Kanto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

mustaneon
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kanto

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Samentaako kannot vettä?
Mulla on akvassa yks iso ja sitten pieni kanto, ja vesi ei ole koskaan ollut kirkasta. Ja siinä on jotain valeita hiukkasia. Kaikkea on kokeiltu: vedenvaihtoja, akvaarion pimennys viikoksi.. = Ei mitään auta :?
Ajattelin kokeilla Tetra Crystallia nyt seuraavaksi. Auttaisiko?
Onko jotain muuta keinoa?
miuagua
Member
Member

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Minkälainen suodatin akvassasi on?
Mitä muuta kuuluu sisustukseen kuin 2 kantoa?
Akvan koko? Kalasto?
mustaneon
Member
Member

kanto

Akvaario 240-litraa.
Suodattimina joku Fluvalin sisäsuodatin
ja Eheimin ulkosuodatin 2213.

Kalat:

5 täplämonnista (lisää n. kolme)
4 keltabarbia
1 avainkirjoahven
13 mustaneontetraa
1 tulievä

Olen ajatellut myydä keltabarbit ja hankkia jotain kääpiökirjoahvenia mutta se on vasta suunnitteilla mutta ensin pistän veden kuntoon.
Vanhassa 63-litraisessa joka oli noin vuoden käytössä, samennusta ei tullut vaikka siellä oli se pienempi kanto. Mutta mitä teen?
Niin ja siellä on muutama kasvi myös ja lisää ostan nyt tällä viikolla. 8-)
miuagua
Member
Member

Viesti Kirjoittaja miuagua »

En ole tässä asiassa asiantuntija,
mutta mitä jos kokeilet näin,
että otat isomman kannon pois akvasta, vaihdat vettä,
ja sitten katsot jatkuuko samennus.
Näin ainakin luulisi selviävän, onko kanto syypää samennukseen,
vai joku muu.
[;)]
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

kun ostit kannot, liotitko niitä yhtään ennen kuin laitoit altaaseen :D? Itse ostin tuossa eilen uuden kannon ja likoomassa saavissa... Eli mahdollisimman lämmintä vettä saaviin ja kanto perään.

Kannosta irtoaa ruskean kellertävää humusta. Sitä liotetaan niin kauan kun sitä ei varmasti tule. Vettä vaihdellaan saavista päivän välein. Voi mennä isojen tukkien kanssa pari viikkoakin.

Jos laitoit kaupan hyllyltä suoraan akvaarioon niin kyllä varmana on vesi ruskeaa.
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Itsekin laitoin ensimmäiset isot kantoni liottamatta altaaseen, ja kyllä oli vesi oudon väristä pitkän aikaa. Lopulta paikansin syyllisiksi kannot, kiskoin ne ulos altaasta (plus yhden partamonnin) ja raaputin kynsiharjalla niiden pinnalta n. sentin kerroksen pehmeää, hajonnutta puuta. Sen jälkeen pysyi vesi kirkkaana. :D
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Vadelma »

Onko siitä veden vienosta rusehtavasta sävystä muuta kuin esteettistä haittaa? Ajattelin vain että eikö jotkut kalalajit (pehmeästä ja happamesta vedestä kotoisin olevat)jopa pidä siitä että vesi on hiukan ruskeaa?
Akvaariot 150l + 60l ja poikasakvat 32l + 10l
mustaneon
Member
Member

Kanto

Siis vesi ei ole ruskeaa :) Se on sellasta vaaleeta, sameaa.. Kokeilen sitä kannon poissa ottamista huomenna.. Toivottavasti auttaa. En liottanut sitä kantoo ollenkaan [:I] vaan huuhtelin vaan hätäisesti käsisuihkulla ja altaaseen! Ja kun vedessä on niitä vaaleita hiukkasia niin auttaisiko Tetra Crystal? Jollain oli Aqua-webbiläisellä oli auttanut ja sen jälkeen vesi oli kristallinkirkasta-lopullisesti. :mrgreen:

Mutta ensiksi kokeilen sitä kannon poistamista ja takas laittamista vaikka vähän säälittää tuo avain kun on niin tykästynyt siihen.. Ja voisin koittaa vähän rapsutella sitä pintaa, jos se auttais.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Vielä tarkennusta, onko vesi itsessään vaalean sameaa vai leijuuko siellä vaan vaaleita hiukkasia ym. kökkösiä?
-Ansku
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Vaalean samennuksen saa aikaiseksi mm ruokkimalla himpun liikaa. Kannattas kokeilla päivän tai kahden paastoakin ja putsata suodattimet (sillee sopivasti, ei liikaa) ja lähelle pintaa että liukenee ilmaa veden sekaan.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
mustaneon
Member
Member

Kanto

Mutta mulla oli just viikon ruokintatauko, kun olin lomalla. Sitä ennen altaassa oli vihersamennus ja sameus :x Peitin sen viikoksi lakanalla ja nyt siellä on enää sameutta.. Ja kun vaihdoin vettä puolet niin vähän kirkastu, mut tuli sitten takasin.. Onko se kanto tuohon syyllinen vai?
Mun mielestä en anna liikaa ruokaa koska välillä annan vain kerran päivässä.. Yleensä kaks kertaa ja sen verran et ne syödään n. minuutissa.

Eli mitä keinoa kannattaisi nyt kokeilla?
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Mä uskaltaisin kyllä sanoa että kanto on syyllinen. Etenkin jos vesi on silleen ovelasti keltaisen sameaa.

Kannattaa ottaa kanto/kannot pois esim viikoksi, vaihtaa vettä ja katsoa josko vesi on edelleen sameaa.

Mulla oli ongelmana 420 litraisessa kellertävä vesi sillon kun sen perustin ja syyksi paljastui ajan mittaan kanto joka ei kyllä hirmuisen suuri ollu.

