Olen ymmärtänyt että ala-altaan yksi tehtävistä on piilottaa mahdollisimman paljon tekniikkaa sisälle, vai onko sen tarkoitus saada vain enemmän litroja aikaseksi systeemissä (sen saa jos ostaa isomman altaanealex kirjoitti: Itse en näe yhtään mitään ristiriita Sanderin ja ala-altaan välissä, eihän ala-allas eliminoi varsinaista akvaariota?
Apua vaahdottajan ostossa!
Valvoja: Moderaattorit
Eikös sekin, että vaahdottajaan saadaan pintavesi, ole hyvä syy käyttää ala-allasta ?
Näin minua muistaakseni neuvottiin, kun ostin altaan ym.
Voihan sen sieltä pumpata Sanderin ulkoiseen putkeen tai ottaa suoraan esim. Tunzeen ?
Antakaa esimerkit "downdraft" ja "vastavirta" vaahdottimista.
Minä kun olen luullut, että ne on sama asia.
Näin minua muistaakseni neuvottiin, kun ostin altaan ym.
Voihan sen sieltä pumpata Sanderin ulkoiseen putkeen tai ottaa suoraan esim. Tunzeen ?
Antakaa esimerkit "downdraft" ja "vastavirta" vaahdottimista.
Minä kun olen luullut, että ne on sama asia.
-
Ari
- Junior Member

- Akvaarioseurat: FOMA
- Sukupuoli: Mies
Aikaisempia viestejä kun luen, niin saa kuvan, että Deltecin AP 1004 (4 pumppua, suositus 6000 litraa ja 2000 euroa) ja AP 1006 (6 pumppua !?, 12000l ja 3600e) ovat ainakin liian hinnakkaita ja ehkä myös tehokkaita, tosin Mikkokoohan "haluaa vaahdottajan, joka on yli kapasiteetin"ealex kirjoitti:rambi kirjoitti: ... AP malleista sopivat sinun altaaseen on AP600 tai APF600.minun mielestäni taas AP 1004 tai AP 1006. AP 600:ssa on pienempi pumppu ja sama ilmansyöttöperiaate kuin Turboflotorissa, mitä Mikkokoo on vaihtamassa isompaan vaahdottajan.
AP 600 sarja ei taida tosiaankaan olla iso parannus TF:n jälkeen. Deltecin mallistosta kiinnostavin voisi olla Turbo 1060s (3 pumppua ?, 2000l ja alle 800 euroa) tai 1060 ilman ässää jos riittää. Jälkimmäistä on täällä kuvattu AP 850 veroiseksi ?
AP 1004 - 4 samanlaista pumppua kuin Turboflotorissa (AquaBee 2000/1), samalla periaatteella toimiva ilmansyöttö. Kannattako edes vaivautua vaihtaa pienempään? Itse en ostaisi pienempää kuin AP 1006, mutta en osta mitään Deltecin vaahdottaja kun ovat aika pahasti ylihinnoiteltuja, ainakin minun kukkarolle.Ari kirjoitti:Aikaisempia viestejä kun luen, niin saa kuvan, että Deltecin AP 1004 (4 pumppua, suositus 6000 litraa ja 2000 euroa) ja AP 1006 (6 pumppua !?, 12000l ja 3600e) ovat ainakin liian hinnakkaita ja ehkä myös tehokkaita, tosin Mikkokoohan "haluaa vaahdottajan, joka on yli kapasiteetin"
Mielipiteet vaahdottajista on yhtä kirjavat kuten koko harrastus, toiset kehuvat sitä minkä omistavat, toiset sen mitä edustavat....
Huono puoli on se että niistä ei tosiaan ole mitään kunnon vertailua , pitäisikö TM lehdelle ehdottaa
Jenkkipalstoja kun lukee niin ainoa skimmeri mikä saa useasti kritiikkiä on joku Prism skimmer. Turboflotoria kehutaan, Tunzea kehuvat lähinnä Eurooppalaiset ja Tunzen edustaja jenkeissä, kaikki muutkin merkit saavat kehuja enemmän tai vähemmän, jos joku tunnetun merkin vaahdottaja olisi ihan p...a niin siitä kyllä olisi jatkuvasti puhetta palstoilla.
