Paitsi että kaverini on joksus puhunut siitä, mutta en ole ymmärtänyt siitä!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
akyttala kirjoitti:Paljonko tämä 3,1g kipsiä on tilavuudeltaan millilitroissa? Monenlaisia mittalusikoita kyllä löytyy, mutta keittiövaakaa ei ole.Ville K. kirjoitti:Kipsiä lisätään 3,1 g 100 litraan akvaariovettä, jolloin kovuus nousee 1 °GH.
Karkeasti ottaen siis millilitraan mahtuu 4-6grammaa kipsiä?Ville K. kirjoitti:akyttala kirjoitti:Paljonko tämä 3,1g kipsiä on tilavuudeltaan millilitroissa? Monenlaisia mittalusikoita kyllä löytyy, mutta keittiövaakaa ei ole.Ville K. kirjoitti:Kipsiä lisätään 3,1 g 100 litraan akvaariovettä, jolloin kovuus nousee 1 °GH.
Tuon voi pyöristää periaatteessa 3 grammaan mittauksen helpottamiseksi. Joka tapauksessa kiinteiden aineiden mittaaminen on hankalaa ja oikeastaan epämielekästä tilavuusmittoina, koska mittaustulokseen vaikuttaa se, kuinka tiiviisti esimerkiksi tässä tapauksessa kipsi on käytettävässä mittavälineessä.
Pikaisella etsinnällä kalsiumsulfaatti-dihydraatin (kipsiä) todelliseksi tiheydeksi selvisi googlaten 2,32 g/cm^3 ja samalla löytyi maininta, että pakkaustavasta ja varastoinnista riippuen tavara tiivistyy sen verran, että käytännössä tiheys vaihtelee välillä 400-600 kg/m^3. Nämä löytyi pikaisesti etsien samasta lähteestä - aika suuri vaihtelu.
akyttala kirjoitti:Karkeasti ottaen siis millilitraan mahtuu 4-6grammaa kipsiä?
Edit: Ja esimerkiksi 5ml nostaisi kovuutta näin ollen jotakuinkin 6-10 astetta?
Näkyy siis käytännössä olevan melko erilainen annostus, mitä tiheyden perusteella voisi laskea. Jos tämä kyseinen henkilö sattuu tätä lukemaan, niin onko tuo mitta kuulopuhetta vai itse mitattu?111na kirjoitti:3,1 grammaa kipsiä (n. 1 tl) nostaa kovuutta yhden asteen sadassa litrassa vettä. Näin on melko tarpeetonta mittailla kovuutta, mikäli hanaveden kovuus on tiedossa, varsinkin punnitsemalla.
Muistatko paljonko kipsiä kymmeneen litraan tarvittiin nostamaan kovuutta yksi aste?;)niisku- kirjoitti:Silloin kun itse aloitin kipsin lisäämisen akvaarioon tein testejä jolla selvitin paljonko kipsijauhon lisääminen nosti kovuutta kymmenessä litrassa.
Eli laitoin 10:n litran ämpärin täyteen vettä. Mittasin GH:n. Lisäsin hieman kipsijauhoa. Testasin. Lisäsin. Testasin. Ja niin edelleen, sitten kun olin saanut kovuuden nostettua haluttuun laskin kuinka paljon kipsiä lisäilin, sitten vaan laskemaan akvaarion tilavuuteen sopiva määrä. Ohjenuorana tietysti aiemmat testit.
Muokkaus: Sitä vielä piti sanomani, että kysyin apteekista kipsijauhoa ja vertasin sitä hintaa Sinooperin hintaan. Sinooperissa oli paljon halvempaa. Akvaariokauppojen hinnoista en tiedä.
En muista yhtään paljonko se oli. Nykyään lisään vaihdettavaan veteen jotta GH pysyy ylhäällä.akyttala kirjoitti:Muistatko paljonko kipsiä kymmeneen litraan tarvittiin nostamaan kovuutta yksi aste?;)niisku- kirjoitti:Silloin kun itse aloitin kipsin lisäämisen akvaarioon tein testejä jolla selvitin paljonko kipsijauhon lisääminen nosti kovuutta kymmenessä litrassa.
Eli laitoin 10:n litran ämpärin täyteen vettä. Mittasin GH:n. Lisäsin hieman kipsijauhoa. Testasin. Lisäsin. Testasin. Ja niin edelleen, sitten kun olin saanut kovuuden nostettua haluttuun laskin kuinka paljon kipsiä lisäilin, sitten vaan laskemaan akvaarion tilavuuteen sopiva määrä. Ohjenuorana tietysti aiemmat testit.
