 1516 kertaa
IMG_2758.JPG
IMG_2758.JPG (114.88 KiB) Katsottu 1516 kertaa
Pahoittelen huonolaatuisista kuvista, koska kuvaus ja kuvankäsittelytaitoja ei ole :L
007
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 007 »

päivänvarjo kirjoitti:Noniin. Nyt on 2 kappaletta sysäsuodattimia tuolla akvaariossa :) Uusi puhaltaa aika tehokkaasti pinnalle, ja koko pintavesi kiertää nyt hyvin, ja taisen olen laittanut puhaltamaan pohjalle päin jotta monniset saavat hiukan virtausta.

Otin nytten kuvia niistä monnisista että joku pystyy sanomaan ovatko kupari, vai täplämonnisia. Jos ovat täpliä niin sitten mun on jo korkea aika laskea lämpötilaa, mikä edellyttää plekon myyntiä :(
IMG_2714.JPG
IMG_2717.JPG
IMG_2731.JPG
IMG_2745.JPG
Ja sitten muutama kuva inkkareista. Kuvassa on samaan aikaan noin puoli vuotta sitten saman kokoisina tulleet kaksi yksilöä. Molemmat ovat yhtä kaukana kamerasta ja niiden kokoero on aika suuri.
IMG_2756.JPG
IMG_2758.JPG
Pahoittelen huonolaatuisista kuvista, koska kuvaus ja kuvankäsittelytaitoja ei ole :L
Mun mielestä (vartalon ja selkäevän perusteella) noi monniset näyttää täplämonnisilta, mutta en paa päätäni pantiks.
Blogini
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minä taas veikkaisin kuparimonniseksi, ihan erillaisia kuin minun täplät..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
007
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 007 »

cassie_86 kirjoitti:Minä taas veikkaisin kuparimonniseksi, ihan erillaisia kuin minun täplät..
Ja ne oli ihan erillaisia kuin mun kuparit... mitähän sitten noi päivänvarjo:n kalat on lajiltaan?
Blogini
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minun täplälillä; väri on melkein keltainen,ja on selvä tumma rengas silmien ympärillä, naaraat on julmetun isoja ja uroksilla on erittäin korkea selkäevä. Jotenkin kuvat eivät yhtään ole samanlaisia kuin omat albiinotäpläni.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Loisteputket vääristää aika paljon noiden monnisten väriä. Luonnonvalossa ovat sellaisia aika vaaleita, mutta eivät valkoisia. Koitan ottaa kuvaa verhot auki niin värinsävy muuttuu luonnollisemmaksi. Kun yleensä on verhot kiinni kun heijastuvat lasista kameraan, ja keltainen kattovalo on päällä, mikä sekin saa monniset näyttämään enemmän keltaisilta.
007
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 007 »

cassie_86 kirjoitti:Minun täplälillä; väri on melkein keltainen,ja on selvä tumma rengas silmien ympärillä, naaraat on julmetun isoja ja uroksilla on erittäin korkea selkäevä. Jotenkin kuvat eivät yhtään ole samanlaisia kuin omat albiinotäpläni.
Ja minun kupareilla: ovat paljon pulleampia, selkäevä ihan erinlainen ja jotenkin kans kuvat eivät yhtään ole samanlaisia kuin omat albiinokuparini.
Tossa kuva albiinokuparista selvennykses:
Kuva
Blogini
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”