Tuskin mitään huonoa vaahdottajaa on myynnissä ainakin tunnettujen merkkien valikoimassa ja toiset tykkää tietystä merkistä enemmän vaikka ei se käytännössä ole parempi kuin joku muu merkki.
Sama tilanne on vaikka autoilussa, kyselin kaverilta miksi et osta Volvoa kun kerran rahaa on paljon ja se on kuulemma hyvä talviauto, vastaus : en voi kun se on Ruotsalainen auto.
Huono puoli on se että niistä ei tosiaan ole mitään kunnon vertailua , pitäisikö TM lehdelle ehdottaa
Jenkkipalstoja kun lukee niin ainoa skimmeri mikä saa useasti kritiikkiä on joku Prism skimmer. Turboflotoria kehutaan, Tunzea kehuvat lähinnä Eurooppalaiset ja Tunzen edustaja jenkeissä, kaikki muutkin merkit saavat kehuja enemmän tai vähemmän, jos joku tunnetun merkin vaahdottaja olisi ihan p...a niin siitä kyllä olisi jatkuvasti puhetta palstoilla.
Tuskin mitään huonoa vaahdottajaa on myynnissä ainakin tunnettujen merkkien valikoimassa ja toiset tykkää tietystä merkistä enemmän vaikka ei se käytännössä ole parempi kuin joku muu merkki.
Sama tilanne on vaikka autoilussa, kyselin kaverilta miksi et osta Volvoa kun kerran rahaa on paljon ja se on kuulemma hyvä talviauto, vastaus : en voi kun se on Ruotsalainen auto.
Nyt uusi DIY vaahdottajaon ollut käytössä jo vähän aikaa ja olen ollut todella tyytyväinen siihen. Becket-injektoriimee älyttömästi ilmaa, joten akvaarion pH nousi 0,2:lla uuden vaahdottajan kanssa! Myös vaahdotettavaa nestettä tulee kiitettävä määrä. Seuraavan vaahdottajan olisin kuitenkin rakentanut hieman toisenlaiseksi, saman, tai ehkä hiukan paremman systeemin nimittäin voisi tehdä helpomminkin.
Nykyiselle kotisivulleni päivitykset kulkeutuvat turhaan hitaasti, joten linkki osoittaa kotikoneella olevalle väliaikaiselle kopiolle.
Edit: linkki päivitetty oikealle sivulle /eAlex
Nykyiselle kotisivulleni päivitykset kulkeutuvat turhaan hitaasti, joten linkki osoittaa kotikoneella olevalle väliaikaiselle kopiolle.
Edit: linkki päivitetty oikealle sivulle /eAlex
Viimeksi muokannut ealex, 17:44, 04.01.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toiset ne voi pitää linjaa auki koko ajan. Itse kun asun täällä maalla, vesi tulee omasta kaivosta - jos riittää, sähkö tulee jos ei ole myrsky tai kova lumisade (joka aiheuttaa puiden taipumista linjoille ja sitä kautta sähkökatkoksia) ja nettiyhteys on sellainen, että sivujen latauksien välillä ehtii käydä jääkaapilla.ealex kirjoitti:Nykyiselle kotisivulleni päivitykset kulkeutuvat turhaan hitaasti, joten linkki osoittaa kotikoneella olevalle väliaikaiselle kopiolle.
-
Sam Salonen
- Imperaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Nyt päivitetty versio löytyy myös osoitteesa www.aqua-web.org/ealexealex kirjoitti:Nykyiselle kotisivulleni päivitykset kulkeutuvat turhaan hitaasti, joten linkki osoittaa kotikoneella olevalle väliaikaiselle kopiolle.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Miten kyseinen vaahdottaja asennetaan jos sumpussa on vettä 30 cm, toimiiko tämä vaahdottaja samalla periaattella kuin Tunze, diffuusor\injector tyyppinen ?Ari kirjoitti: TS 1060 on tarkoitettu sumppuun etkä tarvitse sen lisäksi mitään erillistä pumppua kunhan veden korkeus sumpussa pysyy välillä 12..18 cm.