Muokkaus: Sitä vielä piti sanomani, että kysyin apteekista kipsijauhoa ja vertasin sitä hintaa Sinooperin hintaan. Sinooperissa oli paljon halvempaa. Akvaariokauppojen hinnoista en tiedä.
Paljonko tuo kipsi muuten maksaa? Jotakin suuntaa-antavaa hintatietoa jos edes löytyisi.
Kuinka iso allas sulla on, paljonko lisäät kipsiä, paljonko vaihdat vettä kerralla ja montako astetta nostat kovuutta?niisku- kirjoitti:En muista yhtään paljonko se oli. Nykyään lisään vaihdettavaan veteen jotta GH pysyy ylhäällä.akyttala kirjoitti:Muistatko paljonko kipsiä kymmeneen litraan tarvittiin nostamaan kovuutta yksi aste?;)niisku- kirjoitti:Silloin kun itse aloitin kipsin lisäämisen akvaarioon tein testejä jolla selvitin paljonko kipsijauhon lisääminen nosti kovuutta kymmenessä litrassa.
Paljonko tuo kipsi muuten maksaa? Jotakin suuntaa-antavaa hintatietoa jos edes löytyisi.
Mulla on sitä kipsiä viiden kilon pakkaus ostettuna Sinooperista. Muistaakseni tuo pakkaus ei maksanut kymppiä enempää, mutta varma en ole. Saattoi se muuten olla lähemmän 15€, yli kahtakymppiä se ei kuitenkaan ollut, siitä olen varma.
Tästä kun käyttää päätään luovasti, voisi päätellä, että puoli teelusikallista ~80 litrassa nostaa arvoa 4-5 astetta. 100litrassa arvo nousisi siis pyöreästi 3-4 astetta. Kokonainen teelusikka eli 5ml nostaisi arvoa 6-8 astetta, mikä vastaa melko hyvin tuota kuljetuksessa kokoonpainuneen kipsin tiheydestä laskettua 6-10astetta/5ml.niisku- kirjoitti:akyttala,
Mitä mä oon ymmärtänyt niin GH:n ei pitäisi muuttua juurikaan akvaariossa. Voipi olla väärä tieto, ihmettelen vaan kuinka se on sulla noussut noin.
Mulla on 220-litrainen mihin lisään kipsiä. En muista kuinka paljon alussa laitoin kipsiä jotta sain GH:n nousemaan noin kolmesta seitsemään/kahdeksaan.
Kai se mitä nostan kovuutta on tuo aika sama kun yllä. Vaihdan vettä viikottain 70-80 litraa ja yhteen kymmenen litran ämpärilliseen hanavettä laitan kipsiä noin puoli teelusikallista.
Fakkenoon sanoman mukaan Tiimarissa olisi kalliimpaa kipsiä kuin Sinooperissa, aika omituista minusta. Tai sitten muistan väärin, tai sitten sain jonkun tarjouspaketin.
Aletaanpa tästä nyt sitten laskeskelemaan.niisku- kirjoitti:En nyt ole varma onko tästä mitään hyötyä laskemisessasi akyttala mutta mittailin GH arvoa kun äsken vaihdoin vettä. Minulla on käytössä tetran tippatesti. Yksi tippa testiainetta viiteen milliin vettä vastaa yhtä astetta. Kymmenellä millillä taas yksi tippa vastaa puolta astetta jolloin mitattu arvo olisi tarkempi. Mittasin viidellä millillä.
Ennen veden vaihtoa mittasin GH:n. Hieman oli painunut ja arvo oli 6. Mittasin hanaveden, jonka GH arvo oli 4. Vaihdoin vettä 80 litraa ja lisäsin jokaiseen 10 litran ämpäriin noin puoli teelusikallista kipsijauhoa. Veden vaihdon jälkeen akvaarion veden GH arvo nousi seitsemään.
Jos 2tl 60 litraan nostaa arvoa 4 astetta, 1tl 60litraan nostaa kaksi astetta ja 1tl 120litraan nostaa yhden asteen.Fakkenoo kirjoitti:Gh oli 4, JBL:n testillä, 2tl kipsiä n.60 litraan nosti arvon kahdeksaan.