Mitä luulette,onko noiden lajien välillä risteytymisvaaraa? Jos ja kun jälkikasvua tulee niin haluan tietenkin poikasten olevan lajiltaan puhtaita. Kertokaa siis te tietävämmät tulisiko jostakin lajista luopua kokonaan.
Risteymien riski lienee pieni noiden lajien kesken. Ulkonäöltäänkin nuo eroavat keskenään sen verran (puhumattakaan eri heimoista) että en olisi huolissani. Nyt kun sen sanoin, niin sulla tottakai risteytyy, mutta en itse kantaisi huolta. Jopa noi Pseudotropheus-ryhmän kalat on sen verran eri näköisiä, etten uskoisi ongelmiin.
Jossain Aqualogin kirjassa puhuttiin, että yhtenevä ulkonäkö olisi risteytymiä yleistävä. Kirjassa mainittiin esimerkkinä trewavasae, jossa pilkulliset MC-urokset eivät olleet kovin menestyneitä naaraiden seurassa verrattuna tavanomaisemmalla värityksellä varustettuihin uroksiin. Poikkeuksen taisi tehdä se, jos ne olivat poikasena kasvaneet samassa altaassa. Tiedä sitten oliko hiekkalaatikolla esitelty housujen sisältöä, jolloin akat tiesivät sen oudon koreilevan ja "naismaisen" kalan olevankin äijä vai mistä johtui. (Pilkullinen värimuoto on trewavasaella paljon tyypillisempi naarailla)
Itselläni on nyt ollut puolisen vuotta seuraava kokoonpano:
Lajien välistä risteytymistä, taikka edes kosiskelua ei ole näkynyt. Tosin nuo on olleet vasta vähän aikaa (olen siis noviisi), mutta silti en ole huolissani. Aika sininen kalasto, keltaisilla vivahteilla sulle tulossa, mutta niinhän ne taitaa useimmissa Malawaarioissa ollakkin, kun muita värejä on vähemmistössä. Onnea uudelle eloisalle akvaariollesi.
Jahonen: kiitos sulle vastauksestasi. Laajakaistaa pitkin lähetän sulle ison kimpun ruusuja kiitokseksi!!
Joo,niinkuin jo aiemmin kirjoitinkin niin viikolla 2 pitäisi ekat 3 lajia saapua paikalliseen akvakauppaan josta ne tilasin. Cyaneorhabdosit otan vähän myöhemmin, samoin kuin socolofitkin. NL-aquasta tilaan suolat, ja sitten kaikki onkin valmista kaloja varten. Odotan jo innolla tutustumista näihin mielenkiintoisiin malaweihin. Sen verran olen niiden pauloihin joutunut että muutan tulevaisuudessa 400-litraisenkin malawaarioksi, kunhan sieltä ajan saatossa alkuperäiset kalat vanhuuttaan poistuvat autuaammille vesistöille.
Kiitos myös kaikille muille minua auttaneille palstalaisille! Ilman teidän apuanne olisin varmaan tehnyt jotakin väärin aloittaessani tätä harrastusta, ja turhia kalakuolemia olisi varmaan tullut paljon. Näillä eväillä on hyvä alkaa onnelliseksi malawistiksi