-
Ari
- Junior Member

Sinun taytyy tavalla tai toisella rakentaa koroke tai hylly vaahdottajan alle.rambi kirjoitti:Miten kyseinen vaahdottaja asennetaan jos sumpussa on vettä 30 cmAri kirjoitti: TS 1060 on tarkoitettu sumppuun etkä tarvitse sen lisäksi mitään erillistä pumppua kunhan veden korkeus sumpussa pysyy välillä 12..18 cm.
Näin asian arvelin, oletko siellä Englannissa nähnyt kyseistä vaahdottajaa toiminnassa, perinteisen Deltecin toimintaperiaate on minulle selvä mutta sen Turbon ei ihan, onko tämä Turbo mielestäsi parempi kuin AP mallit, mitä eroa toiminnassa on, vieläkö olet sitä altaaseen ostamassa, meinaatko pitää vedenpinnan siinä 18 cm paikkeilla vai korokettako ajattelit käyttää.Ari kirjoitti: Sinun taytyy tavalla tai toisella rakentaa koroke tai hylly vaahdottajan alle.
-------------------
Tällä sivulla kerrotaan että on 2 aqua-bee pumppua Deltecissa :
http://www.andy-hipkiss.co.uk/index.htm ... el1060.htm
Tässä taas että Eheimin pumput:
http://www.karibik-keller.de/zubehoer/d ... kimmer.htm
Mikä on totuus?
-
Ari
- Junior Member

Olen nahnyt 1250 mallin toiminnassa. Mutu tuntuma on, etta perinteisia malleja (AP..) olisi kaytossa enemman kuin Turboja.rambi kirjoitti: Oletko siellä Englannissa nähnyt kyseistä vaahdottajaa toiminnassa, perinteisen Deltecin toimintaperiaate on minulle selvä mutta sen Turbon ei ihan, onko tämä Turbo mielestäsi parempi kuin AP mallit, mitä eroa toiminnassa on, vieläkö olet sitä altaaseen ostamassa, meinaatko pitää vedenpinnan siinä 18 cm paikkeilla vai korokettako ajattelit käyttää.
Koska haluan sijoittaa vaahdottajan alakaappiin pois silmista, niin matalampi (alle 70 cm) Turbo soveltuu paremmin minulle kuin liki 90 cm korkea AP850. Lisaksi Turbo on valmis kaytoon, kun AP:t tarvitsevat erillisen pumpun. Sumpuun sijoittaminen tuntuu myos plussalta ja se tuleeko se korokkeen paalle riippuu tulevan sumppuni lopullisesta konstruktiosta. Mutta periaattessa koroke lisaa heti alakaapin korkeutta eli mahdollisimman matala koroke.
Turbojen paremmuudesta en osaa sanoa mitaan, kun en ole koskaan mitaan vaahdottajaa omistanut, mutta Deltecin maineen perusteella tuleva riuttani ei ainakaan pitaisi vaahdottimen takia epaonnistua.
Nyt ajatukset ovat kuitenkin lähinnä ensiviikon Suomeen paluussa (kesarenkailla Englannista Suomeen ja poikkeukselliesti jopa täällä on lunta ja lähes kansallinen hätätila 5 asteen pakkasen takia). Paluumatkalle takakontiin on sijoitettu lisäpainoksi muutama pussi Carisea Aragonite Sugar Size hiekkaa. Ja kokeilunhalusta vielä lisäpussit Miracle Mudia seka Live Aragonitea jarkyttavasta hinnasta huolimatta. Paikalliset tilaavat kuitenkin Delteckejä Saksasta postimyynnitä eli niiden hankinnan jätimme Suomeen.
Ymmärtääkseni joissakin Deltecin laitemalleissa on Eheim ja toisissa taas Aquabee. Näiltä sivuilta voi löytyä lisätietoja: http://www.deltecaquariumsolutions.com/skimmers_16.phprambi kirjoitti:Tällä sivulla kerrotaan että on 2 aqua-bee pumppua Deltecissa :
http://www.andy-hipkiss.co.uk/index.htm ... el1060.htm
Tässä taas että Eheimin pumput:
http://www.karibik-keller.de/zubehoer/d ... kimmer.htm
Mikä on totuus?
