No niin..
Toivon, että joku vastaisi tähän viestiin..
Mutta se vesi on pikkuhiljaa taas samentunut ensin vaalean sameaksi, nyt vähän vihertäväksi.
Vaikka se kanto on nyt sieltä pois. Mutta samennus ei oo yhtään nii paha kuin sillon kun se kanto oli vielä siellä.
Etsin netistä jotain infoo ja löysin tällasen:
VEDEN SAMENTUMINEN
Samea vesi voi uudessa akvaariossa johtua pohjahiekasta, jonka hienoin aines ei ole vielä ehtinyt laskeutua pohjalle. Usein hienot hiukkaset ovat niin hienojakoisia etteivät ne kiinnity vielä suhteellisen puhtaaseen suodatinmateriaaliin.
Vanhemmassa vedessä veden samentuminen syntyy useimmiten yliruokinnan seurauksena. Tällöin sen aiheuttaa runsas bakteerikasvusto. Bakteerien aiheuttama samennus on lähinnä valkeaa; ikäänkuin akvaarioon olisi kaadettu maitoa. Bakteerit saattavat kasvattaa lukumääränsä kaksinkertaiseksi jopa kolme kertaa tunnissa. Kun bakteereita syövät likoeläimet ehtivät lisääntyä riittävästi, samennus muuttuu melkein paljainsilmin näkyvistä liikkuvista hiukkasista koostuvaksi. Ruokinnan vähentäminen ja tehokas suodatus yhdessä usein suoritettujen osittaisten vedenvaihtojen kanssa poistavat tämän tyyppisen samennuksen
Voimakas valaistus saattaa johtaa keijulevien runsaaseen lisääntymiseen; tällöin vesi muuttuu samean vihreäksi. Tähän auttaa kalojen ruokinnan ja valaistuksen vähentäminen. Myös akvaarion täydellinen pimentäminen muutamaksi vuorokaudeksi auttaa. Varsinaiset kasvit kärsivät tästä jonkin verran, mutta toipuvat nopeasti kun normaali olosuhteet palautetaan.
Niin oiskohan tuossa mun ongelmaan ratkaisu?
Mun allas on ollu pystyssä n. 1,5 kk.
Tai voisikohan mulla olla liian voimakas valaistus, jolloin keijulevät villiintyy?
Oikeesti vastatkaa joohan? Jos tietäisitte edes jotain..?
Ja lisään vielä, että vaihdoin n. kuukausi sillon sorat hiekaksi. Se hiekka oli Bilteman sitä pienempää kokoa. Ja mulla on akvassa kaksi kasvilamppua, taitaa ne olla syynä tuohon veteen, kun on liian voimakas valaistus. Vai?