Äskettäin mulla oli 128 litraisessa sameaa vettä, siellä ei syynä ollu kanto vaan liian vähänien suodatus.

Ja tuosta tetra crystallista kun kysyit, se on ainakin mun mielestä ihan humpuukkia. Pahimmassa tapauksessa samentaa vettä vielä enemmän.
mustaneon
Member
Member

Kanto

No pitää koittaa sitä kannon poistamista viikoksi(tai kantojen).
Toivottavasti auttaa. Eilen kun vaihdoin vettä ja vein ulos, niin se likavesi näytti selvästi kellertävältä. Eli varmaan kanto on syyllinen, muuta en kyllä keksi.

Ja tämä ei kylläkään liity aiheeseen, mutta oon suunnitellu vähän kalaston muutosta. Haluaisin jotain pieniä ahvenia.

Korukääpiöahven tuntuu hyvältä, niin mitä mieltä olisitte tälläsestä kalastosta:

2 avainkirjoa(pari)
5 täplämonnista
(13 mustaneontetraa)
1 tulievä
korukääpiöahven haaremi (1k 2n)

Niin siinä se oli.

Vai tulisko ahdasta noille ahvenille? Voisinko jättää mustaneontetrat?

Muita ahvenvaihtoehtoja on
ruostakirjoahven pari
kääpiöakara pari
lippukirjoahven pari

Onko jotain muuta sopivaa kääpiöahventa, saisi olla melko värikäs?
Ei perhoskirjoahventa koska liian herkkä.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Töyhtökääpiöahvenkin on mukava, pieni ja värikäs ahven, ja ainakin täällä päin hyvin saatavilla. :D Ahvenet kyllä varmaan mahtuvat samaan altaaseen, kun laitat niille jonkun selkeän reviirirajan, vaikka sen kuuluisan kannon.

Ihan kivan kuuloinen kalasto, jos tuo tulievä tulee tosiaan muiden kanssa toimeen. 8O Olen itse tutustunut vain yhteen tulievään ja se on täysin sekopää. Kuulemma ne vielä kasvavatkin todella suuriksi, olen kuullut n. 20-senttisestäkin yksilöstä, eli kannattaa varautua siihen, että sen kanssa voi myöhemmin tulla ongelmia.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
liero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liero »

Palettikala pari? Mäkin miettisin tulievää kahdesti...
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Palettikalaparin kanssa ei ainakaan meillä mahtunut toista ahvenparia edes 317-litraiseen altaaseen. Niillä voi olla turhan iso ego, mutta kokeillahan sitäkin voi. Palettikala on ainakin todella kestävä otus. :P
mustaneon
Member
Member

Kanto

No se tulievä tosiaan muakin vähän arvelutti, mutta päätin sitten kokeilla..
Mun mielestä aika rauhallinen tapaus, kun se on vaan vähän keltabarbeja ajanut ruoka-aikana, mutta nyt se on lopettanut senkin.. Vähän vaan isottelee kun ne tulee lähelle, mutta pitää kattoo sitkun se kasvaa. Aionkin kyllä luopua niistä keltabarbeista kun haluan jotain ahvenia. 8-)

Pitääkö töyhtöt pitää haaremissa? Niin itsekin aioin alussa ottaa palettikaloja, mutta muut olisi joutunut koville. Joku rauhallinen sen pitää olla kun on se avainkin.
Minkälaisia sinikirjot on? Niistäkin oon haaveillu.. Mutta pitäisi varmaan luopua sitten avaimestakin. :?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Töyhtökääpiöt menevät ihan yhtä lailla pariskuntanakin. Ainakaan omalla parillani ei ollut juuri koskaan perheriitoja tai muitakaan ongelmia. Nyt, kun niiden poikaset kasvavat, aion kokeilla haaremia. :D
mustaneon
Member
Member

Töyhtö

Joo pitää vielä harkita sitä affenaa..Se korukääpiöahven olisi mukava, mutta luin että uros saattaa vallata jopa 50cm pitkän reviirin.. Jossa se ei siedä muita ahvenia yhtään. Niin tulisiko liian ahdasta avainparille ja koruhaaremille? Akvaarion pohja on 120*44cm.
mustaneon
Member
Member

Kanto

vastailkaa joohan?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tuskin ahdasta tulee, kunhan virittelet akvaarioon reviirirajoja, jotka samalla toimivat myös näköesteinä. :P Omalla reviirillä muita ahvenia ei kyllä siedetäkään, ainakaan kutuaikana, mutta tuon kokoisessa pitäisi olla hyvää tilaa parillekin reviirille.
mustaneon
Member
Member

Kanto

Ok hyvä kun vastasit :D
Pitää vielä nyt päättää se ahven. :roll:
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

Itse laitoin juuri uuden tukin altaaseen, vähän aikaa meni ennenkuin kalat uskalsi tulla katselemaan.

http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/halko.jpg
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
mustaneon
Member
Member

Kanto

Vielä kerran siitä vedestä.. :roll:
Mikä muu voisi olla syynä siihen veden sameuteen kuin kanto?
Paska kun mun vesi ei ole koskaan ollu kirkasta..! [}:)]
Kun se on sellasta vaalen sameaa. Tausta erottuu mutta ei selvästi.
Voi jos osaisin vielä liittää kuvan niin näkisitte!
Mutta ei ole kotisivuja.. :?
mustaneon
Member
Member

Samea vesi

Toivon menettäneenä kävin ostamassa Tetra Crystallia,
vaikka en yleensä käytä tuollaisia..
Maksoi 6,20 toivottavasti auttaa? Mutta luulen että tuo on humpuukia mutta kokeilen kaikkia mahdollisia keinoja.. 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”