Paljonko DIY systeemin osat maksoivat ja kuinka äänekäs se on?ealex kirjoitti:Nyt uusi DIY vaahdottajaon ollut käytössä jo vähän aikaa ja olen ollut todella tyytyväinen siihen. Becket-injektoriimee älyttömästi ilmaa, joten akvaarion pH nousi 0,2:lla uuden vaahdottajan kanssa! Myös vaahdotettavaa nestettä tulee kiitettävä määrä. Seuraavan vaahdottajan olisin kuitenkin rakentanut hieman toisenlaiseksi, saman, tai ehkä hiukan paremman systeemin nimittäin voisi tehdä helpomminkin.![]()
-
Ari
- Junior Member

Entä kuinka äänekäs/äänetön tämä uusi vaahdottajasi on ?ealex kirjoitti:Nyt uusi DIY vaahdottajaon ollut käytössä jo vähän aikaa ja olen ollut todella tyytyväinen siihen. Becket-injektoriimee älyttömästi ilmaa...
Pumppu OceanRunner 6500 -112€, "Beckett"-injektori - 20€, muoviosat n. 80€. Alussa vaahdottaja oli todella äänekäs, mutta sain sen melko hiljaiseksi muuttamalla ulostulon systeemiä ja vahvistamalla injektorin kuulan kiinnitystä kuumaliimalla. Täysin äänetön se ei ole, imeehän injektori ilmaa saman verran kuin pienempi pölynimurijusa kirjoitti:Paljonko DIY systeemin osat maksoivat ja kuinka äänekäs se on?
-
mikkokoo
- Senior Member

- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Haluasin herätellä tätä keskustelua uudestaan, jos vaikka joillain olisi syntynyt uusia mielipiteitä.
Kohdallani tilanne on nyt se, että tarvitsisin vaahdottajan noin 1000 L altaaseen. Vaahdottaja ei saisi olla nippa-nappa-riittävä, vaan hyvin riittävä. En ole valmis maksamaan vaahdottajasta niin paljon kuin esim. Sanderin 2 tai 3p mallit maksavat, enkä mielellään hommaisi hohkapuusysteemeitä (monestakaan syystä).
Kommentteja, ehdotuksia?
Kohdallani tilanne on nyt se, että tarvitsisin vaahdottajan noin 1000 L altaaseen. Vaahdottaja ei saisi olla nippa-nappa-riittävä, vaan hyvin riittävä. En ole valmis maksamaan vaahdottajasta niin paljon kuin esim. Sanderin 2 tai 3p mallit maksavat, enkä mielellään hommaisi hohkapuusysteemeitä (monestakaan syystä).
Kommentteja, ehdotuksia?
Olen itse miettinyt jo pitkään millaisen vaahdottajan laitan isompaan altaaseen ja olen tutkinut ja lukenut ja tullut päätökseen että ostan H&S vaahdottajan, en voi mitenkään suositella sitä kun en ole käyttänyt mutta vain positiivista palautetta siitä on ollut, varsinkin jenkeissä, siellä sitä kaupataan Euro Reef nimellä, sinulle olisi sopiva H&S skimmer 200-1060, riittä 1200l altaaseen ja mikä tärkein siinä on Eheimin pumppu, hinta noin 600, minulle tulee pienempi ja siinä on aquabeen pumppu mikä on huono asia mutta täytyy ostaa niitä varalle kun ei paljoa maksa
.
Se mikä tulee minulle riittää 850 l asti ja maksaa alle 400, mutta jos laitat 1000 l altaan niin tiedysti se isompi.
Mutta kuten sanoin tieto perustuu internetistä eikä omiasta kokemuksesta.
Se mikä tulee minulle riittää 850 l asti ja maksaa alle 400, mutta jos laitat 1000 l altaan niin tiedysti se isompi.
Onko sinun vaahdotin jotakuinkin tällainen sisältä: http://www.qis.net/~ckkuehn/Skimmer.htmealex kirjoitti:Seuraavan vaahdottajan olisin kuitenkin rakentanut hieman toisenlaiseksi, saman, tai ehkä hiukan paremman systeemin nimittäin voisi tehdä helpomminkin.
- Millainen olisi tuo parempi systeemi helpommalla?
- Mistä noita beckettejä saa ostaa?
