Omat mielipiteeni Kurjesta.
Mitä tulee huomauttamiseen, niin muutaman kerran jälkeen oppii, missä liikkeessä kannattaa edes avata suunsa. Itäkeskuksen Faunattaressa olen pariin otteeseen pelastanut kalat joutumasta keskussuodattimeen, kun olen huomauttanut myyjälle, että kala on joutunut suodatuslevyn väärälle puolelle. Myyjä on välittömästi lähtenyt pelastusretkelle.
Faunatar ja Helsingin Akvaariokeskus taitavat olla ainoat liikkeet, jotka on ottanut asian hoitoon, kun heille on sanottu siitä. Muut liikkeet enemmän tai vähemmän vastahakoisesti - jos lainkaan. "No, joo...."
Mutta liikkeessä, jossa lähestulkoon joka altaasta löytyy jokin kummallisen näköinen kala, niin ei edes viitsi ilmoittaa, että "oottekos huomannut, että..." Eiköhän ne myyjät ole huomanneet ne jo aika moneen kertaan itsekin? Tuskin tulee yllätyksenä.
Miten olisi, jos painattaisi tarran, jossa lukee "Tässä altaassa sairaita kaloja!" ja iskisi jokaisen altaan kylkeen sellaisen kiinni? Kierroksen päätteeksi ilmoittaisi ystävällisesti myyjälle "Olen merkinnyt ne altaat, joissa.. Voisitteko tehdä asialle jotain?"

Lievemmin asian voi ilmaista laittamalla maalarinteippiä pala ja kehoittaa myyjää seuraamaan johtolankoja.