...DIY -sormet kutiaa
Samantyyppinen downdraft minullakin on: http://www.aqua-web.org/users/ealex/skimmer/index.htmJukka kirjoitti:Onko sinun vaahdotin jotakuinkin tällainen sisältä: http://www.qis.net/~ckkuehn/Skimmer.htmealex kirjoitti:Seuraavan vaahdottajan olisin kuitenkin rakentanut hieman toisenlaiseksi, saman, tai ehkä hiukan paremman systeemin nimittäin voisi tehdä helpomminkin.
- Millainen olisi tuo parempi systeemi helpommalla?
- Mistä noita beckettejä saa ostaa?
...DIY -sormet kutiaa.
Kas kumma että sekin kaveri päätyi lopuksi samantyyppiseen systeemiin kuin mitä minä seuraavaksi suunnittelen, eli dowdraft/vastavirta sekoitus

Becketteja saa vaikka Siniriutasta, tosin Heissner W245 nimellä.
-
mikkokoo
- Senior Member

- Viesti:
Onko kellään kokemuksia tai kommentteja tästä rambin suosittelemasta vaahdottajasta? Myydäänkö sitä vielä isompana kuin tuo 200-1060? Onko sulla rambi linkkiä sivulle jossa sitä esiteltäisiin.Olen itse miettinyt jo pitkään millaisen vaahdottajan laitan isompaan altaaseen ja olen tutkinut ja lukenut ja tullut päätökseen että ostan H&S vaahdottajan, en voi mitenkään suositella sitä kun en ole käyttänyt mutta vain positiivista palautetta siitä on ollut, varsinkin jenkeissä, siellä sitä kaupataan Euro Reef nimellä, sinulle olisi sopiva H&S skimmer 200-1060, riittä 1200l altaaseen ja mikä tärkein siinä on Eheimin pumppu, hinta noin 600, minulle tulee pienempi ja siinä on aquabeen pumppu mikä on huono asia mutta täytyy ostaa niitä varalle kun ei paljoa maksa .
Isompiakin löytyy H&S valikoimasta, 1500 l ,2200 l ,seuraavassa linkki :
http://www.hs-aquaristik.de/Englisch/Ab ... rengl.html
Esimerkiksi reefcentralista voit hakea Euro Reef niin saat harrastajien kommentteja siitä, jotenkin muistan että ihan hiljattain ircin puolella kokenut harrastaja suositteli myös sitä mutta kun en ole ihan varma oliko se H&S.
Edit: Linkki kuntoon -jusa
http://www.hs-aquaristik.de/Englisch/Ab ... rengl.html
Esimerkiksi reefcentralista voit hakea Euro Reef niin saat harrastajien kommentteja siitä, jotenkin muistan että ihan hiljattain ircin puolella kokenut harrastaja suositteli myös sitä mutta kun en ole ihan varma oliko se H&S.
Edit: Linkki kuntoon -jusa
-
mikkokoo
- Senior Member

- Viesti:
Muuten nämä skimmerit vaikuttavat kuvan perusteella ihan asialliselta, mutta Turboflotorin perusteella näissäkin pumpuissa käytetty ilmanottosysteemi on huono. Mielestäni paljon parempi ratkaisu vaikuttaisi olevan injektori...?Esimerkiksi reefcentralista voit hakea Euro Reef niin saat harrastajien kommentteja siitä, jotenkin muistan että ihan hiljattain ircin puolella kokenut harrastaja suositteli myös sitä mutta kun en ole ihan varma oliko se H&S
-----------------
Voisikohan tähän H&S systeemiin lisätä itse injektorin ja sopivan suuren pumpun?
Suurin ero Euro Reefilla ja H&S:lla onkin nämä pumput, mittaukseni mukaan Aqua Bee 2000/1 jaksa imeä vain alle 100 l/h ilmaa.
Tässä minun vaahdottajan (mikä imee muuten yli 1000 l/h ilmaa
) reilun vuorikauden tulos: http://www.aqua-web.org/users/ealex/kuvat/skimmate.jpg
Tässä minun vaahdottajan (mikä imee muuten yli 1000 l/h ilmaa
-
Haaga
- Advanced Reefer

- Viesti:
H & S:ssä kuten myös ainakin 5000 sarjan Aqua Medicissä on injektori, mutta se sijaitsee pumpun imupuolella, kuplien rikkominen tapahtuu pääasiassa pumpun needle wheelissä. Tällä systeemillä saadaan paremman laatuinen kuplien tuotanto pienemmällä pumpputeholla verrattuna normaaleihin injektoriskimmereihin. Hyvä injektoriskimmeri vaatii todella hyvän isoa painetta vastaan pumppaamaan kykenevän pumpun. Tällä perusteelle needle wheel ratkaisuista saadaan yleensä paljon halvempia ja ihan hyviä skimmereitä. Valmiin ratkaisun itse virittämien erikokoisella pumpulla ja eri injektorilla ei yleensä tuota hyvää tulosta, koska valmissa skimmereissä desing on sellainen joka sopii kyseiseen kokoonpanoon. Muummuassa vaahtopatsaan korkeus, eli vaahdotettu ilmamäärää ja skimmerin läpimenevän veden määrää ei yleensä voi suuresti muuttaa tai joudutaan menemään diy linjalle.
Ilman imukyky riippuu ainakin pumpun tehosta, injektorin laadusta ja siitä kuinka korkeaa vesipatsasta vasten pumppu pumppaa eli vaahdottajan korkeudesta. Aqua Medicin shorty 5000 compact on ainakin erinomainen vaahdottaja, ja teho ehkä hyvinkin riittäisi siihen 1000 litraan. Imee ilmaa sen luvatut 600 l/h, veden läpivirtaus säädettävissä 2000-3000 l. Minulla ei ole oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa siitä.
Ilman imukyky riippuu ainakin pumpun tehosta, injektorin laadusta ja siitä kuinka korkeaa vesipatsasta vasten pumppu pumppaa eli vaahdottajan korkeudesta. Aqua Medicin shorty 5000 compact on ainakin erinomainen vaahdottaja, ja teho ehkä hyvinkin riittäisi siihen 1000 litraan. Imee ilmaa sen luvatut 600 l/h, veden läpivirtaus säädettävissä 2000-3000 l. Minulla ei ole oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa siitä.
-
mikkokoo
- Senior Member

- Viesti:
Minulla on tämänhetkisessä systeemissä käytössä Aqua Medicin TF1000 multi. En ole ollut tähän kovin tyytyväinen, koska se ei ole ollut kovin varmatoiminen. Ongelmana on, että jostain syystä kuplien tuotanto lakkaa noin viikon välein. Joskus auttaa, kun pumpun vaan sammuttaa pariksi tunniksi ja käynnistää uudestaan, mutta useimmiten joudun irroittamaan koko hökkelin ja käyttämään pumppua makeassa vedessä pari tuntia, jonka jälkeen vaahdottaja toimii taas ok muutaman päivän - viikon. Ilmeisesti tämä ongelma johtuu juuri tuosta patentoidusta needle wheelistä?
Toinen ongelma on ollut, että ko vaahdottaja on erittäin vaikea puhdistaa ja joihinkin kohtiin on mahdoton päästä käsiksi. Tämäkin on iso ongelma, koska vaahdottajan teho kärsii heti jos rööreihin alkaa muodostua levää.
Needle wheel sinäänsä tuntuu tuottavan ihan hyvänlaatuisia kuplia silloin kun se jaksaa toimia.
Elikkä tiivistettynä, esiintyykö isommissa Aqua Medicin vaahdottajissa (esim. tuossa 5000 -sarjassa) näitä samoja ongelmia?
Toinen ongelma on ollut, että ko vaahdottaja on erittäin vaikea puhdistaa ja joihinkin kohtiin on mahdoton päästä käsiksi. Tämäkin on iso ongelma, koska vaahdottajan teho kärsii heti jos rööreihin alkaa muodostua levää.
Needle wheel sinäänsä tuntuu tuottavan ihan hyvänlaatuisia kuplia silloin kun se jaksaa toimia.
Elikkä tiivistettynä, esiintyykö isommissa Aqua Medicin vaahdottajissa (esim. tuossa 5000 -sarjassa) näitä samoja ongelmia?